Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: motor inbouwen

Re: motor inbouwen 17 feb 2009 21:54 #59586

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 17 feb 2009 21:55 #59587

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
La même chose......
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 17 feb 2009 21:57 #59588

  • ferrien
  • ferrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
pff ben net terug van de boot, de ruimte die aanwezig is, is ruim voldoende voor een grotere schroef, het toerental van de huidige motor volgas vooruit is 3400 a 3500 toeren een verschil van 400 a 500 toeren met de nieuwe motor. zover ik kan zien hebben alle standaard keerkoppelingen van de huidige motoren minimaal 2 op 1.
ik vaar normaal met 2200 toeren ongeveer 6.4 knoop.

Ferrien deze toerentallen die je nu opgeeft zijn een stuk gunstiger dan je in eerste instantie opgaf ( 4000 a 4500 ), het verschil is nu niet onoverkommelijk. Aanpssen van de schroef is nu niet meer nodig aangezien je de rompsnelheid al ongeveer haalt bij 2200 rpm

klopt, ik zat na te denken, dit is het maximale toerental dat haalbaar is in neutraal stand, dit was ik even vergeten. maar in vooruit stand zakt dit toerental al fiks! normaal zitten er in de verdelerkap een soort contra gewichtjes die de ontsteking bdoor een bepaalde massatraagheid onderbreken bij een bepaald toerental, dit functioneerde niet helemaal meer, stationair kon de motor zo'n 4500 toeren draaien (meer was mogelijk maar dan was er zeker motor schade ontstaan. :lol: )
maar zoals ik al zei in z'n vooruit liep dit terug
Groetjes Ferriën.
Koopmans 37 (christina)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 17 feb 2009 22:05 #59591

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Kan me herinneren, enige tijd geleden de annoncering van een kunststof 4 blads folding schroef...Ben het effe kwijt...
Iets anders: omdat overgegaan wordt van benzine naar diesel (is altijd veel beter --`brandgevaar verminderd, goedkoper in gebruik, meer mijlen)
Afgezien van toeren en PK's, is het koppel ook een gegeven. Dat geldt zeker in de vrachtwagenwereld.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 17 feb 2009 22:05 #59592

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Netherlands
Contact: Technoservice Holland
Address: P.O.Box 169
1230 AD Loosdrecht
Netherlands
Phone: 035 582 7195
Fax: 0842 244462
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Web: www.klapschroef.nl

Het is Imhoff niet meer maar op dit adres is alle info over Gori verkrijgbaar
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 17 feb 2009 22:06 #59593

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Een tweebladige schroef geeft vrijwel altijd minder rendement
Licht dat eens toe als je wilt?
Maar Marfamke op de SBS en Levi/Trimax drives gebruiken we vijf tot zesbladige schroeven voor snelheden boven de 150 knopen. Ja, je leest het goed, dit is geen typo.
En wat is het rendement? Het gaat er hierbij vooral om zo veel mogelijk pk's op een klein oppervlak in het water over te dragen. Of het rendement hier groot is betwijfel ik, wat is de geleverde stuwkracht per pk motorvermogen?

Bij een zeilboot heb je meestal een beperkt vermogen waarbij een optimaal rendement belangrijk is om zoveel mogelijk van dat vermogen in stuwkracht om te zetten, en dat lukt niet optimaal met een zesbladige schroef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 17 feb 2009 22:07 #59594

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Hé Lannes,
We zitten er wel bovenop hè, gelet op de tijden... :lol:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 17 feb 2009 22:12 #59595

  • ferrien
  • ferrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Netherlands
Contact: Technoservice Holland
Address: P.O.Box 169
1230 AD Loosdrecht
Netherlands
Phone: 035 582 7195
Fax: 0842 244462
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Web: www.klapschroef.nl

Het is Imhoff niet meer maar op dit adres is alle info over Gori verkrijgbaar

die zal ik morgen voor de zekerheid even bellen, nu er meer vermogen en ook koppel aanwezig is, zou ik als dit mogelijk is eventueel andere bladen erop kunnen zetten, maar eerst dan maar aftellen voor de eerste proefvaart!
Iets anders: omdat overgegaan wordt van benzine naar diesel (is altijd veel beter --`brandgevaar verminderd, goedkoper in gebruik, meer mijlen)
dat brandgevaar dat ken ik, ik heb m'n complete brandstoftank is door een lekkende brandstof filter in m'n bilge gehad, dat leverde een nog al explosie gevaarlijke situatie op :?
Groetjes Ferriën.
Koopmans 37 (christina)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 17 feb 2009 22:20 #59598

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Ferrien als het deze zomer klaar is verwachten we wel een BBQ ergens aan een stijger :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 17 feb 2009 22:22 #59599

  • ferrien
  • ferrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Ferrien als het deze zomer klaar is verwachten we wel een BBQ ergens aan een stijger :wink:

tsja nu kan het zonder benzine dampen :wink:
Groetjes Ferriën.
Koopmans 37 (christina)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 17 feb 2009 22:27 #59600

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435


Hier halen we het maximale rendement uit een schroef - maar we praten nu over een heel ander soort boten.

Als je een beprkt aantal pk's hebt kan een tweeblads beter werken dan een drieblads - maar dat is geen wet van meden en perzen. Een drieblads vaart onder alle omstandigheden beter, ook achteruit.
Is alleen een stuk duurder.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 17 feb 2009 22:29 #59601

  • ferrien
  • ferrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
tsja arneson aandrijving die maken zo'n mooie hanekam :D
Groetjes Ferriën.
Koopmans 37 (christina)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 17 feb 2009 22:34 #59603

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Dat ziet er technisch erg fraai uit. Misschien iets voor achter zo'n McGregor? :mrgreen:




Op Wiki heb ik trouwens ook wat gevonden over schroeven: http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsschroef
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 17 feb 2009 22:40 #59604

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ferriën, Arneson is reeds lang ter ziele maar via Twin Disc heeft ZF nu het systeem overgenomen en geperfectioneerd.
Als Surface Drive is dit nagenoeg het beste dat er is. Hier staan echter 2 x 3600 hp Lycoming gasturbines voor en wordt gebruikt door Guardia Finanza e.d. Ook in militaire applicaties.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 17 feb 2009 22:46 #59606

  • ferrien
  • ferrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Ferriën, Arneson is reeds lang ter ziele maar via Twin Disc heeft ZF nu het systeem overgenomen en geperfectioneerd.
Als Surface Drive is dit nagenoeg het beste dat er is. Hier staan echter 2 x 3600 hp Lycoming gasturbines voor en wordt gebruikt door Guardia Finanza e.d. Ook in militaire applicaties.

mijn info is een beetje gedateerd :wink: destijds waren we op een sealine coupe model met arneson drives.
die surface drives die zijn wel slecht bestuurbaar op lage snelheden heb ik van horen zeggen.
Groetjes Ferriën.
Koopmans 37 (christina)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 17 feb 2009 22:56 #59610

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Helemaal waar. dat is de zeer duidelijke beperking van het systeem dat alleen voor hoge snelheden is gemaakt en waarbij je "trimt" met de schroefassen via een hydraulisch systeem. Achteruit varen doen ze ook bar slecht.
Van de productie jachten heeft alleen de Cougar en de Sunseeker Predator het systeem overgenomen.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 17 feb 2009 23:20 #59615

  • ferrien
  • ferrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Helemaal waar. dat is de zeer duidelijke beperking van het systeem dat alleen voor hoge snelheden is gemaakt en waarbij je "trimt" met de schroefassen via een hydraulisch systeem. Achteruit varen doen ze ook bar slecht.
Van de productie jachten heeft alleen de Cougar en de Sunseeker Predator het systeem overgenomen.

pershing is ook een grote afnemer van surface drives, deze jachten halen ook ongelofelijke snelheden.
Groetjes Ferriën.
Koopmans 37 (christina)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl