Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vervanging motoren

Vervanging motoren 07 sept 2020 19:06 #1204008

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
Mijn Volvo Penta motoren draaien, gezien vanaf de schroef, linksom (vooruit) met uiteraard een linkse schroef. Ik wil die motoren gaan vervangen en denk aan Mitsubishi motoren. Kan iemand mij vertellen welke kant die opdraaien? Ik wil nl de oude schroeven en assen gebruiken, maar dan moet dat wel kloppen uiteraard.
Alvast dank.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging motoren 07 sept 2020 19:11 #1204011

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 864
Motoren? Meerdere in een zeilboot?
Wat voor zeilboot is dat dan?
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging motoren 07 sept 2020 19:25 #1204021

Draairichting is niet zozeer afhenkelijk van de motor, maar van de combinatie keerkoppeling en motor. Sommige keerkoppelingen draaien de draairichting om en anderen doen dat weer niet.

Als je twee motoren hebt dan staan ze waarschijnlijk naast elkaar en elk met hun eigen as en schroef. Dan heb je contraroterende schroeven nodig. De SB en BB motor draaien dezelfde kant op en dat was voor je oude motoren ook zo, je hebt in je huidige opstelling dan twee verschillende keerkoppelingen waarvan eentje de richting omdraaid en de ander niet. Dat moet je in de nieuwe opstelling weer hebben. Als je de oude keerkoppelingen kunt hergebruiken dan kun je de SB en de BB verwisselen als de MB motor andersom draaid als je huidige VP's. Als je nieuwe keerkoppelingen nodig hebt dan heb je eveneens twee verschillende nodig. Een keerkoppeling in zijn achteruit draaien is geen goed idee, daar zijn ze niet op gebouwd en de overbrengingverhouding is anders in zijn achteruit.

Om de oude schroeven te kunnen gebruiken heb je overigens wel hetzelfde vermogen en hetzelfde schroeafas toerental nodig, anders gaat het niet werken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 07 sept 2020 19:26 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging motoren 07 sept 2020 19:50 #1204032

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
blommie,
Je kan er inderdaad mee zeilen. Maar hoofddoel is hijsen. Stalen mast en hijsgiek waaraan ik een sprietzeil kan varen + Fok + Razeil (Ook wel breefok genaamd). Zeilt prima voor de wind. Just for fun!

Erik,
Wat je daar vertelt, is me zeer wel bekend. Ik dacht dat juist bij specifieke merken de draairichting wel bekend zou zijn. Om volledig te zijn: de nieuwe keuze heeft zelfs iets meer vermogen. De reden dat het totaal vermogen over 2 motoren is verdeeld, ligt in het feit dat één motor (zou een 6 cilinder worden) een grotere bouwlengte alsook bouwhoogte zou innemem en in een zeeschouw heb je nu eenmaal meer ruimte in de breedte. Bovendien zou door een grotere schroef ook de diepgang toenemen. Juist in de Biesbosch is van belang dat de schroef niet onder de boot uitsteekt.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging motoren 07 sept 2020 20:11 #1204041

Dat lijkt me inderdaad ook wel bekend. Welk model Mitsubishi heb je in gedachten? Hoeveel vermogen ben je naar op zoek?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging motoren 07 sept 2020 20:26 #1204052

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
Erik,
Mitsubishi S4L2. Tot zelfs werkplaats handboeken vind je op internet, maar nergens de draairichting van de uitgaande flens. Morgen wel even bellen. Totaal wil ik weer zowat hetzelfde vermogen hebben, zo rond 70 pk totaal. Er moet ook hydrauliek op meedraaien. Verder vaar ik maar zelden volaan, meestal op het toerental met het maximum moment, zeg maar 3/4 van vol vermogen.

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 07 sept 2020 20:28 door Petervdw. Reden: Correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging motoren 07 sept 2020 21:08 #1204070

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Hier staat de draai richting counterclock wise gezien van het vliegwiel dus rechts om vanuit de schroef. Van de tmc 60 kk in de reductie 1:2 en 1:2,45 zijn de reductie voor als achteruit hetzelfde. En kan je de kk in zijn achteruit laten draaien. Volgens mij zonder reductie van de toegestane vermogens.
Laatst bewerkt: 07 sept 2020 21:10 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging motoren 07 sept 2020 21:36 #1204077

FKZ schreef :
En kan je de kk in zijn achteruit laten draaien.
Ben je daar zeker van? Veel keerkoppelingen hebben een veel lichter geconstueerde tandas voor de achteruit. Als je een kk continue in zijn achteruit laat draaien dan zijn ze in dat geval geen lang leven beschoren. Als ze inderdaad gebouwd zijn voor dubbel motor met contraroterende schroeven, dan is het uiteraard geen probleem.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging motoren 08 sept 2020 04:42 #1204089

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Specifiek voor de tmc 60p 80% van de gegeven waarde zietmc 60 data blad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging motoren 08 sept 2020 08:24 #1204124

Petervdw schreef :
Mijn Volvo Penta motoren draaien, gezien vanaf de schroef, linksom (vooruit) met uiteraard een linkse schroef. Ik wil die motoren gaan vervangen en denk aan Mitsubishi motoren. Kan iemand mij vertellen welke kant die opdraaien? Ik wil nl de oude schroeven en assen gebruiken, maar dan moet dat wel kloppen uiteraard.
Alvast dank.

Vr.groet, peter

Draairichting van de motor is in ieder geval hetzelfde als bij VP. Ben ook overgegaan van een VP MD5A met 110S saildrive en linkse schroef naar een Vetus Mitsubishi met dezelfde 110S en eveneens linksdraaiende schroef.
Er kan door een andere keerkoppeling wel een verschil ontstaan .

Overigens staat de draairichting van die motoren ook in de manual van de identieke Mitsubishi's van vetus op pagina 116 en ook wel af te leiden op pagina 107 bij het kleppenstellen.( uiteaard tegengesteld aan die als je naar de schroef kijkt omdat je daarbij voorop de motor kijkt ;) )
www.vetus.com/media/magentomin...20190918103958_0.pdf

Ad
Laatst bewerkt: 08 sept 2020 08:34 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.240 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl