Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waterslag na “vullen buitenwaterslag”

Waterslag na “vullen buitenwaterslag” 27 juni 2020 09:51 #1178981

Oliedom. Kan niet anders zeggen. Het relaas:

Koelwaterslangen vervangen na impellor helemaal stukgedraaid te hebben. Zaten er 20 jaar in en daar waar slangklemmen zaten was t magertjes. Na volledig nieuwe slangen beredeneerd dat de impellor best niet droog zou draaien dus water in de slangen naar impellor toe gegoten maar ook (stom stom) in de toevoer van de koeler. Ging meer in dan dat ik dacht dat in de slang ging dus op gegeven moment gestopt.

Voor starten met de hand twee keer de motor door de compressie gedraaid omdat ik twijfelde maar ging zonder problemen. Met starten echter een “klok” en toen nix. Nog eens en weer “klok” maar met een klots water. Daarna nog eens en toen pruttelend kwam de md2030 tot leven.

Klein beetje oliekringen op t water maar verder alles normaal. Warm laten draaien en toeren gemaakt. Alles goed. Geen gekke tikken of geluiden. Belast en geen merkbaar verschil of onregelmatigheden in lopen. 2500 toeren gemaakt alles goed.

Vannacht wakker geworden en internet gechecked. En nu twijfel ik. Heb ik waterslag veroorzaakt? En als dat het geval is: wat dan nu?

Ik heb oliepijl bekeken en daar geen gekke kleur/ samenstelling en pijl zoals het was.

Ik zie:
Klepspeling controleren/ opmeten. (Ivm kromme stoterstangen)
Compressie opmeten (ivm kromme drijfstang)
“Proefvaart” op de motor.

Wat is jullie advies in deze?

Ps, redenatie van vullen van die slag was dat de ontluchten (om hevelen te voorkomen) op die slang zit en “normaal dus” die slang voor de volle 1,5 meter leek kan lopen zoals ik m nu gevuld heb. En hij was leeg....

#geluk-gehad?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterslag na “vullen buitenwaterslag” 27 juni 2020 10:04 #1178986

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7836
Waterslag, echte waterslag, breekt zuigers en drijstangen, cilinderkoppen en cilinderbussen.

Aangezien je met de hand kon tornen, heb je tenminste daarmee het overgrote deel er al uit gewerkt.

Je kunt de klepspeling controleren.

Als de motor goed start, en rustig stationair loopt, is compressie meten eigenlijk eens nodig.

Algemene opmerking voor wie dit nog meer overweegt: je kunt de impeller prima heel even droog laten lopen als hij gesmeerd is met kranen/siliconenvet, of glycerine. Hij vult zichzelf met water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterslag na “vullen buitenwaterslag” 27 juni 2020 10:06 #1178987

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Kan je een idee geven hoe de slangen nu lopen?
Waarschijnlijk heb je het zo vol gevuld dat er water via de uitlaat in de motor is gelopen.


Als de motor verder goed loopt, dan ben je er denk ik mee weg gekomen.
Ik zou de motor even lekker vertroetelen, heeft ie wel verdiend!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterslag na “vullen buitenwaterslag” 27 juni 2020 10:43 #1178997

Joop66, goeie tip en had m idd netjes ingesmeerd met glycerine. Dus had niet gehoeven. Zal klepspeling controleren. Fingers crossed dat er nix krom is.

Sanator, de slang die het probleem gaf loopt aan de voorkant de koeler in en komt van de ontluchter af. Na de koeler loopt hij naar de waterlock. Die is echter “op maat gemaakt” en vrij groot. Omdat die slang “normaal” na draaien motor door die ontluchter ook “leeg kan lopen” dacht ik dat “vullen” geen kwaad kon.
Is 1,5 meter slang van 19mm en heb er (nadat slang en koeler leeg waren) ongeveer een liter water in laten lopen.

Wat ik daarbij overigens vreemd vind is dat die ontluchter helemaal “boven in” tegen t dek aan zit. Heb hem nu lager gegaan zodat er minder water “uit de slang” kan lopen. Ong. 40cm boven waterlijn. Wat is beter, helemaal bovenaan?

En dan nog 1 andere vraag. Omdat ik de schoepen van de impellor nu voor de koeler terugvond heb ik er een jabasco waterfilter tussengedaan. Die zit nu na de pomp voor de ontluchter. Daar ook nog een mening over?

Tnx weer! Fingers crossed dat ik m niet gesloopt heb....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterslag na “vullen buitenwaterslag” 27 juni 2020 10:53 #1179002

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7836
VoorPampus schreef :

Wat ik daarbij overigens vreemd vind is dat die ontluchter helemaal “boven in” tegen t dek aan zit. Heb hem nu lager gegaan zodat er minder water “uit de slang” kan lopen. Ong. 40cm boven waterlijn. Wat is beter, helemaal bovenaan?

En dan nog 1 andere vraag. Omdat ik de schoepen van de impellor nu voor de koeler terugvond heb ik er een jabasco waterfilter tussengedaan. Die zit nu na de pomp voor de ontluchter. Daar ook nog een mening over?

Tnx weer! Fingers crossed dat ik m niet gesloopt heb....

Filter is echt overbodig. Alle doorgangen zijn relatief groot, normaal gaat er niks mis.

Een impeller die uit elkaar gevallen is, is slecht onderhoud. Dat doen ze binnen een jaar echt niet zomaar.

De u bocht zit zo hoog om de kans te verkleinen dat een achterop lopende golf de hele slang kan vullen en zo de motor vol hevelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waterslag na “vullen buitenwaterslag” 27 juni 2020 11:50 #1179025

  • Ferox
  • Ferox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Voorpampus, wat jij een ontluchter noemt is eigenlijk een beluchter. Hij moet bij stilstand juist lucht toelaten in het systeem om eventueel terughevelen te voorkomen.
In veel beluchters zit een klepje dat moet openen om lucht in te laten. Dat klepje kan de neiging hebben in gesloten toestand te blijven kleven. Dan laat ie dus geen lucht in. Zo'n beluchter kun je beter zo hoog mogelijk laten zitten, want dan is de onderdruk in de leiding die het klepje moet opentrekken het grootst.

Zelf vind ik het ook prettig om het koelwatersysteem deels op te vullen, maar dan alleen het deel vanaf aanzuig tot pomp. Dat er na de pomp nog lucht in zit geeft niets, dat drukt de pomp er na starten snel genoeg weer uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
voorheen: Pioner 8, Piaf Deriveur, Top-klasse, Oceaan 22, Bries, Optima 101
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterslag na “vullen buitenwaterslag” 27 juni 2020 14:13 #1179076

Ferox, helemaal correct, beluchter. Heb ik ook gecontroleerd en werkt goed. Ik heb al stuk extra slang gekocht en zal hem hoger plaatsen.

Joop66: Kwa impellor ook correct, onderhoud was twee jaar geleden gedaan. Misverstand met de verkoper want ik dacht dat hij vernieuwd was. Maar dat is nu opgelost.

Wat ik onder aan de streep wel vreemd vind is dat de inhoud van de slang dus door de beluchter wel gewoon in de waterlock kan lopen maar dezelfde weg volgt als dat je “gewoon” water in die slang giet.

Ik ga kleppen nog even bekijken en ik zal compressie toch even testen. Überhaupt wel goed na 20 jaar een keer te doen.

Keep you posted!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterslag na “vullen buitenwaterslag” 28 juni 2020 08:09 #1179371

VoorPampus schreef :
Wat ik onder aan de streep wel vreemd vind is dat de inhoud van de slang dus door de beluchter wel gewoon in de waterlock kan lopen maar dezelfde weg volgt als dat je “gewoon” water in die slang giet.
Nieyt zo vreemd hoor , als je het er zlef in giet heb je immers de heoveelheid niet in de hand. daarom altijd de uitlaat afkoppelen voor de waterlock of bij het injectiepunt bij een dergelijek handeling en er een emmer onder houden , eventueel met een slang ertussen.
Hier kun je ook narekenen of jouw waterlock wel groot genoeg is . Normaal is twee maal de inhoud van uitlaatslang en slang vanaf de beluchter.
Ad
Laatst bewerkt: 28 juni 2020 08:11 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterslag na “vullen buitenwaterslag” 28 juni 2020 08:23 #1179383

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Het is een beetje zinloos in mijn ogen om te proberen te achterhalen hoe het water nu loopt als je het er zelf in giet.

TS wist nog niet wat hij nu weet, meende er goed aan te doen en heeft geluk gehad. Betere uitkomst had hij niet kunnen krijgen en dat is hem meer dan gegund. Maar het had niet gehoeven en het is niet aan te raden om allerlei ingewikkelde omwegen te verzinnen om het toch nog een keer te kunnen doen.

Impellor invetten met het bijgeleverde smeersel of kranenvet en starten maar. Binnen een minuut moet er water uit je uitlaat komen.

@ TS: weet je zeker dat er klepstoterstangen in je motor zitten? Als dat zo is is alleen nu checken niet voldoende. Mocht het zo zijn dat je stoterstangen krom zijn, dan worden ze na verloop van tijd steeds een beetje krommer. Je merkt dat omdat je veel vaker kleppen moet stellen. Let op: de kleppen gaan later open en eerder dicht. Vooral je gehoor moet je helpen te bepalen of je moet controleren of niet.
Laatst bewerkt: 28 juni 2020 08:36 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterslag na “vullen buitenwaterslag” 29 juni 2020 20:57 #1180042

@Yellow Boat, op zich helder verhaal. Heb alleen een custom waterlock dus “ff narekenen” is met alle hoeken en rondingen die erin zitten lastig.

@Koko, clear en idd, beter om gewoon even de impellor in te smeren.

Aangaande je vraag over de klepstoterstangen, dat is wel een goeie, ze zaten in m’n kever vroeger dus was er “vanuit gegaan” dat ze hier ook in zitten (Volvo Penta md2030). Als ik de workshop manual erop nasla dan zie ik wel de kleppen en “klapstelen” maar geen aparte stoterstangen.

Als ik de compressie meter en momentsleutel binnen heb (had natuurlijk weer benzine en moment vanaf 30nm) draai ik ‘m even open.

Chef werkplaats van Mercedes bestelbussen die ik ken gaf aan:
0) dieselleiding afknijpen en draaien tot hij stopt
1) Gloeibougies eruit en “met afgeknepen dieselleiding” starten. Mag geen olie of koelwater uitkomen.
2) Klepspeling meten/ stellen (daar verwacht ik zelf “verschil” te merken if any)
3) Compressie meten en verschil ong. < 1.2 bar is acceptabel.

We gaan ‘t dit weekeinde zien is m’n vermoeden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterslag na “vullen buitenwaterslag” 29 juni 2020 21:42 #1180052

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5015
Ik snap het verhaal niet.
Ik denk dat koelsysteem zelden toegang tot de cilinders kan geven, je kan gieten wat je wil.
Alleen een uitlaatklep kan water in de cilinder laten als via de uitlaat water binnenkomt en de klep openstaat.
Meestal door een golf.
Als TS na de pomp water in de slang na de pomp giet zal hij via alle kanalen bij de uitlaat aankomen en die zou dan zo vol lopen dat het water tot aan de cilinders gaat staan. Kan denk ik met een slang erg hoog maar de kans schat ik laag in
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterslag na “vullen buitenwaterslag” 30 juni 2020 05:53 #1180078

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7836
VoorPampus schreef :
Aangaande je vraag over de klepstoterstangen, dat is wel een goeie, ze zaten in m’n kever vroeger dus was er “vanuit gegaan” dat ze hier ook in zitten (Volvo Penta md2030). Als ik de workshop manual erop nasla dan zie ik wel de kleppen en “klapstelen” maar geen aparte stoterstangen.




Pos 30. Bron: marinepartseurope.com
VoorPampus schreef :
Als ik de compressie meter en momentsleutel binnen heb (had natuurlijk weer benzine en moment vanaf 30nm) draai ik ‘m even open.

Chef werkplaats van Mercedes bestelbussen die ik ken gaf aan:
0) dieselleiding afknijpen en draaien tot hij stopt
1) Gloeibougies eruit en “met afgeknepen dieselleiding” starten. Mag geen olie of koelwater uitkomen.
2) Klepspeling meten/ stellen (daar verwacht ik zelf “verschil” te merken if any)
3) Compressie meten en verschil ong. < 1.2 bar is acceptabel.

We gaan ‘t dit weekeinde zien is m’n vermoeden.

Wat wil hij precies met 0) en 1) bereiken?

Deze motor is, voor zover ik kan nagaan direct ingespoten en zonder gloeibougies. Dat zijn "modernistische" fratsen om geluid en uitstoot te verminderen. Hebben onze scheepsdieseltjes veel minder last van.

Bij 2): Als daar iets verlopen is: geen alarm. Dat kan ook maar zo gewoon onderhoud zijn.
Bij 3): Als hij nu goed start en stationair loopt, verwacht ik daar geen ellende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterslag na “vullen buitenwaterslag” 30 juni 2020 07:56 #1180123

VoorPampus schreef :
@Yellow Boat, op zich helder verhaal. Heb alleen een custom waterlock dus “ff narekenen” is met alle hoeken en rondingen die erin zitten lastig.

Kwestie van een beetje schatten , zo precies hoeft het nou ook weer niet ,als je geschat maar in de buurt van die factor twee inhoud zit.
En als je slecht bent in schatten dan gewoon een keer vullen en weer aftapppen . Dat laatste moet sowieso kunnen want het ding moet je imemrs bij voorkeur ook leeg maken als het gaat vriezen.
En dan meten hoeveel je er in kunt krijgen nadat je hem hebt afgetapt , dan maakt het niet uit als je geen bak onder het ding kunt zetten. Bij veel waterlocks kun je ook de slangen eraf halen en ze dan vullen tot ze overlopen . De meeste gaan overlopen uit de ingang als ze ongeveer half vol zitten en soms pas als ze helemaal vo zitten.
Allemaal een kwestie avn een beetje kunnen improviseren nietwaar ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterslag na “vullen buitenwaterslag” 30 juni 2020 08:04 #1180127

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
VoorPampus schreef :
@Yellow Boat, op zich helder verhaal. Heb alleen een custom waterlock dus “ff narekenen” is met alle hoeken en rondingen die erin zitten lastig.

@Koko, clear en idd, beter om gewoon even de impellor in te smeren.

Aangaande je vraag over de klepstoterstangen, dat is wel een goeie, ze zaten in m’n kever vroeger dus was er “vanuit gegaan” dat ze hier ook in zitten (Volvo Penta md2030). Als ik de workshop manual erop nasla dan zie ik wel de kleppen en “klapstelen” maar geen aparte stoterstangen.

Als ik de compressie meter en momentsleutel binnen heb (had natuurlijk weer benzine en moment vanaf 30nm) draai ik ‘m even open.

Chef werkplaats van Mercedes bestelbussen die ik ken gaf aan:
0) dieselleiding afknijpen en draaien tot hij stopt
1) Gloeibougies eruit en “met afgeknepen dieselleiding” starten. Mag geen olie of koelwater uitkomen.
2) Klepspeling meten/ stellen (daar verwacht ik zelf “verschil” te merken if any)
3) Compressie meten en verschil ong. < 1.2 bar is acceptabel.

We gaan ‘t dit weekeinde zien is m’n vermoeden.

Daar zou ik niet heen gaan met mijn Mercedes. :whistle:
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterslag na “vullen buitenwaterslag” 30 juni 2020 09:06 #1180147

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3111
Joop66 schreef :
VoorPampus schreef :


VoorPampus schreef :






Deze motor is, voor zover ik kan nagaan direct ingespoten en zonder gloeibougies. Dat zijn "modernistische" fratsen om geluid en uitstoot te verminderen. Hebben onze scheepsdieseltjes veel minder last van.

.

De Volvo Penta MD 2030 heeft wel gloeispiralen.
Laatst bewerkt: 30 juni 2020 09:09 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterslag na “vullen buitenwaterslag” 01 juli 2020 15:06 #1180739

@Joop66
Wat wil hij precies met 0) en 1) bereiken?
-> als je met diesel toevoer zou starten komt er "rommel" uit. Zo niet. En dat starten met gloeibougies eruit is makkelijke manier om te zien of hij "droog startend" geen olie of iets anders uitspuugt.

Ik vond het zelf wel een goede manier om bij vermoeden dat er wat mis is (motor zegt "klok" en start niet") te kijken of er water inzit.


Bij 2): Als daar iets verlopen is: geen alarm. Dat kan ook maar zo gewoon onderhoud zijn.
-> eens, behalve als het echt proportioneel veel is dacht ik.
Bij 3): Als hij nu goed start en stationair loopt, verwacht ik daar geen ellende.
-> En dat was ook de conclusie van die vriend van me. Hij zei feitelijk hetzelfde als jij "als hij startte, netjes in de toeren loopt en bij belasting niet inzakt verwacht ik dat je mazzel heb gehad.

De testen doe ik feitelijk voor m'n eigen gemoedsrust en omdat de diesel 20 jaar oud is, ik het schip net gekocht heb en dus een check uberhaubt slim is. Daarbij gaf hij deze volgorde aan.

@Yellow Boat, ik breng het wellicht niet goed of afdoende in context maar ik vertrouw deze meneer echt blind. Heeft me al heel vaak moet goede raad en daad terzijde gestaan dus laat mijn communicatie/ interpretatie na een lang gesprek waarbij hij veel andere dingen gevraagd heeft je geen zand in de ogen strooien. :).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterslag na “vullen buitenwaterslag” 01 juli 2020 15:21 #1180744

Als ie nu goed start, goed loopt, z’n toeren en vermogen haalt, wat kan er dan nog aan de hand zijn!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterslag na “vullen buitenwaterslag” 01 juli 2020 20:43 #1180839

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3111
Nachtvlinder schreef :
Als ie nu goed start, goed loopt, z’n toeren en vermogen haalt, wat kan er dan nog aan de hand zijn!?

Idd. NIX.
Na het "waterslag verhaal" zou ik hooguit de olie verversen. Hoeft dat het eerste jaar ook niet meer.
Laatst bewerkt: 01 juli 2020 20:47 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterslag na “vullen buitenwaterslag” 09 juli 2020 21:35 #1183853

Ok topic af te sluiten kan ik gelukkig zeggen dat beide heren voor mij het bij het juiste einde (lijken te) hebben. Ik heb de kleppen gesteld en de motor vervolgens met de hand meermaals gedraaid.

Daarna aangezet, warm laten worden en onbelast en belast toeren gemaakt. Alles goed.

Denk dus dat ik me of onnodig ongerust heb gemaakt of geluk heb gehad. Feit dat de motor twee maal niet wilde draaien middels de startknop doet me vermoeden dat t een mix is.

Dank jullie wel voor alle uitleg en toelichting. Zeer leerzaam weer :).

Groet Jw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterslag na “vullen buitenwaterslag” 12 juli 2020 08:34 #1184385

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Dan heb je toch maar mooi een hoop bijgeleerd, das nooit weg ;)
Om het af te maken zou ik dan het electrische deel van het startcircuit nog eens nalopen. Lossig achtige overgang ergens, ingesleten relais, oude en/of gecorrodeerde kabels, te dun misschien.
Kijken kost niks immers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterslag na “vullen buitenwaterslag” 02 aug 2020 07:37 #1190659

Hahaha! Idd, super goeie ervaring. En nu alle slangen en afsluiters vervangen zijn, impellor nieuw is, klepdeksel pakking weer fris is en de kleppen gesteld zijn dacht ik een weekje te gaan varen eerst.

Kwam er overigens achter dat als ik stationair start de laadspanning piep aanslaat. Met 1500 touren niet en als je m Dan laat zakken in toeren is het weg. Dus moet überhaupt nog even met electra aan de slag.... :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterslag na “vullen buitenwaterslag” 02 aug 2020 08:08 #1190666

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Dat is vrij normaal gedrag, hoewel me 1500 toeren wat aan de hoge kant lijkt. Wat is het stationaire toerental?

In principe is het piepje bij de start normaal. De dynamo moet namelijk eerst bekrachtigd worden (spanning op de veldwikkeling, die daardoor electrisch magnetisch wordt). Daardoor kan er stroom worden opgewekt, maar dat is en beetje toerental afhankelijk. Hoe sneller de dynamo draait hoe hoger de spanning en vermogen. Het piepje stopt pas als de spanning aan beide kanten (accu versus dynamo) gelijk is. Even hoger in toeren verhoogt de spanning waardoor de veldwikkeling beter bekrachtigd wordt en er meer stroom geleverd kan worden, ook bij stationair.

Spanning kan wat lager zijn door weerstand in kabels en overgangen. Goed schoonmaken en controle of alles nog lekker vast is altijd een goed idee ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.349 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl