kaaiman schreef :
Joop66 schreef :
Niet om t een of ander, maar de drukken die spelen rondom de carterspoeling, of verbranding, overtreffen de zwaarterkracht vele vele malen. Ook zou een dergelijk slangetje dat nooit volhouden. Ook zijn de temperaturen veel te hoog.
Check-valve suggereert terugslagklep of eenwegklep. IK vermoed veel eerder iets met koelwater. Waar de onderste nippel uit komt, is niet goed te zien. De bovenste staat vrijwel precies in de koelmantel van de cilinder.
Waar heb je die exploded view vandaan?
Misschien kan ik dan meekijken.
Op mijn Honda zit ook een vergelijkbare aansluiting die inderdaad voor spoeling van de koelwater kanalen is. Wanneer je op zout vaart bv. met een trailer naar de zee, dan kun je daarna de motor met zoet water doorspoelen.
Jan
Het is echt niet voor de spoeling van het koelwater. De bovenste aansluiting komt in de cylinder wand uit en is niet aangesloten op de koelkanalen. Het is een klein gaatje in de cylinderwand (ca 3 mm) en zit ter hoogte van de spoelpoorten.
In eerste instantie (voordat ik de kop er af had) nam ik ook aan dat te maken had met koelwater. Maar toch niet.
Als ik op het slangetje aansluit op de onderste aansluiting en blaas/zuig lekt er niets. Lijkt een gesloten ruimte. Ik zal de carabateur er eens afhalen. Kijken of er kanaaltje via de cabarateur naar de membraampomp loopt.
Ik wordt wel steeds nieuwsgieriger wat het nu is.