Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Winteronderhoud Vetus M2O2 8 jaar oud.

Winteronderhoud Vetus M2O2 8 jaar oud. 21 aug 2020 07:55 #1197722

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7688
Mijn motor wordt dit jaar 8 jaar oud, en de urenregistratie komt in de buurt van wat Vetus aangeeft als tijd voor groter onderhoud.
Ik ben niet helemaal onhandig, maar sommige zaken lijken me beter over te laten aan specialisten.
Alleen is het nu handig om de motor dan maar helemaal door de werf te laten onderhouden.
Of is het net zo verstandig om de standaard zaken, (oliefilter, olie, fuelfilter, keerkoppelingsolie) zelf uit te voeren ?
-Voorziene werken :
- Afstellen kleppen.
- Nakijken en reinigen warmtewisselaar ( zout water, Grevelingen ).
- Vervangen koelvloeistof.
- Nakijken keerkoppeling.

De bedoeling is dit te laten uitvoeren zodra op de werf de grootste drukte van de winterstalling afgelopen is. ( Vermoed eind november begin december. )

Wat zouden jullie doen ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winteronderhoud Vetus M2O2 8 jaar oud. 21 aug 2020 08:32 #1197742

  • Beerie
  • Beerie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Ik heb vorig jaar mijn indenor een grote beurt gegeven op een werf in Leeuwarden. De kleine dingen zoals jij die zelf al omschrijft, oliefilter enz. heb ik zelf gedaan. De rest heb ik aan de specialisten overgelaten. Dat scheelde een hoop arbeidsloon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winteronderhoud Vetus M2O2 8 jaar oud. 21 aug 2020 11:16 #1197798

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als er genoeg water door de warmtewisselaar gaat, waarom dan nakijken en schoonmaken? Nakijken van KK als deze nog goed functioneert? Doet iedere monteur graag, even naar kijken, neus peuteren en weer wat verdient. Eventueel KK ATF olie (0,2L) kan je zelf doen, net als de motorolie(2,9L). Gewoon aftappen en daarna vullen. Vaak gebruikt door monteurs is antivries met om het jaar geadviseerde vervanging, kan je ook zelf. Deze zou je kunnen vervangen door koelvloeistof met een langere levensduur. In je auto gaat dit ook vele jaren mee. Kleppen stellen zou je kunnen laten doen als je er geen sjoege van hebt.

Geen zin in vieze handen? Vooral laten doen ;)
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winteronderhoud Vetus M2O2 8 jaar oud. 21 aug 2020 11:43 #1197811

Alles wat je noemt is eigenlijk prima zelf te doen.

Kleppen afstellen stelt ook geen fluit voor. Voelermaatje regelen/kopen. In de gebruikershandleiding (dus niet service/monteurshandleiding!) van mijn motor staat dat je iedere 120 uur de kleppen dient te controleren en welke speling ze moeten hebben in koude toestand. Misschien niet eens nodig om opnieuw te stellen. Dus deksel eraf en voelermaat ertussen om de speling te checken, afstellen indien nodig. Mijn handleiding vermeld ook het moment waarmee ze moeten worden aangedraaid (momentsleutel).

Echter weet ik niet wat de keerkoppeling 'nakijken' betekent, maar zal in praktijk wel neerkomen op de olie controleren of vervangen? Dat kun je ook prima zelf. Die oude olie aftappen en nakijken of deze mooi helder is, dan zal wel niets aan de hand zijn. Zit er troep in dan zou ik de werf inschakelen.

Nakijken warmtewisselaar zal wel het meeste werk zijn, maar stelt bij de meeste motoren ook niet veel voor. Beide einden demonteren en de kanalen controleren of ze goed open zijn en niet veel kalk opbouw vertonen. Indien nodig de kanalen schoonmaken.

Zorg wel dat je voor alle filters, deksels, warmtewisselaar einden etc pakkingen klaar te hebben liggen, mocht een pakking slecht zijn dan een nieuwe erin.

Afgelopen jaar heb ik groter onderhoud op mijn motor zelf uitgevoerd (cilinderkop volledig gedemonteerd) zonder eerdere ervaring anders dan 20 jaar geleden van een scootertje eens een cilinder vervangen. Hiervoor had ik wel de service handleiding nodig, maar met de instructies in de handleidingen en het juiste gereedschap (zoals momentsleutel) is het prima te doen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winteronderhoud Vetus M2O2 8 jaar oud. 21 aug 2020 12:18 #1197823

Misschien eens een cursus dieselmotoren voor watersporters doen? ( www.google.com/search?q=cursus...ceid=chrome&ie=UTF-8 ) De kosten daarvan heb je er heel snel uit met de uurlonen van een monteur en bovendien kun je zelf onderweg ook wat meer als de motor er een keer mee uit scheidt . Hoef je ook niet meteen de KNRM te bellen. Bij wat langere reizen eigenlijk een must.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winteronderhoud Vetus M2O2 8 jaar oud. 21 aug 2020 17:48 #1197932

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7688
Koelvloeistof heb ik al een keer vervangen, en toen een long life koelvloeistof gebruikt.
Maar warmtewisselaar open gooien heb ik nog niet gedaan.
Als ik dat doe, dan moet de koelvloeistof ook vervangen worden, daarom dat ik wacht tot de long life aan vervanging toe is. ( deze winter dus ).
Ik weet niet wat een monteur aan een keerkoppeling kan meten of regelen.
Als er niets te regelen of meten is, dan vervalt dat natuurlijk, olie uitpompen en terug ingooien lukt me nog wel.
Klepspeling meten zou ik ook moeten kunnen, maar heeft het zin om de injectoren te laten testen, of laat je die beter zitten tot er reden is om aan te nemen dat er iets fout zit ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winteronderhoud Vetus M2O2 8 jaar oud. 21 aug 2020 17:51 #1197934

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7045
Ken je de uitdrukking” If it aint broke , don’t fix it”?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winteronderhoud Vetus M2O2 8 jaar oud. 21 aug 2020 17:59 #1197935

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7688
jerry schreef :
Ken je de uitdrukking” If it aint broke , don’t fix it”?

Ik heb die uitdrukking uitgevonden, maar is die hier ook op van toepassing ? Dat is de vraag.


Alles is aan slijtage onderhevig, en volgens de gebruiksaanwijzing kom ik aan de uren waarop nazicht voorgeschreven is. Ik zou mijn motortje nog graag jaren willen blijven gebruiken, dus wat is wijsheid ?

Uitlijning en motorsteunen zijn ook sinds de inbouw niet meer nagekeken.
Ik heb niet direct de indruk dat het fout zit, maar is het niet eens tijd om dat te laten controleren.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 21 aug 2020 17:59 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winteronderhoud Vetus M2O2 8 jaar oud. 21 aug 2020 18:01 #1197936

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Tony2920 schreef :
Mijn motor wordt dit jaar 8 jaar oud, en de urenregistratie komt in de buurt van wat Vetus aangeeft als tijd voor groter onderhoud.
Ik ben niet helemaal onhandig, maar sommige zaken lijken me beter over te laten aan specialisten.
Alleen is het nu handig om de motor dan maar helemaal door de werf te laten onderhouden.
Of is het net zo verstandig om de standaard zaken, (oliefilter, olie, fuelfilter, keerkoppelingsolie) zelf uit te voeren ?
-Voorziene werken :
- Afstellen kleppen.
- Nakijken en reinigen warmtewisselaar ( zout water, Grevelingen ).
- Vervangen koelvloeistof.
- Nakijken keerkoppeling.

De bedoeling is dit te laten uitvoeren zodra op de werf de grootste drukte van de winterstalling afgelopen is. ( Vermoed eind november begin december. )

Wat zouden jullie doen ?

Eerst klepspeling meten, dan pas als er behoefte aan is afstellen.
Verder zou ik zoveel als mogelijk zelf doen.
Het zijn allemaal niet zulke hele spannende klussen, gewoon je tijd ervoor nemen.
Dan leer je je motor ook echt kennen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winteronderhoud Vetus M2O2 8 jaar oud. 21 aug 2020 18:46 #1197948

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als de ATF olie uit de KK is, zou ik deze niet terugdoen. Nieuwe er in met dezelfde specs en je bent weer jaaaren verder voor eventuele vervanging nodig is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winteronderhoud Vetus M2O2 8 jaar oud. 21 aug 2020 20:41 #1197981

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Zelfdoen is prima als je de kennis en kunde hebt. Zoniet dan onderhoud laten uitvoeren door monteur en een beetje afkijken en uitleg vragen voor de volgende keer.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winteronderhoud Vetus M2O2 8 jaar oud. 22 aug 2020 06:37 #1198016

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7688
Jutter schreef :
Zelfdoen is prima als je de kennis en kunde hebt. Zoniet dan onderhoud laten uitvoeren door monteur en een beetje afkijken en uitleg vragen voor de volgende keer.

Dat was eigenlijk ook de bedoeling.
En contact leggen met een nieuwe werf aangezien de werf die de inbouw heeft gedaan ermee gestopt is.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winteronderhoud Vetus M2O2 8 jaar oud. 29 aug 2020 19:09 #1200869

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Let op als je koelvloeistof vervangt. Long life koelvloeistof is vaak een G12 of G13 variant, herkenbaar aan de roze of paarse kleur. Deze mogen niet in motoren gebruikt worden die daar niet specifiek geschikt/gemaakt voor zijn. Er zitten andere additieven in om andere materialen te beschermen tegen corrosie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winteronderhoud Vetus M2O2 8 jaar oud. 29 aug 2020 20:32 #1200914

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7688
yannick schreef :
Let op als je koelvloeistof vervangt. Long life koelvloeistof is vaak een G12 of G13 variant, herkenbaar aan de roze of paarse kleur. Deze mogen niet in motoren gebruikt worden die daar niet specifiek geschikt/gemaakt voor zijn. Er zitten andere additieven in om andere materialen te beschermen tegen corrosie.
Ik had voor het kopen de specificaties van de koelvloeistof nagekeken, in de gebruikershandleiding, en de juiste longlife koelvloeistof gekocht.
Maar een zeer terechte opmerking.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl