Sinds enkele weken ervaar ik slechter starten van de motor en het belast niet gehele op toeren komen.
Ik heb vandaag de klepspeling gecontroleerd en afgesteld en hierdoor start de motor een stuk beter alleen het niet op toeren komen blijft. Onbelast gaat dit echter prima. Vervolgens heb ik alle brandstoffilters gecontroleerd (deze zijn schoon). Om vervuiling in de dieseltank uit te sluiten een losse tank aangesloten, ook zonder resultaat. Hierna gestart zonder luchtfilter om lucht te kort uit te sluiten (deze voelde vettig aan dus schoongemaakt) helaas ook zonder resultaat.
De motor rookte niet overmatig, nu valt mij op dat er bij volgas draaien meer donkergrijze rook te zien is. Stationair rookt de motor bijna niet.
Wat kan ik nog meer uitsluiten voordat er meer specifiek gereedschap en dito kennis benodigd is?
Grijze rook wijst meestal op onvolledige verbranding.
Kan vervuilde / niet goed werkende verstuiver zijn. Of te late inspuiting (maar dat lijkt niet het meest waarschijnlijke)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Yanmar 1GM10 komt belast niet op toeren
09 okt 2020 21:24 #1216062
Dit is te meten, maar daar heb je spullen voor nodig.
Of je kan het enigszins voelen door met de hand de motor rond te draaien. Met de hand moet dat behoorlijk zwaar gaan vanwege de compressie.
Het stellen van de kleppen heeft het starten verbeterd, schrijf je. Door niet goed afgestelde kleppen in het verleden kan er schade aan de klepzittingen zijn ontstaan. En als de klep niet 100% sluit, krijg je compressie verlies. En compressie verlies is vermogens verlies.
Mijn motortje viel na 10 km varen terug in vermogen. De monteur bij de watersportzaak waar we na 10 km langzaam varen kwamen zei dat er wat diesel lekte en dat er wat lucht werd aangezogen. Dieselslang en banjobout opnieuw aangesloten en de motor loopt weer OK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Yanmar 1GM10 komt belast niet op toeren
10 okt 2020 15:56 #1216341
Naar ik aanneem zit in de wierpot geen vuil en de impeller heeft geen beschadigingen en werkt optimaal.
Wat me opvalt aan de beelden is dat de uitlaat onder de waterlijn zit (zo lijkt het igg), omdat er zoveel beweging van het water is. Altijd zo geweest, of zit er in de boot meer spullen dan voorheen dan wel staat er veel water in de bilge?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Yanmar 1GM10 komt belast niet op toeren
12 okt 2020 19:47 #1217145
Bij onze 2gm20 was niet op toeren kunnen komen en zwart roken volledig te wijten aan aangroei aan ows en mn de schroef. Na ows elleboogstoom en een nieuwe schroef ( en uitlijnen + kleppen stellen) liep het weer als zonnetje met halvering van brandstof verbruik ( weer terug naar 1.5 l/ uur)
Onderschat de schroefas aangroei dus niet...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Yanmar 1GM10 komt belast niet op toeren
12 okt 2020 20:26 #1217162
Allereerst het onderwaterschip, deze is (schoon op wat slijm na) ook de schroef is zover ik kan zien schoon). De motor is van het voorjaar uitgelijnd en de schroefas loopt soepel.
Wat de uitlaat betreft deze heeft altijd al zo gezeten, sterkernog deze hangt als vaak in het water als je op de motorvaart. De slang loopt na de uitlaat wel zo ver mogelijk omhoog tegen het dek aan.
Wat de rook betreft, dit heeft ie eigenlijk altijd al gedaan, rook altijd een beetje naar zwavel. Tegenwoordig meer naar olie, de kleur is iets grijzer dan voorheen meen ik.
Ik heb dit weekend nog enkele keren ontlucht maar dit brengt geen of nauwelijks verbetering.
Verder nogmaals de klepspeling gemeten, beide kleppen op koud 0.2 gesteld. Bij het tornen met dichte kleppen gebruikmakend van de start slinger viel het mij op dat ik met een beetje kracht de motor door de compressie kan draaien. Met de hand op de poelie van de dynamo lukt dit echter niet. Als ik de motor vervolgens met gesloten kleppen voorzichtig tornen en weer een stukje terug draai hoor ik lijkt het lucht ontsnappen.
Verder heb ik nogmaals het luchtfilter bekeken en deze was wederom vettig (olie achtig).
Uitlaat kan ik iig nog controleren (kan nooit kwaad).
Vervolg stappen, compressie laten meten en afhankelijk daarvan (is al een oudere motor) besluiten om de verstuiver te laten controleren.
Je luchtfilter wordt altijd iets vettig door de carter ontluchting. Er is altijd wel iets compressieverlies langs de cylinderwand waardoor er druk in het carter ontstaat. De olie in het carter wordt zo samen met de overdruk via het ontluchtingskanaaltje in het luchtfilter geblazen.
Dit is op zich normaal. Maar als je zo snel zo veel olie in je luchtfilter hebt, kan dat duiden op te veel compressieverlies langs de cylinderwand.
Ik heb de boot inmiddels weg gebracht. De eerste diagnose is een lekkende inlaatklep.
Werkzaamheden, slijpen klepzittingen, vervangen beide kleppen. testen verstuiver en terugplaatsen kop met nieuwe koppakking.
Nu zit ik er wel mee dat het al een oudere motor is ookal geeft de monteur aan dat het blok zelf (zover hij kan zien nog in goede staat is) zijn er dingen die je zonder het blok uit elkaar te halen nog kunt controleren?
Ik heb de boot inmiddels weg gebracht. De eerste diagnose is een lekkende inlaatklep.
Werkzaamheden, slijpen klepzittingen, vervangen beide kleppen. testen verstuiver en terugplaatsen kop met nieuwe koppakking.
Nu zit ik er wel mee dat het al een oudere motor is ookal geeft de monteur aan dat het blok zelf (zover hij kan zien nog in goede staat is) zijn er dingen die je zonder het blok uit elkaar te halen nog kunt controleren?
Lekker zelf doen .
Stelt geen zak voor namelijk .
Kleppen kopen en met wat pasta slijpen op je klep zitting .
Lijkt moeilijk maar is het niet .
Deze blokken zijn zo simpel dat je met opletten gewoon alles zelf kan doen .
De kop moet er af om de zuiger en cilinder te bekijken of er speling zit op de zuigerveren .
Een klep verbrand niet zomaar .
Ik zal het kunnen tot complete revisie probleem is dat ik er geen tijd voor heb .
Werk nu namelijk 7dagen in de week .
Ik werk liefste met de hand in plaats met een boor machine
Met de hand kan je tot perfectie met een machine ben je vaak te snel