Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mercedes OM326 vragen

Mercedes OM326 vragen 26 aug 2020 15:15 #1199866

ik ben bezig om te kijken naar een boot met 2x Mercedes OM326, en heb een paar vragen (omdat ik m.i. van de eigenaar nou niet echt correcte info krijg; is overigens ook door nare omstandigheden).

Kan iemand iets zeggen over:

- verbruik per uur?

- toerental? (er wordt 350 tpm gezegd; moet dat niet 1350 zijn?)

- pk? (wordt 170 gezegd, maar zie op internet 200pk)

- hoe snel vaart zo'n boot nou? stalen boot (wordt gezegd 3 ton; maar dat kan nooit; zoveel wegen die motoren al; dus ik gok een ton of 10)

- het is een beetje een model als een SuperVanCraft); is dat stabiel?

ALvast dank voor uw reactie!
Westerly Longbow, thuishaven bij de Limonadefabriek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercedes OM326 vragen 26 aug 2020 15:44 #1199875

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
waterteus schreef :
ik ben bezig om te kijken naar een boot met 2x Mercedes OM326, en heb een paar vragen (omdat ik m.i. van de eigenaar nou niet echt correcte info krijg; is overigens ook door nare omstandigheden).

Kan iemand iets zeggen over:

- verbruik per uur?

- toerental? (er wordt 350 tpm gezegd; moet dat niet 1350 zijn?)

- pk? (wordt 170 gezegd, maar zie op internet 200pk)

- hoe snel vaart zo'n boot nou? stalen boot (wordt gezegd 3 ton; maar dat kan nooit; zoveel wegen die motoren al; dus ik gok een ton of 10)

- het is een beetje een model als een SuperVanCraft); is dat stabiel?

ALvast dank voor uw reactie!
Toerental van 1350 lijkt aanemelijker dan 350
Verbruik volle kracht: ruw weg 1600 ltr per 24 uur(65 ltr/uur). Er van uitgaande dat de motoren elk 200 pk zijn.
Snelheid hangt af van de boot vorm en is dus weinig van te zeggen.
Is het een waterverplaats romp of een planeer romp?
Hoe lang is de boot?
Hij zal wel stabiel zij als hij 10 ton weegt.
Maar wij hebben hier meer verstand van Zeilboten
Laatst bewerkt: 26 aug 2020 15:59 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercedes OM326 vragen 26 aug 2020 16:46 #1199897

Dank alvast,

Het is een waterverplaats boot van ca. 17,5 mtr.
Op toersnelheid (we zijn helemaal geen snelheidsduivels...) hoop ik zo'n beetje rond de 15 ltr/uur uit te komen.

En "Maar wij hebben hier meer verstand van Zeilboten", snap ik maar ik heb zelf ook nog een zeilboot, en er zit kennis zat hier...
Westerly Longbow, thuishaven bij de Limonadefabriek
Laatst bewerkt: 26 aug 2020 16:49 door waterteus. Reden: verduidelijking
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercedes OM326 vragen 26 aug 2020 17:57 #1199922

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
Serieus? Sorry hoor maar als je denkt dat er specifieke kennis is over motoren van 200pk op een forum voor zeilers...
En nee, dat verandert niet als je ook een zeilboot hebt...

Succes. Ik hoop dat je je antwoorden vindt. Maar heb mijn twijfels.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercedes OM326 vragen 26 aug 2020 18:46 #1199936

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
In een gemariniseerde uitvoering van motoren die oorspronkelijk een andere toepassing hebben, ligt het continu bruikbare vermogen een stuk lager dan voor de oorspronkelijke toepassing.

Maar voor het daadwerkelijk gevraagde vermogen moet je niet uitgaan van wat je motor kan leveren, maar wat je boot bij een bepaalde snelheid aan vermogen vraagt. Een vuistregel is 4-5 pk per ton waterverplaatsing. Op veel waterwegen is de snelheid beperkt tot 6 of 9 km/h, dan kom je nog veel lager uit qua vermogen. Als je dan een verbruik rekent van 0,3 L per pk per uur, dan heb je enige indicatie van je te verwachten brandstof verbruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercedes OM326 vragen 26 aug 2020 18:58 #1199939

Een motor gebruikt ongeveer 210-220 gram diesel per kWh. Als jij op 15 liter per uur uit wilt komen dan gebruik je dus ongeveer 80 kW vermogen (is grofweg 105 tot 110 pk uit mijn hoofd).
Je boot is 17,5m, laten we zeggen dat de waterlijn een meter of 15 is. Dat geeft een rompsnelheid van 9.5 knoop. Daar zul je (als het een water verplaatser is) niet overheen komen, al zet je er 1000pk in.

Een 17,5m boot van staal waar niet op de kleintjes gelet is zal al snel een ton of 20 wegen. Kijeknd naar de boot verwacht ik dat je misschien een knoop of 6-6,5 zult halen bij de beoogde 15 liter per uur, ga je harder dan begin je enorme golven te trekken en word de diesel omgezet in golf energie. Dat wetende lijkt me 2x 200 pk of zelfs 2x 170 pk super zwaar overdreven voor deze boot. 1 motor van dat vermogen is al veel meer als wat nodig is om de boot rond de 8,5 tot 9 knopen te laten varen. De rest is letterlijk zonde van de ruimte, geld en grondstoffen.

Industrie motoren komen met diverse ratings, dat wil zeggen in wat voor bedrijf ze gebruikt worden. Als je bijvoorbeeld een heavy duty service rating gebruikt (meeste fabrikanten noemen dat een A rating) dan kun je 90% vermogen (Noemen ze ook wel MCR=maximum continous rating) draaien voor 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar. Dat houdt in dat de motoren terug geschroeft zijn in vermogen. Dat terug schroeven in vermogen doen ze meestal door een andere brandstofpomp te gebruiken of door de brandstofpomp terug te regelen. In dat geval klinkt 170pk zeker niet onredelijk. Exact hetzelfde blok kan bijvoorbeeld ook een B rating hebben en dan 200 pk leveren. Dat wil zeggen dat je bijvoorbeeld slechts 8 uur uit iedere 24 op 90% vermogen kunt draaien, de rest dient op lager vermogen te gebeuren. Iedere fabrikant heeft zo zijn eigen rating systeem met bijbehorende randvoorwaarden. Bij Caterpiller of John Deere is het niet ongebruikelijk dat je exact hetzelfde motorblok kunt krijgen met een A t/m D of zelfs E rating met een verschil in vermogen wat wel factor twee uit elkaar kan liggen (bijvoorbeeld 100 Pk voor een A rating en 200 pk voor de D of E rating). Het kan dus inderdaad zijn dat je verschillende vermogens kunt vinden voor exact dezelfde motor.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 aug 2020 19:02 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercedes OM326 vragen 26 aug 2020 19:08 #1199942

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1245
Zelf vaar ik veel met een notorschip van 24m 35 ton waar een daf 575 (120 pk) in staat. Meer als voldoende vermogen. Dit gebruiken we nooit. Met een snelheid van ca 12 km/u hebben we een verbruik van ongeveer 8l per uur.

De omschrijving van je boot doet me denken aan een oude Duitse patrouille boot oid? Een boot die redelijk snel kan varen. Waarom zou je er anders 2x 200 pk in doen??

Heb je een foto van de boot??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercedes OM326 vragen 26 aug 2020 19:15 #1199945

De OM326 is een generatiegenoot van bijvoorbeeld de bekende Daf.
Het is een 6 cilinder snellopende lijnmotor met voorkamers, inhoud 10.8 liter.
Max toerental is ongeveer 2350, theoretisch vermogen is dan 200 pk.
Voor scheepsgebruik wordt vaak het toerental begrenst op 1800 toeren, waarbij het vermogen max 150 pk is.
Dit soort motoren gebruikt ongeveer 0,2 liter per geleverde pk per uur, dus op vollast 30 l/uur.
Op kruissnelheid zal het rond de 10 liter per uur liggen, rustig varend 6 l/uur.
Het is een goede praktijk om op 1 motor te varen, die wordt dan beter belast. Beide motoren slijten dan minder.
Wim.

Gepost met de officiƫle Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercedes OM326 vragen 03 sept 2020 15:13 #1202662

zo zie je maar @Koezt dat het erg meevalt....
Komt leuk goede/bruikbare info naar boven!
Westerly Longbow, thuishaven bij de Limonadefabriek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercedes OM326 vragen 03 sept 2020 15:16 #1202664

Beste allemaal, bedankt voor jullie nuttige informatie!!
Ik ben, mede hierdoor, tot de conclusie gekomen dat ik nog lekker even bij mijn Westerly Longbow blijf...
Westerly Longbow, thuishaven bij de Limonadefabriek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercedes OM326 vragen 03 sept 2020 15:20 #1202668

heb ooit een Azimuth 28 gehad met 2x 150 PK TAMD, namen 30 liter per uur, elk uur weer als we 45 km/h gingen. best wel leuk hard varen!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl