Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Geluidsnniveau en trillingen van dieselmotoren

Geluidsnniveau en trillingen van dieselmotoren 28 mei 2020 20:49 #1166255

Bij een elektrische aandrijving hoor je de klapschroef weer hard openklappen.
Zo is er altijd wat.
Maar het blijft een genot, zeker bij "stationair" :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluidsnniveau en trillingen van dieselmotoren 28 mei 2020 21:09 #1166268

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1244
Het wordt gedaan alsof herrie onprettig is voor het verwende zeilers-oor, maar als de boel in resonantie komt is dat toch ook slecht voor de boot. Het is toch niet alleen een comfort-kwestie? Wat heeft het meest te lijden van resonantie?
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluidsnniveau en trillingen van dieselmotoren 28 mei 2020 21:19 #1166271

ironman schreef :
Het is toch niet alleen een comfort-kwestie? Wat heeft het meest te lijden van resonantie?
hangt er vanaf hoe sterk de resonantie is en wat er resoneerd. Als je electronica paneel flink staat te schudden dan zal het spul daarin geen lang leven beschoren zijn. Gaat het alleen om de resonantie van een stuk polyester zonder schuimkern dan kan het helemaal geen kwaad. Zoals alles wat met een boot te maken heeft: hangt er vanaf.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluidsnniveau en trillingen van dieselmotoren 28 mei 2020 21:31 #1166278

leerzaam draadje. Ben benieuwd hoe stil de 3YM30AE in de praktijk is. Hangt natuurlijk ook van inbouw en isolatie af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluidsnniveau en trillingen van dieselmotoren 28 mei 2020 22:11 #1166293

Frederik65 schreef :
Wauw, heren, wat een schat aan informatie! Geweldig. Heel leerzaam.

En toch zit ik nog een beetje met die 2-cilinder Bukh in de Comet 1050 in mijn hoofd. Dat was echt zo'n heerlijke kalme brom............... Het moet ook wel zo zijn dat die balans-assen in de Bukh een grote rol spelen.....


Ja, die balans-assen doen heel veel.

Bekijk maar eens waar de primaire trillingen vandaan komen.
Een 1 cilinder 4-takt motor heeft een zuiger/drijfstang die op-en-neer vliegt, wat op-en-neergaande trillingen veroorzaakt. Bovendien versnelt de motor gedurende de verbrandingsslag, ongeveer een kwart van de tijd, en vertraagt tijdens de andere drie slagen (het meest bij de compressieslag), ongeveer driekwart van de tijd, wat voor zijdelings kantelende trillingen zorgt.

Een tweecilinder 4-taktmotor heeft zuigers die om de beurt naar boven en beneden gaan, waardoor die op-en-neergaande trillingen veel minder zijn. Daarvoor in de plaats komt een voor-achterover trilling omdat het motorblok bij elke omwenteling voor- en achterover wordt gedrukt door de zuigers/drijfstangen. De zijdelings kantelende trillingen door het versnellen/vertragen zijn er nog steeds door de twee achtereenvolgende verbrandingsslagen gevolgd door twee vertragende slagen.

Een 4 cilinder 4-takt motor is al veel rustiger. Het voor-achterover trillen wordt vrijwel helemaal gedempt door de tweee paren cilinders tegengesteld te laten werken, de twee middelste zuigers gaan samen op en neer, en de twee buitenste ook samen in tegenfase met de middelste.
Omdat een 4-cilinder bij elke slag ergens een verbranding heeft, is er ook minder zijdelings kantelende trilling door het versnellen en vertragen. Hoewel, als de zuigers helemaal boven en beneden staan, is er even geen verbranding, dus vertraging.

Pas bij een 6-cilinder 4-taktmotor is het mogelijk om de trillingen in alle richtingen te neutraliseren, ook al omdat er op elk moment wel ergens een verbrandingsslag bezig is.

Bukh is heel slim geweest. Met die balansassen hebben ze feitelijk een paar extra zuigers gesimuleerd waardoor de meeste trillingen kunnen worden uitgedempt. Qua trillingsgedrag lijkt-ie op en 4-cilinder. Alleen het versnellen/vertragen bij elke omwenteling blijft wel.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 28 mei 2020 22:12 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluidsnniveau en trillingen van dieselmotoren 29 mei 2020 04:51 #1166300

roozeboos schreef :
Bij een elektrische aandrijving hoor je de klapschroef weer hard openklappen.
Zo is er altijd wat.
Maar het blijft een genot, zeker bij "stationair" :)

Ik heb een flexofold, die heeft rubbers om die klap te dempen...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluidsnniveau en trillingen van dieselmotoren 29 mei 2020 06:02 #1166311

Die balans-assen zijn mooi. :) Ben benieuwd hoe die precies zitten. Ik verwacht 2 contra-roterende assen ergens naast de krukas, met excentrischa massa's op elk eind van een as. De gewichten gaan dan naar boven als de corresponderende cilinder naar beneden gaat.

Dat versnellen en vertragen hebben die Bukh's ook al weinig last van, door een vliegwiel van werkelijk epische proporties:


Zijn er andere fabrikanten die hun motoren zo zorgvuldig bouwen? SABB misschien?
A.L.S.Z.V. 'De Blauwe Schuit' (Leiden, Kagerplassen)
D.S.W.Z. 'Broach' (Delft, Braassemermeer)
FF65 'FireFly' NED 4926
RS500
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluidsnniveau en trillingen van dieselmotoren 29 mei 2020 06:18 #1166318

Balansassen zijn mooi voor de loop , Alfa Romeo paste dat ook toe op een aantal van hun motoren .

De PK freaks lieten bij een distributie wissel de balans as riem ( aparte tandriem ) achterwege .

Of het veel aan vermogen scheelde ? Maar ben wel eens met een alfa onderweg geweest waar ze niet juist stonden , das niet prettig :S
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 29 mei 2020 06:18 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluidsnniveau en trillingen van dieselmotoren 29 mei 2020 07:36 #1166345

Erikdejong schreef :
De schroef veroorzaakt ook trillingen doordat deze nooit recht onder de boot hangt, je krijgt dus een drukval als het blad naar beneden draait en een druk opbouw als het blad weer omhoog gaat. Dan nog eens een extra versterkte drukval als het schroefblad achter de schroefasuithouder langs gaat. De primaire frequentie van de schroef is toerental van de schroef maal het aantal bladen.

.....

Om een lang verhaal kort te maken, trillingen en geluidshinder zijn niet merkgebonden, maar hangen af van de combinatie tussen de boot, de motor, de keerkoppeling en de schroef.

Dank voor je verhaal Erik, daar heb ik nog niet zo bij stilgestaan.
De elektromotor gaat nu bij bepaalde toerentallen trillen, ik dacht dat dat in de uitlijning zat, maar ook de schroef veroorzaakt dus het nodige.
De motor staat nu op de oude Yanmardempers, en kan dus ook wat bewegen. Ik overweeg om deze te vervangen door een starre bevestiging, om juist deze resonantie te voorkomen. De uitlijning moet ik sowieso nog even checken nu alles een poosje zit.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 29 mei 2020 07:37 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Geluidsnniveau en trillingen van dieselmotoren 29 mei 2020 07:40 #1166349

Interessant onderwerp.
De Bukh had ook mijn eerste voorkeur. Maar qua maatvoering, pk's en gewicht was een Yanmar 3GM30eu meer geschikt.
Laatst bewerkt: 29 mei 2020 07:41 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluidsnniveau en trillingen van dieselmotoren 29 mei 2020 08:02 #1166361

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Frederik65 schreef :
Zijn er metingen van voor en na behandelingen?

Ooit, lang geleden, heb ik wel eens overwogen om me daar in te specialiseren. Eigenlijk heeft het me nooit losgelaten. Ik denk dat je met een spectrale meting op de constructie en een zelfde meting akoestisch veel kan opsporen en verbeteren. Ik heb dergelijke grafieken nooit van een motor fabrikant gezien. Veel is ook afhankelijk van de omgeving, inbouw en nog vele factoren. Een compleet schip kan je wel reproduceerbaar meten.
Het probleem is om contact microfoons te vinden die van 0-20 of zelfs 50Khz gaan met een vlakke karakteristiek. Die zijn erg duur. De meet apparatuur en software is er ruimschoots voor iedereen (knappe laptop).

Ik heb dat wel geprobeerd op ons schip met de wissel van naar een tipplaat schroef, helaas heb ik daar geen gegevens meer van.

Héél veel van de ervaringen op schepen zijn vaak "gevoels" oordelen, die nooit gestaafd (kunnen) worden.

Reddingboten heb ik ook gemeten, de Valentijn klasse. toen kwam ik er achter dat buiten het enorme uitlaat motorgeluid er ook een belangrijk deel hogere ruis van de lagers en vooral de waterjet aanwezig was. dat hoor je niet, omdat het lage gebied alles overstemd, maat in een spectrale meting tot 22KHz zag ik dat dus wel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 mei 2020 08:05 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluidsnniveau en trillingen van dieselmotoren 29 mei 2020 08:34 #1166375

Interessant. Dus als je brom elimineert krijg je er ruis voor terug! Wel zachter...

Bovendien, zeilen is ook niet stil! Verre van. Vaak is het gewoon een kloteherrie in de punt, haha. Zeker in een wedstrijdboot. Als die FF met 12 knopen van een golf af surft kun je jezelf nauwelijks horen denken als je binnen rustig een bakkie zit te doen. :P

Die Bukh is ook zeker niet stil als je de motorkap eraf haalt hoor. Maar je hoorde echt bijna alleen maar de uitlaat normaliter. Ik denk dat er met die balansassen veel minder trillingen worden doorgegeven aan de romp.
A.L.S.Z.V. 'De Blauwe Schuit' (Leiden, Kagerplassen)
D.S.W.Z. 'Broach' (Delft, Braassemermeer)
FF65 'FireFly' NED 4926
RS500
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluidsnniveau en trillingen van dieselmotoren 30 mei 2020 15:26 #1166805

Ik heb afgelopen dagen mijn buitenlager vervangen, een spelingsvrije schroef ( maxprop) en nieuwe schroefas gemonteerd en ook de motor uitgelijnd...
Ik ken de boot niet meer terug.. allerlei rammeltjes weg, motorgeluid gehalveerd,
Allerlei gerommel aan het roer wanneer ik op de motor voer, geen zwarte rook meer boven de 3000 toeren, Max toerental loopt nu soepel door naar 3800.
De oude schroef was een Gori 15x 12 en de maxprop heb ik zelfs op 16x12 ingesteld.. je kan ook zeggen dat de efficiëntie van de maxprop minder is .. loop soepel 6 knopen waar ik eerder de 5 niet meer aan kon tikken.. ook ows en kiel gedaan natuurlijk maar deze actie heeft mijn stoutste verwachtingen overtroffen.. ik overweeg de schroef nog een tikkie zwaarder te zetten (pitch op 14).. maar dat is dan iets voor het volgend seizoen...
Dus voor dit draadje: de aandrijflijn goed onderhouden en afstellen is een flink deel van het eieren eten...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluidsnniveau en trillingen van dieselmotoren 30 mei 2020 15:41 #1166809

WADnWIND schreef :
Evert, volgens mij heb jij een stalen schip? Daar is een stuwdruk lager veel makkelijker in te bouwen dan in een plastic boot. In de schokker heb ik ook een stuwdruklager, kwestie van goed lassen, maar in een polyester Westerly is dat wel een uitdaging.

Sorry maar dat is echt onzin. Het is juist heel eenvoudig om een schotje voor een stuwdruklager in een polyester boot te maken. Mits er ruimte voor is natuurlijk, maar dat is voor staal niet anders.

Ik was aangenaam verrast na de inbouw van mijn Yanmar 3YM30, met homokineet en gas/water scheider in de uitlaat. Ondanks dat er nog niets is geisoleerd, zelfs de ombouw ontbreekt nog, was het bescheiden geluidnivo en het nagenoeg ontbreken van trillingen een plezierige verrassing.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 30 mei 2020 15:44 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluidsnniveau en trillingen van dieselmotoren 30 mei 2020 16:25 #1166836

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Noballast schreef :
WADnWIND schreef :
Evert, volgens mij heb jij een stalen schip? Daar is een stuwdruk lager veel makkelijker in te bouwen dan in een plastic boot. In de schokker heb ik ook een stuwdruklager, kwestie van goed lassen, maar in een polyester Westerly is dat wel een uitdaging.

Sorry maar dat is echt onzin. Het is juist heel eenvoudig om een schotje voor een stuwdruklager in een polyester boot te maken. Mits er ruimte voor is natuurlijk, maar dat is voor staal niet anders.

Ik was aangenaam verrast na de inbouw van mijn Yanmar 3YM30, met homokineet en gas/water scheider in de uitlaat. Ondanks dat er nog niets is geisoleerd, zelfs de ombouw ontbreekt nog, was het bescheiden geluidnivo en het nagenoeg ontbreken van trillingen een plezierige verrassing.

Ik ben geen polyester of epoxy man en wat meer ingesteld op lassen en bouten en moeren. Ik kan dus niet inschatten of dat nu wel of niet een uitdaging is. Als je de gehele stuwdruk wilt opvangen lijkt me dat wel wat krachten?
Jullie gaan mij die uitdaging toch uitleggen?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 mei 2020 16:29 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluidsnniveau en trillingen van dieselmotoren 30 mei 2020 16:53 #1166856

Op jouw polyester bootje komen zo her en der wel wat hogere krachten dan dat beetje stuwdruk :laugh:

Voor wat inspiratie.

Multiplex mag ook ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 30 mei 2020 16:54 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluidsnniveau en trillingen van dieselmotoren 07 juni 2020 20:00 #1170704

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
Noballast schreef :
Op jouw polyester bootje komen zo her en der wel wat hogere krachten dan dat beetje stuwdruk :laugh:

Voor wat inspiratie.

Multiplex mag ook ;)
Dit stukje multiplex geeft al een jaar of 8 geen krimp met eerst 27 en nu 29pk:

...maar het goed inpassen van een dergelijk plankje kan natuurlijk niet zomaar in elk bootje waar wél een interieur in zit.
Laatst bewerkt: 07 juni 2020 20:01 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluidsnniveau en trillingen van dieselmotoren 07 juni 2020 22:47 #1170763

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Noballast schreef :
Op jouw polyester bootje komen zo her en der wel wat hogere krachten dan dat beetje stuwdruk :laugh:

Voor wat inspiratie.

Multiplex mag ook ;)

Geen idee? Ik luister...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.264 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl