RobinDrifter schreef :
de poelietrekker heb ik zelf niet geprobeerd, maar met een buisje van binnen eruit tikken zal lastig worden, zit namelijk gewoon goed vast en dan ga je steeds meer geweld gebruiken... maar misschien heb je wat meer mazzel
Let even op dat je waarschijnlijk een klein inbusje door je lager hebt zitten om het op z'n plek te houden die slecht zichtbaar is (ik kon het ook slecht zien, maar het lijkt er wel op)
Ik bedoelde de poelie trekker om de schroef eraf te krijgen, voor de lager zat ik te denken om zelf een soort van trekker te maken met een draadstang maar weinig plek om die langs buiten tegen te laten steunen.
Dat borg inbusje moet ik ff zoeken, eerst maar eens de restanten van die kokerwormen wegschuren !
Erikdejong schreef :
Soms zit de schroefas niet recht in de boot. Als je de schroef van de as afhaalt kun je soms de as langs de scheg van het roer er volledig uit trekken. Dit compenseert in "vooruit" ook gelijk het wieleffect an de schroef en bespaard brandstof. Dit maakt echter het wieleffect van de schroef aanzienlijk sterker in zijn achteruit.
Dat zou in elk geval verklaren waarom we achteruit enkel rondjes naar bakboord kunnen varen
FriendlySailor schreef :
Borging met een plaatje is normaal.
Een balk onder één van de schroefbladen zetten. Zo simpel.
![:sick: :sick:](/media/kunena/emoticons/sick.png)
Ja stom van mij, ik was al een hele constructie aan het bedenken met lijnen om de schroef vast te zetten maar zo een balk ik veel makkelijker
zeekraal schreef :
Als je ziet hoe de schroefaskoker in de boot zit zou ik daar het verschil niet zoeken.
Mogelijk is er bij het vervangen 5 jaar geleden helemaal niet naar uitlijning gekeken.
Er zit trouwens nogal verschil tussen hoe het op tekening staat en hoe het in werkelijk is uitgevoerd want daar staat een gland die met een stuk slang met slangklemmen aan de koker zit terwijl, voor zover ik het kan zien, het in werkelijkheid één geheel is.
De boot is 30 jaar oud maar deze moter is van 2008, misschien dat er toen dingen veranderd zijn.
Hun klant was de verkoper en van ons zouden ze waarschijnlijk toch niets meer horen dus het zou best kunnen dat ze de steunen er toen van ver onder gegooid hebben.