Maarten-IW31 schreef :
Goedemorgen,
Afgelopen winter heb ik een gereviseerde diesel opvoerpomp geïnstalleerd (VP MD1-
Omdat de stalen leiding naar het filterhuis de bout steeds scheeftrok heb ik het eerste deel van het draad in het pomphuisje stukgedraaid. Staal vervangen door rubber, bout paste nog steeds wel in het huis, dus de schade viel mee..?..
Ohja, het is een banjo aansluiting.
Nu blijkt deze aansluiting toch íets te lekken. Niet veel, maar natte vinger als ik voel. Ik kan er erg moeilijk bij, dus een foto is me nog niet gelukt.
Alle zittingen voelen glad, zonder bramen. Ik heb de ringen vervangen door nieuwe alu ringen (dank, Fer,) maar nog steeds druppelt ie iets.
Wat is wijsheid? Negeren? Kunststof ring? Vloeibare pakking? Locktite? (Lastoorts?
)
Hi Maarten,
Ik kan tot een aantal mogelijke conclusies komen, maar geen daarvan zijn heel fijn.
1: Schroefdraad beschadigd waardoor:
- De banjobout scheef wordt aangetrokken,
- De banjobout niet voldoende wordt aangetrokken,
2: De oppervlakken zijn toch niet netjes:
- Gekrast, of
- Onvlak,
3: Het lekt niet daar, maar bij de slang/banjo overgang.
Aluminium en koper afdicht ringen zijn (in principe) maar 1 keer te gebruiken. Het is speciaal zacht gestookt materiaal. Alu en koper weer zacht maken kun je redelijk zelf doen: Boven een gasvlam heet maken en in water snel afkoelen. Juist, precies waar staal hard van wordt. Alu en koper worden daar zacht van.
Om dit goed te kunnen beooordelen zul je de pomp er vanaf moeten halen, als je er niet bij kunt.