Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za nov 07 @ 1:00PM - 05:30PM
Wadvaren voor Dummies
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ervaringen met Carbole impellers???

Ervaringen met Carbole impellers??? 24 sept 2020 10:37 #1209967

  • Jezsie
  • Jezsie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Sinds 2016 worden op Ebay, Amazon en AliExpress impellers aangeboden van het merk Carbole.
(en ook veel meer artikelen voor auto's en motoren).
De prijs is sterk concurrerend, maar hoe zit het met de kwaliteit?
Van het merk Carbole is niet te achterhalen wie de producent is.
Het lijkt op een Chinese handelsmaatschappij die de producten weer bij onderaannemers afneemt (maar hoe borgen ze de kwaliteit???)
Ik ben nieuwsgierig of er al mensen ervaring hebben met impellers van dit merk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 24 sept 2020 15:40 #1210150

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 580
Jezsie schreef :
Sinds 2016 worden op Ebay, Amazon en AliExpress impellers aangeboden van het merk Carbole.
(en ook veel meer artikelen voor auto's en motoren).
De prijs is sterk concurrerend, maar hoe zit het met de kwaliteit?
Van het merk Carbole is niet te achterhalen wie de producent is.
Het lijkt op een Chinese handelsmaatschappij die de producten weer bij onderaannemers afneemt (maar hoe borgen ze de kwaliteit???)
Ik ben nieuwsgierig of er al mensen ervaring hebben met impellers van dit merk.

Een goede impeller gaat 5 a 10 jaar mee.
Prijsverschil duur en goedkoop misschien Eur 25. Dat is max. Eur 5 per jaar ;)
Ik heb sinds 1988 twee keer een nieuwe impeller gekocht.
Een gebruikte ligt nog als reserve aan boord.
maar eerlijk is eerlijk, de motor staat niet vaak bij ;)
Laatst bewerkt: 24 sept 2020 15:44 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 24 sept 2020 16:02 #1210155

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1350
madoc schreef :

Een goede impeller gaat 5 a 10 jaar mee.
Prijsverschil duur en goedkoop misschien Eur 25. Dat is max. Eur 5 per jaar ;)
Ik heb sinds 1988 twee keer een nieuwe impeller gekocht.
Een gebruikte ligt nog als reserve aan boord.
maar eerlijk is eerlijk, de motor staat niet vaak bij ;)

Ik heb pas sinds 1 jaar een boot met dieselmotor. Vorig jaar heb ik me laten informeren over het winterklaar maken door naar een lezing te gaan die door de Toerzeilers werd georganiseerd.
Het werd daar expliciet duidelijk gemaakt dat je ELK jaar de impeller moet vervangen. Hetzij na het winterklaar maken, of voordat je de boot weer zomerklaar maakt.

Zijn ze daar nou extreem voorzichtig bij de Toerzeilers, of is 5 to 10 jaar extreem lang?
Laatst bewerkt: 24 sept 2020 16:02 door XanderB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 24 sept 2020 16:46 #1210176

Ik vervang hem eigenlijk ook ieder jaar, standaard. Ooit zo geleerd, maar weet niet meer hoe ik aan die informatie kom eigenlijk.

De motor in mijn Etap (VP MD2040) haalde ik nog wel eens een beschadigde impeller uit, uit de D2-40 zijn ze nog als nieuw.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 24 sept 2020 17:27 #1210200

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 580
XanderB schreef :
madoc schreef :

Een goede impeller gaat 5 a 10 jaar mee.
Prijsverschil duur en goedkoop misschien Eur 25. Dat is max. Eur 5 per jaar ;)
Ik heb sinds 1988 twee keer een nieuwe impeller gekocht.
Een gebruikte ligt nog als reserve aan boord.
maar eerlijk is eerlijk, de motor staat niet vaak bij ;)

Ik heb pas sinds 1 jaar een boot met dieselmotor. Vorig jaar heb ik me laten informeren over het winterklaar maken door naar een lezing te gaan die door de Toerzeilers werd georganiseerd.
Het werd daar expliciet duidelijk gemaakt dat je ELK jaar de impeller moet vervangen. Hetzij na het winterklaar maken, of voordat je de boot weer zomerklaar maakt.

Zijn ze daar nou extreem voorzichtig bij de Toerzeilers, of is 5 to 10 jaar extreem lang?
Denk het eerste.
En al ze zo extreem voorzichtig zijn zou ik kiezen voor een impeller van een gerenomeerd merk .
Laatst bewerkt: 24 sept 2020 17:31 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 24 sept 2020 18:54 #1210240

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3487
Bij mijn Yanmar 1GM10C verving ik op advies van een Yanmar monteur de impeller ieder jaar, onder het motto 'better safe than sorry'. De impellers kwamen er altijd onberispelijk in nieuwstaat uit, na ca 100-150 draaiuren. Als je ziet hoe ze in het pomphuis gepropt zitten, een ware prestatie. Yanmar gebruikt impellers van het merk Johnson. Ik heb eenmaal een merkloze (en maar iets goedkopere) impeller geplaatst, die hield het maar 10 minuten uit. Het rubber van de impeller was toen al losgekomen van de bronzen bus die door de pompas wordt aangedreven. Bij mij dus geen merkloze of vage herkomst impellers meer.

In het Yanmar workshop manual wordt een vervangingsinterval van 400 uur genoemd. De reden voor mij om de laatste jaren de impeller om de twee jaar te vervangen. Zoals door anderen al terecht opgemerkt, het zijn de kosten niet, dus neem geen onnodig risico door dat interval te veel op te rekken.






Laatst bewerkt: 25 sept 2020 04:13 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 24 sept 2020 19:24 #1210254

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5518
Bij mijn nieuwe yanmar heeft ie het geen 2 jaar volgehouden. Ca 250 uur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 24 sept 2020 20:19 #1210283

De impeller op de bovenste foto in het pomphuis lijkt mij niet de juiste maat te hebben voor dat pomphuis.

In het deel waar geen plaat zit zijn ze óók sterk gebogen, op de plaat bijna tot ze de kern van de impeller raken.

Van zo´n impeller zou ik zeker geen lange levensduur verwachtewn.

Ik ben van mening dat de vinnen in het deel zonder de verdringerplaat maar nèt de wand moeten raken.

De werking vande pomp is alleen in het deel waar de olaat zit, drie vinnen die daar volume verandering veroorzaken.

De andere drie vinnen zijn alleen maar op weg naar het begin van de werkende halve cirkel.

De impeller bij mij raakt in nieuwstaat amper het pomphuis zonder verdringerplaat, na een tijd werken is het rubber ietsje gezwollen en is er wel contact met de omtrek maar zonder waarneembaar buigen van de vin.

Hoe ik dat weet?

Bij seal lekkage was de impeller nog als nieuw.
Bij volvo is het een heel karwei om de seal te vervangen.
Een keer een noodoplossing, op zee een seallekage moeten oplossen.

Twee O ringen om de pompas, één klemmend om de as in de uitsparing van de impeller, de ander met een "rammel" passing tegen de lekke seal.
De ringen centreren zich tegen elkaar en gaan verbazend lang mee.
Tegenwoordig bij water door de seal twee van die ringen vervangen, 10 minuten werk en de seal is weer dicht.

Het slijtende deel is niet meer de seal-as situatie, maar twee O ringen tegen elkaar.
Werkt perfect.

Al vele jaren geen impeller of seal meer vervangen. Er zit nog steeds delfde lekke seal in.

In een heeloud draadje zijn foto´s ervan geplaatst.
Laatst bewerkt: 24 sept 2020 20:21 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 24 sept 2020 20:34 #1210296

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 580
Saeftinghe schreef :
De impeller op de bovenste foto in het pomphuis lijkt mij niet de juiste maat te hebben voor dat pomphuis.

In het deel waar geen plaat zit zijn ze óók sterk gebogen, op de plaat bijna tot ze de kern van de impeller raken.

Van zo´n impeller zou ik zeker geen lange levensduur verwachtewn.

Ik ben van mening dat de vinnen in het deel zonder de verdringerplaat maar nèt de wand moeten raken.

De werking vande pomp is alleen in het deel waar de olaat zit, drie vinnen die daar volume verandering veroorzaken.

De andere drie vinnen zijn alleen maar op weg naar het begin van de werkende halve cirkel.

De impeller bij mij raakt in nieuwstaat amper het pomphuis zonder verdringerplaat, na een tijd werken is het rubber ietsje gezwollen en is er wel contact met de omtrek maar zonder waarneembaar buigen van de vin.

Hoe ik dat weet?

Bij seal lekkage was de impeller nog als nieuw.
Bij volvo is het een heel karwei om de seal te vervangen.
Een keer een noodoplossing, op zee een seallekage moeten oplossen.

Twee O ringen om de pompas, één klemmend om de as in de uitsparing van de impeller, de ander met een "rammel" passing tegen de lekke seal.
De ringen centreren zich tegen elkaar en gaan verbazend lang mee.
Tegenwoordig bij water door de seal twee van die ringen vervangen, 10 minuten werk en de seal is weer dicht.

Het slijtende deel is niet meer de seal-as situatie, maar twee O ringen tegen elkaar.
Werkt perfect.

Al vele jaren geen impeller of seal meer vervangen. Er zit nog steeds delfde lekke seal in.

In een heeloud draadje zijn foto´s ervan geplaatst.

Ik heb het toen gelezen. Prima oplossing ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 24 sept 2020 22:11 #1210351

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3487
Saeftinghe schreef :
De impeller op de bovenste foto in het pomphuis lijkt mij niet de juiste maat te hebben voor dat pomphuis.
In het deel waar geen plaat zit zijn ze óók sterk gebogen, op de plaat bijna tot ze de kern van de impeller raken.
Van zo´n impeller zou ik zeker geen lange levensduur verwachtewn.
Ik ben van mening dat de vinnen in het deel zonder de verdringerplaat maar nèt de wand moeten raken.

Het is de door Yanmar gespecificeerde en geleverde impeller. Het geadviseerde vervangingsinterval is 400 uur. In totaal 18 jaar met 2 stuks 1GM10's, bijna 3000 draaiuren en pakweg 15 impellers, is er bij mij bij vervanging binnen het geadviseerde interval nog nooit een originele Yanmar impeller bezweken. Altijd wel gemonteerd met glycerine, vaseline of siliconenvet.

Saeftinghe schreef :
De werking vande pomp is alleen in het deel waar de plaat zit, drie vinnen die daar volume verandering veroorzaken.
De andere drie vinnen zijn alleen maar op weg naar het begin van de werkende halve cirkel.

De werking van een impellerpomp :



Het feitelijke vloeistoftransport vindt plaats tegenover de verdringerplaat. De vervorming van de impeller door de verdringerplaat zorgt voor de aanzuigende werking, en drukt na het transport de vloeistof in de afvoer.

Zie hier een Jabsco filmpje :




Bijgaand een paar foto's in van de 1GM10 pomp + impeller. Aan de oorspronkelijke, officiële Yanmar pakking is te zien dat in de loop van de jaren de inwendige vormgeving van het huis kennelijk is aangepast om een betere aanzuig, uitvoer en opbrengst te creëren. Er zit geen verdringerplaat (meer) in, die in oude manuals te zien is. De complete inwendige vorm is nu in het huis gefreesd.



Laatst bewerkt: 25 sept 2020 06:38 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 25 sept 2020 08:33 #1210450

CeesS,

De werking van impellerpompjes is me goed bekend, ik heb juist gisteren nog twee NIEUWE pompjes werkend gemaakt die het niet deden zoals ze van de fabrikant af kwamen.
Nieuw en origineel zegt niet zoveel.

Een losse verdringerplaat is handig bij veel slijtage, je kunt de plaat vernieuwen in plaats van de hele pomp.

Wanneer je goed naar de afbeelding kijkt en de werking goed begrijpt kun je zien dat er maar drie vinnen het werk doen.

Vin 1, aan het begin van de verdringerplaat drukt het water de uitlaat in,
vin 2 scheidt in- en uitlaat.
vin 3 loopt van de plaat af en vergroot volume zodat vers water binnengezogen wordt achter de vin. Het water aan de voorzijde ervan drukt hij richting uitlaat
Vin 4 heeft net z´n werk gedaan, doet nu niets anders dan op weg zijn naar de positie van vin 1.
Vin 5 en 6 hetzelfde als vin 4.

Zodra vin 6 op de plaats van vin 1 is aangekomen neemt die het werk ervan over enzovoort.

Precies hetzelfde als een transportbandje dat aan de bovenkant goederen verplaatst vanaf het einde werkeloos terug moet gaan naar de aanvoerkant.

Wanneer 1 of 2 vinnen ontbreken levert het pompje nog steeds water, wel een stuk minder natuurlijk, ze kunnen immers geen volume verandering meer veroorzaken in het werkzame deel van de pomp.

Zet eens een keer een transparant dekseltje op de pomp en een impeller waarvan een vin mist en kijk wat er gebeurt.
Dan wordt voor iedereen duidelijk hoe het werkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 25 sept 2020 08:55 #1210458

Ik ben wat verbaasd van de lange gebruiksduur die hier soms genoemd wordt, 5 tot 10 jaar.
VP MD2030D, met altijd originele Volvo impellers.
Elk voorjaar en najaar gaat de impeller er even uit voor controle, en na 1, soms 2 jaar zitten er dan scheurtjes in op de rubber-overgang van naaf naar een of meer vinnetjes. Ooit een keer alle vinnen eraf gehad, gelukkig voor de deur van de KMJC. Die impeller was 4 jaar oud, de eerste.

Ik schat dat ze gemiddeld met 2 jaar meegaan. Motoruren per jaar pakweg 50. Dus na 100 uur en 2 jaar is het wel klaar.
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 25 sept 2020 09:04 #1210463

Ja, dat heb ik ook.

Elk jaar eruit, goed bekijken, maar vind dat bijna altijd na 1 jaar gebruik haarscheurtjes waar het schoepje aan de “as” (is ook met rubber bekleed) vast zit.
Ik plaats hem dan niet meer terug (maar misschien te voorzichtig), hoewel ik dat best graag wil, impeller is vrij duur... (maar schoepjes zoeken in m’n warmtewisselaar vind ik nog vervelender...)


Heb maar 50 tot 100 motoruren per jaar, dus volgens mij slijt ie gewoon omdat hij te lang stilstaat..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 25 sept 2020 09:26 #1210475

Die carbole impellers worden duidelijk in China geproduceerd.
Zoek je dan met "Carbole Company China" dan vindt je o.a. dit voor de merkeigenaar:
trademarks.justia.com/867/49/carbole-86749033.html
Alleen kan ik daar zo gauw geen fabrikant bij vinden dus ik denk dat die firma die dingen laat fabriceren bij een fabrikant als OEM product en er zijn naam aan geeft.
Overigens doen VP , Jabsco , Johnson en co dat ook want die maken dat soort gevulcaniserd rubber producten ook echt niet zelf, dat doen gespecialiseerde vulcaniserbedrijven . Wie dan wel uitvinden valt meestal niet mee, VP Zweden bijv. wilde me ook niet vertellen wie hun saildrive membranen produceert toen ik ze daar naar vroeg maar zei wel dat dat niet altijd dezelfde firma is.

Zou me trouwens niet verwonderen( eerder het tegengestelde) als Jabsco en/of Johnson hun impellers ook in China laat maken :whistle:
Ad
Laatst bewerkt: 25 sept 2020 09:28 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 25 sept 2020 09:35 #1210479

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3487
Baasklusje schreef :
Ik ben wat verbaasd van de lange gebruiksduur die hier soms genoemd wordt, 5 tot 10 jaar.
VP MD2030D, met altijd originele Volvo impellers.
Elk voorjaar en najaar gaat de impeller er even uit voor controle, en na 1, soms 2 jaar zitten er dan scheurtjes in op de rubber-overgang van naaf naar een of meer vinnetjes. Ooit een keer alle vinnen eraf gehad, gelukkig voor de deur van de KMJC. Die impeller was 4 jaar oud, de eerste.

Ik schat dat ze gemiddeld met 2 jaar meegaan. Motoruren per jaar pakweg 50. Dus na 100 uur en 2 jaar is het wel klaar.

Je kunt voor de levensduur geen algemene regel geven. De geometrie van het pompontwerp, de materiaalspecificatie / vormgeving van de impeller, en de ontwerpcondities (toerental, tegendruk) zullen per motor verschillen. Slanke impeller lamellen van een zachte rubberkwaliteit worden door buiging minder belast dan stugge, dikke lamellen. Toevoegingen aan het rubber kunnen de vermoeiingsgevoeligheid verminderen. Bekende fabrikanten als Jabsco en Johnson hebben jarenlange ervaring in de toepassing in buitenboordmotoren.

Verder is van belang dat de impeller niet droogloopt, dat kan binnen een minuut het einde, of tenminste beschadiging van de lamellen betekenen. Bij montage dus altijd een ruime hoeveelheid smeermiddel rond de impeller aanbrengen (sommige leveranciers leveren een tubetje glycerine mee, zuurvrije vaseline of siliconenvet zijn een prima alternatief).

Dan lees ik met afgrijzen dat hier wel eens aanbevolen wordt om tijdens een iets langer durende startactie de buitenwaterkraan dicht te zetten. De impeller loopt dan snel droog, met de boven geschetste gevolgen. Je moet uiteraard voorkomen dat je via de waterinjectie in de uitlaat de motor vol water pompt, maar doe dat op een andere manier dan de buitenwaterkraan dicht te zetten.

Kortom, de te bereiken levensduur is een combinatie van condities die de fabrikant in het ontwerp en de materiaalkeuze heeft vastgelegd, en de zorgvuldigheid van de gebruiker bij montage en gebruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 25 sept 2020 09:53 #1210487

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 580
Mijn huidige impeller zit er nu 5 jaar in. Ik heb net een nieuwe gekocht bij VP.
Deze is gefabriceerd in Polen.
Als de boot op droge staat zal ik hem monteren.
Zal jullie op de hoogte houden van de conditie van de oude ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 25 sept 2020 14:50 #1210626

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3487
Zag in een Amazon advertentie dat Carbole impellers van een 'Rundry' materiaal gemaakt worden, waarmee ze als enige ter wereld 15 minuten droog kunnen lopen. De meeste impellers worden gewoon van neopreen gemaakt, die absoluut niet droog kunnen lopen.

www.amazon.in/CarBole-09-812B-...ohnson/dp/B01JZ4PRWM
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 25 sept 2020 18:26 #1210714

Tja , en bij Ali staat gewoon neopreen:https://nl.aliexpress.com/item/33031068290.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.344b4a24zBF9Oe&algo_pvid=810c2a54-b979-45ec-a35f-328f97140176&algo_expid=810c2a54-b979-45ec-a35f-328f97140176-0&btsid=0b0a0ac216010580260792837ee948&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Dat Rundry betekend gewoon nils anders dan run dry dus drooglopen .
En dat zijn deze ook: www.mevowatersport.com/page/3/
Gezien die mooie kleuren zeer waarschijnlijk Polyurethaanrubber (kan met neopreen niet eens volgens mij) wat inderdaad erg slijtvast is en i.h.a. goede droogloop-eigenschappen heeft.
Ken het wel van een leverancier hier in Veendam van o.a. rubberbekledingen van persrollen en transportbanden van PU.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 26 sept 2020 06:53 #1210809

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3487
Een verhelderende animatie over de werking van de impellerpomp :

Laatst bewerkt: 26 sept 2020 06:56 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 26 sept 2020 08:35 #1210839

CeesS schreef :
Een verhelderende animatie over de werking van de impellerpomp :


Mooie animatie!

Er zit echt een verschil tussen een pomp met veel maar kortere vinnen, en een pomp met minder maar langere vinnen.

In het laatste geval (foto’s van CeesS), buigen die vinnen echt veel meer. Dat hoort zo (ik heb ook zo’n pomp, nog over van oude arona motor)

M’n Mitsubishi heeft een Jabsco pomp met veel en korte vinnen. Dat zit er anders uit (buigen minder).
Als je die gewent bent, zien die foto’s van CeesS er raar uit, maar dat is wel de goede impeller..

Verder is mijn ervaring dat ze allebei max. 2 jaar meegaan. Minder maar soepele vinnen hoeft niet slechter te zijn. (Maar die tip van monteren met vaseline is wel een goede, daar heb ik weleens gezondigd...dom dom dom...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 26 sept 2020 08:42 #1210846

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4910
De normale "originele" impellers zijn gemaakt van rubber. Waarschijnljk EPDM. Niet al te duur, en geod te vormen, veel bedrijven kunnen dit. Er is veel ervaring mee.

Deze Carbole en RunDry lijken polyurethaan. Een veel duurder en nieuwer materiaal. Lijkt me ook prima geschikt voor deze toepassing. Maar ook dit is geen fit-and-forget oplossing. Onderhoud, inspectie jaarlijks blijft nodig. Dit wel te denken is misschien nog wel het grootste risico met deze impellers.

Ooit dacht ik dat t wel mee zou vallen met die impellers. Was t een jaar gewoon plat vergeten. De volgende keer dat ik m open maakte waren er 3 van de 6 schoepjes afgebroken en weg. Een andere hing op zijn laatst. Ik schrok de pleuris: mijn VP MD11C motorje is vrijwel onverwoestbaar, maar koeling heeft hij wèl nodig en daar issiee ook meteen niet de sterkste in.

Sindsdien haal ik elk jaar de pomp open en bekijk de impeller zorgvuldig. Bij de minste aanwijzing van slijtage aan de "bolletjes" of scheurvorming aan de basis van de flapjes gaatie weg.

Een impeller kost 35 piek of zo, die van rundry 85. Zelfs als hij echt 10 jaar meegaat, is de besparing op het jaarbudget nog geen procent. Daar wil geen enkel risico voor lopen met een onderdeel waar geen Volvo op staat.

Overigens heb ik geen enkele illusie over welke nu het beste is. En ook niet over het inkoopbeleid van Volvo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 26 sept 2020 08:58 #1210856

Yep, Jaarlijks impeller, olie en v snaartje en is voor mij een no-brainer...
Dus onderhoud is ongeveer €80,-jaar (zelf doen) Dat valt reuze mee... (de auto gebruiken we ook niet veel, en daar zijn de kosten veel hoger...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 26 sept 2020 09:35 #1210873

Sjoerd,

WAAROM hoort het zo?
Die sterke buiging in het stuk ZONDER verdringerplaat.
Onderbouw die mening eens.

In dat deel heeft buiging geen enkel nut, het maakt alleen de pompcapaciteit minder en helpt de impeller sneller naar z´n einde.
Er zijn maar drie vinnen diehet werk doen, die zitten alle drie tegen de verdringerplaat.
Maar ze moete WEL weer terug daarheen om opnieuw te kunnen werken, het is alleen de weg terug naar het werkende deel op de verdringerplaat, verder niets.

Een iets grotere diameter pomp zou je zelfs TWEE verdringerplaten in kunnen zetten en de nu niet werkende vinnen ook laten werken.
Of dat financieel haalbaar is lijkt me twijfelachtig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 26 sept 2020 10:46 #1210916

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3487
Saeftinghe schreef :
Sjoerd,
WAAROM hoort het zo?
Die sterke buiging in het stuk ZONDER verdringerplaat.
Onderbouw die mening eens.

De transportwerking van de impeller en het opbouwen van het drukverschil tussen inlaat en uitlaat vindt juist plaats in het gedeelte tegenover de 'verdringerplaat'. Een goede afdichting in het cilindrische deel is essentieel voor de goede werking. In feite komt de werking van een impellerpomp overeen met een halve tandwielpomp, daar is de transportfunctie direkt inzichtelijk.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen met Carbole impellers??? 26 sept 2020 13:04 #1210958

Mijn Yanmar 3GM30 heeft kielkoeling. Vervang de koelvloeistof en impeller elke vijf jaar. Mankeert nooit iets aan.
Met kielkoeling en koelvloeistof gaat een impeller met gemak 10 jaar mee en dat is geen uitzondering.
Laatst bewerkt: 26 sept 2020 13:04 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.256 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl