Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Roken en diesel md5a bij volgas

Roken en diesel md5a bij volgas 13 sept 2020 16:06 #1205968

  • FransJD
  • FransJD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Sinds enkele maanden eigenaar van Albin 79 (na jullie eerdere waarschuwingen niet voor de First 24 gegaan). Boot zeilt aangenaam en wilde dit weekend de 30mijls v6an doen op Markermeer. Vorige week uit voorzorg het groffilter vervangen en na veel gepuzzel (en hulp) eindelijk alle lucht uit het systeem gekregen. Motor (VP MD5a) leek fantastisch te lopen. Totdat ik in de buurt van Almere de wind pal tegen had en besloot laatste stuk naar de haven op de motor te doen. Tot halfgas ging het goed, daarboven ging de motor roken en kwam er zwart spoor op het water. Met slakkengang uiteindelijk naar de haven gegaan.

Na alles nogmaals aangedraaid te hebben blijft het probleem bestaan. Schroef gecontroleerd, zat niets omheen. Overigens draait hij onbelast met (bijna) geen rook, ook niet op volle toeren. In achteruit rookt ie matig (op volle toeren). Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Met name dat ie goed en schoon draait tot half/driekwart gas maakt het voor mij onverklaarbaar.

Alvast bedankt voor jullie tips!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 13 sept 2020 16:34 #1205978

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5817
Wat voor kleur rook komt eruit?

Zwarte rook?

Kijk even de klepspeling na, zorg er wel voor dat de klep geheel vrij is zodat je de meting goed kan verrichten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 13 sept 2020 16:53 #1205982

  • FransJD
  • FransJD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Bedankt voor snelle reactie.
Het is donkergrijze rook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 13 sept 2020 17:02 #1205987

  • FransJD
  • FransJD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Zit nog even te denken over de klepspeling. Zou dat dan niet op alle toeren een probleem moeten opleveren? Ook onbelast?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 13 sept 2020 17:56 #1206002

Meestal betekent grijze rook dat je verstuivers wat lekken, onverbrande diesel. Ik zou er even een monteur naar laten kijken: kleppen stellen, verstuiver reviseren. Zie ook: www.dedieseldokter.nl/c-4226641/rookvormen/

Mooie boot, ik heb 6 jaar een Albin 79 gehad en met een perfect lopende MD5a.
Laatst bewerkt: 13 sept 2020 18:12 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 13 sept 2020 18:07 #1206008

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5817
Helemaal met bertilbeumer eens.

Onbelast word er niet gek veel diesel ingespoten, als je de motor belast dan krijgt het geheel ook meer diesel, en vraagt het ook om meer lucht.

Klepspeling is wel van belang, ik zou daar eerst even mee beginnen, en is het minst ingrijpend.
Een verstuiver bij een MD5a eruit halen is niet zonder risico, als je dat moet doen, dan zou ik direct de kop eraf halen en even laten opfrissen.
Laatst bewerkt: 13 sept 2020 18:10 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 13 sept 2020 19:16 #1206035

  • FransJD
  • FransJD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Hmm, dacht dat het een eenvoudig iets zou zijn wat met de ontluchting te maken had. Omdat het roken begonnen is na problemen met ontluchten.Voorheen geen enkel probleem, ook niet op volgas. EN het is maar een klein motortje, dus je wilt als het nodig is wel volgas kunnen gaan ;)

Kop opfrissen klinkt gelijk wel als een vrij stevige (en prijzige) ingreep voor een motortje van deze leeftijd. Enfin, verstuivers en kleppenstellen ga ik zelf niet aan beginnen, morgen maar eens een monteur bellen! En hopelijk valt het mee:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 13 sept 2020 19:28 #1206039

Heb je ook geknutseld aan het brandstof opvoerpompje? Kan zijn dat je daar iets aan veranderd hebt. Dat zou je eerst nog even kunnen checken. Zie ook de manual.
Verder zou ik niet al teveel volgas varen. De laatste 25% heeft helemaal geen zin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 13 sept 2020 19:45 #1206045

  • FransJD
  • FransJD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Brandstofopvoerpompje, hiermee bedoel je hogedrukpomp die naar de injector gaat of het handpompje? Bij de HD-pomp is de veer en de de schroef erin (of wat daarop lijkt) losgemaakt en weer vastgezet. Bij handpompje heb ik alleen de ontluchting los gehad.

Ben het overigens volledig eens met opmerking dat volgas niet veel toevoegt aan het geleverde vermogen en veelal niet nodig is. Maar heb wel graag goedlopende motor, ook al gebruik ik die laatste 25% niet ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 13 sept 2020 20:01 #1206051

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5817
Dat verklaard al meer, waarschijnlijk heb je het 1 en ander niet meer goed georiënteerd.
Had hij lekkage van die o-ring?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 13 sept 2020 20:22 #1206059

  • FransJD
  • FransJD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
O-ring hebben we gelijk vervangen. Zie hier nu ook geen lekkage. Zal eens kijken of er iets af te stellen valt of anders terug gezet had moeten worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 13 sept 2020 20:26 #1206060

Rookte de motor in die omstandigheden eerder niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 13 sept 2020 20:50 #1206068

  • FransJD
  • FransJD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Voordat ik groffilter verving rookte hij niet. Soms ging ie wel iets harder lopen, wat de aanleiding was om filter te vervangen. En dat bleek ook nodig. Dat harder gaan lopen gebeurt niet meer, maar nu dus wel roken en mogelijk wat diesel die eruit komt bij volgas (zwarte vlekken in het water).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 13 sept 2020 23:10 #1206094

Dan dus zoeken in brandstofsysteem; lekkende injectors, verlopen klepspelingen of versleten motor heeft er niets mee te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 14 sept 2020 05:07 #1206104

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3458
Als je motor gaat roken, klopt er meestal iets niet met de lucht- branndstofverhouding of de brandstof, of is er sprake van overbelasting.
Vervuild luchtfilter, compressieverlies, vervuilde of bedorven brandstof, versleten of slecht afgestelde verstuivers, rommel in de schroef ?

Edit : ben je niet door een veld fonteinkruid gevaren ? Het Markermeer is berucht door de enorme verspreiding van dit onderwater onkruid.
Laatst bewerkt: 14 sept 2020 06:54 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 14 sept 2020 07:04 #1206123

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5817
Nachtvlinder schreef :
Dan dus zoeken in brandstofsysteem; lekkende injectors, verlopen klepspelingen of versleten motor heeft er niets mee te maken.

Klepspeling is van groot belang!
Onderschat dat niet hoor.

Maar het verhaal is hier dat hij de veer eruit heeft gehad van de HD pomp.
Daar lekt meestal een o-ring, en die veer heeft ook nog een ring eronder en nog meer onderdeeltjes.
En dat moet allemaal goed zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 14 sept 2020 07:07 #1206125

Klepspeling zal niet zomaar verlopen zijn tijdens TS’ akties ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 14 sept 2020 07:07 #1206126

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5817
Hier kan je een mooie tekening zien van het geheel:

www.marinepartseurope.com/nl/v...742220-23-15007.aspx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 14 sept 2020 07:35 #1206147

  • FransJD
  • FransJD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Dank voor deze tekening. Aangezien we verder weinig hebben opengehaald, behalve ontluchten, zou dit inderdaad wel eens boosdoener kunnen zijn. Mogelijk zit er iets klem of net verkeerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 14 sept 2020 07:51 #1206158

Misschein ook hier eens kijken:
www.vaartips.nl/rookt.htm
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 14 sept 2020 08:05 #1206168

FransJD schreef :
Soms ging ie wel iets harder lopen, wat de aanleiding was om filter te vervangen.

Hé dat is interessant want dat zou ook al kunnen duiden op een te rijk mengsel wat in erstiger vorm zwarte rook gaat produceren. Als het filter dan vervuild is krijgt de motor weer wat minder diesel en wordt dus het mengsel beter.Dat zou dus, samen met het huidige probleem, kunnen wijzen op een langzaam slechter wordende inspuitpomp of regulateur.
Dan zou een afwijking aan de afstelling van de inspuitpomp ( de hoge drukpomp dus) wel eens de oorzaak kunnen zijn maar dat is minder waarschijnijk.Meer waarschijnlijk is dat er wat mis is met de regulateur . Dat laatste heb ik ook een keer gehad bij mijn eerste diesel , ook een MD5A en werd veroorzaakt door een kapot lager en , erger, uitgeslagen as van die regulateur. Kostte me toen maar liefst 500 Gulden voor een ( gebruiket) vervanger.Was ook de oorzaak van steeds meer rook en te langzaam op toeren komen.
De pomp is nogal onwaarschijnlijk omdat de hoeveelheid die deze naar de verstuiver pompt juist door diezelfde regulateur wordt geregeld.
Het is theoretisch ook mogelijk dat de instelling van de regulateur is verlopen mar erg waarschijnlijk is dat niet.
Daar staat wel het e.e.a. over in de workshop manual maar dat is wel meer wat voor "gevorderden"
:whistle:

Bijlage:

Bestandsnaam: Workshop_M...5A-2.pdf
Bestandsgrootte:2,362 KB

En in het Engels heet de regulateur trouwens "governor" ;)

Ad
Laatst bewerkt: 14 sept 2020 08:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 16 sept 2020 08:21 #1206982

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Yellow Boat schreef :
FransJD schreef :
Soms ging ie wel iets harder lopen, wat de aanleiding was om filter te vervangen.

Hé dat is interessant want dat zou ook al kunnen duiden op een te rijk mengsel wat in erstiger vorm zwarte rook gaat produceren.

...


Ad

Je weet dat een dieselmotor geen mengverhouding heeft maar altijd met luchtoverschot draait? De luchttoevoer bij een dieselmotor is altijd 100%, en het geleverd vermogen wordt bepaald door de ingespoten hoeveelheid diesel te veranderen.

Hoe dichter naar volgas, hoe minder luchtoverschot er is bij een diesel. Tot het punt waar er zwarte rook ontstaat, dan is er een tekort aan lucht om de ingespoten hoeveelheid brandstof te verbranden.

Maar een diesel kent dus niet iets als een rijk mengsel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 16 sept 2020 08:52 #1206995

  • FransJD
  • FransJD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Dag Yannick,

Goed om dit te weten, dacht inderdaad op te zoek te moeten gaan naar waar het mengsel afgesteld werd. Luchtinlaat lijkt voldoende lucht te kunnen aanzuigen, is het toch een overdosis aan diesel die ingespoten wordt. Reden om hogedrukpomp te checken, als ik het goed begrijp. Waarschijnlijk komt er vandaag ook even monteur mee kijken, want wil komend weekend wel kunnen varen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 16 sept 2020 11:00 #1207043

yannick schreef :
Yellow Boat schreef :
FransJD schreef :
Soms ging ie wel iets harder lopen, wat de aanleiding was om filter te vervangen.

Hé dat is interessant want dat zou ook al kunnen duiden op een te rijk mengsel wat in erstiger vorm zwarte rook gaat produceren.

...


Ad

Je weet dat een dieselmotor geen mengverhouding heeft maar altijd met luchtoverschot draait? De luchttoevoer bij een dieselmotor is altijd 100%, en het geleverd vermogen wordt bepaald door de ingespoten hoeveelheid diesel te veranderen.

Hoe dichter naar volgas, hoe minder luchtoverschot er is bij een diesel. Tot het punt waar er zwarte rook ontstaat, dan is er een tekort aan lucht om de ingespoten hoeveelheid brandstof te verbranden.

Maar een diesel kent dus niet iets als een rijk mengsel.

Als de regulateur goed werkt niet inderdaad maar wel als deze niet meer goed werkt , bijv. soms blijft hangen als je gas terug neemt.
De regulateur ( centrifugaalregelaar of governor) regelt nameljk de hoeveelheid ingespoten diesel n.a.v. het toerental wat je met de gashandel insteld . Bij minder toeren reget dat ding terug maar doet hij dat niet of onvoldoende dan krijg je wel degelijk een te rijk mengsel. Gebeurt niet zo heel snel vanwege de overmaat lucht die er is maar uiteindelijk kan dat wel degelijk.
Zoiets kan overigens ook gebeuren bij een te grote schroef of zeer sterke vervuiling van het onderwater schip. De stand van de gashandel geeft aan de regulateur dan namelijk een hoger toerental door dan bereikt wordt waardoor de regulateur de hoeveelheid diesel niet meer op de juiste waarde kan inregelen.
Bi de moderne diesels in auto's wordt de hoeveelheid diesel niet meer door een regulateur geregeld maar electronisch , o.a. n.a.v de gemeten hoeveelheid lucht ( net als bij moderne benzine motoren met injectie) maar bij de meeste , vooral de kleinere scheepsdiesels nog wel . Prettig ook voor een boot want daarom heeft een klassieke in principe helemaal geen electra of electronica nodig om te kunnen draaien , behalve dan om te starten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 16 sept 2020 21:13 #1207208

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Yellow Boat schreef :
yannick schreef :
Yellow Boat schreef :
FransJD schreef :
Soms ging ie wel iets harder lopen, wat de aanleiding was om filter te vervangen.

Hé dat is interessant want dat zou ook al kunnen duiden op een te rijk mengsel wat in erstiger vorm zwarte rook gaat produceren.

...


Ad

Je weet dat een dieselmotor geen mengverhouding heeft maar altijd met luchtoverschot draait? De luchttoevoer bij een dieselmotor is altijd 100%, en het geleverd vermogen wordt bepaald door de ingespoten hoeveelheid diesel te veranderen.

Hoe dichter naar volgas, hoe minder luchtoverschot er is bij een diesel. Tot het punt waar er zwarte rook ontstaat, dan is er een tekort aan lucht om de ingespoten hoeveelheid brandstof te verbranden.

Maar een diesel kent dus niet iets als een rijk mengsel.

Als de regulateur goed werkt niet inderdaad maar wel als deze niet meer goed werkt , bijv. soms blijft hangen als je gas terug neemt.
De regulateur ( centrifugaalregelaar of governor) regelt nameljk de hoeveelheid ingespoten diesel n.a.v. het toerental wat je met de gashandel insteld . Bij minder toeren reget dat ding terug maar doet hij dat niet of onvoldoende dan krijg je wel degelijk een te rijk mengsel. Gebeurt niet zo heel snel vanwege de overmaat lucht die er is maar uiteindelijk kan dat wel degelijk.
Ad

Sorry, maar dit klopt pertinent NIET! De dieselmotor heeft maar 1 manier om meer of minder vermogen te leveren, dat is namelijk de hoeveelheid ingespoten diesel.
Kortom, haal je de gashendel terug dan spuit hij minder diesel in. Gaat hij niet minder diesel inspuiten dan gaat het toerental ook niet omlaag, maar zal de motor ook niet gaan roken, er verandert dan namelijk niets aan de situatie. Het énige dat je kan regelen bij een diesel is de hoeveelheid ingespoten brandstof.
De enige manier waarop een diesel "te rijk" kan lopen zoals jij dat noemt is als er een tekort is aan aangezogen verse lucht. Dit kan alleen maar als:
- Het luchtfilter verstopt zit
- De turbo (indien aanwezig) niet (goed) meer werkt
- De klepspeling dusdanig groot is geworden dat de inlaatkleppen niet meer voldoende openen.
- De klep in het inlaattraject(indien aanwezig in geval van een vacuum geregelde injectiepomp) om wat voor reden dan ook dicht gaat, maar dan zal de vacuum geregelde injectiepomp ook terugregelen.
- De EGR klep niet goed sluit waardoor overmatig uitlaatgas teruggevoerd zal worden en er dus een luchttekort ontstaat.

Maar we hebben het hier over een MD5. Niks geen turbo, vacuumklep, egr en allemaal andere ellende.

Een verkeerd inspuittijdstip kan ook nog rookvorming geven. Omdat hier de persklep los is geweest is er een kans dat er iets niet goed in elkaar is gegaan zou ik dat eerst even controleren.
Kijk ook nog even of er echt geen filter verstopt zit. Hoe vreemd ook, ik heb bij meerdere motoren al zien gebeuren dat bij een tekort aan brandstof de inspuiting niet meer op het juiste tijdstip komt met roken als gevolg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.240 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl