Wat is er tot nu toe gebeurd is:
1. Een vriend van ons had in de kelder een geërfde buitenboordmotor (Suzuki DF5 uit 2004) die hij erfde, maar die was bijna nieuw maar lange tijd niet gebruikt.
2. Bij het uitproberen startte de motor maar moeizaam, en draaide maar korte tijd.
3. Ik ging ervan uit dat de carburateur vuil was. Heb deze gedemonteerd, schoongemaakt met perslucht en teruggezet. Daarna liep de motor (in de tuin) regelmatig en perfect, ook zonder choke (we lieten de motor ding 5-6 minuten draaien).
4. Motor mee teruggenomen op de boot:
- De motor start nog steeds zonder probleem met choke, en loopt dan zonder problemen ongeveer 25-30 seconden (koud, indien warm iets korter heb ik het gevoel).
- PROBLEEM: Dan loopt de motor op hol ... (meer en meer toeren) totdat ik aan het stopkoord trek), alsof de motor volgas krijgt, maar de hendel staat bij start / stationair. Dit gebeurt voor A) met of zonder choke en
ook als je vooruit schakelt en de motor belast. Op de een of andere manier krijgt de motor te veel lucht / brandstofmengsel.
5. Ik vond online alleen voorbeelden van motoren die afslaan, niet dat ze op hol slaan. Het enige dat ik me kon voorstellen (vanuit mijn ervaring met dieselauto's) is "te veel motorolie in het carter". Aangezien iemand anders olie heeft toegevoegd (10w40 zoals aanbevolen door de fabrikant) kan dit het geval zijn. Gisteren heb ik de olie helemaal laten oplopen en vond ik eigenlijk 950 ml, waarvan 700-740 ml de handleiding van de fabrikant is. Goot 700 ml terug en probeerde het opnieuw. Helaas was er na 30 seconden hardlopen nog steeds hetzelfde probleem.
Het enige wat ik nu nog kan bedenken is dat de cilinderkoppakking defect is, waardoor na korte tijd de druk te hoog wordt en er nog steeds olie wordt verbrand, maar dit is een probleem dat ik alleen ken van dieselmotoren.
Ik heb de brandstofleiding en het filter gecontroleerd, beide kabels etc. Alles ziet er normaal uit.
Herkent iemand dit probleem? Ideeën, wat zou de oorzaak kunnen zijn en wat kunnen we nog proberen?
Bij voorbaat hartelijk dank voor uw hulp en gedachte.
LG uit Berlijn
Bastiaan
Hier een kleine video van proefopstelling, met excuses voor het scheldwoord aan het einde.
De controlestraal koeling is slecht te zien, maar liep als ik het me goed herinner, aan boord (met zelfde probleem) in elk geval wel.
drive.google.com/file/d/1Pt7WnoY…iew?usp=sharing