Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp?

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 15 aug 2020 07:23 #1195603

  • miva61
  • miva61's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 61
Ter info: dit Youtube filmpje gevonden dat laat zien dat manueel door de compressie heen draaien hard labeur is bij een goed werkende motor.
Ik kan je verzekeren dat het bij mij een factor 10000000 makkelijker gaat, beslist een compressieprobleem dus bij mijn motortje.
Kleppen ga ik straks nakijken op speling en eventueel blijven hangen van een klep.
Als dat de reden was dan nog eens extra goed ontluchten en hopelijk doet ie het dan...

Alvast hartelijk dank aan iedereen voor de talrijke suggesties!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 15 aug 2020 08:18 #1195625

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
madoc schreef :
miva61 schreef :
Hallo,


De startmotor krijgt de motor normaal rond.
Met de handslinger is het zaakje relatief goed rond te draaien maar ik kan zo niet beoordelen of er al dan niet voldoende compressie is. We zullen daarom de compressie laten nameten en gelijk het inspuitmoment laten controleren.


Als alles goed is en er geen kleppen gelicht zijn tijdens het rondtornen met de slinger moet het heel moeilijk zijn om de motor door de compressie heen te krijgen. Dan weet je dat de compressie goed is.

30 juli j.l.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 15 aug 2020 09:21 #1195642

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Dit is wat slecht onderhoud of onvoorbereide stilstand met je Yanmar doet (filmpje is van een 2GM20, in feite een dubbele 1GM10)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 15 aug 2020 18:27 #1195828

  • miva61
  • miva61's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 61
't Ja Madoc, ik had eerder naar je wijze raad moeten luisteren dan was het sneller duidelijk geweest wat hier aan de hand is :blush:

Maar het is 15 jaar geleden dat ik dergelijk motortje nog met de hand heb aangeslingerd dus ik had er echt geen idee meer van hoe hard je wel moet sleuren. :blush: :blush:

Ter info: dit scheepje was heel lang geleden in ons bezit maar ooit verkocht voor iets groters, en nu hebben mijn kinderen het terug gekocht om sentimentele redenen. Helaas het lag al ettelijke maanden weg te kwijnen en de motor had sedert oktober niet meer gedraaid, met alle gevolgen vandien natuurlijk.

Nu heb ik vandaag de kleppen nagekeken en dat zat grondig fout; inlaat had zero speling en uitlaat veel te veel (of was het nou omgekeerd :huh: ). Dus dan maar de kleppen netjes gesteld op de voorgeschreven speling.
Maar bij het met de hand rond tornen van de motor was al snel duidelijk dat de compressie geen moer beter was na het stellen van de kleppen. Aangezien ik bij dat rondtornen ook niet direct lucht hoor sissen tijdens compressieslag vermoed ik dat er iets mis is met de zuigerveren.
Toch maar even op startmotor laten draaien en er komt wel rook uit de uitlaat maar verder slaat de motor niet aan. Heb niet meer gecheckt of er ook rook uit het carter kwam bedenk ik nu plots... (aanwijzing voor versleten zuigerveren?).

Het ziet er dus naar uit dat het motortje uit de boot moet gelicht worden voor verder onderzoek; aan boord is dit volstrekt onmogelijk omdat er te weinig vrije ruimte is voor verder demontage tenzij we de ganse kuipvloer uitbreken :lol:
Laatst bewerkt: 15 aug 2020 19:37 door miva61.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 15 aug 2020 18:57 #1195837

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
Ik heb ook een oude 1 cilinder, renault Couach, gebaseerd op een Hatz blok. Die heeft spat smering, dus geen oliepomp. Ik weet niet hoe dat bij jouw blok zit.
In de handleiding daarvan staat het advies om bij koude start een beetje (2 cc) smeerolie of half/half olie en diesel in de luchtinlaat te doen. Dat heeft denk ik mede t effect dat er wat olie op de cilinderveren en cilinderwand zit. Waardoor de compressie beter is. Dan start de motor vrijwel meteen, ook na lang stilstaan.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 15 aug 2020 20:13 #1195858

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Minim schreef :
Ik heb ook een oude 1 cilinder, renault Couach, gebaseerd op een Hatz blok. Die heeft spat smering, dus geen oliepomp. Ik weet niet hoe dat bij jouw blok zit.
In de handleiding daarvan staat het advies om bij koude start een beetje (2 cc) smeerolie of half/half olie en diesel in de luchtinlaat te doen. Dat heeft denk ik mede t effect dat er wat olie op de cilinderveren en cilinderwand zit. Waardoor de compressie beter is. Dan start de motor vrijwel meteen, ook na lang stilstaan.

En dan weet je ook meteen of het de kleppen zijn of de zuiger/cilinder bij merkbaar meer compressie met wat olie ,zuiger/cilinder probleem, bij vrijwel geen verschil ,kleppen ,dan kun je die nog checken of ze wel helemaal gesloten zijn bij onbediend (heel veel speling is verdacht) .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 16 aug 2020 08:36 #1195967

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
joyce schreef :
Minim schreef :
Ik heb ook een oude 1 cilinder, renault Couach, gebaseerd op een Hatz blok. Die heeft spat smering, dus geen oliepomp. Ik weet niet hoe dat bij jouw blok zit.
In de handleiding daarvan staat het advies om bij koude start een beetje (2 cc) smeerolie of half/half olie en diesel in de luchtinlaat te doen. Dat heeft denk ik mede t effect dat er wat olie op de cilinderveren en cilinderwand zit. Waardoor de compressie beter is. Dan start de motor vrijwel meteen, ook na lang stilstaan.

En dan weet je ook meteen of het de kleppen zijn of de zuiger/cilinder bij merkbaar meer compressie met wat olie ,zuiger/cilinder probleem, bij vrijwel geen verschil ,kleppen ,dan kun je die nog checken of ze wel helemaal gesloten zijn bij onbediend (heel veel speling is verdacht) .
Te veel klepspeling betekent dat de kleppen in principe te lang dicht staan.
Geen speling betekend dat de kleppen open staan of op punt staan open te gaan. Ze zullen dan gaan lekken als de motor in bedrijf is en al gauw zal de uitlaatklep verbranden.
Beter te veel klepspeling dan geen klepspeling. ;)
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 08:46 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 16 aug 2020 11:29 #1196041

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Ik zei dat omdat de kleppen ook gewoon niet geheel gesloten kunnen zijn ,roest op de klepsteel/zitting of andere mankementen(kromme stoterstangen,extreme slijtage tuimelaars etc) of maar dat zal hier niet het geval zijn ,een kromme klep ,dan kun je allemaal teveel klepspeling meten.
(veel) Teveel klepspeling geeft dus vaak een direct mankement aan terwijl te weinig vaak! duidt op achterstallig onderhoud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 16 aug 2020 12:26 #1196069

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
joyce schreef :
Ik zei dat omdat de kleppen ook gewoon niet geheel gesloten kunnen zijn ,roest op de klepsteel/zitting of andere mankementen(kromme stoterstangen,extreme slijtage tuimelaars etc) of maar dat zal hier niet het geval zijn ,een kromme klep ,dan kun je allemaal teveel klepspeling meten.
(veel) Teveel klepspeling geeft dus vaak een direct mankement aan terwijl te weinig vaak! duidt op achterstallig onderhoud.
Prima, mogelijkheid is er als er een klepsteel krom is. Had ik verder niet bij stil gestaan. Maar komt alleen voor als een motor lang stil gestaan heeft(roest) of als de klep op een of andere manier een opdonder heeft gehad.
In het geval van TS is er wel sprake van enige compressie dus zullen de kleppen niet zijn blijven "hangen".
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 12:31 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 16 aug 2020 14:04 #1196114

Volgens mij kan je de kop er in een kwartiertje af hebben liggen zonder dat je het blok hoeft te takelen. Dan kun je zien wat er mis is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 16 aug 2020 17:55 #1196220

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
Je weet al wat er mis is: er blijft een klep openstaan. Daarom had je na stilstand geen klepspeling.

Toen we met de kop van de beschreven yanmar bij de reparateur kwamen spoot die een beetje olie met een spuitbus langs de klepsteel, pakte een heel kein hamertje en gaf een tikje op de klepteel in de lengterichting. Tik zei de klep en was dicht. ' je had de kop er niet af hoeven halen, dit kan je een volgende keer zelf'. En daar gingen we weer met onze gerepareerde kop.

Kleppendeksel er af, beetje olie en voorzchtig een tikje op de klepsteel.... En als dat niet werkt kop er af, neerleggen met de vlakke kant van de kleppen naar boven, beetje diesel op de kleppen zetten, uurtje wachten. Als de diesel weglekt is de klep lek.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 17 aug 2020 05:22 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 19 aug 2020 08:22 #1197053

  • miva61
  • miva61's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 61
Even samenvatten wat ik uit jullie aanwijzingen concludeer:

Tijdens de klepstelling bleek dat de inlaatklep totaal geen speling had, wat op achterstallig onderhoud wijst. Dat kan ik alleen maar beamen, want ondertussen is gebleken dat er aan die motor de laatste jaren geen poot is uitgestoken voor onderhoud.
Klepspeling is nu netjes afgeregeld op 0.2mm.

De uitlaatklep had teveel speling, wat wijst op het mogelijk blijven hangen van de klep om welke reden dan ook.
Klepspeling is nu ook correct afgeregeld maar dat wil daarom nog niet zeggen dat de klep helemaal sluit natuurlijk... Dus ga ik een beleefde tik op de klepsteel geven (eerst beetje olie op de steel doen).

Misschien voor alle zekerheid ook de inlaatklep een tikje geven.

Als dat niet helpt, dan ga ik wat olie in de inlaat spuiten om eventuele lekkage langs de zuigerveren te verminderen. Ik vraag me wel af hoe lang dit kan helpen want eenmaal de motor aanslaat is die olie toch zo opgebrand?


Dit weekend heb ik nog even tijd om hier naar te kijken, benieuwd wat dit geeft :cheer:
Laatst bewerkt: 19 aug 2020 08:24 door miva61.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 19 aug 2020 09:57 #1197087

en wanneer de kleppen gangbaar zijn en weer sluiten opnieuw de speling afstellen ;-)

ik kan me voorstellen dat roet en roest de afstelling behoorlijk ontregelen.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 19 aug 2020 15:27 #1197191

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Olie op de zuiger geeft alleen een indicatie van zuiger(veer) lekkage als er een verbetering van de compressie optreedt bij tornen.
Als de motor een lange tijd stilgestaan heeft, zit het probleem eerder in de kleppen en/of klepzittingen. Voor een goede beoordeling en remedie zul je de kop moeten lichten.
De 1GM10 heeft een watergekoelde uitlaat, als de motor toevallig gestopt is in een stand waarbij de uitlaatklep open staat, krijg je gegarandeerd roestaanslag op de uitlaatklep zitting, de vochtigheidsgraad daar ter plaatse bereikt de 100%.
Bij mijn 1GM10 neem ik in het najaar in de winterstalling altijd de uitlaat slang los bij het waterinjectiepunt om inwendige motor corrosie te voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 07 dec 2020 11:05 #1234454

  • miva61
  • miva61's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 61
Dag Forum,

met de winter in aantocht was er eindelijk nog eens wat tijd om naar dat motortje te kijken.

Het bootje staat nu op de wal waardoor de motor makkelijk uit kon worden gelicht; dat was echt wel nodig want in de machinekamer was echt niet voldoende ruimte om de cylinderkop er te kunnen af halen...

Zodra de kop er af was bleek al onmiddellijk wat er aan de hand was: op de uitlaatklep zat flink wat corrosie! Bovendien bleken ook alle segmenten compleet vast te zitten. En als kers op de taart: de cylinderkop in zijn geheel was zwaar aangetast, in die mate dat zelfs de klepgeleider van de uitlaatklep al deels was weggevreten. Ook de uitlaatpoort van de kop zelf was zeer zwaar aangetast :ohmy:

De oorzaak? Heel eenvoudig.
De uitlaatbocht van deze motor is eigenlijk een dubbelwandige buis die er moet voor zorgen dat het uitgaand koelwater nooit de motor kan instromen maar wel netjes naar buiten wordt gericht.
Die uitlaatbocht is NIET corrosiebestendig! In geval van dit motortje was de binnenbuis simpelweg losgekomen en naar beneden gezakt, waardoor er systematisch zeewater in de cylinder kon komen en zijn vernietigende werk doen.
Dit is een gekende zwakke plek van de 1GM10, bij deze dus de waarschuwing aan alle mensen die dergelijk motortje hebben om de uitlaatbocht om de paar jaar grondig te inspecteren.

De schade aan deze motor is dus puur door nalatig onderhoud (ter info: wij hebben deze boot 15 jaar geleden verkocht in prima staat en in augustus hebben mijn kinderen hem terug gekocht; in al die jaren is er geen poot aan uitgestoken).

Ondertussen is de motor helemaal uit mekaar gehaald en gelukkig is er geen schade aan cylinderwand, cylinderblok of de zuiger. Wel moeten we uiteraard de cylinderkop, segmenten en alle pakkingen vervangen. Plus links en rechts nog wat klein grut.

De uitlaatbocht zelf hebben we vervangen door een RVS exemplaar (zie exhaustelbow.com/). Dus geen origineel Yanmar onderdeel, maar deze keer wel corrosiebestendig. Het is zeer mooi afgewerkt en bovendien goedkoper dan het origineel. En op amper een week was het geleverd vanuit Amerika. Een aanrader dus.

We gaan er wel van profiteren om gelijk een aantal zaken mee te vervangen zoals stoterstangen (mogelijk krom wegens geen klepspeling) en lagerschalen (puur preventief). Overige zaken waren nog in perfecte staak en zonder noemenswaardige slijtage (motor heeft amper 1000u gedraaid).

Binnenkort wordt de motor terug geassembleerd, benieuwd wat het zal geven. Maar de compressie zal alvast terug in orde zijn :)

Hartelijk dank aan iedereen voor het advies en de talrijke suggesties.

Michel
Laatst bewerkt: 07 dec 2020 11:07 door miva61.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl