Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za nov 07 @ 1:00PM - 05:30PM
Wadvaren voor Dummies
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp?

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 27 juli 2020 22:35 #1189116

  • miva61
  • miva61's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 55
Dag forum,

ik heb op een klein bootje een 1-cylinder dieseltje (Yanmar 1GM10) staan dat al sedert vorig seizoen (!) niet meer gebruikt is, en nu weigert het ding om te starten.

Dus dan maar de brandstofleiding nagegaan en overal ontlucht;
wanneer ik het brandstofpompje met de hand bedien komt er bij elke slag een gulpje diesel uit de ontluchter van de injectiepomp (banjo bout even los gedraaid, dan terug vast gezet). Vervolgens drukleiding naar de injector ontlucht door kleppen te lichten en op startmotor de motor toeren tel aten maken.
Helaas, mijn kunstjes hielpen niet.
Ten einde raad de drukleiding afgekoppeld van de injectiepomp zodat de uitgang van die pomp bloot ligt. Dan de motor gestart en kleppen gelicht zodat die flink veel toeren draait.
Nu zou ik verwachten dat de diesel met volle kracht uit die injectiepomp spuit, maar dat is niet het geval; de dieseldruppels vliegen 3 a 4cm hoog als vanuit een zwak fonteintje. Zelfs een blaadje toiletpapier zou volstaan om de dieseldruppels tegen te houden lijkt me.
Ik kan me niet voorstellen dat de pomp op die manier voldoende druk opbouwt om de diesel tegen pakweg 20 bar in de verbrandingskamer te spuiten. Mijn conclusie is dan ook dat de injectiepomp het niet goed meer doet.
Houdt dit steek of zit ik er compleet naast?
Benieuwd naar jullie advies... :dry:
Michel

VdStadt-Westhinder
Laatst bewerkt: 28 juli 2020 07:03 door miva61.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 28 juli 2020 07:09 #1189153

De injectiepomp doet het zo te lezen. Een diesel is erg zuinig, dus een druppeltje per keer klinkt goed.

De injector met een piepklein gaatje zorgt voor drukopbouw en produceert een klein straaltje dat hard genoeg gaat om door de huid te dringen. Altijd oppassen met injectors testen.

Een diesel start en loopt met voldoende compressie, diesel en lucht.

Blijft over een defecte injector of te weinig compressie. Lucht is meestal geen probleem.

Injector kun je zelf controleren door te kijken of er wat uit komt en ook door een bedrijf die beter en meer kan testen.
Compressie testen zijn meters voor en kan je zelf of door een bedrijf laten doen.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 28 juli 2020 07:18 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 28 juli 2020 07:19 #1189157

Dat een inspuitpomp niet meer dan een of een paar drppels per slag oplevert is heel normaal hoor.
Bijv. bij jouw motortje zal dat niet veel meer zijn dan enkele hondersten cc per slag en een druppel is immers ongeveer o,o5ml. Vandaar dat je ook niet meer zult zien.
Druk krijgt dat kleine beetje alleen omdat imemrs de leiding en de verstuiver helemaal vol zitten met diesel en vloeistof is niet samendrukbaar. Daardoor geeft ook een druppel meer al meteen een grote drukverhoging en kan pas ontsnappen doordat het klepje onderin de verstuiver door de hoge druk opengaat..
je kunt de hoeveelheid wel meten emt een speciaal daarvoor bedoeld apparaatje , zie foto.
Maar om alleen te stesten of er ook wat uit de verstuiver komt is makkelijker . Gewoon de verstuiver eruit en naast de motor weer aansuiten op de leiding. Dan meot de verstuiver mooi diesel verstuiven als je de motor start.
Maar pas op, kom niet in de buurt van de straal want die spuit dwars door huid en weefsel heen en veroorzaakt een levensgevaarlijke bloedvergiftiging :evil: :evil:

Beter is daarom er gewoon een dieselmonteur bij halen als je geen ervaring hebt met deze materie en dan goed kijken wat die doet.
Ad
Het nauwe glazen buisje aan de bovenkant is voorzien avn een schaalverdelin om de hoeveelheid van een slag af te lezen ( kan uiteraard niet door starten maar alleen door met de hand een slag te tornen).
Laatst bewerkt: 28 juli 2020 07:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 28 juli 2020 11:54 #1189258

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 528
miva61 schreef :
Dag forum,

ik heb op een klein bootje een 1-cylinder dieseltje (Yanmar 1GM10) staan dat al sedert vorig seizoen (!) niet meer gebruikt is, en nu weigert het ding om te starten.

Dus dan maar de brandstofleiding nagegaan en overal ontlucht;
wanneer ik het brandstofpompje met de hand bedien komt er bij elke slag een gulpje diesel uit de ontluchter van de injectiepomp (banjo bout even los gedraaid, dan terug vast gezet). Vervolgens drukleiding naar de injector ontlucht door kleppen te lichten en op startmotor de motor toeren tel aten maken.
Helaas, mijn kunstjes hielpen niet.
Ten einde raad de drukleiding afgekoppeld van de injectiepomp zodat de uitgang van die pomp bloot ligt. Dan de motor gestart en kleppen gelicht zodat die flink veel toeren draait.
Nu zou ik verwachten dat de diesel met volle kracht uit die injectiepomp spuit, maar dat is niet het geval; de dieseldruppels vliegen 3 a 4cm hoog als vanuit een zwak fonteintje. Zelfs een blaadje toiletpapier zou volstaan om de dieseldruppels tegen te houden lijkt me.
Ik kan me niet voorstellen dat de pomp op die manier voldoende druk opbouwt om de diesel tegen pakweg 20 bar in de verbrandingskamer te spuiten. Mijn conclusie is dan ook dat de injectiepomp het niet goed meer doet.
Houdt dit steek of zit ik er compleet naast?
Benieuwd naar jullie advies... :dry:
De druk in de verstuiverleiding wordt hoog opgebouwd(150 a 200 bar) daardoor wordt de verstuivernaald gelicht tegen de ingestelde veerdruk van de verstuiver in. De brandstof krijgt dan een hoge snelheid in de verstuiver gaatjes en verneveld dan in de cilinderkop. Mengt met de hete lucht en de verbranding vind plaats.
Ik vermoed dat als je de verstuiverleiding tussen de HD pomp en de verstuiver aanbrengt dat de motor het gewoon doet ;)
Laatst bewerkt: 28 juli 2020 14:17 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 28 juli 2020 12:04 #1189265

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4939
Heb je de kleppen al gesteld? Misschien heb je wel te weinig compressie. Draait de motor op de startmotor makkelijk rond?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 28 juli 2020 13:28 #1189295

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5473
ik lees volgens mij nergens dat de hogedrukleiding op de inspuiter is logehaald tijdens tornen dus daar kan nog steeds een luchtbel inzitten die samenperst bij elke slag...
Neem aan dat die gewoon met een moer vast is gezet dus slagje los en tornen, als er brandstof uitkomt weer aandraaien dan zou er toch brandstof moeten gaan vernevelen.

Als de motor nog niet lekker loopt kan je tijdens bedrijf ook even de moer lossen en snel weer vastzetten.

Pas op met starten zonder dat de motor aanslaat, voor je het weet zit je uitlaat vol water en loopt t de cilinder in. Buitenwater kraan eerst dichtzetten!
Laatst bewerkt: 28 juli 2020 13:28 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 28 juli 2020 14:06 #1189302

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 528
Yellow Boat schreef :

Beter is daarom er gewoon een dieselmonteur bij halen als je geen ervaring hebt met deze materie en dan goed kijken wat die doet.
Ad
Het nauwe glazen buisje aan de bovenkant is voorzien avn een schaalverdelin om de hoeveelheid van een slag af te lezen ( kan uiteraard niet door starten maar alleen door met de hand een slag te tornen).

Het nauwe glazen buisje(capillair) wordt ook gebruikt om het moment van begin inspuiting af te stellen.
Afstelling van de hoeveelheid ingespoten brandstof per pompslag gebeurt in de fabriek of een brandstofpomp revisie bedrijf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 28 juli 2020 16:14 #1189347

madoc schreef :
Yellow Boat schreef :

Beter is daarom er gewoon een dieselmonteur bij halen als je geen ervaring hebt met deze materie en dan goed kijken wat die doet.
Ad
Het nauwe glazen buisje aan de bovenkant is voorzien avn een schaalverdelin om de hoeveelheid van een slag af te lezen ( kan uiteraard niet door starten maar alleen door met de hand een slag te tornen).

Het nauwe glazen buisje(capillair) wordt ook gebruikt om het moment van begin inspuiting af te stellen.
Afstelling van de hoeveelheid ingespoten brandstof per pompslag gebeurt in de fabriek of een brandstofpomp revisie bedrijf

Klopt , maar in dit geval ging het erom om te controleren of de hoeveelheid een beetje klopt en vooral om aan te geven dat een of wtee druppels per slag al genoed kan zijn.
Precies afstellen is natuurlijk wat anders .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 30 juli 2020 09:38 #1189888

  • miva61
  • miva61's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 55
Hallo,

bedankt voor jullie reacties en goede suggesties.

Zo bleek al direct dat ik vergeten was om de hogedrukleiding op de inspuiter zelf los te halen! (had dit enkel aan de kant van de retourleiding gedaan) dus goed om mij daarop te wijzen. Daar ontluchten is het eerste dat ik nu ga doen en dan nog eens testen... en misschien doet ie het dan wel :woohoo: :woohoo: :woohoo:

Als de motor toch nog niet draait vervolgens voor alle zekerheid de injector nog eens testen (met in achtname van de nodige veiligheidsmaatregelen).
Ook de luchtfilter gaan we nakijken want dat was eigenlijk nog niet gebeurd. Wellicht is dat niet de oorzaak maar dan kunnen we ook dat alvast uitsluiten.

De startmotor krijgt de motor normaal rond.
Met de handslinger is het zaakje relatief goed rond te draaien maar ik kan zo niet beoordelen of er al dan niet voldoende compressie is. We zullen daarom de compressie laten nameten en gelijk het inspuitmoment laten controleren.


Als dat alles niet helpt dan gaan we de kleppen laten stellen maar om daar aan te kunnen moeten we eerst een deel van de boot slopen dus dat is het laatste...

Ik hou jullie op de hoogte!
Michel

VdStadt-Westhinder
Laatst bewerkt: 30 juli 2020 14:56 door miva61.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 30 juli 2020 12:36 #1189940

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7665
meten kan altijd nog, ik zou het in korte stapjes doen..
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 30 juli 2020 14:53 #1189967

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 528
miva61 schreef :
Hallo,


De startmotor krijgt de motor normaal rond.
Met de handslinger is het zaakje relatief goed rond te draaien maar ik kan zo niet beoordelen of er al dan niet voldoende compressie is. We zullen daarom de compressie laten nameten en gelijk het inspuitmoment laten controleren.


Als alles goed is en er geen kleppen gelicht zijn tijdens het rondtornen met de slinger moet het heel moeilijk zijn om de motor door de compressie heen te krijgen. Dan weet je dat de compressie goed is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 14 aug 2020 10:14 #1195261

  • miva61
  • miva61's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 55
Hallo,

ik heb ondertussen nog een bijkomende test gedaan met name de hogedrukleiding volledig ontlucht. De motor krijgt nu wel degelijk goed te drinken.
Er werd ook een nieuwe luchtfilter geplaatst want de vorige was vervuild (ga die later reinigen en als reserveonderdeel houden).

Vervolgens opnieuw proberen te starten en nu komen er uitlaatgassen uit de motor (uitlaatslang en waterslot zijn leeg) maar toch slaat de motor niet aan.
Kan dit misschien al een indicator zijn voor wat hier precies fout is?

Ter info: klepstelling is nog niet nagekeken omdat we hiervoor eerst een deel van de boot moeten slopen :ohmy: en compressie is ook nog niet nagekeken...
Michel

VdStadt-Westhinder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 14 aug 2020 11:31 #1195294

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 528
miva61 schreef :
Hallo,

ik heb ondertussen nog een bijkomende test gedaan met name de hogedrukleiding volledig ontlucht. De motor krijgt nu wel degelijk goed te drinken.
Er werd ook een nieuwe luchtfilter geplaatst want de vorige was vervuild (ga die later reinigen en als reserveonderdeel houden).

Vervolgens opnieuw proberen te starten en nu komen er uitlaatgassen uit de motor (uitlaatslang en waterslot zijn leeg) maar toch slaat de motor niet aan.
Kan dit misschien al een indicator zijn voor wat hier precies fout is?

Ter info: klepstelling is nog niet nagekeken omdat we hiervoor eerst een deel van de boot moeten slopen :ohmy: en compressie is ook nog niet nagekeken...

Begin dan nu met kleppen stellen en kijk dan eens of je de motor met de slinger door de compressie kunt draaien. Zo nee. dan zou de motor het moeten doen. Zo ja ,dan heb je een lekke klep(pen) of enorme slijtage op de zuigerveren en/of de cilindervoering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 14 aug 2020 11:32 #1195295

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7665
heeft deze YAnmar een gloeiplug/stift?
zo ja, ok?
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 14 aug 2020 11:48 #1195299

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 528
sy helios schreef :
heeft deze YAnmar een gloeiplug/stift?
zo ja, ok?

Heeft geen gloeiplug
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 14 aug 2020 12:24 #1195318

madoc schreef :
miva61 schreef :
Hallo,

ik heb ondertussen nog een bijkomende test gedaan met name de hogedrukleiding volledig ontlucht. De motor krijgt nu wel degelijk goed te drinken.
Er werd ook een nieuwe luchtfilter geplaatst want de vorige was vervuild (ga die later reinigen en als reserveonderdeel houden).

Vervolgens opnieuw proberen te starten en nu komen er uitlaatgassen uit de motor (uitlaatslang en waterslot zijn leeg) maar toch slaat de motor niet aan.
Kan dit misschien al een indicator zijn voor wat hier precies fout is?

Ter info: klepstelling is nog niet nagekeken omdat we hiervoor eerst een deel van de boot moeten slopen :ohmy: en compressie is ook nog niet nagekeken...

Begin dan nu met kleppen stellen en kijk dan eens of je de motor met de slinger door de compressie kunt draaien. Zo nee. dan zou de motor het moeten doen. Zo ja ,dan heb je een lekke klep(pen) of enorme slijtage op de zuigerveren en/of de cilindervoering.

Een motor van de afmetingen op een "gemiddeld"zeiljacht kun je altijd wel met een slinger ( zelfs met een flinke dopsleutel met verlengstuk) door de compressie draaien. Dat doe je bijv. ook als je kleppen stelt.
Dat is ook beslist geen test om lekke kleppen te constateren, hooguit als een klep bijv. half verbrand is . Kleppen testen kun je alleen met een echte compressietest.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 14 aug 2020 13:00 #1195329

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7665
miva61 schreef :
Hallo,

ik heb ondertussen nog een bijkomende test gedaan met name de hogedrukleiding volledig ontlucht. De motor krijgt nu wel degelijk goed te drinken.
Er werd ook een nieuwe luchtfilter geplaatst want de vorige was vervuild (ga die later reinigen en als reserveonderdeel houden).

Vervolgens opnieuw proberen te starten en nu komen er uitlaatgassen uit de motor (uitlaatslang en waterslot zijn leeg) maar toch slaat de motor niet aan.
Kan dit misschien al een indicator zijn voor wat hier precies fout is?

Ter info: klepstelling is nog niet nagekeken omdat we hiervoor eerst een deel van de boot moeten slopen :ohmy: en compressie is ook nog niet nagekeken...

edit; evt. een pufje dieselstart of remmenreiniger in de lucht inlaat
...en nu zullen de opmerkingen wel weer komen... :S
en hoelang bezig geweest met proberen te starten?
na een tijd stilstand, geen diesel etc, mag je dat (met tussenpozen) rustig wel een minuut ofzo doorzetten, daarna meestal wel, plof! je hebt nu al uitlaatgassen zeg je tenslotte
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Laatst bewerkt: 14 aug 2020 13:01 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 14 aug 2020 13:53 #1195350

Staat je gashendel wel ongeveer full speed bij het starten? En als hij start natuurlijk vlug weer terugzetten. :)
http://cloud.tapatalk.com/s/5f36a5373c44f/yanmar%20operation%20manual.pdf
Laatst bewerkt: 14 aug 2020 14:52 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 14 aug 2020 14:59 #1195379

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 528
Yellow Boat schreef :
madoc schreef :
miva61 schreef :
Hallo,

ik heb ondertussen nog een bijkomende test gedaan met name de hogedrukleiding volledig ontlucht. De motor krijgt nu wel degelijk goed te drinken.
Er werd ook een nieuwe luchtfilter geplaatst want de vorige was vervuild (ga die later reinigen en als reserveonderdeel houden).

Vervolgens opnieuw proberen te starten en nu komen er uitlaatgassen uit de motor (uitlaatslang en waterslot zijn leeg) maar toch slaat de motor niet aan.
Kan dit misschien al een indicator zijn voor wat hier precies fout is?

Ter info: klepstelling is nog niet nagekeken omdat we hiervoor eerst een deel van de boot moeten slopen :ohmy: en compressie is ook nog niet nagekeken...

Begin dan nu met kleppen stellen en kijk dan eens of je de motor met de slinger door de compressie kunt draaien. Zo nee. dan zou de motor het moeten doen. Zo ja ,dan heb je een lekke klep(pen) of enorme slijtage op de zuigerveren en/of de cilindervoering.

Een motor van de afmetingen op een "gemiddeld"zeiljacht kun je altijd wel met een slinger ( zelfs met een flinke dopsleutel met verlengstuk) door de compressie draaien. Dat doe je bijv. ook als je kleppen stelt.
Dat is ook beslist geen test om lekke kleppen te constateren, hooguit als een klep bijv. half verbrand is . Kleppen testen kun je alleen met een echte compressietest.
Ad
Ben het volkomen met je eens,maar het gaat wel erg zwaar als de compressie goed is.
En je weet dan niet exakt hoe hoog die compressie is maar het is wel een vrij goede indicatie. Toen ik nog jong en sterk was heb ik zelfs wel eens een 1 cilinder farymann aangeslingerd zonder de kleplichter te gebruiken. Maar met een iets grotere motor lukt dat niet meer. Dat is trouwens nog geen 50 jaar geleden ;)

Er zijn trouwens nog meer methodes om te bepalen of de compressie goed genoeg is zonder de waarde te kunnen meten.
Maar misschien heb ik hier ook geen verstand van :unsure:
Laatst bewerkt: 14 aug 2020 15:21 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 14 aug 2020 22:04 #1195550

  • miva61
  • miva61's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 55
Hallo,

deze motor heeft inderdaad geen gloeiplug.

De startpogingen heb ik ondernomen met de gashendel helemaal open; in totaal heb ik een 4 maal geprobeerd te starten gedurende 15s, telkens met een pauze van één minuut om de startmotor te laten afkoelen.
De laatste maal heb ik eerst nog een pufje dieselstarter in de luchtinlaat gespoten maar dat hielp geen moer.

Wat het aanslingeren betreft; als ik de kleppen licht dan gaat het uiteraard vanzelf en zonder enige tegenstand. Als ik de kleppen niet licht dan voel ik duidelijk weerstand van de compressie maar desondanks kan ik de motor met 1 arm door de compressie heen draaien. Omdat ik geen referentiepunt heb kan ik niet beoordelen of die compressie al dan niet voldoende weerstand biedt, maar afgaande op jullie beschrijving zou ik me daar een ongeluk moeten aan draaien en dat is beslist niet het geval.

Ik ga alvast de boot beginnen slopen om de klepspeling na te kijken, hopelijk is dat het probleem en zijn er geen verbrande kleppen of versleten zuigerveren/cylinder :-s

Ik hou jullie op de hoogte.

Maar ik blijf me nog altijd afvragen waarom ik wel uitlaatgassen zie verschijnen; dat wijst toch op een (gedeeltelijke) verbranding dus moet er toch iets of wat compressie zijn...
Michel

VdStadt-Westhinder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 15 aug 2020 00:18 #1195555

Hoi!
In mijn simpele logica kan een motor die sinds vorig jaar niet meer gelopen heeft niet nu ineens versleten of verbrand zijn.
Goed om de kleppen te bekijken, misschien zit er 1 vast (zeldzaam)... en de klepspeling ook controleren.

Maar echt veel meer dan dat zou toch niet voor de hand liggen.
Dan kom je toch weer uit bij de brandstof: ontluchten....

Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 15 aug 2020 02:52 #1195560

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 106
Alabastine schreef :
Hoi!
In mijn simpele logica kan een motor die sinds vorig jaar niet meer gelopen heeft niet nu ineens versleten of verbrand zijn.
Goed om de kleppen te bekijken, misschien zit er 1 vast (zeldzaam)... en de klepspeling ook controleren.

Maar echt veel meer dan dat zou toch niet voor de hand liggen.
Dan kom je toch weer uit bij de brandstof: ontluchten....

Richard

precies, niet teveel gaan lostrekken want daar komen waarschijnlijk meer problemen van. Ik had een soortgelijk probleem een tijdje terug, uiteindelijk was mijn probleem dat de motor niet snel genoeg rond ging tijdens het starten en ook nog wat lucht in de leidingen, ondanks meerdere keren onluchten (vermoed ik). Alles leek prima maar hoorde het verschil pas toen ik er een paar goede (volle) accus aanhing en de connectie op de startmotor had schoongemaakt. Hou het zo simpel mogelijk voordat je gaat slopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 15 aug 2020 05:34 #1195570

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3470
Alabastine schreef :
Hoi!
In mijn simpele logica kan een motor die sinds vorig jaar niet meer gelopen heeft niet nu ineens versleten of verbrand zijn.
Goed om de kleppen te bekijken, misschien zit er 1 vast (zeldzaam)... en de klepspeling ook controleren.

Maar echt veel meer dan dat zou toch niet voor de hand liggen.
Dan kom je toch weer uit bij de brandstof: ontluchten....

Richard

+1. De 1GM10 is extreem gevoelig voor lucht in het brandstofsysteem. Ik spreek uit ervaring.Check ook de stopknop met kabel. Als die een jaar lang in uitgetrokken toestand heeft gestaan, komt die mogelijk niet meer terug in de goede stand.
Toch kan er na langere stilstand meer aan de hand zijn als je de motor niet gestart krijgt. Als het niet willen starten door verlies aan compressie wordt veroorzaakt, kan dat veroorzaakt worden door een miniem scheurtje in de cilinderkop, tussen in- en uitlaatklep. Op die plek corrodeert na verloop van tijd de klepzitting door doorzwetend koelwater. Zie bv.
Ook hier spreek ik helaas uit ervaring. Succes bij je zoektocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 15 aug 2020 06:37 #1195579

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2842
Een diesel moet je niet met 1 hand door de compressie kunnen draaien.
We haalden een net gekocht jachtje voor een kennis op. Met net zo een motor. Die gaf na een uurtje varen de geest. Bleek de uitlaatklep te blijven hangen en iets open te blijven staan. 1 tikje er op en een beetje olie en klaar. Volgens de monteur een veel voorkomend euvel bij deze mitoren na lang stilstaan

Gr Rob

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Clever 23
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 - defecte injectiepomp? 15 aug 2020 07:14 #1195598

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4939
Ik denk dat Roblisto gelijk heeft, dus eerst maar eens de kleppen stellen. Ik had hetzelfde vorig jaar met mijn Farymann. Iemand verstelde iets aan een klep en de motor startte weer prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.244 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl