Yellow Boat schreef :
yannick schreef :
Yellow Boat schreef :
FransJD schreef :
Soms ging ie wel iets harder lopen, wat de aanleiding was om filter te vervangen.
Hé dat is interessant want dat zou ook al kunnen duiden op een te rijk mengsel wat in erstiger vorm zwarte rook gaat produceren.
...
Ad
Je weet dat een dieselmotor geen mengverhouding heeft maar altijd met luchtoverschot draait? De luchttoevoer bij een dieselmotor is altijd 100%, en het geleverd vermogen wordt bepaald door de ingespoten hoeveelheid diesel te veranderen.
Hoe dichter naar volgas, hoe minder luchtoverschot er is bij een diesel. Tot het punt waar er zwarte rook ontstaat, dan is er een tekort aan lucht om de ingespoten hoeveelheid brandstof te verbranden.
Maar een diesel kent dus niet iets als een rijk mengsel.
Als de regulateur goed werkt niet inderdaad maar wel als deze niet meer goed werkt , bijv. soms blijft hangen als je gas terug neemt.
De regulateur ( centrifugaalregelaar of governor) regelt nameljk de hoeveelheid ingespoten diesel n.a.v. het toerental wat je met de gashandel insteld . Bij minder toeren reget dat ding terug maar doet hij dat niet of onvoldoende dan krijg je wel degelijk een te rijk mengsel. Gebeurt niet zo heel snel vanwege de overmaat lucht die er is maar uiteindelijk kan dat wel degelijk.
Ad
Sorry, maar dit klopt pertinent NIET! De dieselmotor heeft maar 1 manier om meer of minder vermogen te leveren, dat is namelijk de hoeveelheid ingespoten diesel.
Kortom, haal je de gashendel terug dan spuit hij minder diesel in. Gaat hij niet minder diesel inspuiten dan gaat het toerental ook niet omlaag, maar zal de motor ook niet gaan roken, er verandert dan namelijk niets aan de situatie. Het énige dat je kan regelen bij een diesel is de hoeveelheid ingespoten brandstof.
De enige manier waarop een diesel "te rijk" kan lopen zoals jij dat noemt is als er een tekort is aan aangezogen verse lucht. Dit kan alleen maar als:
- Het luchtfilter verstopt zit
- De turbo (indien aanwezig) niet (goed) meer werkt
- De klepspeling dusdanig groot is geworden dat de inlaatkleppen niet meer voldoende openen.
- De klep in het inlaattraject(indien aanwezig in geval van een vacuum geregelde injectiepomp) om wat voor reden dan ook dicht gaat, maar dan zal de vacuum geregelde injectiepomp ook terugregelen.
- De EGR klep niet goed sluit waardoor overmatig uitlaatgas teruggevoerd zal worden en er dus een luchttekort ontstaat.
Maar we hebben het hier over een MD5. Niks geen turbo, vacuumklep, egr en allemaal andere ellende.
Een verkeerd inspuittijdstip kan ook nog rookvorming geven. Omdat hier de persklep los is geweest is er een kans dat er iets niet goed in elkaar is gegaan zou ik dat eerst even controleren.
Kijk ook nog even of er echt geen filter verstopt zit. Hoe vreemd ook, ik heb bij meerdere motoren al zien gebeuren dat bij een tekort aan brandstof de inspuiting niet meer op het juiste tijdstip komt met roken als gevolg.