madoc schreef :
scope schreef :
Het lijkt er inderdaad op dat, wanneer de motor op een platte ondergrond ligt de staart max maar 5-10 cm lager ligt en dat goed gaat. Zodra de staart maar iets hoger dan het midden komt er dus blijkbaar al olie in de cylinder kan lopen. Wat starten belemmerd en olie in de uitlaatgoot in het staartstuk loopt.
Met oppakken en in de auto leggen even de staart wat hoger en hoppa tis al te laat dus blijkbaar.
Op een boot opslaan zal dan echt de staart lager moeten en in de lengte richting om voor de golfslag te compenseren.
Dat had ik dit niet verwacht van dit motortje, en nieuw gekocht is dat voor dat geld inderdaad wel een echte beperking die ik mij niet gerealiseerd had.
Toch wel benieuwd hoe dat intern in de motor zit en of er iets aan te doen is.
Niets aan te doen. Een 4T heeft een carter met smeerolie. Die smeerolie loopt omhoog als de motor vlak ligt of op de kop. De olie wurmt zich dan via de zuigerveren naar de "bovenkant" van de zuiger. Kan misschien ook wel via de carteontluchting en een openstaande inlaat klep. Zal ook wel iets over in de gebruiksaanwijzing staan .
Een 2T heeft geen carter met olie
Scope, doe jezelf een lol. 4-takt eruit, en daarvoor een onverwoestbare Yamaha 4AC 4pk 2-takt. Vullen met acrylaatbenzine (Aspen 2 takt).
Die benzine gomt niet. Stinkt niet. Motor kan je neerleggen hoe je wilt (na gebruik benzinekraan dicht, en ff vlotterkamer in carburateur leeg laten draarien..) Start altijd (electronische ontsteking).
Deze motortjes zijn voor af en toe gebruik in een dingy echt perfect...
Heb ervaring met Mercury 6pk 4 takt, Yamaha 4pk 4-takt, maar die Yamaha 4AC was m’n favoriet...