jerry schreef :
Mijn Yanmar was ook voorzien van een Martec warmtewisselaar. Na een tijdje varen ging het temperatuuralarm af en dat lag niet aan de thermostaat of de impeller. Zonder de Martec, dus direct gekoeld met buitenwater, bleef de motor op de goede temperatuur. Uiteindelijk bleek de oorzaak van de oververhitting te liggen in het Martec circulatiepompje dat nog maar 50% haalde van de oorspronkelijke opbrengst. Ik heb er een nieuw pompje in gezet en toen werkte alles perfect. Mijn advies: neem het pompje er uit , zet er 12 Volt op , laat het draaien en meet de opbrengst , bijvoorbeeld door het 1 minuut te laten draaien en water van de ene emmer in de andere te pompen.
De oorspronkelijk Martec Johnson circulatie pomp had een afdichting naar de electromotor. Die zou kunnen gaan lekken, waardoor het minder werkt.
De moderne pomp heeft een magnetisch aangedreven propellor, zoiets als een roerpropellor.
Kan ook mogelijk zijn dat er vuil losgekomen in de oudere motor. Eenvoudig tijdelijk een stukje nylonkous in een slang verbinding en die een paar keer vervangen. Kun je zien hoeveel vuil er in je motor circuleert en kun je dit opvangen.
Bij een lekke koppakking krijg je druk op het koelsysteem en gaat deel van koelvloeistof verloren.
Bram