Ik heb een Volvo Penta D1-20 A waarvan het batterij alarm afgaat en blijft afgaan zo lang de motor draait. Ik heb eerder problemen gehad in de bedrading naar controlepaneel/contactslot, dus bedrading is mijn eerste verdachte. De dynamo/alternator levert ongeveer 14 volt en de accu laadt gewoon op. Als ik meet op het D+ contact dan krijg die keurig wat stroom (ongeveer 2,6 volt) zodra het contact aan staat en dat gaat ook richting 14 volt als de motor draait, dus er lijkt sprake van een vals alarm.
Ik heb het bedradingsschema bijgevoegd en zowel de draad vanuit punt 5 (BN) en punt 3 (R/BL) zijn verbonden met het D+ contact op de alternator. De bruine draad uit punt vijf gaat rechtstreeks naar het alarm, dus ik vermoed dat die aanstuurt dat er alarm af moet gaan, maar daar staat keurig stroom op als de motor draait. De rood/blauwe draad loopt via een 33 Ohm weerstand naar D+ en krijgt stroom zodra het contact wordt aangezet.
Heef iemand enig idee bij welke voltages / andere voorwaarden het alarm af gaat en wat ik hier zou moeten afmeten om vast te stellen dat misschien de elektronica in het alarm zelf kapot is?