VoorPampus schreef :
Aangaande je vraag over de klepstoterstangen, dat is wel een goeie, ze zaten in m’n kever vroeger dus was er “vanuit gegaan” dat ze hier ook in zitten (Volvo Penta md2030). Als ik de workshop manual erop nasla dan zie ik wel de kleppen en “klapstelen” maar geen aparte stoterstangen.
Pos 30. Bron: marinepartseurope.com
VoorPampus schreef :
Als ik de compressie meter en momentsleutel binnen heb (had natuurlijk weer benzine en moment vanaf 30nm) draai ik ‘m even open.
Chef werkplaats van Mercedes bestelbussen die ik ken gaf aan:
0) dieselleiding afknijpen en draaien tot hij stopt
1) Gloeibougies eruit en “met afgeknepen dieselleiding” starten. Mag geen olie of koelwater uitkomen.
2) Klepspeling meten/ stellen (daar verwacht ik zelf “verschil” te merken if any)
3) Compressie meten en verschil ong. < 1.2 bar is acceptabel.
We gaan ‘t dit weekeinde zien is m’n vermoeden.
Wat wil hij precies met 0) en 1) bereiken?
Deze motor is, voor zover ik kan nagaan direct ingespoten en zonder gloeibougies. Dat zijn "modernistische" fratsen om geluid en uitstoot te verminderen. Hebben onze scheepsdieseltjes veel minder last van.
Bij 2): Als daar iets verlopen is: geen alarm. Dat kan ook maar zo gewoon onderhoud zijn.
Bij 3): Als hij nu goed start en stationair loopt, verwacht ik daar geen ellende.