Wadloper schreef :
De vergelijking tussen een Yamaha 8 pk en de Tohatsu/Mercury is er eigenlijk één tussen appel en peren.
De Yamaha is een twee-cilinder, die daardoor gecompliceerder van constructie en dus ook veel zwaarder is. De motor loopt daarentegen veel rustiger qua lawaai en trillingen. Maar dat heeft een prijs. Niet alleen in geld; ook in gewicht. meer dan 40 kg uit een bun tillen is goed om je een rugblessure te bezorgen.
Als die Hurley echt 2400 kg weegt is ie meer dan 1000 kg zwaarder dan een Victoire 22 met bemanning. Dat lijkt me wel een puntje. Een Victoire 22 blijft leeg namelijk onder de 1200 kg.
Desondanks: gezien je ervaringen met de bestaande motor (ook 6 pk) zonder werkschroef, mag je van de zowel de Tohatsu als de Mercury 6 pk met werkschroef een duidelijke verbetering verwachten. Zowel in de achteruit als vooruit. Met een werkschroef heeft het waarschijnlijk wèl zin meer toeren te draaien, omdat de schroef geen luchtbellen begint te slaan, maar het vermogen ècht op het water overbrengt.
Je topsnelheid zal hoger liggen en ook met tegenwind zul je meer vaart houden.
Ik heb zelf ook ervaring met een zware bbm in een bun; dat ik die uiteindelijk kon vervangen door een 6 pk Mercury (ook met werkschroef) was een zegen.
Alles bij elkaar optellend zou ik gaan voor de Tohatsu of de Mercury. Tohatsu doet voor zover ik weet in kwaliteit niet onder voor de Mercury. Over mijn eigen Merrcury was ik buitengewoon tevreden. Eén keer een doorgeslagen bougie, verder nooit problemen.
Ja Wadloper, het is inderdaad kiezen tussen appels en peren.
Het grote bezwaar van een 8pk is het gewicht. Van 45kg naar 28kg scheelt bijna 38% en mijn rug is redelijk, dat moet wel zo blijven.
Ook de prijs is doorslaggevend. Het moet wel in balans blijven, een Tohatsu compleet voor circa 1200 of een Yamaha High Trust voor 3000
De rustige loop en het toch wat ruimere koppel van de Yam is erg aanlokkelijk maar niet voor dat prijsverschil.
Als ik het hier zo lees en ook internationaal eens kijk op internet dan komt de Tohatsu sail pro prima uit de bus.
In die spaarzame gevallen dat het echt bft 6 met een knoop of wat stroming tegen en het is met krap 3 knoop sukkelen dan zij dat zo. De motor zal in in plaats daarvan in het leeuwendeel van de tochten goed voldoen aan mijn eisen.
Overigens is dat nu ook redelijk te doen met de huidige Yamaha, ik haalde met bft 6 op de boeg toch 2 knopen met het grootzeil ¨visserman¨. Het is effe doorbijten maar ik kwam thuis en alleen maar omdat de nacht viel en een rak net zo lang zou duren als rechtstreeks op de motor.
Iets ¨laveren¨ helpt en de golven niet recht op de neus laten beuken, al met al moet het met een werkschroef beter gaan, kan inderdaad meer toeren maken zonder lucht te happen.
Dus kan de Tohatsu alleen maar meevallen.
Als ik naar de goede ervaring van Jurrien kijk met een Marieholm (ook een zware langkieler) dan neig ik naar de Tohatsu.
Mercury valt af, de 5pk Saildrive is dezelfde motor want wordt door Tohatsu gemaakt maar moet naar 6pk omgebouwd en is ook duurder.
Omdat het nu in botenland (en speciaal BBM´s) een gekkenhuis is wacht ik even tot de herfst op het 2021 gamma en wat misschien wat leukere prijsjes.