Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motor ontkalken en thermostaat testen

Motor ontkalken en thermostaat testen 19 juni 2020 11:22 #1176129

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2159
Omdat mijn MD7a heel weinig water uit de uitlaat spuit, wil ik de thermostaat testen en de motor ontkalken (impellor heb ik al vervangen).

Nu lees ik dat je om de motor te ontkalken het beste de thermostaat eruit kan halen, of de motor enige tijd laten lopen.

Vragen:
1. Hoe lang is "enige tijd"? Een paar minuten, een kwartier?
2. Als ik de thermostaat eruit haal, kan ik dan de motor gewoon starten? Spuit er dan geen water uit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken en thermostaat testen 19 juni 2020 11:33 #1176141

XanderB schreef :
Omdat mijn MD7a heel weinig water uit de uitlaat spuit, wil ik de thermostaat testen en de motor ontkalken (impellor heb ik al vervangen).

Nu lees ik dat je om de motor te ontkalken het beste de thermostaat eruit kan halen, of de motor enige tijd laten lopen.

Vragen:
1. Hoe lang is "enige tijd"? Een paar minuten, een kwartier?
2. Als ik de thermostaat eruit haal, kan ik dan de motor gewoon starten? Spuit er dan geen water uit?

Zoekfunctie vant forum: zeilersforum.nl/index.php/foru...ngs-ontroestingstest

Best nuttige discussie. Soms.

!) Hoe warmer de motor, hoe actiever de zure rotzooi is die je erin laat lopen.
2)Als je de thermostaat eruit haalt, zet je de het deksel weer terug. Doe er dan wel de pakking ring van de thermostaat tussen (zorg dat je wat voorraad hebt!)
Uiteindelijk wil je eigenlijk ook de bypass dicht hebben- maargoed, lees de discussie...
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken en thermostaat testen 19 juni 2020 14:16 #1176192

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2159
Thanks, die discussie had ik doorgelezen, maar ik weet nog steeds niet wanneer in het algemeen een motor als warm wordt beschouwd. Is dat na 5 minuten?

Dat het deksel teruggeplaatst moest worden wist ik ook niet. Goed om te weten, en goed om te weten dat je wat reserve pakkingen moet hebben.

Eerst dus nog maar even shoppen bij Fer voordat ik m’n motor ga ontkalken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken en thermostaat testen 19 juni 2020 14:34 #1176197

Lekker even een kwartiertje op half gas (schroef in de vooruit) laten lopen, dan is ie wel warm.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken en thermostaat testen 22 juni 2020 14:13 #1177200

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik had ook een md7a en heb hem een aantal maal gespoeld. De eerste keer met een spulletje van Starbrite en later met zoutzuur. Hoewel schijnbaar er niet veel verschil is tussen beide producten, behalve de prijs, heb ik het idee dat het Starbrite goedje beter was. Kwam meer troep mee los.

Verder heb ik een tankje gemaakt van een water jerrycan met kraantje. Een slang aan het kraantje naar de aanvoer bij de keerkoppeling en in de vuldop een retourslang vanaf het thermostaathuis. Is even geklooi, maar dan kan je het middel rondpompen door de motor af en toe te starten. Tankje boven de motor houden. Motor steeds een half minuutje of minder laten draaien, want je uitlaat wordt niet gekoeld!

Ik heb de thermostaat destijds verwijdert en een rond koperen plaatje gemaakt in de goeie diameter met een gat in het midden. Daar het pakkingrubbertje omheen van de thermostaat en zo teruggeplaatst. Dan lekt het zeker niet.

Met een Infraroodthermometer kan je je hele blok meten en volgen of er “hotspots” zijn en natuurlijk terug zien of het spoelen heeft geholpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken en thermostaat testen 22 juni 2020 14:23 #1177205

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2159
Bedankt Koko, maar dat gaat me nog even boven m'n pet. Ik weet nog vrij weinig van dieselmotoren. Ik ben al blij dat ik nu weet hoe ik moet ontluchten, de impeller en filters moet vervangen.

Volgende stappen die ik nog zou willen doen is het toevoegen van een wierpot en een groffilter met waterscheider, maar op dit moment werkt alles naar behoren en de constructie werkt kennelijk al sinds 1980 goed, dus nog niet veel haast om dat aan te pakken.

Inmiddels heb ik de Starbrite door het blok laten lopen met een motor die eerst een kwartier heeft warmgedraaid. Daarbij heb ik de slang van de saildrive waterinvoer tijdelijk losgehaald en in de emmer gestopt. Dat heeft voor een flinke verbetering gezorgd, hoewel ik nog steeds vind dat er niet zoveel koelwater uitkomt als ik het vergelijk met andere boten. Ik zal het binnenkort nog eens herhalen met de andere helft van de Starbrite.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken en thermostaat testen 22 juni 2020 14:46 #1177211

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1666
XanderB schreef :
Inmiddels heb ik de Starbrite door het blok laten lopen met een motor die eerst een kwartier heeft warmgedraaid. Daarbij heb ik de slang van de saildrive waterinvoer tijdelijk losgehaald en in de emmer gestopt. Dat heeft voor een flinke verbetering gezorgd, hoewel ik nog steeds vind dat er niet zoveel koelwater uitkomt als ik het vergelijk met andere boten. Ik zal het binnenkort nog eens herhalen met de andere helft van de Starbrite.
Wees voorzichtig met de vergelijking met andere boten, tenzij het natuurlijk boten met dezelfde motor zijn.
Bij moderne bootmotoren wordt het buitenwater gebruikt om via een warmtewisselaar een intern koelcircuit te koelen. Daarnaast zijn het vaak qua gewicht lichtere motoren met een hoger vermogen per kg. Beide situaties maakt dat je voorzichtig moet zijn met het vergelijken van de hoeveelheid koelwater uit de uitlaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken en thermostaat testen 22 juni 2020 15:09 #1177224

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Mijn md7a gaf ook niet zo veel water hoor. Het zou kunnen dat het pompje niet veel oplevert, maar ik heb alhier ook wel eens gelezen dat het kammetje in de pomp versleten kan zijn. Dat kammetje drukt de impellorblaadjes naar binnen en hoe verder die ingedrukt worden hoe meer opbrengst.
Je schijnt zo’n kammetje te kunnen vervangen, maar daarvoor zou ik te rade gaan bij Fer, de Dieseldokter.

Maar waarom meet je niet eerst eens? Lekker gaan varen en na een uurtje motoren de infraroodthermometer erbij. Dan ontdek je vanzelf welke plekken heet zijn en vooral; hoe heet dan eigenlijk. Zo kan je weten of je voldoende koeling krijgt, of er stukken verstopt zitten enz enz.

Ik heb de wierpot er tussen uit gehaald. Nooit troep in gehad en weer een puntje van onderhoud/zorg minder.
Laatst bewerkt: 22 juni 2020 15:34 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken en thermostaat testen 22 juni 2020 17:28 #1177285

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
Dat kammetje valt wel mee, vaak is het deksel ingesleten waardoor de opgebouwde druk weer weglekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken en thermostaat testen 22 juni 2020 18:12 #1177304

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Klopt, dat kan ook, maar dan doet hij het vaak helemaal niet.
@Xander: dekseltje omdraaien, zodat je een glad en vlak oppervlak hebt. Eventueel met waterproof schuurpapier op een glasplaat met wat water weer vlakken (rondjes draaien in beide richtingen).
Pakking is meegeleverd bij de nieuwe inmpellor. Niks anders gebruiken. Als de pakking te dik is doet je pomp niks meer (druk loopt weg tussen deksel en de randjes van de schoepjes.
Laatst bewerkt: 22 juni 2020 18:13 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken en thermostaat testen 04 sept 2020 18:45 #1203014

Dit oude draadje maar even opgepakt.
Vandaag heb ik ook mijn VP 2002 maar eens ontkalkt. Ik wilde toch de thermostaat controleren, dus een goed moment.

Motor warm laten lopen en weer uit. Afsluiter dicht, wierfilter open, filter eruit, Starbrite (1 liter op 3 liter water) klaar in een jerrycan.
Thermostaat eruit, pakking en thermostaathuis weer terug. Motor starten, rustig de oplossing in de wierfilterpot gegoten. Motor uit, 30' laten inwerken (ik had het spul iets meer verdund, dus de inwerktijd ook maar iets opgerekt).
Puts opgehangen onder de uitlaat, motor starten tot de puts vol was. Motor uit.
Thermostaathuis eraf en die was van binnen ineens weer Volvo Penta-groen. De vloeistof die ik in de puts heb opgevangen een uurtje laten staan en overgegoten in een jerrycan voor chemisch afval. Er lag toch aardig wat bezinksel onderin.
Klus weer geklaard.

Controle van de thermostaat was ook niet voor niets. Die gaat niet meer dicht, dus vervanging was niet voor z'n tijd.

Eén kleine tegenvaller: het pijpje dat van de thermostaat naar het spruitstuk van de uitlaat loop, heeft een ingenieus rubbertje (met zo'n inkepingsrand). En dat rubbertje was echt wel op, dus waar vind je dat op vrijdagmiddag?
Gelukkig had de werf om de hoek er een paar op voorraad, dus alles is weer dicht, schoon (verwacht ik) en beter.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken en thermostaat testen 05 sept 2020 07:45 #1203099

koko schreef :
@Xander: dekseltje omdraaien, zodat je een glad en vlak oppervlak hebt. Eventueel met waterproof schuurpapier op een glasplaat met wat water weer vlakken (rondjes draaien in beide richtingen).

Heelaas staat bij veel pompen op het deksel merk en type nigal diep ingestanst en dn moet je al gauw 0,5 mm of meer wegschuren. :(
Gewoon nieuw dekseltje bestellen bij "onze" dieseldokter: www.dedieseldokter.nl/c-4233159/impellerpomp-deksel/
Ad

Laatst bewerkt: 05 sept 2020 07:48 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken en thermostaat testen 07 sept 2020 10:43 #1203837

  • mim
  • mim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 265
koko schreef :
ik heb alhier ook wel eens gelezen dat het kammetje in de pomp versleten kan zijn. Dat kammetje drukt de impellorblaadjes naar binnen en hoe verder die ingedrukt worden hoe meer opbrengst.
Je schijnt zo’n kammetje te kunnen vervangen

Het kammetje zit geschroefd in de impeller. Je kunt het vervangen. Er is ook een overmaat kammetje te krijgen (volvo penta), iets dikker, daarmee vergroot je de pompcapaciteit. Bij oudere motoren wel handig.

Voor het ontkalken ontroesten is bij mij erg effectief: 2 flesjes zoutzuur a 500ml <10% en 2 flesjes harthout ontgrijzer a 500ml(oxaalzuur 5%). Recept staat op dit forum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.301 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl