Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuw motor voor een kwarttonner

Nieuw motor voor een kwarttonner 16 juni 2005 11:09 #5898

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Goede vragen Daniel!

Met de door jou geschetste plannen zijn er erg veel mogelijkheden.

Als de huidige motor bruikbaar is, gebruik hem dan een tijdje voor je een nieuwe koopt. Daar steek je veel van op!

Denk je dat je vaak langere stukken op de motor gaat varen? Zo ja dan is 4 takt prettig. Dat is echter een zware optie, 2 takt is maar zo 10 kilo lichter. Voor de haven in en uit is 5 pk waarschijnlijk zat. Voor zover ik weet heeft alleen honda een 5 pk en dat is een ééncylinder en maakt wat meer geluid dan een tweecylinder.

Een viertakt is zwaarder om aan te trekken met een startkoord, electrostart is dan gauw wenselijk maar is meteen weer 1 á 2 kilo zwaarder. 2 x105 ah is zat als startaccu. Tweetakt start wat makkelijker

Hou bij de keuze van het vermogen ook het verschil in gewicht voor ogen. Mijn honda 8 is de zelfde als de toen geleverde 6 pk, de huidige 8 pk is de geknepen 10 pk. De 6 pk is nog leverbaar en kan worden omgebouwd naar 8, en 8 is echt meer dan genoeg. Ik heb een extra langstaart met afstandbediening op een rvs motorsteun met zware veren, moet de 37 kg naar bededen duwen. Erg prettig!

Voor een lichte boot als een kwarttonner is een werkschroef niet gauw nodig maar het kan best prettig zijn. Mijn boot zou stationair best nog wat langzamer mogen varen, is nu 2,1 knp. Als je de schroef zonder meerprijs kan ruilen dan zou ik het zeker doen!

Als je al afstandsbediening op de boot hebt overweeg dan de aanschaf van een motor die op die AB handel is aan te sluiten, scheelt een flinke duit en werk.

Als je overweegt om alles nieuw aan te schaffen dan is het denk ik goed om bij diverse kwarttonners te gaan kijken. Je bent bij mij in ieder geval welkom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw motor voor een kwarttonner 16 juni 2005 12:36 #5904

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Hoi Daniel,

15 pk is ERG overdreven!

Moeizaam lopende AB ligt misschien aan gare kabels, of kabels van verkeerde lengte. Kijk eens of er ergens knikken zitten of overdreven (lange of scherpe) bochten.

Koppel ze aan de best bereikbare kant los en laat ze zich eens lekker nestelen. Als het meer dan 20 cm lijkt te schelen loont het waarschijnlijk de moeite een andere lengte te nemen (vooral bij gaskabel). De kabellengte verspringt per 30 cm.

Als er ergens een knik zit dan kan het nog zin hebben die kabel om te draaien. De knik in de buitenkabel valt dan misschien niet meer samen met de knik in de binnenkabel. Als je zeker bent dat je de motor gaat vervangen wacht dan met vervanging van de kabels, grote kans dat je voor een andere motor weer andere kabels nodig hebt. Dit geldt helemaal als je ook nog een andere motorsteun overweegt. Als je een kabel wilt terugknikken, doe dat dan heeeeel voorzichtig, de binnenkabel is erg bros.

Mijn boot ligt in Zeewolde. Als je wat wilt afspreken mail me dan even je gegevens, dan kunnen we wat prikken.

Groet,

Sven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw motor voor een kwarttonner 16 juni 2005 16:21 #5907

Hoi Daniel,

Wij hebben zelf een 10 pk mercury met AB achter onze kwarttonner hangen, een gewone langstaart. Geen electrische start. Ik moet zeggen dat 10 pk wellicht wat overdreven is, maar zo zat ie er nou eenmaal bij. En ik moet zeggen: het bevalt uitstekend!

Dit voorjaar met 5-6 bft bij Willemstad op de kop naar de sluizen gemotord, zonder problemen en best blij met wat extra power. Onze tactiek: Iemand op het voordek om de boot wat door de golven heen te duwen, zodat de motor weer wat beter in het water blijft. Bovendien: extra gewicht door de extra PK's zorgt er ook weer voor dat de schroef beter in het water blijft. al met al slechts 2 maal een hoop kabaal aan de achterkant.

Nog een tip bij het plaatsen van een AB: denk ook eens aan de positie van de AB. Die van ons zit helemaal tegen de achterkant van de kuip, terwijl je als stuurman juist helemaal tegen de kajuit aan zit agv de lange helmstok...

Van werkschroeven heb ik geen verstand. Wat ik wel weet is dat wij tot vorige week ook met ruim 2 knopen door de haven vlogen, maar sinds een vriend van me de schroef heeft laten zien waaraan je kunt schroeven om het gas terug te draaien, varen we én veel langzamer én met veel minder herrie :lol:

Durk-Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw motor voor een kwarttonner 16 juni 2005 20:48 #5911

Tja, met hout ben ik wel vrij handig, met naaimachines kan ik ook nog wel overweg, maar van motoren heb ik niet zoveel kaas gegeten. Je kunt niet alles hebben. :lol:

Willemstad ligt nog net in Brabant, aan het Hollands Diep. We heben deze winter onze kwarttonner gekocht in Huizen, en hebben hem begin mei naar Arnemuiden (Zeeland) gevaren, vandaar.

Overigens is Willemstad een prachtig vestingstadje, als ik me niet vergis start de Zeelandtocht dit jaar daar ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuw motor voor een kwarttonner 18 juni 2005 11:15 #5918

Wij kochten twee jaar geleden een viertakt Yamaha van 8 pk. Dat was een zgn. high thrust uitvoering, met een wat lager toerental en zwaardere schroef dan normaal.
Afgezien van het gewicht (bijna 40 kg) waren we zeer te spreken over de prestaties en het lage geluidsniveau. Achteraf bezien had het misschien ook wel 2 pk minder mogen zijn, maar het voordeel was dat je altijd voldoende vermogen had. (Je komt er bij NW 6-7 nog de haven van Makkum mee uit).
En de staart bleek lang genoeg, ook op het Wad en de Noordzee. Het meeste risico op luchthappen loop je volgens mij nog op het IJsselmeer, met die korte steile golfjes, maar ook daar geen klachten.

Tot slot, wij hadden gewoon een handstart, die liep zo licht dat we een elektrische niet nodig vonden. En in mijn huidige boot staat een Volvo diesel die ik start met een 70Ah startaccu, dus die accu's van jou lijken me ruim voldoende.


Met vriendelijke groet
Frans Hoving
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.235 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl