Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: BBM in de bun of uit de bun bij Victoire22?

BBM in de bun of uit de bun bij Victoire22? 15 aug 2020 20:43 #1195865

Hallo zeilers,

@Richard, bedankt voor je bericht. Fijn dat je er even naar keek. Ik zal hier iemand naar laten kijken. Zo ver reikt mijn technische kennis niet hoor :). Ben wel aan het leren. Ik heb geen afstandsbediening, maar mogelijk in de toekomst daar voor kijken.

@Wadloper, wat een mooie boot!! Netjes gemaakt zeg. Ik vroeg me af of je motor standaard zo schuin gedraaid ligt? Je brengt me op ideeën.

@Jerry, nee geen rooster op achtersteven. Van de winter gaat de boot eruit en dan is het een mooi moment om een rooster te plaatsen. Bedankt voor de tip!

Groet,
Rosemarie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BBM in de bun of uit de bun bij Victoire22? 15 aug 2020 21:04 #1195873

Hallo Richard, Ik heb inmiddels 3 Honda dealers gebeld en langsgeweest. Ze hebben het wel maar ze weten niet of het past op mijn BBM. Ik zou ze nog een mail sturen met serienummer van mijn BBM. Dus ik ben nog niet verder gekomen .Behalve dan dat ik inmiddels wel een serie nummer heb van de beschermingskap: 31145-zv1-000
Maandag hopelijk meer info van de dealers. Zou fijn zijn. Bedankt weer he. Groet, Rosemarie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BBM in de bun of uit de bun bij Victoire22? 15 aug 2020 22:18 #1195887

Een andere oplossing kan zijn om zelf van een geperforeerde aluminium plaat een kapje te maken.
Of een afdekplaat over de draaiende delen..

Hoe bedien je de buitenboordmotor nu? Ik zie geen afstandsbediening? Geef je nu gas met de standaard knuppel, en schakel je direct aan de motor?

Mooiste is een afstandsbediening eraan bouwen, en dan hendel gewoon in de kuip (net als met een binnenboord motor). Alleen zijn die aanbouwsets vaak wat prijzig...misschien tweedehands via Marktplaats?

En.. hoe vaak gebruik je de motor? Voor alleen haven in/ haven uit kan een elektromotor een optie zijn.
Ik heb een tijd met een Minn Kota 55lbs gevaren op een 15 voet Oostzeejol, maar da’s misschien niet genoeg voor jouw scheepje. Dat werkt ook alleen voor haven in/haven uit.
Torqeedo heeft wat serieuzere modellen, maar ook veel prijziger. Daar koop je ook een nieuwe BBM voor... Electrish varen is heerlijk, maar niet goedkoop, zeker niet als je vaak langer op de motor wilt kunnen varen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BBM in de bun of uit de bun bij Victoire22? 16 aug 2020 08:16 #1195956

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26254
rosemarie schreef :
@Wadloper, wat een mooie boot!! Netjes gemaakt zeg. Ik vroeg me af of je motor standaard zo schuin gedraaid ligt? Je brengt me op ideeën.

De motor staat toevallig gedraaid, op de foto. Bij gewoon rechtuitvaren stond ie recht. De meeste buitenboordmotoren kun je in de bun van een Victoire 22 draaien, wat de manoeuvreerbaarheid enorm bevordert. Ik benaderde de ligplaats waar de boot op de foto's ligt meest achteruit varend. De boot was dan net zo bestuurbaarbaar als normaal vooruit.

De motor op de foto's is een Mercury 6 pk viertakt met een zogenaamde werkschroef. Die combinatie leverde achteruit bijna net zoveel kracht als vooruit. Voor een bbm was de Mercury ook buitengewoon zuinig. Bij een kruissnelheid van 5 knopen verbruikte de motor een liter per uur.
Het enige probleem was dat de originele kap van de bun, mer de Mercury erin, te laag was om hem volledig te kunnen sluiten.

Nog even over je eigen motor. Dat is een Honda 5 pk, als ik het goed begrijp?
Ik weet even niet of die motor al een uitlaat door schroefnaaf heeft (onder water).
Problemen met uitlaatgas in de bun en daardoor verstikken van de motor zijn te voorkomen door op de uitlaat bovenwater (als de motor een onderwateruitlaat heeft heeft ie ook een stationair-uitlaat boven water) een slangetje te bevestigen en dat door de spiegel heen te voeren, zodat het boven water uitkomt. Je kan dan met de kap dicht varen zonder dat de motor last krijgt van uitlaatgassen.
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 08:35 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BBM in de bun of uit de bun bij Victoire22? 16 aug 2020 08:39 #1195969

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26254
sjoerd1981 schreef :
Mooiste is een afstandsbediening eraan bouwen, en dan hendel gewoon in de kuip (net als met een binnenboord motor). Alleen zijn die aanbouwsets vaak wat prijzig...misschien tweedehands via Marktplaats?

Een afstandsbediening is waar je in verzeilt als je de motor op de spiegel hangt. Dan zit ie ècht te ver weg om hem vanuit de kuip prettig te kunnen bedienen met de knuppel en de schakelhandle opzij van de motor.
Zolang de motor in de bun zit, kun je er prima bij. Een afstandsbediening is dan een dure extra complicatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BBM in de bun of uit de bun bij Victoire22? 16 aug 2020 09:48 #1196004

Wadloper schreef :
sjoerd1981 schreef :
Mooiste is een afstandsbediening eraan bouwen, en dan hendel gewoon in de kuip (net als met een binnenboord motor). Alleen zijn die aanbouwsets vaak wat prijzig...misschien tweedehands via Marktplaats?

Een afstandsbediening is waar je in verzeilt als je de motor op de spiegel hangt. Dan zit ie ècht te ver weg om hem vanuit de kuip prettig te kunnen bedienen met de knuppel en de schakelhandle opzij van de motor.
Zolang de motor in de bun zit, kun je er prima bij. Een afstandsbediening is dan een dure extra complicatie.

Mee eens. Ken de Victoire niet zo goed, als de knuppel goed te bedienen is vanuit de kuip is dat natuurlijk ook prima.
Op de spiegel zou ik de motor zeker niet plaatsten. Dan heb je niets aan de motor met wat zeegang, als je hem misschien echt nodig hebt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BBM in de bun of uit de bun bij Victoire22? 19 aug 2020 19:10 #1197259

sjoerd1981 schreef :
Een andere oplossing kan zijn om zelf van een geperforeerde aluminium plaat een kapje te maken.
Of een afdekplaat over de draaiende delen..

Hoe bedien je de buitenboordmotor nu? Ik zie geen afstandsbediening? Geef je nu gas met de standaard knuppel, en schakel je direct aan de motor?

Mooiste is een afstandsbediening eraan bouwen, en dan hendel gewoon in de kuip (net als met een binnenboord motor). Alleen zijn die aanbouwsets vaak wat prijzig...misschien tweedehands via Marktplaats?

En.. hoe vaak gebruik je de motor? Voor alleen haven in/ haven uit kan een elektromotor een optie zijn.
Ik heb een tijd met een Minn Kota 55lbs gevaren op een 15 voet Oostzeejol, maar da’s misschien niet genoeg voor jouw scheepje. Dat werkt ook alleen voor haven in/haven uit.
Torqeedo heeft wat serieuzere modellen, maar ook veel prijziger. Daar koop je ook een nieuwe BBM voor... Electrish varen is heerlijk, maar niet goedkoop, zeker niet als je vaak langer op de motor wilt kunnen varen...

Hallo, ik ben al een paar dagen bezig om antwoord te krijgen van de Honda dealers, maar nog steeds geen antwoord. Ik heb gegoogled op een aluminium plaat, maar echt geen idee een hoe dat bevestigd moet worden. Heb jij of iemand daar toevallig een foto of plaatje van? Daar zal ik mij sowieso in verdiepen.

De buitenboord motor bedien ik nu vanuit de kuip en dat gaat goed, zowel gas geven als schakelen. We gebruiken de BBM puur om box en haven uit en in te varen. En zoals van de week dat we middenin een weeromslag zaten en sneller terug wilden naar de haven. Ik denk dat een afstandsbediening het niet gaat worden.

Reuze bedankt wederom voor jullie hulp, tips en meedenken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BBM in de bun of uit de bun bij Victoire22? 19 aug 2020 19:18 #1197261

Over die Honda kap:

Kijk hier even, daar staan alle onderdelen van het start-systeem.

www.boats.net/catalog/honda/ou...99999/recoil-starter

Ik zie de kap nummer 22, dat is een complete set met schroeven enzo. Prijs in de tabel. Valt mij mee... ;-)

Maar dan:
Nummer 2 en nummer 21 zijn verschillende versie van het zelfde onderdeel.
Nummer 21 heeft 2 lipjes voor de schroeven van de kap Nummer 2 heeft die lipjes niet.

Ik denk dat je dus EN de kap nodg hebt, EN nummer 21.
Dat is al een stuk duurder....

Dat boats.net is de goedkoopste site die ik kon vinden, heb er zelf wel eens iets besteld en was binnen 2 weken in NL. Als je pech hebt moet je wel nog BTW enzo betalen als het in NL aankomt... :-(

Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BBM in de bun of uit de bun bij Victoire22? 19 aug 2020 19:59 #1197274

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Bun or Not to Bun, blijft een discussiepunt bij vele boten.
Het is ook een matige voor zeil eigenschappen en cosmetische oplossing.
Het gat in de bun trekt, hapt water, is een bak in de romp waar je niet bij kunt etc.
Maar kent ook voordelen zoals je die al benoemt.

gewicht achterop en los draaien vs blijvend snelheidsverlies.

Wat ik zeker niet zou doen is gaten zagen in de spiegel.
Als de motor zuurstof tekort komt, zeker bij achteruitvaren en na de start, dan zijn er betere oplossingen als luchthappers ed.

De verhoogde kap vind ik een mooie oplossing er een werkmotor in te zetten.
De motor draaibaar te houden is erg fijn bij manoeuvreren tov van een vaste opstelling met evt afstandbediening.

Het grote voordeel van de verhoogde kap, is dat deze oplossing het minst invasie is, en mocht je van mening veranderen is alles terug te bouwen naar de originele staat op een paar kleine gaatjes na.

afwegingen voor een kap:
iets schuin aflopend en dus afwaterend
stevig genoeg om op te staan of is dat niet noodzakelijk (als in voorbeeld met zonnepaneel)
Ventilatie
Kan je het zelf maken met multiplex plankjes wat plakwerk met epoxy. Dan glasweefsel en polyester of epoxy en afwerken met gelcoat of plamuur en verf.

Ook als je nog geen of weinig ervaring hebt met polyester of epoxy is zo'n kan een mooi begin project.
Immers mocht het niet lukken, is vreselijk lelijk geworden, dan is er niets aan de boot slechter geworden.

Succes!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BBM in de bun of uit de bun bij Victoire22? 19 aug 2020 20:20 #1197287

rosemarie schreef :
sjoerd1981 schreef :
Een andere oplossing kan zijn om zelf van een geperforeerde aluminium plaat een kapje te maken.
Of een afdekplaat over de draaiende delen..

Hoe bedien je de buitenboordmotor nu? Ik zie geen afstandsbediening? Geef je nu gas met de standaard knuppel, en schakel je direct aan de motor?

Mooiste is een afstandsbediening eraan bouwen, en dan hendel gewoon in de kuip (net als met een binnenboord motor). Alleen zijn die aanbouwsets vaak wat prijzig...misschien tweedehands via Marktplaats?

En.. hoe vaak gebruik je de motor? Voor alleen haven in/ haven uit kan een elektromotor een optie zijn.
Ik heb een tijd met een Minn Kota 55lbs gevaren op een 15 voet Oostzeejol, maar da’s misschien niet genoeg voor jouw scheepje. Dat werkt ook alleen voor haven in/haven uit.
Torqeedo heeft wat serieuzere modellen, maar ook veel prijziger. Daar koop je ook een nieuwe BBM voor... Electrish varen is heerlijk, maar niet goedkoop, zeker niet als je vaak langer op de motor wilt kunnen varen...

Hallo, ik ben al een paar dagen bezig om antwoord te krijgen van de Honda dealers, maar nog steeds geen antwoord. Ik heb gegoogled op een aluminium plaat, maar echt geen idee een hoe dat bevestigd moet worden. Heb jij of iemand daar toevallig een foto of plaatje van? Daar zal ik mij sowieso in verdiepen.

De buitenboord motor bedien ik nu vanuit de kuip en dat gaat goed, zowel gas geven als schakelen. We gebruiken de BBM puur om box en haven uit en in te varen. En zoals van de week dat we middenin een weeromslag zaten en sneller terug wilden naar de haven. Ik denk dat een afstandsbediening het niet gaat worden.

Reuze bedankt wederom voor jullie hulp, tips en meedenken!

Je bent duidelijk tevreden met de huidige bediening, dus daar zou ik inderdaad niets aan doen (afstandsbediening is dan duur en niet nodig).

Kapje zou ik maken van geperforeerde aluminium plaat (of dichte plaat). Aluminium is goedkoop, corrosie bestendig, en makkelijk te bewerken (zacht).
Kap hoeft alleen maar over de draaiende delen (veiligheid). Makkelijkste is om het te maken van karton, en die te gebruiken als “mal”. 3 delen, 2 zijkanten en bovenkant. Zijkanten kan je verbinden met de bovenkant met een aluminium hoekprofiel, en vast te zetten met popnagels (of boutjes/moertjes, of polymeerkit)

Dit kost je bijna niets. Kapje zet je vast met een paar boutjes, meestal zijn er wel wat loze gaten op een BBM. Dun aluminium plaat en hoeklijn heb je bij bijna elke bouwmarkt, net zoals een popnageltang

Als je wat detail foto’s stuurt van je motor (alle kanten), kunnen we iets gedetailleerder voorstellen. Als je in de buurt van Leiden woont (en zelf weinig gereedschap heb) kan ik jullie er zelfs bij helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BBM in de bun of uit de bun bij Victoire22? 19 aug 2020 20:58 #1197309

Na de hele avond (en dagen) googlen kom ik eindelijk precies dezelfde motor tegen op YouTube:



Ik zie in het filmpje dat ie ook geen beschermingskap is en net als die eigenaar in het filmpje weet ik ook niet van welk jaar de motor is. Hij denk uit de jaren 80. Dat zijn best wat jaren. Ik wacht antwoord van dealers nog even af.

Dankjewel Richard voor je site met onderdelen: ik ga die nog uitgebreid bekijken. Want ik ben wel benieuwd of die er wel op past. Daarom nog even afwachten op de dealer.

Sjoerd, dank voor je concrete reactie. Heb net even gekeken naar loze gaten waar ik wat mee kan. Ga ik uitzoeken hoe het zit. Ik woon In Zeeland, anders had ik zeker gebruik gemaakt van je aanbod. Thanks!!

Vandaag uit de boot gehaald om de schacht en schroef schoon te maken (zie foto's). Met de handleiding heb ik goed gekeken naar hoe die motor nou precies in elkaar steekt. Moet nog veel leren, maar beetje bij beetje gaat het lukken. Leuk om te doen!
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BBM in de bun of uit de bun bij Victoire22? 19 aug 2020 21:05 #1197313

scope schreef :
Bun or Not to Bun, blijft een discussiepunt bij vele boten.
Het is ook een matige voor zeil eigenschappen en cosmetische oplossing.
Het gat in de bun trekt, hapt water, is een bak in de romp waar je niet bij kunt etc.
Maar kent ook voordelen zoals je die al benoemt.

gewicht achterop en los draaien vs blijvend snelheidsverlies.

Wat ik zeker niet zou doen is gaten zagen in de spiegel.
Als de motor zuurstof tekort komt, zeker bij achteruitvaren en na de start, dan zijn er betere oplossingen als luchthappers ed.

De verhoogde kap vind ik een mooie oplossing er een werkmotor in te zetten.
De motor draaibaar te houden is erg fijn bij manoeuvreren tov van een vaste opstelling met evt afstandbediening.

Het grote voordeel van de verhoogde kap, is dat deze oplossing het minst invasie is, en mocht je van mening veranderen is alles terug te bouwen naar de originele staat op een paar kleine gaatjes na.

afwegingen voor een kap:
iets schuin aflopend en dus afwaterend
stevig genoeg om op te staan of is dat niet noodzakelijk (als in voorbeeld met zonnepaneel)
Ventilatie
Kan je het zelf maken met multiplex plankjes wat plakwerk met epoxy. Dan glasweefsel en polyester of epoxy en afwerken met gelcoat of plamuur en verf.

Ook als je nog geen of weinig ervaring hebt met polyester of epoxy is zo'n kan een mooi begin project.
Immers mocht het niet lukken, is vreselijk lelijk geworden, dan is er niets aan de boot slechter geworden.

Succes!!

Dankjewel Scope voor je uitgebreide reactie. Heel fijn! Ik kreeg van een andere forumlid zo'n zelfde tip. Aan de afwatering had ik nog niet gedacht. De meningen zijn inderdaad zo verdeeld dat ik nog steeds niet echt uit ben. Het heeft ook geen haast. Mooi winterproject in de garage :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BBM in de bun of uit de bun bij Victoire22? 19 aug 2020 21:10 #1197314

Oh! Is dat een blauwe Honda 5!
Die zijn uit de jaren 80 inderdaad, de mijne is exact hetzelfde. ;-)

Het typenummer is BF50L voor de langstaart en BF50S voor de kortstaart. Nieuwere versies zijn de BF5.

Ik heb de workshop / service manual, als je mij een bericht stuurt hier zal ik m je emailen.

Die motor is in bijna 40 jaar niet veranderd, alleen details. De nieuwste versie van 2018 (?) heeft een ingebouwde tank en een ander startmechanisme.
Verder nog steeds hetzelfde.

Stuur me even een berichtje, dan stuur ik je de manual op.

Groet,
Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BBM in de bun of uit de bun bij Victoire22? 20 aug 2020 08:15 #1197378

jerry schreef :
Wat is er gevaarlijk aan het varen met de bbm in de bun en zonder kap? Als de deksel/ luik van de bun dicht kan zie ik weinig verschil met een motor waarbij de kap er wel op zit. Lekker laten zitten in die bun: minder lawaai en minder kans op diefstal.

Ik heb bijvoorbeeld m'n stootwillen ook in de bun (ook V22) en zou zonder kap toch bang zijn dat er een lijn in het viegwiel draait
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, nu na jaren eindelijk weer mijn eigen boot ; een V22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BBM in de bun of uit de bun bij Victoire22? 20 aug 2020 08:49 #1197392

Even my 2 cents...

Toen ik mijn V22 kocht wilde ik juist perse een BBM die in de bun zat. waarom?

Ik vaar toch vaak wel stukken op de motor. Sowieso moet ik een kwartiertje varen voordat ik op de Kagerplassen ben en als ik de Kagerplassen af wil (Braasem, Markermeer, Vinkeveen etc) moet die motor toch aan. Ik heb niet perse een probleem hiermee. zeilen is leuker maar varen is varen. Ik wilde wel dat het een beetje stil is als ik op de motor vaar. daar helpt de bun ook goed tegen. Verder heb ik juist voor een V22 gekozen omdat het zo'n mooi (bijna) klassiek bootje is. een BBm achterop vind ik zelf spuuglelijk.

Gewichtsverdeling is ook al genoemd. Het opklappen is leuk en aardig maar mijn boot heeft gasbediening (en vooruit-achteruit) in de kuip. Als je de motor wilt opklappen dan moet je eerst alle kabels loshalen. Bediening op de motor zelf lijkt me echt naar als ie achter de spiegel hangt, dan moet je over de houten kuiprand hen het luik van de bun heen enzo. Een halve knoop sneller varen is voor mij niet zo belangrijk. Die tijd win ik weer terug met het niet in en uit het water halen van mijn motor ;). Maar die bediening vanuit de kuip vind ik echt heel fijn bij sluizen ed. Ik heb de gashendel (wat een behoorlijke bak is) naar de achterwand van de kuip verplaatst en zo geplaatst dat alleen de hendel door de kuipwand steekt en die "bak" in de bun zit. Stoot je daar ook je schenen niet meer aan. Ik zal kijken of ik een foto heb. Verder heb ik een elektrische start gemaakt waar ik ook echt superblij mee ben. Je start m in 1 seconde, ipv dat je eerst aan het hannesen bent met de klep open maken en aan een koordje te moeten sjorren wat weer niet lekker gaat omdat het koord dan eigenlijk te laag zit (zal achter de spiegel net zo zijn). Je kan gewoon veilig in de kuip blijven bij slecht weer en niet geheel onbelangrijk, mijn vriendin en dochter kunnen de motor nu ook starten mocht ik overboord kukelen.

Ik heb de uitlaat via een slang door de spiegel naar buiten geleidt en daardoor ruik je de motor nauwelijks en kan de klep van de bun dicht blijven. In de bun heb ik aan bb-zijde van de motor de benzinetank en aan SB de accu en 6 stootwillen. Er gaat best nog wat in. Qua het gat waar het staartstuk doorheen gaat en de verstoringen; Daar wil ik nog een soort rubberflap voor maken die dat gat afsluit.

Andere overwegingen die ik had: diefstalgevoeligheid, de bun zit op slot en niemand ziet je motor (en dan lijkt het al snel alsof er een diesel binnenboord in ligt, weten die boefjes veel). En het liggeld gaat bij mij per lengte. scheelt toch weer 25-35 cm ;)

Ik heb overigens een Yamaha 6pk 2-cilinder 2-takt. ik heb gekeken of een andere motor die ik had, een 4pk Yamaha 4-takt paste maar dan zit ik met hetzelfde probleem dat de bun niet dicht kan. Omdat dat een 1-cilinder is, is ie ook niet stiller dan de 2-cilinder 2-takt en de 2-takt is een stuk lichter en "simpeler", dus minder onderdelen waar je gezeur mee kan krijgen).


Grtz douwe
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, nu na jaren eindelijk weer mijn eigen boot ; een V22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BBM in de bun of uit de bun bij Victoire22? 20 aug 2020 09:27 #1197410

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26254
dyanemaniac schreef :
Ik heb overigens een Yamaha 6pk 2-cilinder 2-takt. ik heb gekeken of een andere motor die ik had, een 4pk Yamaha 4-takt paste maar dan zit ik met hetzelfde probleem dat de bun niet dicht kan. Omdat dat een 1-cilinder is, is ie ook niet stiller dan de 2-cilinder 2-takt en de 2-takt is een stuk lichter en "simpeler", dus minder onderdelen waar je gezeur mee kan krijgen).

Die 6 pk 2-takt Yamaha is een fijne, compacte motor. Voor een tweetakt dan, hè. Er is (was?) een werkschroef voor te koop. Motor is voor een tweetakt ook relatief zuinig met brandstof. Inderdaad één van de weinige bbm's die zónder enige aanpassing aan bun of luik past. Toen ik de boot kocht, zat er een Evinrude 6 pk in. Die paste ook, maar was verder een rampzalige motor.

Waarom heb je die accu achterin staan? De V22's die met een electrische installatie werden geleverd (weet niet of dat standaard was) hadden een accu-bak naast het kastje aan bb. Afhankelijk van de grootte van de accu is zo'n ding ook alweer gauw 15 -20 kg.
Ik heb uiteindelijk zelfs de benzinetank uit de bun gehaald en achterin de kuip gezet (12 liter, ook alweer 10 kg). Ook omdat ik dat veiliger vond met het oog op benzinedamp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BBM in de bun of uit de bun bij Victoire22? 20 aug 2020 09:38 #1197414

hierbij even 2 foto's van hoe mijn gashendel en start/stopknoppen zitten:





hier zie je ook waar de gashendel eerder zat, daar stootte ik altijd m'n schenen aan.


Overigens wat ik mij afvraag, hoe "lekker" de boot stuurt als de bbm aan de spiegel hangt. Nu heb ik best goede controle bij het achteruitvaren omdat de schroef achter het roer zit, ik weet niet of dat nog zo goed (achteruit)vaart als de bbm weer verder van het roer zit.
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, nu na jaren eindelijk weer mijn eigen boot ; een V22
Laatst bewerkt: 20 aug 2020 09:39 door dyanemaniac.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.263 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl