MarcelT schreef :
Maar altijd fijn als je richting een makelaar kunt wijzen naar iemand van de fabrikant.
Alle beschikbare info uit fora nog eens overdenkend, is het nog niet zo eenvoudig om eenduidig een oorzaak voor de oververhitting aan te wijzen. De inbouw door de botenbouwer heeft hier ook zeker invloed. Te denken valt aan de plaats en de vormgeving van de buitenwater aanvoer : de diameter, de routing en de lengte van de slangen, de diameter van de kogelkraan, de variatie in diameters / overgangen bij slangpilaren. Dit geldt ook voor het gesloten primaire koelcircuit : bijvoorbeeld de eventuele integratie en aansluitingen van een boiler (inclusief routing, overgangen en diameters). Dit alles valt buiten het zicht van de motorleverancier.
Wat wel direct door de motorleverancier te beinvloeden is, is de vormgeving en dimensionering van de warmtewisselaar en circulatiepomp. Kennelijk heeft Yanmar daar vervangende pijpenbundels met groter koeloppervlak voor beschikbaar. Een extra variabele daarbij is de warmteopnamecapaciteit van het koelmiddel. Interessant is, dat standaard koelvloeistof (50% water, 50% ethaandiol) slechts circa 75 % van de warmteopnamecapaciteit heeft van puur water. Door tijdelijk de koelvloeistof door gewoon water te vervangen, kun je een eerste indruk krijgen, of het verhogen van de warmteoverdrachtcapaciteit een oplossing van het probleem is, of dat er toch ook aanvullende maatregelen in de rest van het koelsysteem nodig zijn.