XanderB schreef :
Yellow Boat schreef :
Bij die MD7A zal dat wel meevallen denk ik.
Immers , daar staat het koelwater in de motor niet in diecte verbinding met het omringende zeewater zoals bij een buitenboordmotor die je in het water laat hangen.
Waarschijnlijk zijn die schepjes er ook niet als schelp in gekomen maar als larve wat net zoiets is als plankton. Die larve wordt op een gegeven moment een heel klein schelpje wat dan verder groeit .
Oplossing in dit geval: motor opklappen zodat die niet altijd in het water hangt wat sowieso op zeewater ook beter is om corrosie te verminderen.
Overigens gebeurt hetzelfde ook wel op zoet water hoor.Ik heb ze wel eens in mijn saildrive gevonden toen ik de membraan verving.
Ad
Hoe bedoel je dat de motor niet in directe verbinding staat? Hij is direct gekoeld dus voer je toch gewoon het zeewater (of zoet water) rechtstreeks aan je motor? Ik heb ook een saildrive en vraag me af of het beperkte koelwater in mijn Md7a misschien ook met schelpjes te maken heeft. Zou motorontkalker ook tegen schelpjes werken?
Ik denk dat je niet begrjpt wat ik bedoel.
Bij een inboard motor , ook bij een direct gekoelde) staat het motorblok niet echt direct in verbinding met het buitenwater . Daar zitten een slang , een filter , weer een slang en een pomp tussen. Daar kunnen die larven van schelpdieren echt niet door als de motor stil staat . Bovendien zet je i.h.a. de afsluiter in de toevoer dicht als je van boord gaat.(hoop ik voor je).Ook gaan de larven , als ze toch in de motor komen direct dood als de motor warm wordt .
Bij een buitenboordmotor is het hele staartstuk hol en staat altijd vol water zolang je de motor in het water laat hangen. Via de spleten onderin dan ook in directe verbinding met het buitenwater. Dat water wordt ook niet zo warm als in een motor omdat dat gekoeld wordt door het buitenwater via de wand van het staartstuk.
Dat is het verschil.
V.w.b. die ontkalker. Of die ook schelpen oplost vraag ik me af. Je moet er in ieder geval wel een kopen die ook voor aluminium geschikt is want de meesten zullen je staartstuk net zo snel opvreten als die schelpen
In bijv. verdunt zoutzuur lossen die schelpen wel op maar dan wordt je staartstuk ook fors aangetast.
Enige methode, hele staartstuk eraf halen , dan kun je het ook van bovenf binnen schoon krijgen.
Ik denk dat je ook met alleen het onderste stuk eraf halen( zoals bij vervangen van een impeller van de waterpomp) al een heel eind komt.
Ad