Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Evinrude 5 -> 8 pk 2 takt

Evinrude 5 -> 8 pk 2 takt 13 sept 2020 18:46 #1206027

Beste watersporters,

Ik heb een vraagje over een evinrude uit de 90er jaren die ik in mijn bezit heb. De motor heeft net zoals andere types meerdere pk uitvoeringen op verder exact dezelfde motor. Ook deze evinrude kan ik online terugvinden als 5 6 en 8 pk. Via facebook kwam ik uit op een verkoper met een 5pk geupgrade naar een 8. Blijkbaar is een 5 uitgerust met nauw inlaatstuk die de motor als het ware knijpt. Hij had dit opgeboord bij zijn 5 naar een exacte diameter om hem hiermee identiek te maken aan een 8pk.

Heeft iemand ervaring met dergelijke praktijken? Ik heb het even losgehaald en zie duidelijk dat het inlaatstuk vernauwt. Kan iemand bevestigen dat dit het enige onderdeel is dat het verschil vormt tussen de 5 en 8? Dan kan ik eventueel het professioneel laten opboren hier in de buurt.

Ik hoor graag mochten er meningen of info zijn!





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evinrude 5 -> 8 pk 2 takt 14 sept 2020 08:18 #1206174

Ik denk eigenlijk dat er dan naast dat opboren ook mogelijk een andere carburateur op moet die op die grotere inlaatpoort past en ook andere verstuivers.Maar ook de spoelpoorten( waar immers het lucht-brandstofmengsel door moet vanaf het krukashuis naar de cilinder. horen dan uit te worden gefreesd en dat is nog niet zo simpel. De carburateur zit immers bij een tweetakt niet rechtstreeks aangesloten op de cilinder maar op het krukashuis.
Zo ging dat in ieder geval lang geleden bij het opvoeren van brommers vroeger ook. Vaak genoeg mee bezig gewest toen :whistle:

Ik denk trouwens eerder dat in dit geval de verschillen alleen ind e carburateur zitten anders zou de fabrikant immers ook drie verschilelnde motorblokken moeten hebben gefabriceerd.Daarom kun je vroeger bijv. een Zundapp of een Kreidler ook vrij makkelijk al behoorlijk opvoeren door er aelen een andere carburateur op te zetten want die Nederlandse bromfietsen waren in het buitenland zoals Duitsland gewoon heel lichte motoren.
Ad
Laatst bewerkt: 14 sept 2020 08:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evinrude 5 -> 8 pk 2 takt 14 sept 2020 08:48 #1206189

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8314
Eerlijk gezegd is het prima mogelijk dat dit het enige verschil is.

Maar het verhaal van Ad kan ook waar zijn.

In ieder geval helpt de nauwere doorgang niet voor t vermogen.

Maar!!:!!! Denk er aan, dat bij elke verandering aan de motor, en het in en uitlaat systeem de sproeier bezetting van de carburateur helemaal opnieuw moet worden uitgezocht. Tweetakt is daar extreem gevoelig voor. Neem dit aan van iemand die zijn late jeugd er vooral aan besteed heeft brommers op te voeren, en daar best goed in was. En je zult een andere schroef nodig hebben.

Als die leverancier dit al heeft uitgezocht, is t de moeite. Anders zou ik zeggen: probeer m in te ruilen.
Laatst bewerkt: 14 sept 2020 08:49 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evinrude 5 -> 8 pk 2 takt 14 sept 2020 09:49 #1206202

Joop66 schreef :
Maar!!:!!! Denk er aan, dat bij elke verandering aan de motor, en het in en uitlaat systeem de sproeier bezetting van de carburateur helemaal opnieuw moet worden uitgezocht.
Om het probleem van de sproeierbezetting te omzeilen gebruikte ik bijv. op mijn toenmalige Thomos en verstelbare sproeier waarmee ik tijdens het rijden steeds de optimale verhouding kon instellen. Indraaien tot hij minder gaat lopen en dan weer wat uitdraaien. Maar of die passen op een buitenboordmotor weet ik ook niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evinrude 5 -> 8 pk 2 takt 14 sept 2020 19:41 #1206471

Inmiddels iets verder in research:

www.boats.net/catalog/evinrude.../be8rleds/carburetor

www.boats.net/catalog/evinrude...be5drleds/carburetor

Ik heb inmiddels de 5 en 8 bekeken in de onderdelenlijst en kan geen verschillend ontdekken in de carburateur qua samenstelling aan sproeiers etcetera. Ik ga nog even verder doorspitten. Kan op deze manier wel op zoek naar onderdelen en vooral kijken of enkel de intake manifold verschilt. Eerdaags maar even 2 laptops naast elkaar en de lijsten afstruinen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evinrude 5 -> 8 pk 2 takt 15 sept 2020 09:12 #1206607

Heb je wel goed gekeken dan?
Ik zie namelijk wel degelijk in ieder geval hier verschillende sproeiers vor de 5/6 en voor de 8 pk.
23HIGH SPEED ORIFICE, No. 38, 6R, 6SL
0323149 Ships in 2 to 3 days$13.75
$12.38
1
23HIGH SPEED ORIFICE, No. 50, 8 models
0323708 Ships in 2 to 3 days$13.75
$12.38


En ook de hele carburateurs zijn niet dezelfde , daar zijn/waren zelfs kennelijk drie types van:
0436878CARBURETOR ASSY., 8 models. Not Shown
0436878Unavailable
0436879CARBURETOR ASSY., 6R, 6SL. Not Shown
0436879Unavailable
0436881CARBURETOR ASSY., 5DR - 6DR. Not Shown
0436881Unavailable

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl