Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Staartolie

Staartolie 10 okt 2020 14:05 #1216300

  • SimCo
  • SimCo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
hallo,

In mijn Tomos 4pk 2-takt handleiding staat dat ik SAE30 als staartolie moet gebruiken,
op het internet kom ik voornamelijk SAE30 voor grasmaaiers tegen (soms staat er 4-takt bij)
Nu heb ik mij laten vertellen dat SAE30 gewoon SAE30 moet zijn.
Op het Zeilersforum staat dat je bij de keerkoppeling de SAE30 voor 15W40 kan inwisselen.

Mijn vragen zijn;
1) Klopt het dat SAE30 voor 2- en 4-takt hetzelfde is? (dus de grasmaaier olie goed is)
2) Geldt voor de keerkoppeling hetzelfde als voor staartolie? (15W40 heb ik genoeg)

mvg. SimCo
Land was created to provide a place for boats to visit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staartolie 10 okt 2020 14:19 #1216304

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Voor de staart heb ik hier een tube olie liggen. Die is 80W90 en dat lijkt me normaal voor een tandwielkast.
SAE30 kan eventueel in een motor maar niet in de staart.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 10 okt 2020 14:20 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staartolie 10 okt 2020 14:24 #1216306

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27839
SimCo schreef :
hallo,

In mijn Tomos 4pk 2-takt handleiding staat dat ik SAE30 als staartolie moet gebruiken,
op het internet kom ik voornamelijk SAE30 voor grasmaaiers tegen (soms staat er 4-takt bij)
Nu heb ik mij laten vertellen dat SAE30 gewoon SAE30 moet zijn.
Op het Zeilersforum staat dat je bij de keerkoppeling de SAE30 voor 15W40 kan inwisselen.

Mijn vragen zijn;
1) Klopt het dat SAE30 voor 2- en 4-takt hetzelfde is? (dus de grasmaaier olie goed is)
2) Geldt voor de keerkoppeling hetzelfde als voor staartolie? (15W40 heb ik genoeg)

2-takt of 4-takt maakt in dit geval niks. Het gaat om staartolie. Geen olie die met benzine wordt gemengd om als brandstof te dienen.

www.denhartogbv.com/branche/ve...s-op-olieflesje-sae/

grafiek laat zien dat SAE30 keurig wordt afgedekt door het bereikt van 15W-40. Het zeilersforum had dus gelijk (komt vaker voor, trouwens).
Voor de keerkoppeling zou ik gebruiken wat de fabrikant voorschrijft. Met een beetje googelen is er wel te vinden wat jou specifieke keerkoppeling nodig heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staartolie 11 okt 2020 12:21 #1216563

  • SimCo
  • SimCo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Bedankt voor de antwoorden en het de website met het schema!
Ik kom er net achter dat ik SAE20 nodig heb, dus volgens dat schema vergelijkbaar met SAE 10W40.

vervolg vraag; als je geen tube hebt, is het handig een injectiespuit (0.10 l) te gebruiken, of zijn er betere methoden?

(als iemand opzoek is naar de handleiding voor Tomos 4pk, ik heb de pdf (37,5MB))
Land was created to provide a place for boats to visit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staartolie 11 okt 2020 14:53 #1216605

Een tube heeft meestal een tapse tuit.
Deze kan je in het onderste gaatje steken (die sluit dan goed af) en dan knijpen, totdat het er bij het bovenste gaatje uit komt.
Dan de schroefdop op de bovenste dicht draaien en dan kan je de onderste erop doen doen.
dan blijft n.l. de olie in het staartstuk.
Doe je de bovenste niet dicht, ploep dan loopt alles er bijna weer uit.
Gert
Laatst bewerkt: 11 okt 2020 14:54 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staartolie 11 okt 2020 20:04 #1216724

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8314
Ho, ho, ho ho.

Even wachten.

Er mag dan SAE20 of 30 nodig zijn, maar dat is tandwielolie. Dat is heel iets anders dan motorolie. Motorolie is geoptimaliseerd voor hoge temperaturen, tandwielolie voor de hoge drukken tussen de tanden.

Nog los van de viscositeit, is dat een heel andere olie. Kijk vooral dat even goed na.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staartolie 11 okt 2020 21:26 #1216771

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
Mobil DTE light, dan heb je de juiste olie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staartolie 11 okt 2020 21:42 #1216780

Hoi!
Toen ik nog met de Tomos 4pk voer, heb ik ook lang gezocht naar wat in de staart te doen.
Tomos noemt inderdaad de SAE20/30 olie, maar zegt ergens in een handleiding dat een bepaalde xx Wxx ook eventueel mag.

Uiteindelijk heb ik er de standaard staartolie voor BBM's in gedaan, met het idee dat dat daar speciaal voor bedoeld is. Het kan tegen een beetje water en blijft dan nog smeren.
Als het goed genoeg is voor Yamahas en Hondas, zal het goed genoeg zijn voor Mr. T.

Ik heb mezelf toen wel bij gemaakt met een pompje voor het vervangen van de olie, en zelf een nippeltje gezocht / gemaakt wat in de staat van de Tomos paste.
Dat wil je hebben, geen gesmeer meer met tubes en tuutjes en lekken.

Groet,
Richard
Laatst bewerkt: 11 okt 2020 21:44 door Alabastine. Reden: tiepvouten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staartolie 12 okt 2020 07:26 #1216864

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7045
In mijn antieke Seagull moet SAE140, schrijven ze in GB. Dit vet kan tegen water en wordt dan een creme-achtige substantie. Bron: www.savingoldseagulls. Ooit had ik een oud motortje en daar moest in de gearbox een soort vet uit een tube met een tuit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staartolie 12 okt 2020 07:38 #1216873

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
jerry schreef :
In mijn antieke Seagull moet SAE140, schrijven ze in GB. Dit vet kan tegen water en wordt dan een creme-achtige substantie. Bron: www.savingoldseagulls.

Hoogst eigenaardig. Die creme is juist het resultaat van emulgeren van olie en water en dat is normaliter nou juist wat je níet wil. :huh:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staartolie 12 okt 2020 07:52 #1216875

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
Eclips schreef :
jerry schreef :
In mijn antieke Seagull moet SAE140, schrijven ze in GB. Dit vet kan tegen water en wordt dan een creme-achtige substantie. Bron: www.savingoldseagulls.

Hoogst eigenaardig. Die creme is juist het resultaat van emulgeren van olie en water en dat is normaliter nou juist wat je níet wil. :huh:

Het is van deze olie juist de bedoeling dat i.g.v. lekkage er een emulsie ontstaat die toch blijft smeren.
Werd b.v. ook toegepast bij ouderwetse stoom machines, waar altijd contact is tussen olie en stoom/water.
Ook bij olie gesmeerde schroefas lagers wordt dit soort olie toegepast.
Laatst bewerkt: 12 okt 2020 07:54 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staartolie 12 okt 2020 08:09 #1216883

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
Ja, dat vermoedde ik wel. Alleen "kan tegen water" is in dit verband wel een wat rekbaar begrip. Overigens zou ik in de staart van een 4 pk Tomos gewoon goede staartolie doen. Het ding is zo rudimentair gebouwd dat er voor de tandwielsmering een olie wordt geadviseerd die helemaal niet voor tandwielen bedoeld is. Of de Joegoslaven wisten destijds vooraf al dat ze het geheel niet dicht konden krijgen. :whistle:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staartolie 12 okt 2020 12:57 #1216977

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 428
Een SAE 20 of 30 is een single grade olie (een klassieke olie) doe er maar gewone staartolie in zeker geen multigrade.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staartolie 19 okt 2020 17:20 #1219518

  • alexj
  • alexj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Ik sleutel ontzettend veel aan de Tomos buitenboordmotoren, maar voor de tandwielolie houd ik niet de fabrieksspecificatie aan.

De ervaring heeft geleerd dat het belangrijk is voor deze motoren om een goede olie speciaal voor buitenboordmotoren te plaatsen. Mocht er een keerring lekken, dan neemt de olie het vocht op en blijft het niet onderin het staartstuk staan. Dit voorkomt dat de lagers en tandwielen vastrotten.

Stuur gerust een berichtje bij interesse, ik heb de juiste olie (voor het behoud van het staartstuk) op voorraad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl