Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: KOELING Volvo Penta MD11C

KOELING Volvo Penta MD11C 18 okt 2020 16:11 #1219092

  • Linda4
  • Linda4's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Hallo allemaal,

even voorstellen: Ik ben Bert, al een tijd een zeer geïnteresseerd volger van het forum.
Ik ben ongeveer een half jaar in het bezit van een Volvo penta MD11c met een Martec interkoeler
met sinds een poosje een koelingsprobleem (en misschien meer..)

Ik hoor nu verschillende lezers al denken, 'daar gaan we weer,... Oude volvo en de koeling...
Heb t forum al doorgespit, maar toch nog een paar vragen.

Situatie: Martec interkoeler functioneerde in eerste instantie goed (hij heeft het jaren goed gedaan maar motor wel weinig gebruikt) daarna oververhitting.
Monteur er bij: vacuumventiel er af gehaald. Dat vacuumventiel heeft trouwens een dun slangetje wat in een flesje hangt en waar voorheen wat in druppelde maar wat de laatste tijd fiks over stroomde. Resultaat: oververhitting
Monteur er bij (zelfde) thermostaat er uit: oververhitting

Na een boel nadenken en sparren ten einde raad de martec er maar af gehaald.
We waren onder weg en konden er prima mee thuis komen (motor bleef dan wel veel te koel, niet boven de 40gr)

Voor we de boel open gaan maken voor inspectie (en dan revisie)een paar vragen

1. gezien de rook (lichtgrijs, stoom?) zou ik een lekke koppaking kunnen hebben, mede gezien het feit dat de inhoud van de warmtewisselaar roestbruin is (of is dit normaal voor een oude motor) Interkoeler had in het verleden ook wel eens sporen van overdruk.
2. kan een lekke koppakking oververhitting van interne koelsysteem veroorzaken?
3. Ik heb een nieuwe thermostaat gekocht voor martec, alleen heeft deze geen gaatje wat de vorige thermostaat wel had. Maakt dat wat uit?

Ben zeer benieuwd naar alle bevindingen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KOELING Volvo Penta MD11C 18 okt 2020 16:31 #1219110

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
Mijn Yanmar was ook voorzien van een Martec warmtewisselaar. Na een tijdje varen ging het temperatuuralarm af en dat lag niet aan de thermostaat of de impeller. Zonder de Martec, dus direct gekoeld met buitenwater, bleef de motor op de goede temperatuur. Uiteindelijk bleek de oorzaak van de oververhitting te liggen in het Martec circulatiepompje dat nog maar 50% haalde van de oorspronkelijke opbrengst. Ik heb er een nieuw pompje in gezet en toen werkte alles perfect. Mijn advies: neem het pompje er uit , zet er 12 Volt op , laat het draaien en meet de opbrengst , bijvoorbeeld door het 1 minuut te laten draaien en water van de ene emmer in de andere te pompen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KOELING Volvo Penta MD11C 18 okt 2020 16:33 #1219112

Je hebt nu dus een direct gekoelde motor. Die worden dan 60 a 65 graden...40 graden, ik denk inderdaad dat je een lekke koppakking hebt. Ik kan dat controleren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KOELING Volvo Penta MD11C 18 okt 2020 17:34 #1219139

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
jerry schreef :
Mijn Yanmar was ook voorzien van een Martec warmtewisselaar. Na een tijdje varen ging het temperatuuralarm af en dat lag niet aan de thermostaat of de impeller. Zonder de Martec, dus direct gekoeld met buitenwater, bleef de motor op de goede temperatuur. Uiteindelijk bleek de oorzaak van de oververhitting te liggen in het Martec circulatiepompje dat nog maar 50% haalde van de oorspronkelijke opbrengst. Ik heb er een nieuw pompje in gezet en toen werkte alles perfect. Mijn advies: neem het pompje er uit , zet er 12 Volt op , laat het draaien en meet de opbrengst , bijvoorbeeld door het 1 minuut te laten draaien en water van de ene emmer in de andere te pompen.

De oorspronkelijk Martec Johnson circulatie pomp had een afdichting naar de electromotor. Die zou kunnen gaan lekken, waardoor het minder werkt.

De moderne pomp heeft een magnetisch aangedreven propellor, zoiets als een roerpropellor.

Kan ook mogelijk zijn dat er vuil losgekomen in de oudere motor. Eenvoudig tijdelijk een stukje nylonkous in een slang verbinding en die een paar keer vervangen. Kun je zien hoeveel vuil er in je motor circuleert en kun je dit opvangen.

Bij een lekke koppakking krijg je druk op het koelsysteem en gaat deel van koelvloeistof verloren.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KOELING Volvo Penta MD11C 18 okt 2020 19:18 #1219186

Jammer dat je Martec niet meer aangesloten is. Wanneer je de motor op contact zet, dus niet starten, kun je het motortje horen lopen. Wanneer je de dop van de Martec eraf haalt (dus van het koelvloeistof reservoir) dan moet je een verklikkerstraaltje zien. Zo niet, je hoort wel het motortje, is of het motortje kapot of de er zit een verstopping in het motor koelcircuit. Een ander optie is dat het buitenwatercircuit niet doorloopt. Er zit verstopping in de warmtewisselaar. Je kunt van de horizontale warmtewisselaar het dekseltje eraf halen. Wel uiteraard de afsluiter van het buitenwater op dicht zetten! De warmetewisselaar bestaat uit een bundel pijpjes waardoor het buitenwater loopt. Je kunt dan met een spaak of lange electriciteitsdraad de pijpjes doorprikken. Wel even spannender is de motor laten lopen. Het buitenwater moet dan aan een kant eruit stromen. Het water stroomt namelijk in twee richtingen (heen en retour) door de pijpjes.

Succes!
Arjen
Laatst bewerkt: 18 okt 2020 19:22 door Esperance.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KOELING Volvo Penta MD11C 19 okt 2020 07:48 #1219298

  • Linda4
  • Linda4's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Hallo allemaal, bedankt voor de snelle reacties,

Nog een paar opmerkingen:
motor loopt prima en start prima
geen water bij de olie
opbrengst koelwater zonder Martec is 3 liter per minuut bij 1000 rpm. Voor wat het zegt, maar volgens mij niet zo slecht
martec is schoongemaakt en is goed
pompje van martec loopt ook prima
het is zeker de bedoeling de martec terug te plaatsen maar natuurlijk eerst ea uitzoeken.
Ik zal vanmiddag eens de opbrengst van het pompje meten (wat moet de opbrengst zijn?)

Motor komt niet boven de 40 gr. : Dit is een teken van lekke koppakking? Motor wordt gekoeld op plekken waar het niet moet?

Nu nog de vraag of een lekke koppakking (overdruk op koelsysteem?) voor oververhitting kan zorgen.
Of heb ik hier misschien 2 problemen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KOELING Volvo Penta MD11C 19 okt 2020 07:51 #1219299

  • Linda4
  • Linda4's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
oh en wat de temperatuur betreft: die 60- 65 gr. geldt voor een motor met thermostaat, dat motor nu niet boven de 40 gr komt kan kloppen?
bert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KOELING Volvo Penta MD11C 19 okt 2020 08:25 #1219311

Linda4 schreef :
Hallo allemaal, bedankt voor de snelle reacties,

Nog een paar opmerkingen:
motor loopt prima en start prima
geen water bij de olie
opbrengst koelwater zonder Martec is 3 liter per minuut bij 1000 rpm. Voor wat het zegt, maar volgens mij niet zo slecht
martec is schoongemaakt en is goed
pompje van martec loopt ook prima
het is zeker de bedoeling de martec terug te plaatsen maar natuurlijk eerst ea uitzoeken.
Ik zal vanmiddag eens de opbrengst van het pompje meten (wat moet de opbrengst zijn?)

Motor komt niet boven de 40 gr. : Dit is een teken van lekke koppakking? Motor wordt gekoeld op plekken waar het niet moet?

Zonder thermostaat kan de motor moeizaam op temperatuur komen dus dan duurt het kang voordat de motor warm is.
Voor directe koeling is de thermostaat afgesteld op 60-65 graden ivm ketelsteen. 60-65 graden is nog steeds te laag voor de ideale verbranding van diesel.
Met een martec koeler heb je een indirecte koeling, indirecte koelingen hebben een thermostaat van 80-85 graden.

Als een motor een lekkende cilinderkoppakking heeft kan het koelwater in je cilinderbus terecht komen en daardoor de motor van binnenuit koelen. Je hebt dan niet perse water in je olie.

Een lekke cilinderkoppakking kan ook resulteren dat je verbrandingsgassen door de pakking je koeling ingeblazen worden. Met een indirecte koeling zal er drukopbouw in je primaire koelsysteem plaatsvinden met als gevolg dat je overstort verntiel / dop opengaat en je primaire koelsysteem leeggeblazen wordt met oververhitting als gevolg.

Bij direct gekoelde motoren is een lekkende koppakking niet zo 1,2,3 in de uitlaat te detecteren omdat overdruk opgaat in je uitlaatgassen. evt uitgeblazen koelwater zie je ook niet omdat je zowieso water in de uitlaat hebt.
Bij een indirect gekoeld systeem zou je mogelijk koelvloeitof in de uitlaat kunnen vinden bij een lekkende koppakking. je kan soms de glycol ook ruiken/proeven hoewel dat moeilijk blijft ivm verdunning met koelwater uit de uitlaat.
Compressie en lektester kan een uitkomst bieden.

De MD11C heeft overigens ook een natte cilindervoering dus bussen zitten met "O"ringen in je blok met de voet. Bij demontage kop hier rekening mee houden

Nu nog de vraag of een lekke koppakking (overdruk op koelsysteem?) voor oververhitting kan zorgen.
Of heb ik hier misschien 2 problemen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KOELING Volvo Penta MD11C 19 okt 2020 09:07 #1219334

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
Linda4 schreef :
Hallo allemaal, bedankt voor de snelle reacties,

Nog een paar opmerkingen:
motor loopt prima en start prima
geen water bij de olie
opbrengst koelwater zonder Martec is 3 liter per minuut bij 1000 rpm. Voor wat het zegt, maar volgens mij niet zo slecht
martec is schoongemaakt en is goed
pompje van martec loopt ook prima
het is zeker de bedoeling de martec terug te plaatsen maar natuurlijk eerst ea uitzoeken.
Ik zal vanmiddag eens de opbrengst van het pompje meten (wat moet de opbrengst zijn?)

Motor komt niet boven de 40 gr. : Dit is een teken van lekke koppakking? Motor wordt gekoeld op plekken waar het niet moet?

Nu nog de vraag of een lekke koppakking (overdruk op koelsysteem?) voor oververhitting kan zorgen.
Of heb ik hier misschien 2 problemen?

Als er veel uitlaatgassen in het koelwatercircuit komen t.g.v. een lekke koppakking, kan dat gevolgen hebben voor de koelwatercirculatie. Die zal dan onvoldoende kunnen zijn. Kan de oorzaak van oververhitting zijn.
De verkleuring van het koelmiddel kan ook duiden op uitlaatgassen in het koelwater systeem.
Laatst bewerkt: 19 okt 2020 09:10 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KOELING Volvo Penta MD11C 19 okt 2020 09:14 #1219340

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
Als het goed is staat op het typeplaatje van het Martec pompje de ontworpen opbrengst in liters. Dat was tenminste bij mijn (Johnson) pompje het geval. Als de bootmotor goed loopt zonder de Martec koeling kan de oorzaak alleen maar liggen in de Martec. Dus: het zijn de kanalen in de warmtewisselaar (verstopping), de thermostaat ( defect, dus testen in een pannetje water op het gas) of het circulatiepompje ( versleten, dus opbrengst meten). Nieuwe pompjes zijn goed verkrijgbaar. Ik kocht het mijne bij Van Rij watersport in Rotterdam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KOELING Volvo Penta MD11C 19 okt 2020 09:51 #1219361

  • Bartaki
  • Bartaki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Wat ik graag zou willen weten is, waarom een thermostaat géén gaatje aan de bovenkant heeft? Is dit wellicht om zodoende het systeem zeer snel op temperatuur te brengen, omdat de motor net na het starten helemaal niet gekoeld wordt? Ik zou denken dat de motor, net na het starten, tijdelijk helemaal niet gekoeld wordt, totdat de thermostaat zich opent.
Laatst bewerkt: 19 okt 2020 10:03 door Bartaki.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KOELING Volvo Penta MD11C 19 okt 2020 15:44 #1219475

Wanneer ik dat allemaal nog eens nalees,kom ik tot de conclussie dat het motorgedeelte gewoon goed is. Bij directe koeling geen problemen. Bijgesloten een grafiekje die ik eens gemaakt heb van de MD11C bij verschillende toerentallen. Jouw 3 ltr/min komt overeen met mijn meting.
Het kan nu alleen zijn dat er iets aan de hand is met de Martec koeler! Of de warmtewisselaar is verstopt of het pompje werkt niet goed.

Succes!
Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KOELING Volvo Penta MD11C 19 okt 2020 16:51 #1219503

  • Linda4
  • Linda4's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Bedankt voor het statistiekje.
Vanmiddag pompje getest en dat lijkt inderdaad op halve kracht te werken!
Heb ik nog steeds mijn twijfels over de koppakking
Dus: De Optimaal, mocht het mogelijk zijn compressie te testen, heel graag. boot ligt in Amsterdam

groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KOELING Volvo Penta MD11C 19 okt 2020 19:16 #1219544

Stuur maar een pb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KOELING Volvo Penta MD11C 20 okt 2020 19:15 #1219882

  • Linda4
  • Linda4's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
...een PB stuur ik via een verzoek om connectie neem ik aan?
In ieder geval staat dat verzoek al een poosje aan, groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KOELING Volvo Penta MD11C 20 okt 2020 21:08 #1219916

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
Een PB verstuur je via de profielpagina van degene die je wilt bereiken. Kan gewoon via de knop Berichten bovenaan de pagina. Hoeft dus niet via Connectie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KOELING Volvo Penta MD11C 20 okt 2020 21:16 #1219918

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Of op het blauwe tekstballonnetje klikken

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KOELING Volvo Penta MD11C 23 nov 2020 17:28 #1230644

  • Linda4
  • Linda4's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
We zijn een poosje verder en ik kom er eindelijk toe de MArtec er weer op te zetten met een nieuw (iets krachtiger pompje.
Bij de vorige pomp zat een rubber S-bocht van martec naar motor. Deze is slecht en wil ik weghalen. Nou vind ik dat er wel een meer vloeiende manier is om ea te verbinden.
Vraag: die S-bocht is neem ik aan niets anders dan een snelle manier om de martec te installeren zonder iets aan de motor te hoeven doen? De bocht dient geen doel neem ik aan? (integendeel zou ik zeggen)
bedankt vast
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.369 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl