Baasklusje schreef :
Ik ben wat verbaasd van de lange gebruiksduur die hier soms genoemd wordt, 5 tot 10 jaar.
VP MD2030D, met altijd originele Volvo impellers.
Elk voorjaar en najaar gaat de impeller er even uit voor controle, en na 1, soms 2 jaar zitten er dan scheurtjes in op de rubber-overgang van naaf naar een of meer vinnetjes. Ooit een keer alle vinnen eraf gehad, gelukkig voor de deur van de KMJC. Die impeller was 4 jaar oud, de eerste.
Ik schat dat ze gemiddeld met 2 jaar meegaan. Motoruren per jaar pakweg 50. Dus na 100 uur en 2 jaar is het wel klaar.
Je kunt voor de levensduur geen algemene regel geven. De geometrie van het pompontwerp, de materiaalspecificatie / vormgeving van de impeller, en de ontwerpcondities (toerental, tegendruk) zullen per motor verschillen. Slanke impeller lamellen van een zachte rubberkwaliteit worden door buiging minder belast dan stugge, dikke lamellen. Toevoegingen aan het rubber kunnen de vermoeiingsgevoeligheid verminderen. Bekende fabrikanten als Jabsco en Johnson hebben jarenlange ervaring in de toepassing in buitenboordmotoren.
Verder is van belang dat de impeller niet droogloopt, dat kan binnen een minuut het einde, of tenminste beschadiging van de lamellen betekenen. Bij montage dus altijd een ruime hoeveelheid smeermiddel rond de impeller aanbrengen (sommige leveranciers leveren een tubetje glycerine mee, zuurvrije vaseline of siliconenvet zijn een prima alternatief).
Dan lees ik met afgrijzen dat hier wel eens aanbevolen wordt om tijdens een iets langer durende startactie de buitenwaterkraan dicht te zetten. De impeller loopt dan snel droog, met de boven geschetste gevolgen. Je moet uiteraard voorkomen dat je via de waterinjectie in de uitlaat de motor vol water pompt, maar doe dat op een andere manier dan de buitenwaterkraan dicht te zetten.
Kortom, de te bereiken levensduur is een combinatie van condities die de fabrikant in het ontwerp en de materiaalkeuze heeft vastgelegd, en de zorgvuldigheid van de gebruiker bij montage en gebruik.