Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: O-ring Delphi filter

O-ring Delphi filter 16 juni 2020 17:22 #1174770

Bij het installeren van m’n groffilters lekte 1 van de filters toch een beetje (heb er twee).

Uiteindelijk wel dicht gekregen, maar verbaasde me eigenlijk dat de afdichting tussen glazen kom en filter een vlakke rubber ring is.
Vlak, omdat je dan relatief veel kracht nodig hebt om hem dicht te krijgen (groot oppervlak).

Heb daarom als test een NBR nitril 0-ring besteld.
En dat “past” veel beter. Het filter centreert ook op de o-ring.Volgens mij dicht een o-ring ook beter af dan een vlakke ring...

Komend weekend ga ik hem installeren, zal mijn bevindingen hier posten..

Standaard vlakke ring:




O-ring:




Gemonteerd:

Laatst bewerkt: 16 juni 2020 17:23 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O-ring Delphi filter 16 juni 2020 17:28 #1174774

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
De enige keer dat ik een lekkend filter had, was omdat ik de ring in het filterhuis er nog in had zitten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 juni 2020 17:28 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O-ring Delphi filter 16 juni 2020 17:32 #1174778

WADnWIND schreef :
De enige keer dat ik een lekkend filter had, was omdat ik de ring in het filterhuis er nog in had zitten.

Dat is heel mooi! Toch heb ik beide filters ook zorgvuldig gemonteerd, gelet op afmeting (1 vlakke ring is net iets groter). Maar dan nog kan je het cav-filtertje over de vlakke ring heen en weer schuiven. Kan me voorstellen dat het daardoor lastiger afdicht..

1 was in 1 keer dicht, het andere filter niet, exact hetzelfde gemonteerd...
Laatst bewerkt: 16 juni 2020 17:35 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O-ring Delphi filter 16 juni 2020 18:03 #1174787

Niet te hard aandraaien!! Vorig jaar zei het glaasje *poef*. Midden in de nacht. 30 liter diesel de bilge in
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O-ring Delphi filter 16 juni 2020 18:05 #1174789

En dit is 1 van de 4 redenen dat ik de Delhi van boord heb geknikkerd, zeer slecht ontworpen spullen welke een hoop ergenis veroorzaken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O-ring Delphi filter 16 juni 2020 18:08 #1174790

Evaluationcopy schreef :
Niet te hard aandraaien!! Vorig jaar zei het glaasje *poef*. Midden in de nacht. 30 liter diesel de bilge in

Klopt. Hard aandraaien heeft inderdaad weinig zin.
Filter dat lekte ff losgehaald, beetje het cav-filtertje op gevoel gecentreerd, en toen wel dicht.
Maar zat me toch niet lekker, dat zou in 1 keer gewoon dicht moeten zijn...

Die o-ringen geven een beter gevoel, maarja, ik ga het eens proberen in de praktijk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O-ring Delphi filter 16 juni 2020 18:14 #1174793

Erikdejong schreef :
En dit is 1 van de 4 redenen dat ik de Delhi van boord heb geknikkerd, zeer slecht ontworpen spullen welke een hoop ergenis veroorzaken.

Haha, en wat zijn de andere 3 redenen?

Begrijp je wel hoor, vind de afdichting ook zo-zo.
Maar verder wel een prima filter vind ik, vervangingsfilters zijn erg goedkoop, de unit trouwens ook.
Verder ook robuust, als ik die afdichting wat beter heb vind ik het wel ok...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O-ring Delphi filter 16 juni 2020 18:32 #1174802

1- de ringen dichten niet of slecht af en het is altijd gepruts.
2- Hoe je het ook doet metdit filter, het word altijd een enorme klere zooi met diesel en de hele boot stinkt er nog een dag naar.
3- Als je niet heel voorzichtig bent breekt het glas.
4- Als je door een stommiteit zonder reserve filter bent komen te zitten is dit filter niet te wassen en her te gebruiken omdat het in een gesloten huis zit.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O-ring Delphi filter 16 juni 2020 18:44 #1174806

Erikdejong schreef :
1- de ringen dichten niet of slecht af en het is altijd gepruts.
2- Hoe je het ook doet metdit filter, het word altijd een enorme klere zooi met diesel en de hele boot stinkt er nog een dag naar.
3- Als je niet heel voorzichtig bent breekt het glas.
4- Als je door een stommiteit zonder reserve filter bent komen te zitten is dit filter niet te wassen en her te gebruiken omdat het in een gesloten huis zit.

Punt 1 ben ik het mee eens.
Punt 2 niet. Heb afsluiters op de glazen kom, gewoon filter leeg laten lopen, en verwisselen. Is geen probleem. (En met GTL ruik je ook niks, mocht je toch willen kliederen)
Punt 3. Ik heb de “lage” glazen kom. Die krijg je niet zo snel kapot in een bakskist (daar zitten m’n filters).
Punt 4. “Wassen” van filter gaat niet. Maarja, voor nog geen €4 per filter heb je eigenlijk geen reden om er minder dan een stuk of 4 van aan boord te hebben...

Was bang dat er enorm veel nieuwe niet ontdekte tekortkomingen zouden zijn, maar dat valt dan wel weer mee :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O-ring Delphi filter 16 juni 2020 19:27 #1174846

Wat betreft punt 2, als je eenmaal met andere filterhuizen heb gewerkt snap je wat ik bedoel ;)
punt 3, ook die lage versie krijg je redelijk makkelijk kapot als je deze per ongeluk een beetje scheef erop zet. Punt 4 is meer van toepassing als je lange tochten maakt zonder toegang te hebben tot een winkel of een postkantoor. Niet van toepassing voor de meesten bootjesvaarders inderdaad.
Alles met elkaar voor mij echter genoeg om dat vieze ding van boord te gooien.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O-ring Delphi filter 16 juni 2020 19:41 #1174860

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
Toevallig gisteren het Delphi filter van nieuw ringen voorzien i.v.m. minimale lekkage .
Een klote klus omdat je van boven af gezien niet goed kunt zien of geheel in lijn met elkaar staat en of pakkingringen wel goed in de sponnigen zitten.
Het is gelukt maar ik vind ook een klere ding.
Nu net een kennis van me aanbevolen om een "by pass" om het filter aan te leggen omdat er een gemakkelijker te demonteren 2e filter in dezelfde brandstof leiding zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O-ring Delphi filter 16 juni 2020 19:42 #1174861

Erikdejong schreef :
Wat betreft punt 2, als je eenmaal met andere filterhuizen heb gewerkt snap je wat ik bedoel ;)
punt 3, ook die lage versie krijg je redelijk makkelijk kapot als je deze per ongeluk een beetje scheef erop zet. Punt 4 is meer van toepassing als je lange tochten maakt zonder toegang te hebben tot een winkel of een postkantoor. Niet van toepassing voor de meesten bootjesvaarders inderdaad.
Alles met elkaar voor mij echter genoeg om dat vieze ding van boord te gooien.

Aha. En mag ik vragen wat voor uitwasbaar filterhuis jij ingebouwd hebt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O-ring Delphi filter 16 juni 2020 19:55 #1174872

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Erikdejong schreef :
1- de ringen dichten niet of slecht af en het is altijd gepruts.
2- Hoe je het ook doet metdit filter, het word altijd een enorme klere zooi met diesel en de hele boot stinkt er nog een dag naar.
3- Als je niet heel voorzichtig bent breekt het glas.
4- Als je door een stommiteit zonder reserve filter bent komen te zitten is dit filter niet te wassen en her te gebruiken omdat het in een gesloten huis zit.

Ik heb er nog wel een voor je:

5- Niet fatsoenlijk te ontluchten, omdat de ontluchtnippel niet op het hoogste punt zit.
6- Geen fatsoenlijke maatschetsen te vinden met de juiste schroefdraadaanduiding.

Hij heeft eigenljk maar 2 voordelen: hij doet t en hij is goedkoop. En tenminste, alle alternatieven die ik kon vinden zijn schreeuwend duur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O-ring Delphi filter 16 juni 2020 20:20 #1174887

sjoerd1981 schreef :
Aha. En mag ik vragen wat voor uitwasbaar filterhuis jij ingebouwd hebt?
Racor. Losse filters kosten nauwlijks meer dan die voor de Delphi, alleen de behuizing is duur.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O-ring Delphi filter 16 juni 2020 20:31 #1174897

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Erikdejong schreef :
sjoerd1981 schreef :
Aha. En mag ik vragen wat voor uitwasbaar filterhuis jij ingebouwd hebt?
Racor. Losse filters kosten nauwlijks meer dan die voor de Delphi, alleen de behuizing is duur.

Interessant is dat Racor nu filterhuizen en filters levert, die duidelijk gebaseerd zijn op de Delphi-CAV opzet. Voortschrijdend inzicht ?


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O-ring Delphi filter 16 juni 2020 20:39 #1174904

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Van het filterwisselen moeten we niet zo'n drama maken, ik verstook 100 liter per jaar. een lachertje in vergelijking met het verbruik van auto's. Ik laat mijn groffilter rustig drie jaar op z'n plek. Heb wel de stroomrichting aangepast, zoals Racor dat doet, en een onderdrukmeter gemonteerd die aangeeft wanneer er onverhoopt vervuiling in het filter begint te ontstaan. Overigens heb ik in 20 jaar gebruik van Delphi filters nog nooit lekkage gehad. En als je de originele handleiding van CAV volgt voor de filterwissel (RTFM), kan er weinig misgaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O-ring Delphi filter 16 juni 2020 20:44 #1174912

Mijn glaasje zat prima recht, je moet het alleen niet te hard aandraaien. :pinch:

Het echt nare hieraan was dat 'ie pas uren later knapte, toen ik al lag te slapen. Ik ga echt niet elke nacht mijn dieselkraan dichtzetten. Anyway, volgens de Volvo dealert in Bruinisse wordt glas ook ontraden (mag niet meer van de ISO oid). Hij verkocht me een aluminium vervanger. Kun je wel niet doorheen kijken maar dat ging in de originele situatie ook al niet heel handig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O-ring Delphi filter 16 juni 2020 20:57 #1174923

CeesS schreef :
Van het filterwisselen moeten we niet zo'n drama maken, ik verstook 100 liter per jaar. een lachertje in vergelijking met het verbruik van auto's. Ik laat mijn groffilter rustig drie jaar op z'n plek. Heb wel de stroomrichting aangepast, zoals Racor dat doet, en een onderdrukmeter gemonteerd die aangeeft wanneer er onverhoopt vervuiling in het filter begint te ontstaan. Overigens heb ik in 20 jaar gebruik van Delphi filters nog nooit lekkage gehad. En als je de originele handleiding van CAV volgt voor de filterwissel (RTFM), kan er weinig misgaan.

Nee, is ook geen drama... maar in dat manual staat ook niet veel nuttigs, behalve een maximaal aanhaalmoment van 10nm (8 Lb ft).
Dus misschien het ene filter net te voorzichtig aangehaald... vond het eigenlijk overdone om m’n momentsleutel mee te nemen, maarja, kan wel.

Heb stroomrichting ook aangepast, en vacuummeter, dus zolang die naald niet beweegt, blijven mijn filters ook lekker zitten :)

Trouwens, nu ik GTL tank vraag ik me af je nog wel water kan zien in de waterscheider? GTL lijkt net water... (en ruikt ook nergens na, dat is wel fijn).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O-ring Delphi filter 16 juni 2020 21:30 #1174940

Van de week toevallig mijn Delphi filter geïnspecteerd ivm reinigen dieseltank met zo’n goedje om de sludge los te krijgen.

Geen lekken gehad, maar precies dezelfde gedachte bij het zien van de hoekige o-ringen. Ivm de gedeelde ervaringen van Delphi filters en het lekken ervan, heb ik de o-ringen en vlakken waar ze tegenaan drukken goed gereinigd. Nog geen lekken gevonden.

Ontluchten ging makkelijk met de ontluchtings schroef van de filterhouder, maar ik heb wel een brandstofpompje voor een bbm in de aanvoer gezet en pomp hiermee dus stevig door tot er diesel uit de ontluchting komt. Verder ontluchten van de motor bleek niet nodig.

Mij viel op dat met ontluchtingsschroef open ik geen brandstof in het glaasje kreeg gepompt, pas bij het dichtdraaien lukte dit. Na checken in de handleiding wordt bevestigd dat de ontluchting in de holte van de aanvoer zit, maar ook dat de ontluchtingsschroef wel op het hoogste punt van de filter zit. Misschien dat ik door het bbm pompje alle lucht uit de motor aanvoerleiding heb geperst?

En vandaag geleerd: niet te hard aandraaien, handleiding zegt 6-8 lbs ft... dit moet ik nog even fixen, want dat heb ik veels te hard aangedraaid :blink:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O-ring Delphi filter 16 juni 2020 21:39 #1174949

CeesS schreef :
Interessant is dat Racor nu filterhuizen en filters levert, die duidelijk gebaseerd zijn op de Delphi-CAV opzet. Voortschrijdend inzicht ?
Of ze willen nog een deel van de markt bedienen wat perse goedkope filterhuizen wil hebben?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O-ring Delphi filter 16 juni 2020 21:48 #1174956

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Ik heb een waterabsorbtie filter tussen mijn hoofdtank en dagtank zitten, na de dagtank een dubbel omschakelbaar groffilter en dan zat er nog een Delphi filter achter, waar ik nooit water in aantrof.
Inmiddels heb ik in het dubbele groffilter Bosch filters met waterafscheiding zitten. Nu het Delphi filter er nog tussenuit, dat is overbodig.
Ik ben erg blij met de dagtank, die heeft ook een heel goed bereikbare sump met aftap. Tot nu toe heb ik nooit brandstof problemen gehad: als er sprake is van vervuiling zit dat in de hoofdtank, en wat er mogelijk in de dagtank nog ontstaat is goed af te vangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O-ring Delphi filter 17 juni 2020 05:51 #1174998

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Erikdejong schreef :
CeesS schreef :
Interessant is dat Racor nu filterhuizen en filters levert, die duidelijk gebaseerd zijn op de Delphi-CAV opzet. Voortschrijdend inzicht ?
Of ze willen nog een deel van de markt bedienen wat perse goedkope filterhuizen wil hebben?

Dat is precies wat ik bedoel, als je het hebt over de lilliput motoren met een brandstofverbruik van 1 of 2 liter per uur in veel zeilschepen, heb je niets aan de gecompliceerde filterhuizen die zijn ontworpen op centrifugaalwerking en agglomeratie door variatie in de doorstroomsnelheid. Als je dat uit je ontwerp weglaat, krimpen de afmetingen en de prijs. Niet iedereen is bereid of in staat een Rolls Royce aan te schaffen, en hoe je het ook wendt of keert, filter vervangen blijft geklieder zelfs met een Racor. Oftewel hoe krijg je toch dat vuil uit je kijkglas....

Laatst bewerkt: 17 juni 2020 06:49 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O-ring Delphi filter 17 juni 2020 07:46 #1175065

CeesS schreef :
Erikdejong schreef :
CeesS schreef :
Interessant is dat Racor nu filterhuizen en filters levert, die duidelijk gebaseerd zijn op de Delphi-CAV opzet. Voortschrijdend inzicht ?
Of ze willen nog een deel van de markt bedienen wat perse goedkope filterhuizen wil hebben?

Dat is precies wat ik bedoel, als je het hebt over de lilliput motoren met een brandstofverbruik van 1 of 2 liter per uur in veel zeilschepen, heb je niets aan de gecompliceerde filterhuizen die zijn ontworpen op centrifugaalwerking en agglomeratie door variatie in de doorstroomsnelheid. Als je dat uit je ontwerp weglaat, krimpen de afmetingen en de prijs. Niet iedereen is bereid of in staat een Rolls Royce aan te schaffen, en hoe je het ook wendt of keert, filter vervangen blijft geklieder zelfs met een Racor. Oftewel hoe krijg je toch dat vuil uit je kijkglas....


Als aanvulling: vorige week overgegaan op GTL. Dan maakt kliederen niet veel uit, GTL heeft geen penetrante dieselgeur af!
Bij oude diesel stinkt alles al bij een een klein beetje morsen (dat gebeurt bij elk type filter heel makkelijk).
Bij GTL ruik je niks... echt wonderlijk spul...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.300 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl