Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 1gm10 motor oververhit bizar snel

1gm10 motor oververhit bizar snel 17 juni 2020 07:43 #1175063

@ Sjoerd: bedankt!

Gepost met de officiƫle Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1gm10 motor oververhit bizar snel 17 juni 2020 08:20 #1175079

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Check de thermostaat zelf ook nog even. Als die niet opent betekent dat dat het koelwater nooit in het blok komt, maar via de bypass gelijk weer naar buiten wordt gegooid. Een beetje brute test is de thermostaat er uit halen en eens kijken hoe eea dan loopt. Dan krijgt de koude motor gelijk koeling, maar dan heb je wel een test of de koelkanalen echt verstopt zijn.
Dan is het ook goed om te weten of de thermostaat wel de juiste is. Bij directe koeling moet hij rond de 40gr openen, dan heb je geen last van verkalking omdat de motor betrekkelijk koud blijft. Bij indirecte koeling worden thermostaten van 75gr gebruikt. Zou die in jouw motor zitten dan krijg je kalkaanslag.
Laatst bewerkt: 17 juni 2020 08:21 door samvh.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1gm10 motor oververhit bizar snel 17 juni 2020 08:40 #1175088

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7803
samvh schreef :
. Bij indirecte koeling worden thermostaten van 75gr gebruikt. Zou die in jouw motor zitten dan krijg je kalkaanslag.
Wat je schrijft is waar maar die kans is wel heel klein als je Yanmar onderdelen gebruikt. De indirect gekoelde motoren uit de GM serie gebruiken heel andere thermostaten dan de direct gekoelde GM's. De eerste met hogere temp, passen niet in het thermostaat huis van de 1GM10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1gm10 motor oververhit bizar snel 17 juni 2020 09:14 #1175116

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Het probleem van de 1GM10 is niet zozeer de grootte van de koelwaterkanalen in de cilinder en de cilinderkop. Die zijn groot zat en zullen niet dichtslibben. Het probleem zit in de doorgang van het koelwater vanuit het motorblok naar de kop. Hoewel de koelwaterkanalen daar in principe goed op elkaar aansluiten, heeft Yanmar er voor gekozen in de koppakking slechts 2 doorgangen te maken, die ook nog eens kleiner zijn dan de kanalen. Treedt daar vervuiling op, neemt de temperatuur in dat gebied toe. Boven de 50 graden krijg je dan versnelde afzetting van kalk, een kettingreactie waardoor de gaten versneld dichtslibben.

De vraag is waarom Yanmar gekozen heeft voor die beperkte doorstroming. Dat zal naar mijn mening te maken hebben met de minimaal benodigde watersnelheid voor een goede warmteverdeling en -afvoer in de kop.

Bijgaand een paar foto's die e.e.a. verduidelijken. Dichtgeslibde doorgangen, de kanalen in kop en cilinder, en de slechts 2 gaten in de koppakking.









Laatst bewerkt: 17 juni 2020 11:06 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.284 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl