Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 13 mei 2020 15:23 #1159465

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6167
De wartel die met keukenpapier is omwikkelt is de hogedruk leiding van je brandstofpomp. Zit geen pakking tussen maar een afdichtings vlak, vaak conisch. Kan wel een vuiltje tussen zitten die afdichten verhinderd.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 13 mei 2020 15:26 #1159466

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Nu de vragen:
* Na het vervangen filters hebben wij ontlucht. Echter om uit te sluiten dat er een lekkage was bij het ontluchtingsventiel hebben we nog doorgepompt toen het ventiel dicht was. Kan hierdoor een overdruk zijn ontstaan die de diesel naar buiten drukt en zo ja, hoe kunnen we dit oplossen?
* Heeft iemand een idee hoe makkelijk/moeilijk het is om dit onderdeel los te halen of dat dit zo lastig is dat dit beter niet door een leek gedaan kan worden, maar door een professional
* Hebben jullie nog andere ideeën?

Liggen jullie in Warns toevallig? Zeer fraaie boot!

Vraag 1, dit kan geen kwaad, er valt niets op te lossen.

Vraag2, als leek niet aan beginnen, wat je wel zou kunnen doen is kijken of alles wel goed vast zit.
En je kan ook eventueel de koperen ringen vervangen voor alu ringen, soms dichten die wat beter af.

Suggestie: om te kijken waar nu echt de lekkage vandaan komt, alles goed reinigen en wat babypoeder of iets dergelijks, erop strooien en kijken waar het precies vandaan komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 13 mei 2020 15:59 #1159484

  • HenL
  • HenL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
De boot ligt daadwerkelijk in Warns, dank je wel :)

De grote vraag is natuurlijk, hoe krijgen we dit opgelost. Natuurlijk hartstikke leuk dat je steeds meer van de motor leert kennen, echter voor de zoveelste keer dingetje aandraaien, keukenpapier erom heen draaien en dan een paar dagen later weer komen en alleen al ruiken dat het probleem nog niet is opgelost is, is zwaar vervelend. En dan zitten die lekkages ook nog altijd aan een kant waar je amper (of beter gezegd niet) bij kunt.

**Klaagmodus uit**

Ik dacht dat koperen ringetjes nodig waren, omdat dat in combi met diesel het beste was. Eigenlijk zeg je dus, alles los draaien waar een ringetje op zit (in de buurt van de lekkage) en daar aluminium voor plaatsen.
Kan het opnieuw verven van de motor het probleem ook al iets verhelpen of komt het er dan net zo hard nog doorheen?
Laatst bewerkt: 13 mei 2020 16:01 door HenL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 13 mei 2020 16:09 #1159487

  • HenL
  • HenL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
Jutter schreef :
De wartel die met keukenpapier is omwikkelt is de hogedruk leiding van je brandstofpomp. Zit geen pakking tussen maar een afdichtings vlak, vaak conisch. Kan wel een vuiltje tussen zitten die afdichten verhinderd.

Deze is niet open geweest. Is het dan nog steeds mogelijk dat er een vuiltje tussen zit?
En zo ja. Kan je deze dan gewoon 'open maken' om schoon te maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 13 mei 2020 16:22 #1159489

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6167
Afblijven dan!
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 13 mei 2020 16:27 #1159491

kan ook een leiding lek zijn, met de hoge druk is en spelde gaatje al teveel.
motor liep anders wel mooi, toen wij op het bankje zaten te schaften.
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 13 mei 2020 16:29 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 13 mei 2020 16:32 #1159493

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik heb er uitgebreid naar gekeken, erg fraaie zeilboot!

Alles wat lekvrij is, laten zitten.

Maar als het lekt op de banjobout, dan zou je kunnen overwegen om aluminium ringen te gebruiken.
Die zijn in mijn ervaring wat zachter, en als het af te dichten oppervlakte wat ruw is dan werkt het wel.

Ik had eens een volvo md5 waarbij koperen ringen niet goed werkten, maar aluminium ringen dus wel.
Dit was overigens wel een uitzondering en ook 1 van de weinige keren dat ik naar iets anders moest.

Maar zo kijkend naar de foto, heb je van de banjobout wel beide ringen vervangen?
En ook voldoende aangedraaid?

Verven lost het probleem niet op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 13 mei 2020 17:11 #1159512

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7233
Jutter schreef :
De wartel die met keukenpapier is omwikkelt is de hogedruk leiding van je brandstofpomp. Zit geen pakking tussen maar een afdichtings vlak, vaak conisch. Kan wel een vuiltje tussen zitten die afdichten verhinderd.

ik heb dezelfde lekkage gehad met mijn buhk en bij mij zitten er koperen ringen tussen, gewoon even losdraaien en kijken en desnoods vervangen.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 13 mei 2020 17:47 #1159523

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6167
Op de hogedruk brandstofleiding tussen pomp en verstuiver zitten geen koperen ringen. Op de banjobout in het lagedruk gedeelte wel. 2 stuks per bout. Ik zie er maar 1.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 13 mei 2020 17:59 #1159527

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7233
Jutter schreef :
Op de hogedruk brandstofleiding tussen pomp en verstuiver zitten geen koperen ringen. Op de banjobout in het lagedruk gedeelte wel. 2 stuks per bout. Ik zie er maar 1.

de hogedrukleidingen zitten niet direct in de pomp maar in een wartel, onder die wartel zit een koperen ring.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 13 mei 2020 18:11 #1159530

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6167
b100 schreef :
Jutter schreef :
Op de hogedruk brandstofleiding tussen pomp en verstuiver zitten geen koperen ringen. Op de banjobout in het lagedruk gedeelte wel. 2 stuks per bout. Ik zie er maar 1.

de hogedrukleidingen zitten niet direct in de pomp maar in een wartel, onder die wartel zit een koperen ring.
Kan zo zijn bij jouw. Maar is niet zoals het hoort. Heb het gecontroleerd op de onderdelen tekening.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 13 mei 2020 18:17 #1159533

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7233
Jutter schreef :
b100 schreef :
Jutter schreef :
Op de hogedruk brandstofleiding tussen pomp en verstuiver zitten geen koperen ringen. Op de banjobout in het lagedruk gedeelte wel. 2 stuks per bout. Ik zie er maar 1.

de hogedrukleidingen zitten niet direct in de pomp maar in een wartel, onder die wartel zit een koperen ring.
Kan zo zijn bij jouw. Maar is niet zoals het hoort. Heb het gecontroleerd op de onderdelen tekening.

even door scrollen naar fig 3 . daar zie je de verhogingen in de pomp welke ik bedoel.

wibo.easyxl.nl/InstructieboekBuckDV10.pdf
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 13 mei 2020 18:33 #1159538

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6167
Kijk hier eens. Dit is Bosch bij een Volvo maar is hetzelfde als bij Bukh.
www.dedieseldokter.nl/c-422665...-verhelpen-persklep/
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 13 mei 2020 18:40 #1159540

jep, een bekend euvel. Het is een hard geworden O ringetje. Even vervangen en dan is het probleem over! ;)
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 13 mei 2020 18:48 #1159544

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Koperen ringen zijn nieuw zachtgegloeid, en worden hard door vervorming door meerdere keren gebruik. Liefst steeds nieuwe gebruiken of uitgloeien als ze hard zijn geworden.
Banjo koppelingen niet te zwaar aandraaien, ze vervormen snel, en zijn dan niet meer dicht te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 13 mei 2020 18:48 #1159545

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7233
Jutter schreef :
Kijk hier eens. Dit is Bosch bij een Volvo maar is hetzelfde als bij Bukh.
www.dedieseldokter.nl/c-422665...-verhelpen-persklep/

ja die bedoel ik alleen zit er bij mijn motor een koperen ring onder, ik heb overigens een dv24me.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 13 mei 2020 19:02 #1159550

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Jutter schreef :
Kijk hier eens. Dit is Bosch bij een Volvo maar is hetzelfde als bij Bukh.
www.dedieseldokter.nl/c-422665...-verhelpen-persklep/

Verrek dat klopt, die heb ik ook al eens vervangen, het lekt dan venijnig langs de banjo heen (bij een Volvo).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 13 mei 2020 19:05 #1159552

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
CeesS schreef :
Koperen ringen zijn nieuw zachtgegloeid, en worden hard door vervorming door meerdere keren gebruik. Liefst steeds nieuwe gebruiken of uitgloeien als ze hard zijn geworden.
Banjo koppelingen niet te zwaar aandraaien, ze vervormen snel, en zijn dan niet meer dicht te krijgen.

Ik sleutel al jaren, eigenlijk al vanaf kinds af aan.
vrijwel nooit problemen gehad met koperen ringen, maar ze maken ze niet meer zoals vroeger.

Ik grijp steeds vaker naar alu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 13 mei 2020 19:18 #1159557

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Tip : koop een assortimentsdoos, grijp je nooit mis, en ze kosten maar een paar cent per stuk.

Laatst bewerkt: 13 mei 2020 19:21 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 13 mei 2020 19:19 #1159558

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Die heb ik, voor koper en alu.
Ik grijp steeds vaker naar alu, dat bedoelde ik te zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 14 mei 2020 07:30 #1159667

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Aluminium is zachter dan koper, sluit prima af, maar vervormt ook meer. Voor meervoudig gebruik onder bv ontluchtings boutjes ga ik liever voor koper als je niet na ieder gebruik de ring kunt of wilt vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 14 mei 2020 07:50 #1159681

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1030
Ik had in mijn vorige boot ook deze motor en ook met hetzelfde probleem: steeds terugkerende diesellekkage.
Ook bij mij was de oorzaak de koperen ringetjes.
En u komt het: het ene nieuwe koperen ringetje is niet het andere nieuwe koperen ringetje.
Pas het derde nieuwe ringetje was dicht. Blijkbaar dus wat Sonador zegt: ze maken de ringetjes niet meer zoals vroeger.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 14 mei 2020 08:25 #1159696

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 560
Je zou een koperen ringetje ook even in een hete gasvlam kunnen uitgloeien als je niet anders voorhanden hebt, daar wordt het ook zachter van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 14 mei 2020 10:40 #1159759

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6167
Het wordt pas zacht als je het na verwarmen afkoeld.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesellekkage van de Bukh DV20 in onze Rustler 14 mei 2020 12:52 #1159807

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Toekomst schreef :
Ik had in mijn vorige boot ook deze motor en ook met hetzelfde probleem: steeds terugkerende diesellekkage. Ook bij mij was de oorzaak de koperen ringetjes.

En u komt het: het ene nieuwe koperen ringetje is niet het andere nieuwe koperen ringetje.
Pas het derde nieuwe ringetje was dicht. Blijkbaar dus wat Sonador zegt: ze maken de ringetjes niet meer zoals vroeger.

Voor een constructieve afdichting met een ring is het materiaal slechts een van de variabelen. Verder zijn van belang de oppervlaktekwaliteit van de af te dichten vlakken, het parallel zijn er van, en de eventuele verontreiniging die zich daar heeft verzameld.
Koper wordt vaak “halfhard” geleverd. Het kan daardoor direct redelijk goed vervormd worden, als het te hard is kan er gegloeid worden. Voor koper wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende gloeibehandelingen :

spanningsarm gloeien :
er zitten spanningen in het materiaal die elastisch zijn en elastisch blijven bij kamertemperatuur. Bij het verhogen van de temperatuur wordt wat elastisch is plastisch. Dit is makkelijk te verklaren, de elasticiteitsgrens ligt bij de hogere temperatuur lager en dus wordt het elastisch vervormde materiaal plastisch vervormd. Dit is vooral zichtbaar op de grenzen van de kristallen. Dit is spanningsarm gloeien (halfhard), rond 250 C.

rekristallisatie :
Bij een hogere gloeitemperatuur worden de vervormde kristallen vervangen door nieuwe kristallen die blijven groeien tot het vervormde kristal volledig omgezet is. Deze nieuwe kristalkorrels bevatten nauwelijks kristalfouten. De vervormbaarheid neemt aanzienlijk toe. De snelheid van dit proces neemt toe met de temperatuur maar ook met de vervormingsgraad. (rond 500-600 C). Snel afkoelen is technisch gezien niet nodig, maar wel handig om je vingers niet te branden.
Laatst bewerkt: 14 mei 2020 22:28 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl