Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: VP 2003 vervangen: D1-30 of MD2030?

VP 2003 vervangen: D1-30 of MD2030? 29 aug 2020 08:23 #1200647

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
Onze VP2003 moet vervangen worden. Olielekkage langs de krukas, voor de 2e keer.
Het wordt een gebruikte motor.
Ik kan een geheel gereviseerde 2030 kopen met 6 mnd garantie, voor 5000. Bij een VP dealer. Zonder saildrive, past op huidige 120S.
En een D1-30 met saildrive 130 S voor 5000. Ik denk geen garantie, moet nog bellen.
Op de 120S zit net een nieuwe VP klapschroef 16 inch spoed 11
Wat is wijsheid?
Is de modernere D1-30 beter? Ik neig naar de gereviseerde 2030.
Groet, en alvast dank, Aike
Laatst bewerkt: 29 aug 2020 08:25 door avdhoeff.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2003 vervangen: D1-30 of MD2030? 29 aug 2020 08:35 #1200652

Ik heb vorig jaar mijn VP 2003T vervangen door een VP 2030 uit 2004 met 1318 draaiuren. (€ 1000,-)

Het bleek bij mij, dat het carter iets breder was dan de 2003T.
En dat de demperplaat een ander asgat had. Daar wel ff op letten.
Dan de evt. demperplaat van je oude 2003 over zetten. (een nieuwe kost echt pegels :sick: )
Dat was ff aanpassen en voor de rest prima.

Enne de oude 2003 is best wat waard voor onderdelen.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2003 vervangen: D1-30 of MD2030? 29 aug 2020 10:02 #1200676

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
Dank!
Misschien domme vraag: wat is de demperplaat? Zit dat tussen blok en saildrive?
Ik laat overigens de inbouw doen door een VP dealer. Heb de motor er wel 2 keer uit gehad, maar zelf inbouwen is een brug te ver
Dat van die onderdelen: ook dank, had ik niet zelf bedacht.
Laatst bewerkt: 29 aug 2020 10:09 door avdhoeff.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2003 vervangen: D1-30 of MD2030? 29 aug 2020 10:57 #1200686

De demperplaat zit idd op het blok en vormt de verbinding motor krukas en de keerkoppeling.
Of in jouw geval het staartstuk.
Je kan een fijne vertanding van de as hebben en een grove.........zie foto's.




Gert
Laatst bewerkt: 29 aug 2020 11:02 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2003 vervangen: D1-30 of MD2030? 29 aug 2020 17:11 #1200830

  • Scandal
  • Scandal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 85
Dit jaar is onze md 2003 vervangen voor een nieuwe Solé mini-29. Wat een heerlijke motor! Iets meer dan € 5.000, maar de komende 20 jaar geen (ernstige) zorgen .. :whistle:
Scanmar 33 - nr. 373
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2003 vervangen: D1-30 of MD2030? 29 aug 2020 18:52 #1200857

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Ik heb zelf vorig jaar een gebruikte 2020 ingebouwd. Heerlijke motor.
Bedenk wel dat uiteindelijk de onderdelen toevoer voor de 2030 waarschijnlijk eerder zal stoppen dan voor de D1-30 vanwege zijn leeftijd. Dan gaat het natuurlijk voornamelijk om marinisatie delen, want motordelen zelf zijn natuurlijk nog heel lang via Perkins of shibaura te krijgen.

Ook heeft de d1-30 vanaf een bepaalde generatie een digitaal dashboard. De motor is dan voorzien van een zgn MDI-unit. Deze geven nog wel eens storing, motor wil dan niet meer starten of stoppen. Dat is natuurlijk vervelend, en een kostbaar kastje. Ik geloof zo'n €500. Er wordt gezegd dat de problemen vooral in een enkele serie zit. Volvo Penta had (heeft?) er een coulance regeling op zitten. Even goed navragen dus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2003 vervangen: D1-30 of MD2030? 29 aug 2020 19:26 #1200886

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
Scandal schreef :
Dit jaar is onze md 2003 vervangen voor een nieuwe Solé mini-29. Wat een heerlijke motor! Iets meer dan € 5.000, maar de komende 20 jaar geen (ernstige) zorgen .. :whistle:

Ik heb wel overwogen om een ander merk dan Volvo Penta te nemen, en dat zal goedkoper zijn. In de Victoires zijn vanaf 1975 Volvo Penta's gemonteerd. Behalve in de jaren 1984 85 en 86, toen was het Yanmar. Het merk hoort dus een beetje bij de boot, daarom wil ik er graag weer een VP in, ook vooruit kijkend naar als we de boot verkopen, wat ooit een keer zal gebeuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2003 vervangen: D1-30 of MD2030? 29 aug 2020 19:28 #1200888

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
yannick schreef :
Ik heb zelf vorig jaar een gebruikte 2020 ingebouwd. Heerlijke motor.
Bedenk wel dat uiteindelijk de onderdelen toevoer voor de 2030 waarschijnlijk eerder zal stoppen dan voor de D1-30 vanwege zijn leeftijd. Dan gaat het natuurlijk voornamelijk om marinisatie delen, want motordelen zelf zijn natuurlijk nog heel lang via Perkins of shibaura te krijgen.

Ook heeft de d1-30 vanaf een bepaalde generatie een digitaal dashboard. De motor is dan voorzien van een zgn MDI-unit. Deze geven nog wel eens storing, motor wil dan niet meer starten of stoppen. Dat is natuurlijk vervelend, en een kostbaar kastje. Ik geloof zo'n €500. Er wordt gezegd dat de problemen vooral in een enkele serie zit. Volvo Penta had (heeft?) er een coulance regeling op zitten. Even goed navragen dus!

Dat navragen zal ik zeker doen, mocht ik voor de 2030 gaan. Over de problemen met de MDI unit, die me al wel opviel, had ik nog niet gehoord. Dank daarvoor.
Laatst bewerkt: 29 aug 2020 19:31 door avdhoeff.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2003 vervangen: D1-30 of MD2030? 09 sept 2020 18:55 #1204740

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
Hallo alle belangstellenden,

Het is een gebruikte Volvo Penta D1-30(F) geworden uit 2014, met handmatig voorgloeien, dus niet met een unit die dat voor je regelt (dank aan Yannick). En inclusief een gebruikte 130S saildrive, ook uit 2014. Totaal 4950,-. Ik heb offerte gevraagd voor een nieuwe Solé Mini 28 pk, die zou dan op mijn huidige VP 120S saildrive gemonteerd worden (daar zijn adapters voor). Dat was nogal wat duurder dan de D1-30, maar wel aantrekkelijk omdat je dan een nieuwe motor hebt.
Ik had ook een aantal gebruikte Volvo Penta MD2030's gevonden, allemaal rond de 3500,- De 2030 kan zonder aanpassingen op de 120S saildrive. De D1-30 niet.

Groeten, Aike
Laatst bewerkt: 09 sept 2020 18:58 door avdhoeff.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.257 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl