Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Farymann 5pk

Farymann 5pk 02 sept 2020 11:48 #1202224

  • vlinder
  • vlinder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 207
Goedemiddag,

welke problemen kan ik krijgen met een Farymann 5pk in een FS 22 ?

Zijn er überhaupt nog onderdelen verkrijgbaar ?

Alvast bedankt!

Groet,jürgen
Laatst bewerkt: 02 sept 2020 11:50 door vlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann 5pk 02 sept 2020 12:02 #1202228

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1105
Dezelfde problemen die je met elke oude dieselmotor kunt krijgen. Maar volgens mij zijn ze in het algemeen redelijk betrouwbaar.
Ik heb zo'n zelfde motor gehad. Onderdelen zijn nog te koop bij machinefabriek Rotterdam. Die hebben Koster overgenomen

Edit: ik vond het een voordeel dat er geen bewegende delen aan de buitenkant zitten (behalve de uitgAnde as). Dynamo zit in het vliegwiel huis geïntegreerd. Levert wel weinig stroom
Laatst bewerkt: 02 sept 2020 12:07 door jmarinis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann 5pk 08 sept 2020 21:04 #1204371

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3725
Wordt nog verkocht als "Allpa Mini SF 7"
Laatst bewerkt: 08 sept 2020 21:05 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann 5pk 09 sept 2020 04:33 #1204411

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 944
Even iets anders, die geribbelde Tubano slang waarvan ik denk te zien dat er koelwater door gaat zou ik snel vervangen. Die slangen hebben de nare eigenschap dat ze zo maar af kunnen scheuren op een van de ribbels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann 5pk 09 sept 2020 07:25 #1204432

swblom schreef :
Even iets anders, die geribbelde Tubano slang waarvan ik denk te zien dat er koelwater door gaat zou ik snel vervangen. Die slangen hebben de nare eigenschap dat ze zo maar af kunnen scheuren op een van de ribbels.

De oorzaak daarvan is niet de kwaliteit van de slang op zich maar het feit dat ze van EPDM zijn gemaakt omdat dat als enige rubbersoort ( behave siliconen) een veel hogere temperatuur verdraagt dan de normale rubbersoorten die maar maximaal tot 100 graden bestendig zijn.
Heelaas kan EPDM absoluut niet tegen elke vorm van minerale olie dus benzine , diese , smeerolie , vaseline enz. Het materiaal zwelt daardoor op de besmette plekken extrem op en wordt zacht en zo slap als nat krantenpapier.Zelfs een keer de slang aanraken met vette vingers is al funest.
Als je altijd heeeel schoon werkt en de handen wast voor je de slangen aanpakt of olie aan het verversen bent ( :huh: ) en de motorruimte brandschoon houdt kun je Tubano slang best wel gebruiken maar ja , welke watersporter is zo als hij motorpech heeft of bijv. olie wiselt? :whistle: Misschien de bemanning van megajachten die alleen met operatiehandschoenen en witte overalls de motorkamer in mogen :lol:

Maar je advies is daarom uitstekend .
Raar eigenlijk dat er nog steeds watersportwinkels schijnen te zijn die die slangen verkopen want internet staat vol met waarschuwingen tegen die slang :angry:
Ad
Laatst bewerkt: 09 sept 2020 07:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann 5pk 14 sept 2020 23:36 #1206539

  • Monk120
  • Monk120's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
ziet eruit als mijn k34m die is helaas overleden . iets met langdurig zonder oliedruk werken.
mocht je nog onderdelen moeten hebben van een k34m heb nu momenteel de mijne uit elkaar liggen . draaiend beslag is afgeschreven krukas drijfstang etc de rest is nog te gebruiken voor de liefhebber mits het overeenkomt
Laatst bewerkt: 14 sept 2020 23:37 door Monk120.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl