Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vier wat zwaardere motorsteunen?

Vier wat zwaardere motorsteunen? 30 juli 2020 15:09 #1189974

Hoewel jullie meestal adviseren de standaard motorsteunen te gebruiken toch mijn vraag hierover.

Mijn stalen zeilboot is 8 meter lang een echte waterverplaatser en weegt 6,5 ton. De 3 cilinder Yanmar-diesel 3GM30eu (27pk) staat op de standaard V-motorsteunen types 2x 100 aan de poeliezijde en 2x75 bij de keerkoppeling.

De stalen motorfundatie is best stevig met langs- en dwarsspanten. De schroefas heeft een vast buitenlager met een zwevend binnenlager. Tussen de schroefas en de keerkoppeling zit een Centaflex koppeling. De inbouwhoek is 15 graden.

Denk er nu over om bij een vervanging van de huidige motorsteunen gelijk vier wat zwaardere V-motorsteunen te gaan monteren.
Bijvoorbeeld de V-motorsteunen type 150 (100kg / 60 shore) voor aan de poeliezijde en type 100 (70kg / 50 shore) achter aan de keerkoppelingzijde).

De huidige motorsteunen zijn nu 5 jaar oud en ze zijn vanaf het begin aan de poeliezijde al wat meer ingezakt dan bij de keerkoppeling.

Heb daarom ook zo mijn twijfels over de standaard V motorsteunen van 40 en 50 shore... Zeker in combinatie met het gewicht van de boot lijken ze mij net te licht.
Volgens een berekening van een kennis zou ik voor de twee voorste rond 60 shore per motorsteun moeten hebben.

Zou een lichte verzwaring van de vier motorsteunen naar de V types 150 en 100 idd een reƫele optie zijn?

Alvast mijn dank voor jullie adviezen. :)
Laatst bewerkt: 30 juli 2020 16:35 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vier wat zwaardere motorsteunen? 30 juli 2020 15:49 #1190003

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10675
Denk eens aan goed uitlijnen en nastellen van de huidige steunen. Na 5 jaar gebruik lijkt het nastellen geen probleem. Inzakken gebeurt altijd wel, ook met nieuwe steunen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vier wat zwaardere motorsteunen? 30 juli 2020 15:54 #1190008

Elke twee jaar controleer ik de uitlijning.
Laatst bewerkt: 30 juli 2020 15:54 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vier wat zwaardere motorsteunen? 30 juli 2020 16:02 #1190017

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10675
Dan is de uitlijning goed mag ik aannemen. Maar hoe is het dan met het inzakken van de steunen? Die moet je toch gelijkertijd afstellen als je uitlijnt? Op hoogte stellen mag toch geen probleem zijn en steunen gaan wel langer mee dan 5 jaar.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vier wat zwaardere motorsteunen? 30 juli 2020 16:38 #1190035

Merk meestal bij het uitlijnen dat alleen de voorste twee moeten worden bijgesteld.
Alle vier steunen zijn in 2015 gelijktijdig vervangen.
Laatst bewerkt: 30 juli 2020 16:38 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vier wat zwaardere motorsteunen? 30 juli 2020 17:49 #1190058

Ik heb dit jaar de vier motorsteunen van mijn Yanmar 3GM30F vervangen door 4x type 100. Alle vier de steunen waren 3 mm ingezakt na 17 jaar en 6000 uur.

Met deze vier nieuwe motorsteunen loopt de motor een stuk mooier. Trilt/schud minder.

Hier een foto van de oude op de nieuwe gelegd. Van die nieuwe zijn de bouten niet vastgelast maar geschroefd, zodat bij een volgende vervanging de motor niet meer opgetild hoeft te worden om ze te verwisselen.


Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vier wat zwaardere motorsteunen? 31 juli 2020 06:23 #1190157

Denk dat de combinatie van de inbouwhoek - tegen het max aan - en het scheepsgewicht erg van invloed is.
Het grootste gewicht van de motor zit aan de voorkant. Als ik de ruimte tussen het rubber en de bovenplaat meet verschilt dat best. De achterste steunen zakken minder in.

De versie met de deelbare bouten (van motorsteunen.nl) heb ik sinds 5 jaar ook. Praktisch en scheelt bij een vervanging.
Laatst bewerkt: 31 juli 2020 06:31 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vier wat zwaardere motorsteunen? 31 juli 2020 07:33 #1190181

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4750
@ Jollenbaas:

Let op hier: het gaat niet om te gewicht van je schip, maar van je motor! Met zwaardere/stijvere motorsteunen maak je de eigenfrequentie van je motor op de steunen hoger, daarmee de verschuift de dynamische respons. Je zult veel meer krachten=herrie in je boot krijgen.

Na 5 jaar nastellen lijkt me niet heel idioot. Rubber is en blijft een materiaal dat kruipt onder belasting, net als alle organische materialen/kunststoffen.

Suggereren om een saildrive te monteren zodat de uitlijning niet meer zo spits komt is zeker verkeerd? :evil: Anders een Python Drive (dubbele homokineet met taatslager).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vier wat zwaardere motorsteunen? 31 juli 2020 08:20 #1190195

Dat klopt.
Toch kan ik mij indenken dat de steunen het bij een lichter schip makkelijker hebben.
Controleer de uitlijning elke twee jaar en dat is goed te doen.
Laatst bewerkt: 31 juli 2020 09:15 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vier wat zwaardere motorsteunen? 31 juli 2020 08:30 #1190198

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4750
Jollenbaas schreef :
Dat klopt.
Toch kan ik mij indenken dat de steunen het bij een lichter schip makkelijker hebben.
Controleer de uitlijning elke twee jaar.

Heb je het idee dat je gemiddeld meer gas geeft dan waar de hele installatie voor bedoeld is? Dat is je indicator. Blijkbaar dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vier wat zwaardere motorsteunen? 31 juli 2020 09:12 #1190211

Je slaat de spijker op zijn kop!
Tijdens het varen draait de motor zo'n 2800 a 3000 toeren. De kop van mijn Staverse jol is vrij breed dus, en zeker tegen de golven in, is er best wat kracht nodig.
Laatst bewerkt: 31 juli 2020 09:33 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vier wat zwaardere motorsteunen? 31 juli 2020 12:15 #1190255

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4750
Jollenbaas schreef :
Je slaat de spijker op zijn kop!
Tijdens het varen draait de motor zo'n 2800 a 3000 toeren. De kop van mijn Staverse jol is vrij breed dus, en zeker tegen de golven in, is er best wat kracht nodig.

Je hebt 4 pk/ton.

Ik maak me met (een scherp jacht, maar ok) met net 5 pk/ton echt nergens druk over. Maar ja. Saildrive.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vier wat zwaardere motorsteunen? 31 juli 2020 12:39 #1190257

Op zich voldoende pk's. Qua toeren zit de motor ook netjes in het optimale toerengebied.
Maar het lijkt erop dat de steunen stevig worden belast.
De inbouwhoek is natuurlijk ook fors.
Laatst bewerkt: 31 juli 2020 13:11 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vier wat zwaardere motorsteunen? 06 aug 2020 16:04 #1192396

Gister de motoruitlijning gecontroleerd en net als de afgelopen jaren moesten de voorste steunen wat worden bijgesteld. Ze waren iets verder ingezakt.
De achterste steunen zakken niet in. Althans de afgelopen 5 jaar niet meetbaar... :)

Heb de technische dienst van Yanmar gevraagd om advies. Ben benieuwd.
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 16:06 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vier wat zwaardere motorsteunen? 07 aug 2020 12:51 #1192705

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6787
IK heb van mijn ex-3GM30 destijds steunen laten uitrekenen bij exhaltho en ADT dieseltechniek.
Antwoord was: zo soepel mogelijke steunen nemen en liever niet hoger gaan in shore gaan, dan kan je nare resonanties krijgen bij lage toerentallen.
Die ik soms inderdaad kreeg met goedkope motorsteunen met iets teveel shore...

Maar wat is je nu probleem? Dat ze iets zijn ingezakt? Doet elke steun en gewoon bijstellen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vier wat zwaardere motorsteunen? 07 aug 2020 14:14 #1192745

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4750
Jollenbaas schreef :
Gister de motoruitlijning gecontroleerd en net als de afgelopen jaren moesten de voorste steunen wat worden bijgesteld. Ze waren iets verder ingezakt.
De achterste steunen zakken niet in. Althans de afgelopen 5 jaar niet meetbaar... :)

Heb de technische dienst van Yanmar gevraagd om advies. Ben benieuwd.

Dan kan ik maar zomaar vermoeden dat dat niks met de belasting te maken heeft, maar veel meer met het gewicht van het blok.

Elke steun doet dat. Alleen sommige metalen kruipen niet of weinig.

Mijn bezwaren ken je al.

Maar daar efkes op terug komend: Waar ben je nou echt bang voor? Dat ze helemaal los komen? Zo nee, wat is het probleem van om de 5 jaar wat bijstellen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vier wat zwaardere motorsteunen? 07 aug 2020 16:35 #1192808

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10675
De voorste motorsteunen moeten om de paar jaar wat bijgesteld worden en de achterste steunen staan nog steeds goed. Waarom moet je dan 4 zwaardere motorsteunen hebben? Eenmaal hoogte van de voorsteunen meten en de steunen na een paar jaar daar weer op terug stellen. Achtersteunen zijn toch goed? Dit zal toch niet zo'n klus zijn, dat stellen aan de voorkant?. Zou het hele verhaal maar vergeten en na het stellen er niet meer er over piekeren.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vier wat zwaardere motorsteunen? 09 aug 2020 21:19 #1193611

Het jaarlijks controleren en bijstellen is geen probleem. Kan er netjes bij.
Na ca 7 jaar zet ik er 4 nieuwe onder.

Heb/had mijn twijfels omdat het alleen de voorste motorsteunen zijn die moeten worden bijgesteld. Ben daar blijkbaar niet de enige in dat scheelt. :)

Yanmar heeft mijn vraag voorlegd aan hun engineering afdeling.
Laatst bewerkt: 09 aug 2020 21:24 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.272 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl