Hoewel jullie meestal adviseren de standaard motorsteunen te gebruiken toch mijn vraag hierover.
Mijn stalen zeilboot is 8 meter lang een echte waterverplaatser en weegt 6,5 ton. De 3 cilinder Yanmar-diesel 3GM30eu (27pk) staat op de standaard V-motorsteunen types 2x 100 aan de poeliezijde en 2x75 bij de keerkoppeling.
De stalen motorfundatie is best stevig met langs- en dwarsspanten. De schroefas heeft een vast buitenlager met een zwevend binnenlager. Tussen de schroefas en de keerkoppeling zit een Centaflex koppeling. De inbouwhoek is 15 graden.
Denk er nu over om bij een vervanging van de huidige motorsteunen gelijk vier wat zwaardere V-motorsteunen te gaan monteren.
Bijvoorbeeld de V-motorsteunen type 150 (100kg / 60 shore) voor aan de poeliezijde en type 100 (70kg / 50 shore) achter aan de keerkoppelingzijde).
De huidige motorsteunen zijn nu 5 jaar oud en ze zijn vanaf het begin aan de poeliezijde al wat meer ingezakt dan bij de keerkoppeling.
Heb daarom ook zo mijn twijfels over de standaard V motorsteunen van 40 en 50 shore... Zeker in combinatie met het gewicht van de boot lijken ze mij net te licht.
Volgens een berekening van een kennis zou ik voor de twee voorste rond 60 shore per motorsteun moeten hebben.
Zou een lichte verzwaring van de vier motorsteunen naar de V types 150 en 100 idd een reƫele optie zijn?
Alvast mijn dank voor jullie adviezen.