Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hulp Suzuki DF2.5 vast met olie in cylinder

Hulp Suzuki DF2.5 vast met olie in cylinder 25 okt 2020 19:14 #1221379

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Nog even de boot verleggen naar een haven die wel open blijft om de winter door te kunnen zeilen, want ik hoop op nog mooie zeil dagen als vorig jaar in november.
Dus hop de kleine buitenboordmotor erop. Gaskraan open, in neutraal, sleutelclipje erop, maar na een kleine trekbeweging waarvan ik eerst dacht dat hij net op de compressie stond zit hij vast.
Op de eerste 12 cm koord krijg ik hem niet meer aangetrokken. Whoops. Dat wordt niet verleggen.


Een maal thuis het internet op.
AI, Het komt vaker voor. Met name als de motor op de verkeerde kant gelegen heeft, schijn er olie vanuit de voorraadpan zijn weg naar de cilinder te kunnen vinden. En omdat olie niet samen te persen (trekken) is als lucht zit hij vast.

Maar ik had de motor op de goede kant liggen. Ook daarvan kom ik slecht een paar meldingen tegen met deze motor maar helaas geen oorzaak of oplossing. Thuis heb ik de bougie eruit gehaald, en bleek de cilinder inderdaad nogal wat olie te bevatten. Met trekken en lappen ervoor de olie eruit, en nog een doek erin op de laatste eruit te halen. Bougie schoon en de motor diet het nu weer.

De motor is erg nieuw nog geen 15 vaaruren, en is als boekje ingelopen.
Eind augustus nog een eerste inloop service beurt gehad en bemerkte wel dat af en toe het starten lastiger was, en tijdens het varen de laatste keer het vermogen wat terug liep, maar weet dat toen aan trilling en draaide het gas weer wat meer open.

Weet iemand wat de oorzaak ervan zou kunnen zijn?
Is of hoe kan ik dii olie in de cylinder voorkomen terwijl de motor toch moet liggen. Er is voor deze kleine motoren geen passend veiligheidsslot en kan hem niet achterop laten.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Laatst bewerkt: 25 okt 2020 19:15 door scope. Reden: typefout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp Suzuki DF2.5 vast met olie in cylinder 25 okt 2020 20:42 #1221452

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7580
Heb dat motortje ook gehad en inderdaad slechts op 1 kant te leggen.
Als het op de andere kant ook niet wil lukken, zou ik dealer raadplegen ivm garantie...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp Suzuki DF2.5 vast met olie in cylinder 25 okt 2020 21:53 #1221479

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Ik gebruikte een Stazo ketting om de staart met discusslot: past op elke BBmotor.
Zo'n "scooterslot" dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp Suzuki DF2.5 vast met olie in cylinder 26 okt 2020 05:52 #1221498

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Wij hebben hetzelfde motortje voor de bijboot en zijn nu bezig het om te ruilen voor een tweetakt. Helemaal klaar met die olielekkage.
Bij geen gebruik van de bijboot is hij onderdeks liggend opgeborgen. Ook al leg je hem op de goede kant, zodra er wat helling of golfslag komt heb je de kans weer een olieplas onder de motor te vinden. Zelfde al een keer in de auto gehad.
Gelukkig nog geen olie in de cylinder.

Mijn conclusie is dat bij dit motortje de marges te klein zijn voor onze manier van gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp Suzuki DF2.5 vast met olie in cylinder 26 okt 2020 13:39 #1221629

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Het lijkt er inderdaad op dat, wanneer de motor op een platte ondergrond ligt de staart max maar 5-10 cm lager ligt en dat goed gaat. Zodra de staart maar iets hoger dan het midden komt er dus blijkbaar al olie in de cylinder kan lopen. Wat starten belemmerd en olie in de uitlaatgoot in het staartstuk loopt.

Met oppakken en in de auto leggen even de staart wat hoger en hoppa tis al te laat dus blijkbaar.
Op een boot opslaan zal dan echt de staart lager moeten en in de lengte richting om voor de golfslag te compenseren.

Dat had ik dit niet verwacht van dit motortje, en nieuw gekocht is dat voor dat geld inderdaad wel een echte beperking die ik mij niet gerealiseerd had.
Toch wel benieuwd hoe dat intern in de motor zit en of er iets aan te doen is.

Bij het eraf en erop tillen en vervoer is nooit helemaal te voorkomen dat de staart altijd laag of laag genoeg hangt.
Stom ontwerp dus. En heb je ongemerkt vaker wat olie in de cylinder dan je merkt omdat hij dan nog aan te trekken is.


Gisteren nog even 'geknutseld' en de motor weer aan de praat gekregen.
Met het uitdraaien van de bougie, meteen duidelijk dat deze onder de olie zat.
Dan kun je ook meteen weer aan het koord trekken, met als resultaat klodders olie eruit. (doekje voor de opening is handig....)
Met die doek...haha... een aantal keer flink hard trekken om de olie eruit te duwen.
Daarna er een lap ingepropt om de laatste olie op te 'zuigen' en een nacht zijn werk laten doen.
De bougie met wasbenzine schoongemaakt en er weer in.

Daarna hangend aan de afvalcontainer en een emmer water gestart.
Hij sloeg goed aan en met flinke rookwolken de olie wegwerkend. Ik heb de motor niet heet laten draaien en na een halve minuut was de rook weg. En lijkt alles weer normaal.

Na een nacht laten hangen, gemerkt dat er inderdaad oliedruppels uit het uitlaatdeel komen en zal wel even duren voor die weg zijn.

Op zich is olie in de cylinder te verhelpen en minder slecht dan water oud. Toch raakt het de betrouwbaarheid als je weg wil.
Hij gaat wel naar de service man want toen hij nieuw was had ik dit probleem onder gelijke omstandigheden niet.
Als ik meer weet post ik het hier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp Suzuki DF2.5 vast met olie in cylinder 26 okt 2020 15:59 #1221678

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
scope schreef :
Het lijkt er inderdaad op dat, wanneer de motor op een platte ondergrond ligt de staart max maar 5-10 cm lager ligt en dat goed gaat. Zodra de staart maar iets hoger dan het midden komt er dus blijkbaar al olie in de cylinder kan lopen. Wat starten belemmerd en olie in de uitlaatgoot in het staartstuk loopt.

Met oppakken en in de auto leggen even de staart wat hoger en hoppa tis al te laat dus blijkbaar.
Op een boot opslaan zal dan echt de staart lager moeten en in de lengte richting om voor de golfslag te compenseren.

Dat had ik dit niet verwacht van dit motortje, en nieuw gekocht is dat voor dat geld inderdaad wel een echte beperking die ik mij niet gerealiseerd had.
Toch wel benieuwd hoe dat intern in de motor zit en of er iets aan te doen is.

Niets aan te doen. Een 4T heeft een carter met smeerolie. Die smeerolie loopt omhoog als de motor vlak ligt of op de kop. De olie wurmt zich dan via de zuigerveren naar de "bovenkant" van de zuiger. Kan misschien ook wel via de carteontluchting en een openstaande inlaat klep. Zal ook wel iets over in de gebruiksaanwijzing staan .
Een 2T heeft geen carter met olie
Laatst bewerkt: 26 okt 2020 16:01 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp Suzuki DF2.5 vast met olie in cylinder 26 okt 2020 17:16 #1221711

madoc schreef :
scope schreef :
Het lijkt er inderdaad op dat, wanneer de motor op een platte ondergrond ligt de staart max maar 5-10 cm lager ligt en dat goed gaat. Zodra de staart maar iets hoger dan het midden komt er dus blijkbaar al olie in de cylinder kan lopen. Wat starten belemmerd en olie in de uitlaatgoot in het staartstuk loopt.

Met oppakken en in de auto leggen even de staart wat hoger en hoppa tis al te laat dus blijkbaar.
Op een boot opslaan zal dan echt de staart lager moeten en in de lengte richting om voor de golfslag te compenseren.

Dat had ik dit niet verwacht van dit motortje, en nieuw gekocht is dat voor dat geld inderdaad wel een echte beperking die ik mij niet gerealiseerd had.
Toch wel benieuwd hoe dat intern in de motor zit en of er iets aan te doen is.

Niets aan te doen. Een 4T heeft een carter met smeerolie. Die smeerolie loopt omhoog als de motor vlak ligt of op de kop. De olie wurmt zich dan via de zuigerveren naar de "bovenkant" van de zuiger. Kan misschien ook wel via de carteontluchting en een openstaande inlaat klep. Zal ook wel iets over in de gebruiksaanwijzing staan .
Een 2T heeft geen carter met olie

Scope, doe jezelf een lol. 4-takt eruit, en daarvoor een onverwoestbare Yamaha 4AC 4pk 2-takt. Vullen met acrylaatbenzine (Aspen 2 takt).
Die benzine gomt niet. Stinkt niet. Motor kan je neerleggen hoe je wilt (na gebruik benzinekraan dicht, en ff vlotterkamer in carburateur leeg laten draarien..) Start altijd (electronische ontsteking).

Deze motortjes zijn voor af en toe gebruik in een dingy echt perfect...

Heb ervaring met Mercury 6pk 4 takt, Yamaha 4pk 4-takt, maar die Yamaha 4AC was m’n favoriet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp Suzuki DF2.5 vast met olie in cylinder 28 okt 2020 11:19 #1222132

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Motor schuin liggend op de juiste kant opbergen en met Aspen 4takt benzine er in. Lijkt me sterk dat je dan nog problemen hebt met olie en of starten. Stank is ook weg en de motor is zo licht dat deze zelfs makkelijk in de kajuit neergelegd kan worden. Om een 2takt aan te schaffen die nieuw al vele jaren niet meer verkocht mag worden terwijl het eigenlijk aan eigen handelen te danken is of de motor problemen geeft, zou mijn voorkeur niet zijn.

Eigenaar van een uitstekend lopende Suzuki 2,5 pk 4takt!
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp Suzuki DF2.5 vast met olie in cylinder 28 okt 2020 14:05 #1222192

sjoerd1981 schreef :
madoc schreef :
scope schreef :
Het lijkt er inderdaad op dat, wanneer de motor op een platte ondergrond ligt de staart max maar 5-10 cm lager ligt en dat goed gaat. Zodra de staart maar iets hoger dan het midden komt er dus blijkbaar al olie in de cylinder kan lopen. Wat starten belemmerd en olie in de uitlaatgoot in het staartstuk loopt.

Met oppakken en in de auto leggen even de staart wat hoger en hoppa tis al te laat dus blijkbaar.
Op een boot opslaan zal dan echt de staart lager moeten en in de lengte richting om voor de golfslag te compenseren.

Dat had ik dit niet verwacht van dit motortje, en nieuw gekocht is dat voor dat geld inderdaad wel een echte beperking die ik mij niet gerealiseerd had.
Toch wel benieuwd hoe dat intern in de motor zit en of er iets aan te doen is.

Niets aan te doen. Een 4T heeft een carter met smeerolie. Die smeerolie loopt omhoog als de motor vlak ligt of op de kop. De olie wurmt zich dan via de zuigerveren naar de "bovenkant" van de zuiger. Kan misschien ook wel via de carteontluchting en een openstaande inlaat klep. Zal ook wel iets over in de gebruiksaanwijzing staan .
Een 2T heeft geen carter met olie

Scope, doe jezelf een lol. 4-takt eruit, en daarvoor een onverwoestbare Yamaha 4AC 4pk 2-takt. Vullen met acrylaatbenzine (Aspen 2 takt).
Die benzine gomt niet. Stinkt niet. Motor kan je neerleggen hoe je wilt (na gebruik benzinekraan dicht, en ff vlotterkamer in carburateur leeg laten draarien..) Start altijd (electronische ontsteking).

Deze motortjes zijn voor af en toe gebruik in een dingy echt perfect...

Heb ervaring met Mercury 6pk 4 takt, Yamaha 4pk 4-takt, maar die Yamaha 4AC was m’n favoriet...

Handige tip voor tweetakten: voor de winter laten smoren in dunne olie, in UK heb je daar speciale spuitbussen voor, dat heet daar "flogging oil". De eerste start is wat lastiger maar vanbinnen is het wel lekker ingesmeerd voor de winter.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp Suzuki DF2.5 vast met olie in cylinder 28 okt 2020 14:38 #1222210

Zojuist even de manual geraadpleegd, maar tijdens het horizontaal opslaan (op de knuppel liggend) mag er geen brandstof meer in de leiding / carburateur zitten. en het koelwater moet ook uit het motortje gelopen zijn. Risico met water is dat het de cilinder (via uitlaatklep) en carter in kan lopen. Olie drijft dus zal terugstromen de verbrandingskamer in. Lijkt mij wijs het oliepeil te controleren en na te gaan of er geen water en/of brandstofvervuiling is in het carter...

Ik heb overigens nog nooit gezien dat een motor op deze horizontale wijze wordt opgeslagen...
Laatst bewerkt: 28 okt 2020 14:42 door I am Roaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp Suzuki DF2.5 vast met olie in cylinder 29 okt 2020 21:52 #1222774

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Bedankt voor jullie reacties.
Voor de aanschaf van deze heb ik wel wat opties bekeken, waaronder een Yamaha 2pk 2 takt, een 4pk 2 takt en een Honda 3pk.
de Y 2 (malta) vond ik wel een mooi klein opdondertje, maar die te koop was, was geen langstaart en viel af.
de Y 4 vond ik met zijn 21 kilo 7 kilo meer dan de Suzuki veel te zwaar. ....maar daarom wellicht onverwoestbaar:) Hij moet er bij mij vaak op en af en hanteerbaarheid als ook minder gewicht op de spiegel vond ik ook zeilend van belang.

De H 3 luchtgekoeld, leek me fijn en geen impellergedoe, maar vond ik net zoveel herrie maken als een 2 takt.

Qua brandstof gebruik ik Aspen 4takt, nog nooit wat anders ingezeten, juist vanwege onregelmatig gebruik, en met Aspen oranje erg goede ervaring met de kettingzaag die ook zo zijn seizoenen kent.

Het berichtje van Madoc en dat er olie via de kleppen in de cylinder zou kunnen lopen....de in/uit kleppen in cylinder zijn toch olievrij en enkel voor de verbrandingsgassen in/ uit? Ik weet er te weinig van af (leer steeds meer:) maar anders zou hij ook tijdens gebruik toch olie verbruiken?

Je berichtje deed me wel realiseren dat ik een langstaart heb. Bij een motor met een korte staart is de hoek wat stijler en minder risico op olie in cylinder misschien.
Hoewel de motor plat lag in de boot is misschien de lichte helling van de jollensteiger toch net gelijk en misschien net groter dan de helling kop naar staart op een vlakke ondergrond geweest. Hoewel hij daar dit seizoen lag en nooit problemen gehad maar de laatste keer ging het dus mis.

Omdat de cylinder haaks op het de staartrichting is, en dus eigenlijk plat ligt in gebruik, moet hij als op de illustratie van I am Roaring (thanks!) goed te zien is in twee assen schuin liggen. 1 naar de prop, en 2. tankdopkant hoger en daarmee Toevallig...de kop van cylinder/klepzijde naar onder gericht.

Wat is erger, en dus ik in het vervolg echt nog meer op moet letten? De staart die echt lager moet liggen of de kop op de handelwijze liggend maar achterkant echt naar beneden wijzend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp Suzuki DF2.5 vast met olie in cylinder 30 okt 2020 08:14 #1222852

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Misschien dat het feit dat je een langstaart hebt iets uitmaakt, veel zal het niet zijn.
Zoals gezegd, onze kortstaart geeft ook ellende bij neerleggen.
Zowel in de auto als twee keer op de boot olie lekkage. Ook een keertje olie in de carburateur.
Deze week een Malta gekocht en de Suzuki gaat naar iemand die hem rechtop kan houden. Het is verder echt een fijn motortje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp Suzuki DF2.5 vast met olie in cylinder 30 okt 2020 20:39 #1223083

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ik denk zoals ook al eerder gezegd dat de olie in de kop en uit de motor loopt door het rollen van de boot door de golven. Ik heb zelf een Mercury 4pk 4takt die heb ik ook wel eens in de boot liggend gehad maar dan heb ik hetzelfde probleem dat de olie eruit loopt terwijl dit bij vervoer in de auto niet gebeurd.
Ik heb de motor achter de boot het hele seizoen met een buitenboordmotorslot en een veiligheidsketting zo je de motor nog houd mocht de motorplank breken). Zodra de boot de kant op gaat, gaat de motor eraf en mee naar huis tegen diefstal.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp Suzuki DF2.5 vast met olie in cylinder 31 okt 2020 08:08 #1223130

Probleem is dan wel hoe je de motor in de auto rechtop vervoert :huh:
En uiteraard thuis op een buitenboordmotorbok zetten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp Suzuki DF2.5 vast met olie in cylinder 05 nov 2020 13:36 #1224675

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
jemig ook nog verticaal vervoeren, tis nu al zo krap :blink:

Laatst bewerkt: 05 nov 2020 13:36 door scope.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.315 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl