Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu te hoge laadstroom maar niet defect

Accu te hoge laadstroom maar niet defect 25 juni 2020 07:59 #1178241

  • Nidelv28
  • Nidelv28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Ik heb een motor boot met een Volvo Penta MD40 motor en 2 accu's met keuze schakelaar.
De accu's zijn beide start accu's in van 2019.
Ik start op accu 2 en zet dan de keuzeschakelaar op 1+2. DE laadspanning is dan 14 volt. laat ik de keuzeschakelaar op 2 staan dan loopt de laadspanning langzaam op nar 27 volt + en verder.
Op stand 1 blijft de laadspanning ook op 14 volt.
Je zou zeggen de accu is defect maar ik kan deze conclusie niet trekken omdat de accu mooi bijlaad en de motor start hierop altijd goed.
Wat kan het probleem zijn?
groetjes Hay
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu te hoge laadstroom maar niet defect 25 juni 2020 08:07 #1178243

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Ik denk dat de alternator regelaar kapot is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu te hoge laadstroom maar niet defect 25 juni 2020 08:14 #1178248

Is je multimeter okay? Niet een te leeg batterijtje?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu te hoge laadstroom maar niet defect 25 juni 2020 08:15 #1178249

  • Nidelv28
  • Nidelv28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
maar waarom op accu 2 en niet op accu 1?
Het is toch maar 1 draad vanaf de dynamo naar de alternator.
groetjes Hay
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu te hoge laadstroom maar niet defect 25 juni 2020 08:18 #1178251

  • Nidelv28
  • Nidelv28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Ik meet niet met de multimeter maar kijk naar 2 verschillende spanningsmetertjes op het dashboard. Beide geven dezelfde waarde aan.
Wel een goede tip om hierop toch nog eens te controleren.
groetjes Hay
Laatst bewerkt: 25 juni 2020 08:19 door Nidelv28.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu te hoge laadstroom maar niet defect 25 juni 2020 08:27 #1178254

De sense-draad van de alternator zit kennelijk alleen aan accu 1.
In Stand 2 'voelt' de alternator geen accuspanning en gaat daarom de laadspanning verhogen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu te hoge laadstroom maar niet defect 25 juni 2020 09:06 #1178261

  • Nidelv28
  • Nidelv28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
kan het zijn dat accu 2 na het starten niet meer contact maakt met de startmotor en daardoor het accusignaal naar de alternator wegvalt waarop de acculaadspanning oploopt?
groetjes Hay
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu te hoge laadstroom maar niet defect 25 juni 2020 09:12 #1178264

Zijn de minaansluitingen van de accu's wel doorverbonden?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu te hoge laadstroom maar niet defect 25 juni 2020 09:46 #1178276

  • Nidelv28
  • Nidelv28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Baasklusje schreef :
De sense-draad van de alternator zit kennelijk alleen aan accu 1.
In Stand 2 'voelt' de alternator geen accuspanning en gaat daarom de laadspanning verhogen.


volgens mij komt deze draad niet direct vanaf een accu.
Ook een ding wat zeker gecheckt moet worden.
Thanks.
groetjes Hay
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu te hoge laadstroom maar niet defect 25 juni 2020 09:46 #1178277

  • Nidelv28
  • Nidelv28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
It Paradyske schreef :
Zijn de minaansluitingen van de accu's wel doorverbonden?

Ja, deze zijn doorverbonden
groetjes Hay
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu te hoge laadstroom maar niet defect 25 juni 2020 10:10 #1178286

Boven de 14,9 volt stook je een accu kapot.
Met de keuze schakelaar die je hebt zet je bij de stand “Both” de accu’s in feite parallel.
De weerstand die je dan creeert is dan. Rv=1/R1+1/R2
Bij gelijke accu’s heb je dus 2x 1/R.....is er nu 1 accu kapot of slecht, dan zal de weerstand oplopen.

In feite zal de spannings regelaar in je dynamo de spanning moeten afvangen en afregelen naar een waarde van 13,x tot max 14.9 volt
Meet met een multimeter een net achter de dynamo op B+ wat de daadwerkelijke spanning is. Bij meer dan 14.9 Volt is het zeker dat je regelaar kapot is.

PS
Heb je niet toevallig zonnepanelen erop aangesloten ?
Dan kunnen er nog 2 opties meespelen
1.) regelaar zonnepaneel is defect
2.) je hebt de zonnepaneel aan de regelaar gekoppeld VOORDAT je de accu’s aan de regelaar had aangesloten, De zonnepaneel regelaar moet eerst rechtstreeks aan de accu gekoppeld worden zodat die weet of dat het een 12 of 24V systeem moet laden. Doe je eerst het zonnepaneel, dan krijg je dus 27V voor je klep....en 24V systemen worden met 27 tot 28V geladen...vind een 12V accu systeem vaak niet grappig
Laatst bewerkt: 25 juni 2020 10:14 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu te hoge laadstroom maar niet defect 25 juni 2020 10:19 #1178293

Volgens mij is het onmogelijk de laadspanning van de accu op 27 volt te krijgen.

Ik zou toch eens meten op de accupolen.

Te hoge spanning is gevaarlijk, tot ontploffen aan toe.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu te hoge laadstroom maar niet defect 25 juni 2020 10:22 #1178295

Verkeerd aangesloten zonnepanelen gaat dit wel lukken,....koste me dus een accu....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu te hoge laadstroom maar niet defect 25 juni 2020 10:30 #1178299

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
De Optimaal schreef :
Verkeerd aangesloten zonnepanelen gaat dit wel lukken,....koste me dus een accu....

Inderdaad, als de accu eenmaal droog gekookt is en het onvermijdelijke explosie moment van Rooz overleeft heeft, dan kan de spanning vrijelijk oplopen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu te hoge laadstroom maar niet defect 25 juni 2020 10:33 #1178300

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
Het verhaal heeft veel weg avn een missend contact met een accu. Of dit nu de massa van HansF is of een defecta accuschakelaar of losse accuklem?

Een niet aangesloten dynamo kan zomaar 20-30 volt bereiken en zo de eigen regelaar defect maken door overspanning.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu te hoge laadstroom maar niet defect 25 juni 2020 13:43 #1178364

Vier standen schakelaar?
Daarmee loop je dit risico.
Murphy vaart altijd mee.
Laatst bewerkt: 25 juni 2020 16:26 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu te hoge laadstroom maar niet defect 25 juni 2020 16:24 #1178440

Sinds wanneer is dit probleem er?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu te hoge laadstroom maar niet defect 27 juni 2020 21:49 #1179296

  • Nidelv28
  • Nidelv28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
De Optimaal schreef :
Boven de 14,9 volt stook je een accu kapot.
Met de keuze schakelaar die je hebt zet je bij de stand “Both” de accu’s in feite parallel.
De weerstand die je dan creeert is dan. Rv=1/R1+1/R2
Bij gelijke accu’s heb je dus 2x 1/R.....is er nu 1 accu kapot of slecht, dan zal de weerstand oplopen.

In feite zal de spannings regelaar in je dynamo de spanning moeten afvangen en afregelen naar een waarde van 13,x tot max 14.9 volt
Meet met een multimeter een net achter de dynamo op B+ wat de daadwerkelijke spanning is. Bij meer dan 14.9 Volt is het zeker dat je regelaar kapot is.

PS
Heb je niet toevallig zonnepanelen erop aangesloten ?
Dan kunnen er nog 2 opties meespelen
1.) regelaar zonnepaneel is defect
2.) je hebt de zonnepaneel aan de regelaar gekoppeld VOORDAT je de accu’s aan de regelaar had aangesloten, De zonnepaneel regelaar moet eerst rechtstreeks aan de accu gekoppeld worden zodat die weet of dat het een 12 of 24V systeem moet laden. Doe je eerst het zonnepaneel, dan krijg je dus 27V voor je klep....en 24V systemen worden met 27 tot 28V geladen...vind een 12V accu systeem vaak niet grappig

1- geen zonnepanelen aanwezig
3- bedankt voor de technische uitleg. voor mij duidelijk
lees mijn laatste bericht dat ik zo meteen ga schrijven.
groetjes Hay
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu te hoge laadstroom maar niet defect 27 juni 2020 21:50 #1179297

  • Nidelv28
  • Nidelv28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Nachtvlinder schreef :
Sinds wanneer is dit probleem er?

goeie vraag?

kom er op terug.
groetjes Hay
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu te hoge laadstroom maar niet defect 27 juni 2020 21:52 #1179301

  • Nidelv28
  • Nidelv28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
WADnWIND schreef :
Het verhaal heeft veel weg avn een missend contact met een accu. Of dit nu de massa van HansF is of een defecta accuschakelaar of losse accuklem?

Een niet aangesloten dynamo kan zomaar 20-30 volt bereiken en zo de eigen regelaar defect maken door overspanning.


Heel goed,

kom er op treug.
groetjes Hay
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu te hoge laadstroom maar niet defect 27 juni 2020 22:11 #1179307

  • Nidelv28
  • Nidelv28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Saeftinghe schreef :
Vier standen schakelaar?
Daarmee loop je dit risico.
Murphy vaart altijd mee.

Hier mijn bevindingen en hopelijk is het nu opgelost.

Vandaag met Wim. G. (72) en een echte techneut naar de boot geweest.
Alles gemeten: accu's getest- 100% goed. Alle stromen gemeten: startmotor , ankerliermotor, voorgloeien, Boegschroef. Alles binnen de norm.
Wim wees me op een slechte accu + verbinding die ik moest vernieuwen maar voor hem bleef het een raadsel,
Ben zelf aan de slag gegaan hierna dit te vernieuwen.
2 zomers terug heb ik een nieuwe keuze schakelaar geplaatst. Ik dacht ik check de draden.
tot mijn verbazing zat de kabel van accu 2 wel goed aangedraaid onder de moer maar de bout zat los.
Alle draden losgemaakt en gekekn hoe dat ding is gebouwd.
Het is een bout met moer om de bout met contactstrip contact te laten maken en een contra moer om de kabel te klemmen.
de eerste moer zat los en zo onstaat dus een slecht contact met de strip.
Nadat ik dit verholpen had alles weer aangesloten.

Mijn problemen zijn (hopelijk) opgelost:
- starten op accu 1, 2 of 1+2 geen probleem.
- accu 2 wordt nu zeker geladen tijdens het varen
- op stand accu 2 geen te hoge laadspanning meer.

Dus ja, voor bijna 100% was het slecht contact van stand 2 in de keuzeschakelaar het probleem.

Bedankt voor het meedenken
groetjes Hay
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu te hoge laadstroom maar niet defect 28 juni 2020 06:25 #1179325

Mooi. Gelukkig geen brand ontstaan door de overgangsweerstand...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.342 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl