Nachtvlinder schreef :
Kun je de minimale snelheid (stationair in z’n werk) ook berekenen Ad? Denk wel dat holtere een terecht punt maakt...
Nee , niet zonder meer. dan moet ik eerst alle gegevens hebben van de motor , de keerkoppeling en de boot en liever ook de huidige schroef .
Daarmee is dat redelijk probleemloos te berekenen met bijv. Vicprop.
Maar dat neemt niet weg dat een motor van 130pk bij bijv. 3200 rpm die je
begrenst op 90 pk bij 2100 rpm ( in de paktijk op iets van 10-20% hoger) zich net zo gaat gedragen als een motor die je koop als een 90pk motor, mits met de bijhorende schroefmaat .
Dat de schroef groter moet zijn komt omdat eigenijk de keerkoppeling van , in dit geval waarschijnlijk 2,1 eigenlijk te groot is voor dat toerental van 2100 waardoor je een grotere schroef hebt dan normaal voor een 90pk met bijv. een KK van 1,4 of 1,5 .
Dat is bijv. ook de reden dat een oude MD5A die maar 2500rpm draait een keerkopeling heeft van 1,66 terwijl de nieuwere motoren van 3100 of 32000 rpm een KK van 2,1 of 2,2 hebben.
En dat is weer de reden (maar dan omgekeerd) dat ik voor mijn Vetus met 11 pk en 3100 rpm heb samen met mijn oude saildrive met 1,66 een erg kleine schroef nodig had van maar 12 inch diameter i.p.v. de 14 inch die bij de oude MD5A hoorde.Alternatief zou een nieuwe kk zijn geweest van €2500 i.p.v. nu het aanpassen van mijn schroef voor €55
Maar voor de minimum snelheid maakt dat allemaal niets uit mits je maar de bijpassende schroef hebt.
Ad