Dag Forum,
met de winter in aantocht was er eindelijk nog eens wat tijd om naar dat motortje te kijken.
Het bootje staat nu op de wal waardoor de motor makkelijk uit kon worden gelicht; dat was echt wel nodig want in de machinekamer was echt niet voldoende ruimte om de cylinderkop er te kunnen af halen...
Zodra de kop er af was bleek al onmiddellijk wat er aan de hand was: op de uitlaatklep zat flink wat corrosie! Bovendien bleken ook
alle segmenten compleet vast te zitten. En als kers op de taart: de cylinderkop in zijn geheel was zwaar aangetast, in die mate dat zelfs de klepgeleider van de uitlaatklep al deels was weggevreten. Ook de uitlaatpoort van de kop zelf was zeer zwaar aangetast
De oorzaak? Heel eenvoudig.
De uitlaatbocht van deze motor is eigenlijk een dubbelwandige buis die er moet voor zorgen dat het uitgaand koelwater nooit de motor kan instromen maar wel netjes naar buiten wordt gericht.
Die uitlaatbocht is NIET corrosiebestendig! In geval van dit motortje was de binnenbuis simpelweg losgekomen en naar beneden gezakt, waardoor er systematisch zeewater in de cylinder kon komen en zijn vernietigende werk doen.
Dit is een gekende zwakke plek van de 1GM10, bij deze dus de
waarschuwing aan alle mensen die dergelijk motortje hebben om de uitlaatbocht om de paar jaar grondig te inspecteren.
De schade aan deze motor is dus puur door nalatig onderhoud (ter info: wij hebben deze boot 15 jaar geleden verkocht in prima staat en in augustus hebben mijn kinderen hem terug gekocht; in al die jaren is er geen poot aan uitgestoken).
Ondertussen is de motor helemaal uit mekaar gehaald en gelukkig is er geen schade aan cylinderwand, cylinderblok of de zuiger. Wel moeten we uiteraard de cylinderkop, segmenten en alle pakkingen vervangen. Plus links en rechts nog wat klein grut.
De uitlaatbocht zelf hebben we vervangen door een RVS exemplaar (zie
exhaustelbow.com/). Dus geen origineel Yanmar onderdeel, maar deze keer wel corrosiebestendig. Het is zeer mooi afgewerkt en bovendien goedkoper dan het origineel. En op amper een week was het geleverd vanuit Amerika. Een aanrader dus.
We gaan er wel van profiteren om gelijk een aantal zaken mee te vervangen zoals stoterstangen (mogelijk krom wegens geen klepspeling) en lagerschalen (puur preventief). Overige zaken waren nog in perfecte staak en zonder noemenswaardige slijtage (motor heeft amper 1000u gedraaid).
Binnenkort wordt de motor terug geassembleerd, benieuwd wat het zal geven. Maar de compressie zal alvast terug in orde zijn
Hartelijk dank aan iedereen voor het advies en de talrijke suggesties.
Michel