Het gaat nog veel dieper als alleen dempers en lagers en wat dan ook. Frequentie resonantie is de grootste veroorzaker van trillingen en geluidshinder.
Bijvoorbeeld een 4 cilinder met een 2 bladschroef met een reductive van 2:1 geeft trillingen en een kabaal waar horen en zien je van vergaat ongeacht het toerental. Als dat nu een drie cilinder was met dezelfde keerkoppeling en dezelfde schroef dan gaat het al aanzienlijk beter over ongeveer 1/3evan het toerental bereik.
De heftigste trillingen van de motor worden uiteraard veroorzaakt door de ontbrandingen, maar er zijn ook secundaire trillingen die veroorzaakt worden als de zuigers "gewoon" op en neer gaan (4 takt) en in nog iets mindere mate door het open en dicht gaan van kleppen.
De frequentie van die trillingen zijn toerental x aantal zuigers / 2 voor de primaire trillingen en toerental x aantal zuigers voor de secundaire trillingen.
De schroef veroorzaakt ook trillingen doordat deze nooit recht onder de boot hangt, je krijgt dus een drukval als het blad naar beneden draait en een druk opbouw als het blad weer omhoog gaat. Dan nog eens een extra versterkte drukval als het schroefblad achter de schroefasuithouder langs gaat. De primaire frequentie van de schroef is toerental van de schroef maal het aantal bladen.
Het doel is om de frequentie van de motor zoveel mogelijk uit de maat te laten zijn met de trillingen van de schroef. Ofwel, als je de primaire motor frequentie in eenzelfde grafiek gaat plotten als de primaire frequentie van de schroef, dan moeten de pieken van beiden en de dalen van beiden zoveel mogelijk bij elkaar vandaan liggen.
Als je dat netjes voor elkaar hebt dan komt er nog een complicerende factor bij; de eigen frequentie van de boot. Iedere constructie kan resoneren en doet dat dan ook onder invloed van een trillingsbron die trilt op de eigen frequentie (of veelvoud van die frequentie). Dus zowel de motor als de schroef moeten ook nog eens een andere frequentie hebben dan de (veelvoud van) de eigen frequentie van de boot zelf. Ieder deel van de boot heeft een andere eigen frequentie. De belangrijkste is de motor fundatie en het vlak onder de motor. De rest is secundair. We kennen allemaal wel het trillende gordijn roetje op de motor.
De eigen frequentie van de boot kun je uitrekenen, maar het is makkelijker om die proefondervindelijk vast te stellen. Uiteindelijk gaat het er allemaal om dat de eigen frequentie van de boot, de primaire frequentie van de motor en de primaire frequentie van de schroef elkaar niet versterken, maar elkaar tegenwerken, dan krijg je de stilste installatie. Helaas is dit op de meeste boten nogal een ondergeschoven kindje en ook niet iets waar men rekening mee houd met een her-motorisatie. Zo hebben de meeste motoropstellingen een 'lekker' toerental en een 'vervelend' toerental wat onder belasting weer verschillend is van een motor welke in zijn vrij draait.
Enkele vuistregels van zaken die trillingen versterken:
- een tweeblads schroef in een schroefraam (langkieler bijvoorbeeld),
- een vierbladsschroef op een 4 cylinder,
- een verkeerd gekozen reductiefactor van de keerkoppeling (die rare reducties met twee decimalen zijn bedoeld om trillingen te verminderen)
Dus als je last van veel trillingen of geluidshinder hebt, dan moet je de eigen frequentie van de constructie veranderen, een andere keerkoppeling reductie gebruiken of een schroef met een ander aantal bladen gebruiken. De eigen frequentie van de constructie veranderen kun je doen door er bijvoorbeeld een spantje a-symmetrisch overheen te lamineren of door a-centrische massa toe te voegen op een van de oppervlakken.
Om een lang verhaal kort te maken, trillingen en geluidshinder zijn niet merkgebonden, maar hangen af van de combinatie tussen de boot, de motor, de keerkoppeling en de schroef.