Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 5pk 2t stijgt gigantisch in toeren terugdoen choke

5pk 2t stijgt gigantisch in toeren terugdoen choke 10 mei 2020 21:28 #1158290

Beste leden,

Ik heb een Yamaha 5BS gekocht naast mijn trouwe Malta om aan te sleutelen. Leuk voor in de quarantaine. Na wat dingetjes te hebben verholpen loop ik nog tegen een groot probleem. Ik start de motor met de choke uitgetrokken relatief simpel. Wanneer ik dan de choke weer indruk stijgt die linear in toeren totdat die wel vol gas lijkt. De gashendel zelf is nog helemaal op minimum en er staat minimaal spanning op de gasklep. Iemand een idee?

Hier een link naar wat er precies gebeurd:


Verse premium brandstof met stabilizer
Balletje externe tank blijft goed hard
Carburateur helemaal uit elkaar gehad en alles goed gereinigd. Sproeier goed doorgeblazen en nauwkeurig gecontroleerd.
Verhoudingschroef staat 2.5 slag uit.
Stationairschroef staat ver uit, is ook niet echt te stellen want de choke staat nog uit. Bovendien kan ik deze wel strakker zetten maar dan stel ik de gasklep hoger af. Dan worden de toeren alleen nog maar hoger.

Ik hoor graag jullie ideeen!
Laatst bewerkt: 10 mei 2020 21:31 door laurensyamaha.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

5pk 2t stijgt gigantisch in toeren terugdoen choke 11 mei 2020 04:52 #1158316

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6030
ik gok op lucht lekkage voor de carburateur...dat zou kunnen
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

5pk 2t stijgt gigantisch in toeren terugdoen choke 11 mei 2020 08:01 #1158369

Te hoog vlotterniveau door slecht scharnierende of lekke vlotter.
Dan krijgt de motor teveel benzine doordat de vlotterkamer een beetje overloopt . Het niveau moet daar nl. iets onder de uitlaat van de sproeier liggen zodat de benzine alleen door de venturiwerking( venturi is de vernauwing in het aanzuigkanaal van de carburateur) van de carburateur ter plaatse van de hoofdsproeier kan worden aangezogen .
Gevolg van een te hoog vlotterniveau kan zelfs een motor tot afslaan brengen maar ook te snel lopen zonder gas te geven is een mogelijk gevolg.
het is ook nog mogelijk dat de gasklep in de carburteur blijft hangen in de (gedeeltelijke) openstand door een stroef lopend asje . In feite is dat was Peter 1 bedoelt denk ik.
Ad
Laatst bewerkt: 11 mei 2020 08:03 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

5pk 2t stijgt gigantisch in toeren terugdoen choke 11 mei 2020 08:51 #1158398

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8588
Is dat een luchtgekoelde motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

5pk 2t stijgt gigantisch in toeren terugdoen choke 11 mei 2020 09:31 #1158427

Ilex schreef :
Is dat een luchtgekoelde motor?

in het filmpje wel, achter een boot is het een watergekoelde motor :)

ik denk inderdaad ook als eerste aan een lekke vlotter
Laatst bewerkt: 11 mei 2020 09:31 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

5pk 2t stijgt gigantisch in toeren terugdoen choke 11 mei 2020 09:42 #1158431

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5325
Als je de motor IN de bak hangt en er water in doet dan koelt ie wel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

5pk 2t stijgt gigantisch in toeren terugdoen choke 11 mei 2020 11:40 #1158510

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Is een luchtgekoelde motor.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

5pk 2t stijgt gigantisch in toeren terugdoen choke 11 mei 2020 12:16 #1158520

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
hmm vlotter lijkt mij sterk,
Valse lucht aanzuigen(lucht na de carburateur, dus aansluiting op het carter lekt of op het membraam, vacuumslangetjes los e.d.).,gasklep verkeerd gemonteerd,stationeerafstelling gasklep niet goed (dat schroefje waar je de gasklep mee stelt ,niet de stationeersproeier(Als het gashandel helemaal terug staat moet er geen spanning staan op dat kabeltje).
Kijk in de carb. de gasklep moet vrijwel dicht staan zo niet, dat terugstellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

5pk 2t stijgt gigantisch in toeren terugdoen choke 11 mei 2020 12:54 #1158535

joyce schreef :
hmm vlotter lijkt mij sterk,
Valse lucht aanzuigen(lucht na de carburateur, dus aansluiting op het carter lekt of op het membraam, vacuumslangetjes los e.d.).,gasklep verkeerd gemonteerd,stationeerafstelling gasklep niet goed (dat schroefje waar je de gasklep mee stelt ,niet de stationeersproeier(Als het gashandel helemaal terug staat moet er geen spanning staan op dat kabeltje).
Kijk in de carb. de gasklep moet vrijwel dicht staan zo niet, dat terugstellen.

Waarom lijkt een vlotetr jou sterk?
Dat is wel een van de vaak vookomende problemen , vooral bij de ouderwetse vlotters van dun koper.
En ook het zwaar lopen van het scharniertje van de vlotter komt vaker voor dan je denkt .
Vroeger bij auto's vaak genoeg gezien .Maar ja , die hebben tegenwoordig geen carburateurs meer en "wat de boer niet kent".......
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

5pk 2t stijgt gigantisch in toeren terugdoen choke 11 mei 2020 13:09 #1158545

verzuipen doet hij niet, en dat is vaak met een vlotter die het niet meer doet juist het probleem.

Hij loopt best aardig op het filmpje, en het lijkt wel zo soepel als het gaat dat het gas geven prima met de shoke gaat :laugh: :laugh:

Verder eerst inderdaad maar eens controleren wat een hoop hier al aangegeven hebben :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

5pk 2t stijgt gigantisch in toeren terugdoen choke 11 mei 2020 13:45 #1158557

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
Ilex schreef :
Is dat een luchtgekoelde motor?
ja
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

5pk 2t stijgt gigantisch in toeren terugdoen choke 11 mei 2020 14:51 #1158590

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Yellow Boat schreef :
joyce schreef :
hmm vlotter lijkt mij sterk,
Valse lucht aanzuigen(lucht na de carburateur, dus aansluiting op het carter lekt of op het membraam, vacuumslangetjes los e.d.).,gasklep verkeerd gemonteerd,stationeerafstelling gasklep niet goed (dat schroefje waar je de gasklep mee stelt ,niet de stationeersproeier(Als het gashandel helemaal terug staat moet er geen spanning staan op dat kabeltje).
Kijk in de carb. de gasklep moet vrijwel dicht staan zo niet, dat terugstellen.

Waarom lijkt een vlotetr jou sterk?
Dat is wel een van de vaak vookomende problemen , vooral bij de ouderwetse vlotters van dun koper.
En ook het zwaar lopen van het scharniertje van de vlotter komt vaker voor dan je denkt .
Vroeger bij auto's vaak genoeg gezien .Maar ja , die hebben tegenwoordig geen carburateurs meer en "wat de boer niet kent".......
Ad

Dat is eenvoudig meer benzine en niet meer lucht resulteert in langzamer lopen of gewoon verzuipen nooit in harder lopen(andersom wel) ,een choke geeft ook mengselverrijking en dat zie je dus ook op dat filmpje ,motortje loopt langzamer met de choke erop.
Maar jij hebt wel vaker moeite met hoeveelheid lucht ,brandstof.
Laatst bewerkt: 11 mei 2020 17:06 door joyce.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

5pk 2t stijgt gigantisch in toeren terugdoen choke 11 mei 2020 16:38 #1158642

Bedankt voor de reacties tot zo ver allen! Motor loopt eigenlijk best netjes met choke open en heeft een prima directe gasrepons. Misschien gewoon maar aanleren met uitgetrokken choke varen :P .

Ik heb helaas alleen fotos momenteel van VOOR het schoonmaken. Hierna alles keurig schoongemaakt met remreiniger en de sproeier doorgeblazen en nauwkeurig geinspecteerd.
Het zou dus kunnen dat het zwarte onderdeel niet goed functioneert? De vlotterpen liep heel soepel, verwacht ik geen problemen mee. Dat pennetje eronder weer teruggezet zoals die erin zat, met het verende pennetje naar boven.

Iemand op Facebook dacht wellicht dat er iets is met de mengselschroef. Loopt hier een kanaaltje doorheen die de luchttoevoer regelt? Hij staat in ieder geval 2,5 slag uit en heb hiermee wat geprobeerd icm choke meer in of uit. Wellicht dat dat kanaaltje verstopt is en die daarom moeite heeft met lucht.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

5pk 2t stijgt gigantisch in toeren terugdoen choke 11 mei 2020 16:46 #1158646

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Zie ik het goed dat de vlotter los is van de vlotternaald?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

5pk 2t stijgt gigantisch in toeren terugdoen choke 11 mei 2020 18:06 #1158682

Alles weer even opnieuw uit elkaar gehaald voor wat fotos.

Wellicht beantwoord dit je vraag?





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

5pk 2t stijgt gigantisch in toeren terugdoen choke 11 mei 2020 19:21 #1158715

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6030
ik blijf het best aannemelijk vinden dat ie valse lucht aanzuigt
ergens een pakking niet goed, tussen carburateur en cilinder... ben benieuwd wat het is
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 11 mei 2020 19:22 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

5pk 2t stijgt gigantisch in toeren terugdoen choke 11 mei 2020 19:23 #1158718

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Ik mis op de bovenste foto het vlotterlichaam op het scharnierende beugeltje. Dit moet de vlotternaald dicht drukken bij stijgend benzine niveau. De onderste foto is de hoofdsproeier, waarin de gasnaald die aan de gasschuif zit de doorlaat regelt.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

5pk 2t stijgt gigantisch in toeren terugdoen choke 11 mei 2020 21:22 #1158791

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Maak eens wat foto's zodat te zien valt hoe de vlotter arm op de vlotter naald ligt als je de carb horizontaal houd en op z'n kop, twijffel of de vlotterarm wel op de juiste manier gemonteerd zit.

Op z'n kop moet de vlotternaald de toevoer sluiten, draai je hem om dan is de toevoer open

Probleem lijkt me veroorzaakt door een te laag niveau in de vlotterbak en dan krijg je een te arm mengsel waardoor de toeren oplopen.
Iedereen weleens gemerkt als je de brandtofslang los haalt en de carb leeg draait, voor dat de vlotterbak bijna leeg is lopen de toeren even op voordat de motor afslaat.

Laatst bewerkt: 11 mei 2020 21:30 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

5pk 2t stijgt gigantisch in toeren terugdoen choke 11 mei 2020 22:15 #1158799

Carb net weer gemonteerd. De vlotter ligt precies horizontaal op de naald. Enkele mm’s van het binnenwerk van de carburateur af.


Ook even gespoten met de brandstofslang tot aan de carb om te kijken of hier iets mankeert. Kwam met pompen een keurige straal uit.
Ik heb de vlotterbak even volgepompt tot het balletje hard was. De vlotter sloot hem toen duidelijk af. Horizontaal het bakje er onder vandaan gehaald. Zwarte vlotter dreef en het benzinepeil zie je op de foto, net iets onder de rand van de vlotter.

Pakking van carburateur is goed, pakking van carburateur op dat pijpje lijkt ook netjes. Slangen lijken niet te lekken en spuiten van remreiniger geeft geen hogere toeren rondom de carb. Waar zitten nog meer pakkingen?

Bedankt voor reacties so far!
Laatst bewerkt: 11 mei 2020 22:18 door laurensyamaha.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

5pk 2t stijgt gigantisch in toeren terugdoen choke 11 mei 2020 22:31 #1158800

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2084
Geweldig betrouwbaar motortje, mits goed onderhouden. Er kan weinig aan stuk. Waar ze wel van kapot gaan, is droog proefdraaien. Ze hebben echt water nodig, om de uitlaat en een deel van de cilinder, de uitlaatpoort, te koelen. En om te voorkomen dat de staart aan de bovenkant bloedheet wordt. Op onderstaande foto het buisje, waar als de schroef in z´n werk staat water omhoog word gestuwd.



De vlotter ligt bij deze carburateur los, dat is dus normaal. Wat betreft de gasklep, als deze verkeerd om wordt gemonteerd, loopt hij niet meer stationair, maar maakt flink wat meer toeren.
Het vlotternaaldje moet in een uitsparing hangen/schuiven, in het beugeltje wat door de vlotter omhoog word gedrukt. De naald wordt dus bij een laag benzine niveau door het beugeltje naar beneden getrokken.
Wat betreft de stationair schroef (rode cirkel op foto) Is deze niet stuk gedraaid? Moet een mooi egaal glad en scherp puntje hebben. Standaard afstelling is helemaal in draaien en dan anderhalve slag terug. Het aanslagschroefje 9groene cirkel) van de gasklep moet, als de gasklep dicht staat, het hendeltje net raken, en dan een halve slag extra.




Als de carburateur goed schoon is, pakkingen in orde, Luchtfilter goed schoon (erg populair bij spinnen) en de brandstof pomp en ontsteking goed werkt, moet hij met 1 a 2 keer trekken starten, en na het indrukken van de choke gewoon stationair gaan lopen. Die van mij startte altijd. Één keer niet, toen was het membraam van de brandstofpomp lek.
Geen E10 benzine gebruiken, daar kan de brandstofpomp niet tegen! Mengverhouding olie -benzine is voor de 5bs-661 1:100. Met 1:50 gaan ze al snel flink roken.

Hang hem eens in een kliko oid, met water rond zijn schroef loopt hij ook een stuk beter. Droog laten lopen moet je echt niet doen!

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Laatst bewerkt: 11 mei 2020 22:38 door mrtnm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

5pk 2t stijgt gigantisch in toeren terugdoen choke 12 mei 2020 07:50 #1158858

joyce schreef :
Yellow Boat schreef :
joyce schreef :
hmm vlotter lijkt mij sterk,
Valse lucht aanzuigen(lucht na de carburateur, dus aansluiting op het carter lekt of op het membraam, vacuumslangetjes los e.d.).,gasklep verkeerd gemonteerd,stationeerafstelling gasklep niet goed (dat schroefje waar je de gasklep mee stelt ,niet de stationeersproeier(Als het gashandel helemaal terug staat moet er geen spanning staan op dat kabeltje).
Kijk in de carb. de gasklep moet vrijwel dicht staan zo niet, dat terugstellen.

Waarom lijkt een vlotetr jou sterk?
Dat is wel een van de vaak vookomende problemen , vooral bij de ouderwetse vlotters van dun koper.
En ook het zwaar lopen van het scharniertje van de vlotter komt vaker voor dan je denkt .
Vroeger bij auto's vaak genoeg gezien .Maar ja , die hebben tegenwoordig geen carburateurs meer en "wat de boer niet kent".......
Ad

Dat is eenvoudig meer benzine en niet meer lucht resulteert in langzamer lopen of gewoon verzuipen nooit in harder lopen(andersom wel) ,een choke geeft ook mengselverrijking en dat zie je dus ook op dat filmpje ,motortje loopt langzamer met de choke erop.
Maar jij hebt wel vaker moeite met hoeveelheid lucht ,brandstof.

En jij moet eens ophouden met das gesneer in posten :angry:
Normaliter heb je een redelijke overmaat verbrandingslucht en als daar dus een beetje meer benzine bij komt en de motor niet belast wordt zal het toerental zeker stijgen . Echt veel te veel laat de motor uiteraard verzuipen en dat schreef ik immers ook al.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

5pk 2t stijgt gigantisch in toeren terugdoen choke 12 mei 2020 12:20 #1159008

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Mischien komt dat ad doordat jij dat ook doet,ik vond het trouwens een relatief onschuldig sneertje als je dat vergelijkt met de "onkunde" en "wat de boer niet kent"opmerkingen die jij met grote regelmaat aan deze of gene meent te moeten toebedelen? In mijn eerste post op dit onderwerp maakte ik verder geen opmerking, ik hield het neutraal en dan kom jij met ""de boer etc"
Een diesel heeft een overmaat lucht nodig,een benzinemotor echter niet! de verhouding daarvan moet in balans zijn waarbij er een overmaat! benzine nodig is die oa geprobeert word zo laag mogelijk te houden ivm emmisie (en het is jammer van de brandstof) te weinig brandstof bij lucht en de motor kan schade oplopen.
Dus bij theoretische verhouding van 1 kilo brandstof op ong 14,7 kilo lucht is er een kleine overmaat brandstof nodig om een motor goed te laten draaien (en al helemaal bij een "oude"tweetakt)
Mijn hmmm in mijn eerste reactie was dus gewoon dat ik niet denk dat de toerentalstijging die ts laat horen komt doordat er teveel brandstof vrijkomt door een verkeerd afgestelde vlotter en daar mag jij het mee oneens zijn.
Laatst bewerkt: 12 mei 2020 12:21 door joyce.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

5pk 2t stijgt gigantisch in toeren terugdoen choke 12 mei 2020 15:02 #1159068

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Een benzinemotor heeft om te overleven een niet te arm mengsel nodig anders is het snel einde verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

5pk 2t stijgt gigantisch in toeren terugdoen choke 12 mei 2020 21:12 #1159203

Blijkbaar heeft iets geholpen want het probleem met de choke is weg. Luchtfilter schoongemaakt en dat slangetje die eronder op 2 punten verbindt. Ook de carb nog een keer. Echter lijkt die nog steeds valse lucht aan te trekken. Na eindeloos proberen stellen kreeg ik de motor best netjes maar alsnog wil die opeens helemaal wegtrekken terwijl die op redelijke toeren stond. Balletje blijft wel hard.

Welke plekken kan ik nog meer spuiten met remreiniger om te testen? Vlotterkamer pakking al geprobeerd en die van pakking naar carb naar spruitstuk.

Vlak na de luchtinlaat zit aan de binnenkant een geboord gat in het luchtfilter lijkt het. Of dit hoort weet ik niet. Kan dit de oorzaak wellicht zijn? Of komt valse lucht altijd uit pakkingen?

Ik hoor graag van jullie! Het voelt inmiddels erg dichtbij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

5pk 2t stijgt gigantisch in toeren terugdoen choke 12 mei 2020 21:54 #1159210

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2084
Dat gat zit aan de onderkant? Daar zat bij mij ook een klein gaatje, zal wel voor eventueel binnengedrongen water zijn. De motor is bij mij een keer draaiend tot aan de bovenkant van de kap in een golf gezakt, maar bleef draaien. Kadootje van een passerende havensleper op het Noordzee kanaal.
Zo zag het luchtfilter (nou ja, holle plastic doos) er bij mij uit:





Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl