Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: VP MD2020, korte alarmpiep.

VP MD2020, korte alarmpiep. 13 sept 2020 17:30 #1205995

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 894
Sinds dit weekend kreeg ik een paar keer een korte alarmpiep (1/2 sec) als ik gas vlot terugnam.
Alarmpiepje kwam uit het startpaneeltje van VP.
Het was te snel en te kort om ergens een lampje te zien.

Iemand enig idee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD2020, korte alarmpiep. 13 sept 2020 17:34 #1205997

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8587
Oliedrukval?
Probeer eens met twee te kijken wat het is: eentje aan het paneel, eentje aan de hendel ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD2020, korte alarmpiep. 13 sept 2020 18:06 #1206007

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 894
Ja, stom, daar dacht ik ook pas aan in de auto op weg naar huis...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD2020, korte alarmpiep. 14 sept 2020 08:37 #1206184

Eigenlijk vreemd want het enieg wat er gebreurt als je snel "gas" terugneemt is dat je de heoveelheid diesel die wordt ingespoten terugneemd. Met de oliedruk kan dat eigenlijk niets te maken hebben.
Ik denk eerder aan een losse verbinding van de voorobekrachtigingsdraad ( op D+) aan de alternator wat ook het lampje even zal doen oplichten en dus ook even een piepje geeft als er even geen contact is .
Bij snel gas terugnemen zal waarschijnlijk de motor sterker heen en weer bewegen ( net als n=bij snel meer gas geven) dat bij langzaam.
Alleen moet je dat waarschijnlijk dan aan het lampje van de laadcontrole i.p.v. de oliedruk kunnen zien maar het is mogelijk dat daar de tijdsduru te kort voor is voor een gloeilampje .
Ad
Laatst bewerkt: 14 sept 2020 08:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD2020, korte alarmpiep. 14 sept 2020 16:59 #1206385

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 894
Heb een paar weken terug de dynamo losgehad en spanningsregelaar laten vervangen. Misschien inderdaad de contacten nog eens goed checken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD2020, korte alarmpiep. 14 sept 2020 17:39 #1206404

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13803
ook hier weer het zelfde liedje,
wat heb je laatst vervangen/ losgemaakt

dat blijft de meest verdachte oorzaak..

om Ad uit een ander topic te quoten; oorzaak is de mensch
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD2020, korte alarmpiep. 15 sept 2020 09:29 #1206620

De standaard procedure bij elke probleemoplossing hoort te beginnen met de antwoorden op ( en dat kunenn er best heeel veel zijn) :
Wat wel en wat niet , wanneer wel en wanneer niet en waar wel en waar niet en dan bij elk van die drie proberen uit te sluiten tot er een of in ieder geval zo weinig mogelijk overblijven. In feite dus gebaseerd op het uitsluiten van mogelijke oorzaken zodat de ware oorzaak overblijft en dus niet op meteen gaan zoeken naar die ware oorzaak.
Dat hebben de heren Keppner en Tregoe bedacht.
Ben er quasi mee opgegroeid tijdens mijn werk in de chemische industrie, vandaar .
https://www.toolshero.nl/probleem-oplossen/kepner-tregoe-methode/#:~:text=Wat%20is%20de%20Kepner%20Tregoe,zich%20altijd%20wel%20problemen%20voor.&text=De%20Kepner%20Tregoe%20methode%20(KT,and%20Decision%20Making%20(PSDM).
Ad
Laatst bewerkt: 15 sept 2020 09:33 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD2020, korte alarmpiep. 15 sept 2020 10:48 #1206661

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
FAL schreef :
Sinds dit weekend kreeg ik een paar keer een korte alarmpiep (1/2 sec) als ik gas vlot terugnam.
Alarmpiepje kwam uit het startpaneeltje van VP.
Het was te snel en te kort om ergens een lampje te zien.

Iemand enig idee?

Op het relais boxje op de motor zitten twee zekeringhoudertjes(fusebox) . Die hebben vaak neiging om slecht contact te maken terwijl de zekering nog goed is. Soms onderbreken en dan weer contact maken. Tijdens dit contact maken is het even :"PIEP"
Deze zekering houders geven ook wel eens problemen tijdens starten. Motor weigert dan te starten.
IK heb de zekering houdertjes vervangen door eenvoudiger soort van Eur 2,00 i.p.v Eur 60 bij de dealer. Geen problemen meer ;)
Laatst bewerkt: 15 sept 2020 10:58 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD2020, korte alarmpiep. 15 sept 2020 10:52 #1206665

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Yellow Boat schreef :
Eigenlijk vreemd want het enieg wat er gebreurt als je snel "gas" terugneemt is dat je de heoveelheid diesel die wordt ingespoten terugneemd. Met de oliedruk kan dat eigenlijk niets te maken hebben.

Oliedruk is ook toerenafhankelijk, bij vol gas open dan is de oliedruk misschien wel 5 bar, en bij stationair maar 1.5 bar.

Er zijn motoren die meerdere oliedruksensoren hebben 1 voor de toeren na b.v 2000tpm, en 1 voor stationair naar die 2000 tpm.

Als er 1 niet goed is, of er is te weinig oliedruk dan gaat de zoemer ook af.

Ik zou eerst even i het handboek kijken, en lezen wanneer en waarvoor de zoemer precies af kan gaan.
Bij mijn bootje gaat b.v alleen de zoemer af bij gebrek aan oliedruk, en niet aan laadstroom.
Maar ik denk in dit geval, en gezien wat ermee gedaan is, dat het wel afkomstig kan zijn van de dynamo.
Laatst bewerkt: 15 sept 2020 10:53 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD2020, korte alarmpiep. 15 sept 2020 12:11 #1206701

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
Sonador schreef :
Yellow Boat schreef :
Eigenlijk vreemd want het enieg wat er gebreurt als je snel "gas" terugneemt is dat je de heoveelheid diesel die wordt ingespoten terugneemd. Met de oliedruk kan dat eigenlijk niets te maken hebben.

Oliedruk is ook toerenafhankelijk, bij vol gas open dan is de oliedruk misschien wel 5 bar, en bij stationair maar 1.5 bar.

Er zijn motoren die meerdere oliedruksensoren hebben 1 voor de toeren na b.v 2000tpm, en 1 voor stationair naar die 2000 tpm.

Als er 1 niet goed is, of er is te weinig oliedruk dan gaat de zoemer ook af.

Ik zou eerst even i het handboek kijken, en lezen wanneer en waarvoor de zoemer precies af kan gaan.
Bij mijn bootje gaat b.v alleen de zoemer af bij gebrek aan oliedruk, en niet aan laadstroom.
Maar ik denk in dit geval, en gezien wat ermee gedaan is, dat het wel afkomstig kan zijn van de dynamo.

De VP MD 2020 heeft een(1) oliedruk sensor.
Laatst bewerkt: 15 sept 2020 12:11 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD2020, korte alarmpiep. 15 sept 2020 14:37 #1206735

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 894
Tja, het gekke aan het alarmpje is dat het maar heel kort duurt. Normaliter als iets niet functioneert, zou het alarm aanhouden..
En van de manual wordt ik niet veel wijzer over de functie van het alarm..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD2020, korte alarmpiep. 15 sept 2020 20:06 #1206861

Het komt vaker voor zowel mijn vorige boot met een mb 2020 als de huidige d1-20 had en heeft er last van. Alleen met dat verschil ik kreeg een langere piep. Het komt voor na een lange motortocht op kruissnelheid of hoger. Als je dan plotseling het gas volledig terug draait bijvoorbeeld bij een brug die je net niet haalt. gaat het alarm piepen en brandt het oliedruklampje. Wat gas er bij in zijn vrij en de piep is weg. Ik heb mij laten vertellen dat de oliedruksensor erg gevoelig is. Doordat de koeling ook terug valt wordt even de motor lees olie heet dus dunner en reageert de sensor.Dikkere olie zou helpen ook een minder gevoelige sensor maardit zijn geen goede oplossingen.
Oplossing: Niet in een keer het gas terug klappen maar geleidelijk terug nemen dan gebeurt het nooit meer en het is beter voor je motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD2020, korte alarmpiep. 15 sept 2020 21:04 #1206896

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 894
Ok, nou, ik zal het eens proberen op rustiger wijze :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD2020, korte alarmpiep. 15 sept 2020 22:00 #1206910

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Bij mij is dat ook een tijdje geweest. Bleek de dynamo te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD2020, korte alarmpiep. 16 sept 2020 07:54 #1206964

madoc schreef :
Sonador schreef :
Yellow Boat schreef :
Eigenlijk vreemd want het enieg wat er gebreurt als je snel "gas" terugneemt is dat je de heoveelheid diesel die wordt ingespoten terugneemd. Met de oliedruk kan dat eigenlijk niets te maken hebben.

Oliedruk is ook toerenafhankelijk, bij vol gas open dan is de oliedruk misschien wel 5 bar, en bij stationair maar 1.5 bar.

Er zijn motoren die meerdere oliedruksensoren hebben 1 voor de toeren na b.v 2000tpm, en 1 voor stationair naar die 2000 tpm.

Als er 1 niet goed is, of er is te weinig oliedruk dan gaat de zoemer ook af.

Ik zou eerst even in het handboek kijken, en lezen wanneer en waarvoor de zoemer precies af kan gaan.
Bij mijn bootje gaat b.v alleen de zoemer af bij gebrek aan oliedruk, en niet aan laadstroom.
Maar ik denk in dit geval, en gezien wat ermee gedaan is, dat het wel afkomstig kan zijn van de dynamo.

De VP MD 2020 heeft een(1) oliedruk sensor.

ja , en ook een temeraturusensor en ook een lampje.
Misschien toch eens de manual zorvuldig helemaal doorlezen?
varen4u.nl/pdfs/volvo/MD2010-2020-2030-2040.pdf
Toegegeven de electriche schema's zijn niet echt simpel en vergen wat studie maar naast dat lampje moet zo te zien toch echt ook de zoemer gaan bij een laadalarm of een onderbreking van de D+.
Ad
Laatst bewerkt: 16 sept 2020 07:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD2020, korte alarmpiep. 16 sept 2020 11:05 #1207046

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 894
Klopt Ad. Kan gaan bij temp, oliedruk en laden.
Wat mij betreft eerste kandidaat voor checks: generator en -verbindingen. Dacht ook aan slappe v-snaar, maar die was ok.
Tweede kandidaat olie maar weet niet hoe dat te checken).
Temperatuur niet waarschijnlijk (gezien de korte piep).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD2020, korte alarmpiep. 24 sept 2020 10:53 #1209977

  • Jezsie
  • Jezsie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Bij ons aan boord: na nieuwe koolborstels in de dynamo te hebben geplaatst, geen last meer van gehad.
Versleten koolborstels is niet zo eenvoudig vast te stellen: je kunt proberen om de laadstroom te meten bij 1.500 rpm terwijl je redelijk wat belasting aanzet (koelkasten, dek- en navigatielichten).
Anders: op een testbank (na demontage).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl