Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vetus M3.10 start niet meer

Vetus M3.10 start niet meer 24 sept 2020 09:25 #1209928

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Probeer even met wat startpilot geschikt voor dieselmotoren, als hij dan wel aanslaat heb je een dieselprobleem.
Zo niet dan even verder zoeken, gaat de startmotor wel snel genoeg rond?
Laatst bewerkt: 24 sept 2020 09:26 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 start niet meer 24 sept 2020 09:26 #1209929

Lijkt mij 2 defecte gloeibougies.
Probeer eens te starten door de lucht bij de inlaat met een föhn voor te warmen. Als de motor wel start en blijft lopen....8V gloeibougies maar gaan vervangen.

Vroeger werd er in de luchtinlaat van een slecht startende diesel ook wel een brandende krant voorgehouden om de lucht voor te warmen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 start niet meer 24 sept 2020 09:34 #1209933

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3381
ik zit in de Med, Cabo Roich, het is hier nog steeds 32*, in de kajuit gisteren 35*. Heb ik die voorverwarming echt nodig?
Bijlagen:
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 24 sept 2020 09:34 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 start niet meer 24 sept 2020 09:48 #1209939

Sommige diesels hebben ongeacht de buiten temperatuur toch even dat extra warmte van de gloeispiralen nodig...gloeispiralen verwarmen de lucht even tot ruim boven de 100 graden.
Als het buiten net zo warm is als dat bij de gloeispiralen zul jij zelf een startprobleem hebben ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 start niet meer 24 sept 2020 09:50 #1209942

Lijkt me een accuprobleem.

Gloeistiften lijken voldoende stroom door te laten, maar hebben een hoge spanningsval.
De 11V stift zal de eerste zijn in de aanvoerdraad, zodat voor de andere minder spanning overblijft en daar dus maar 8V gemeten kan worden.

Een accu die in korte tijd(?) tot boven 13V geladen kan worden is geen goed teken.
De spanning tijdens starten van 13V naar 11,4 is wel erg veel en het terugkomen op 12,7 is ook een slecht tehken.

Na de eerder genoemde voorstellen geprobeerd te hebben een andere accu proberen.
De huishoudaccu of een geleende waarvan je zeker bent dat die goed is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 start niet meer 24 sept 2020 11:02 #1209983

Saeftinghe schreef :
Lijkt me een accuprobleem.

Gloeistiften lijken voldoende stroom door te laten, maar hebben een hoge spanningsval.
De 11V stift zal de eerste zijn in de aanvoerdraad, zodat voor de andere minder spanning overblijft en daar dus maar 8V gemeten kan worden.

De gloeispiralen staan bij een Vetus parallel. Dat soort verschillen kunnen dan alleen optreden als de verbindingsstrip op de gloeistiften of de stiften met de cilinderkop slecht contact maakt.
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 start niet meer 24 sept 2020 11:45 #1210019

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3381
dus eerst nieuwe draden trekken van het relais naar de gloeiers en dan nameten.
Vervolgens de huishoudaccu aansluiten en kijken of de motor start?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 start niet meer 24 sept 2020 12:00 #1210036

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Het probleem lijkt mij niet te liggen bij de gloei bougies, mogelijk functioneren ze niet optimaal maar met die warmte en dat beetje van de bougies zou voldoende moeten zijn om te starten. Ik heb een vergelijkbare motor gehad, Mitsubishi en die startte ook bij voldoende warmte.
Ik denk toch aan een dieselprobleem, ik heb in zo'n situatie het advies gekregen om een jerrycan in de kuip te zetten met een slang er in direct verbonden aan de toevoer van de verstuivers. Als die het dan wel doet kun je stapsgewijs terug naar de normale toevoer.
Wel even de diesel aanzuigen :unsure: of als je hebt een knijpballetje of i.d.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 start niet meer 24 sept 2020 12:05 #1210038

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3381
kaaiman schreef :
Ik denk toch aan een dieselprobleem, ik heb in zo'n situatie het advies gekregen om een jerrycan in de kuip te zetten met een slang er in direct verbonden aan de toevoer van de verstuivers. Als die het dan wel doet kun je stapsgewijs terug naar de normale toevoer.
Wel even de diesel aanzuigen :unsure: of als je hebt een knijpballetje of i.d.

Jan

ik heb een nieuw dieselfilter gestoken, het groffilter uitgehaald en er was niets om uit te kuisen, zeefje was proper. Draai ik de ontluchtingsschroef bovenop de filter open spuit de diesel eruit, idem voor de injectoren.
Ik begin de injectoren ook te verdenken...
Maar eerst dus morgenvroeg die gloeiers in orde zetten.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 start niet meer 24 sept 2020 12:31 #1210051

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3326
Werkt de elektrische brandstofpomp nog wel ?
Volgens mij hebben die motoren een elektrische brandstof opvoer pomp, dat ding hoor je tikken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 start niet meer 24 sept 2020 13:51 #1210092

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13804
als dat zo is, heeft hij voor niets de hele week staan tikken?...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 start niet meer 24 sept 2020 14:21 #1210116

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Sprokkie schreef :
Werkt de elektrische brandstofpomp nog wel ?
Volgens mij hebben die motoren een elektrische brandstof opvoer pomp, dat ding hoor je tikken.

De mijne hield op met tikken als er voldoende druk was en begon weer wanneer de motor draaide.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 start niet meer 24 sept 2020 14:29 #1210120

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 848
De Vetus M3.10 heeft een mechanische brandstofpomp, BB onder net voor de voorste motorsteun.

De startmotor draait normaal maar de motor start niet; lijkt me toch een brandstofprobleem (stiekem toch hangende stopknop?) dat verder los staat van het feit dat het contact de hele week aan is blijven staan. Ook zonder voor te gloeien zou de motor moeten starten bij de genoemde temperaturen, hooguit wat moeizamer dan met voorgloeien.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 start niet meer 25 sept 2020 19:17 #1210733

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3381
het was dus de startaccu die niet lang genoeg stroom kon geven om de motor aan te jagen. Ik heb de huishoudaccu's mee aangeschakeld en na 5 keer demareren sloeg de motor aan.

Later zag ik ook dat er op de accu "motor 2010" geschreven was....... :whistle:
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 25 sept 2020 19:18 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 start niet meer 25 sept 2020 20:06 #1210755

Dus geen enkel verband met het zeer lang laten aan staan van het contact? Lijkt mij heel toevallig (zou kunnen hoor!) dat juist daarna er voor het eerst problemen zijn!

Toeval dus!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 start niet meer 25 sept 2020 20:24 #1210757

Nee hoor geen toeval.

Door het aan laten staan van het contact heeft de accu zijn laatste restje gegeven.
10 Jaar voor een accu is niet verkeerd hoor.

En ja, dat gebeurt zomaar ineens.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 start niet meer 25 sept 2020 20:24 #1210758

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Juist wel, accu te ver ontladen door weeklang contact aan.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 start niet meer 25 sept 2020 20:31 #1210759

David S,

<plezierig dat je even laat weten wathet probleem was:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 start niet meer 25 sept 2020 20:33 #1210760

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3381
Nachtvlinder schreef :
Dus geen enkel verband met het zeer lang laten aan staan van het contact? Lijkt mij heel toevallig (zou kunnen hoor!) dat juist daarna er voor het eerst problemen zijn!

Toeval dus!?

dat de accu geen jong veulen meer was, wist ik al. In de winter moest ik vaak 2 keer voorverwarmen en hing de accu cst aan de lader. Maar tijdens de hele tocht naar de Med heeft ze netjes haar werk gedaan. Maar hier met die hoge temperaturen, 8 dagen kontakt opstaan en niet op peil houden door de druppellader, heeft haar "vermoeid" gemaakt en is ze in haar slaap overleden. :laugh:

EDIT ik heb ook de gloeibougies nog nagemeten met de hh-accu's erbij en nu hadden ze elk 10.4 -10.7V
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 25 sept 2020 20:35 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 start niet meer 25 sept 2020 20:57 #1210764

Ik heb 2 jaar geleden precies het zelfde gehad.

Accu 12 jr oud en van de ene op de andere minuut ..................einde oefening.

En natuurlijk in de sluis.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 start niet meer 25 sept 2020 21:16 #1210768

Ik koop zo'n beetje om de 4 jaar een andere auto. Tot nu toe is de accu uit de "oude" auto altijd nog jonger geweest dan de start accu van de boot. Ik wissel de accu voor dat ik mijn oude auto inruil. Heb nog nooit een nieuwe start accu voor de boot moeten kopen. Al gaat het nu niet meer meevallen, we hebben nu 2 hybride auto's...

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 start niet meer 26 sept 2020 00:30 #1210796

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3381
Ivo pionier schreef :
Ik koop zo'n beetje om de 4 jaar een andere auto. Tot nu toe is de accu uit de "oude" auto altijd nog jonger geweest dan de start accu van de boot. Ik wissel de accu voor dat ik mijn oude auto inruil. Heb nog nooit een nieuwe start accu voor de boot moeten kopen. Al gaat het nu niet meer meevallen, we hebben nu 2 hybride auto's...

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ik rij gemiddeld 15 jaar met mijn auto. Zolang hij start als ik de sleutel ronddraai, hij me droog houdt wanneer het regent en warm wanneer het koud is, zie ik het nut niet in om een andere te kopen.
;)
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 start niet meer 26 sept 2020 07:26 #1210819

Olav schreef :
De Vetus M3.10 heeft een mechanische brandstofpomp, BB onder net voor de voorste motorsteun.

De startmotor draait normaal maar de motor start niet; lijkt me toch een brandstofprobleem (stiekem toch hangende stopknop?) dat verder los staat van het feit dat het contact de hele week aan is blijven staan. Ook zonder voor te gloeien zou de motor moeten starten bij de genoemde temperaturen, hooguit wat moeizamer dan met voorgloeien.

Misschien filter in de brndstofpomp verstopt?Dat hoor je regelmatig te checken en schoon te maken .Juist na het vervangen van het groffilter aan te bevelen.
Zie pagina 12 van de handleiding: varen4u.nl/pdfs/vetus/vetusM3-10.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 start niet meer 26 sept 2020 12:34 #1210946

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3381
Yellow Boat schreef :
Misschien filter in de brndstofpomp verstopt?Dat hoor je regelmatig te checken en schoon te maken .Juist na het vervangen van het groffilter aan te bevelen.
Zie pagina 12 van de handleiding: varen4u.nl/pdfs/vetus/vetusM3-10.pdf
Ad

ik heb een ander model brandstofpomp dan deze, als ik het deksel opendoe, kom ik onmiddellijk bij het groffilter. Vandaar loopt de brandstofleiding naar het dieselfilter en zo naar de injectiepomp.
En bij ctl van de ontluchtingsschroef bovenop het filter kwam er onmiddellijk diesel uit.
Nadien startte de motor ook op. Maar deze winter ga ik alle leidingen van tank tot motor nalopen en tevens alle dichtingsringen, ik heb deze aan het fijnfilter reeds vervangen.

EDIT: als je wil, neem ik straks foto's van het soort pomp dat ik heb?
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 26 sept 2020 12:37 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M3.10 start niet meer 30 sept 2020 08:32 #1212388

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3381
dit is de pomp in mijn Vetus.Als je die schroef losdraait haal je er zo het groffilter uit.


"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 30 sept 2020 08:35 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl