Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Motor demonteren om schroefaslager te vervangen ?

Motor demonteren om schroefaslager te vervangen ? 04 nov 2020 12:58 #1224421

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
Deze zomer gemerkt wat onze schroef bij hogere toerentallen begon te 'rammelen'.
Nu de boot op de kant staat is het tijd om dit probleem op te lossen.

Ik kan de schroefas vrij makkelijk een maar mm heen en weer bewegen dus daar kan ik al eens mee beginnen.

Maar als ik de constructie van de boot bekijk dan begin ik te vrezen dat de motor eruit (of op zijn minst los) moet om de as eruit te krijgen.

Achteraan zit de scheg van het roer dus daar kan ik niet voorbij, of mis ik iets ?





Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor demonteren om schroefaslager te vervangen ? 04 nov 2020 13:20 #1224430

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 822
De as tot aan de conus is 74cm lang, dat ga je naar buiten toe idd niet redden.

Afhankelijk van hoe oud de as is, kun je verwachten dat zowel de as als de buitenlager vervangen moet worden. Afhankelijk van de bewegingsruimte binnen zou je kunnen proberen de motor naar voren te halen en anders (deels) eruit te tillen.

Om goed mee te kunnen denken zijn foto's van binnen nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor demonteren om schroefaslager te vervangen ? 04 nov 2020 13:58 #1224433

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3725
Je kunt in eerste instantie proberen de as( zonder schroef) een beetje naar een zijde te trekken.
Er is n.l. altijd wel een beetje ruimte in het lager.
Misschien dat de schroefas dan net langs de scheg naar buiten getrokken kan worden.
Laatst bewerkt: 04 nov 2020 14:01 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor demonteren om schroefaslager te vervangen ? 04 nov 2020 14:26 #1224439

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1246
Misschien hoeft de as er niet eens uit en kan het lager er ook wel uitkrijgen als as er nog in zit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor demonteren om schroefaslager te vervangen ? 04 nov 2020 14:53 #1224450

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3725
CMO schreef :
Misschien hoeft de as er niet eens uit en kan het lager er ook wel uitkrijgen als as er nog in zit?

Zou idd kunnen als lager aan de buitenkant met een flensje aan de schroefas koker gemonteerd is.
Is op de foto niet te zien, maar wie weet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor demonteren om schroefaslager te vervangen ? 04 nov 2020 15:04 #1224453

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
Bedankt voor de feedback, ik zal eerst de schroef eens proberen los te krijgen en wat betere foto's nemen (wanneer het licht is).

De motor zit er van 2008 in en ik denk dat de as/schroef even oud zijn, maar dat was voor de boot in ons bezit was dus dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

ik kom erop terug
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor demonteren om schroefaslager te vervangen ? 04 nov 2020 15:34 #1224458

ik heb wel eens gehoord dat het met een poelietrekker ook moet lukken.. even googlen. Zelf lukte mij het door de as naar achter eruit te halen.. misschien lukt het inderdaad net langs het roerblad met een beetje mazzel. Sterkte met deze klus, ze zitten meestal goed vast! :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor demonteren om schroefaslager te vervangen ? 04 nov 2020 15:37 #1224461

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3462
iGrf schreef :
Bedankt voor de feedback, ik zal eerst de schroef eens proberen los te krijgen en wat betere foto's nemen (wanneer het licht is).

Maak dan ook de flens aan kk los en trek de as naar achteren. Kun je zien of die, zoals eerder als mogelijkheid aangegeven, ook is ingesleten. Kun je daar je taktiek om alles te herstellen op afstemmen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor demonteren om schroefaslager te vervangen ? 09 nov 2020 12:22 #1225736

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
Hierbij een update van wat ik al gevonden heb na wat gepruts dit weekend.
De as heb ik uit de keerkoppeling gekregen en naar achteren kunnen schuiven.
Je ziet waar de as in de buitenlager gezeten heeft maar ik voel geen verschil tussen de gave as.
in elk geval geen ingesleten rand ofzo.







De binnenlager ziet er in elk geval minder gezond uit.
Ik heb vorig jaar de vetkoorden vervangen en er tijdens het varen regelmatig vet tussen gepompt.
Resultaat was dat er weinig water maar wel vet uitkwam.
Alles werkt nog wel maar 't ziet er niet uit dus niet zeker of die kant vervangen moet worden ?






Wat ik wel merk is dat de uitlijning van de motor helemaal niet goed is.
Wanneer ik de as terug naar binnen schuif dan komt die bijna een cm uit het midden van de flens uit. Dit zal opgevangen geweest zijn door de rubberen koppeling maar goed is het niet. (tot zover de motorsteunen laten vervangen door een officiele volvo penta dealer).
Kan het zijn dat dit mijn enige probleem is en dat het met uitlijnen opgelost is of toch maar beter korte pijn en lagers vervangen ?


Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor demonteren om schroefaslager te vervangen ? 09 nov 2020 12:36 #1225737

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3725
Het lager zit helemaal achter en dat is de drager van de as. Dus zul je toch de schroef van de as af moeten trekken om dat lager te vervangen. Vermoedelijk is er net genoeg speling tussen lager en de as dat de as net langs de scheg uit de boot getrokken kan worden.
Het is in zoverre goed dat de as niet ingelopen is. Het is bedoeling dat het lager slijt en niet de as.
Laatst bewerkt: 09 nov 2020 12:40 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor demonteren om schroefaslager te vervangen ? 09 nov 2020 13:45 #1225761

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
Voor de volledigheid nog een foto van de schroef, de moer is geborgd door een stukje platgeslagen brons (?).
Er past dan een sleutel van 24 op, ik weet alleen nog niet zo goed hoe ik de as/schroef moet tegenhouden om die moer los te draaien.
In elk geval eerst maar eens op zoek naar een passende polietrekker ....


Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor demonteren om schroefaslager te vervangen ? 09 nov 2020 14:58 #1225785

Borging met een plaatje is normaal.
Een balk onder één van de schroefbladen zetten. Zo simpel. :sick:
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor demonteren om schroefaslager te vervangen ? 09 nov 2020 15:16 #1225797

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6817
Voor het buiten lager kan je proberen om, nadat je het binnen lager gedemonteerd hebt, om van binnenuit een pijp (eventueel en meerder stukken) om de schroefas, maar in de koker naar achteren te duwen. En dan met een krik of hamer het buitenlager eruit drukken/slaan.

Als je de flexibele koppeling van de keerkoppeling losmaakt heb je nog wat meer ruimte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor demonteren om schroefaslager te vervangen ? 09 nov 2020 15:17 #1225798

Het is een standaard rvs borgplaatje. Na het monteren van de schroef buig je één deel van het plaatje om en op de moer.



Laatst bewerkt: 09 nov 2020 15:25 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor demonteren om schroefaslager te vervangen ? 09 nov 2020 15:55 #1225807

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3462
Ziet er nog niet zo slecht uit.
Schroef er af. Binnenlager het drukstuk er uit. Pakkingkoord er uit en van binnenuit met een buisje (of een half) buitenlager er uit tikken (al ben ik bang dat daar niet genoeg ruimte voor is). Als je daar wel met een buisje tussen kunt dan inderdaad de flexkoppeling verwijderen voor meer ruimte. Kijk die dan ook even na. Gezien de rubberdeeltjes die er onder liggen heeft die ook wat te verduren gekregen.
Het gat in de flexkoppeling zit lager dan de as dus de steunen zijn mogelijk over zijn beste tijd heen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor demonteren om schroefaslager te vervangen ? 09 nov 2020 16:44 #1225837

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
zeekraal schreef :
Ziet er nog niet zo slecht uit.
Schroef er af. Binnenlager het drukstuk er uit. Pakkingkoord er uit en van binnenuit met een buisje (of een half) buitenlager er uit tikken (al ben ik bang dat daar niet genoeg ruimte voor is). Als je daar wel met een buisje tussen kunt dan inderdaad de flexkoppeling verwijderen voor meer ruimte. Kijk die dan ook even na. Gezien de rubberdeeltjes die er onder liggen heeft die ook wat te verduren gekregen.
Het gat in de flexkoppeling zit lager dan de as dus de steunen zijn mogelijk over zijn beste tijd heen.

ok das duidelijk, thanks !

Tijdens de aankoopkeuring werden de motorsteunen al slecht bevonden en nog vervangen door de verkoper (door een volvo penta dealer). Dat is ondertussen bijna 5 jaar en een 200 motoruren geleden.
Dus hopelijk heb je ongelijk want die dingen zijn veel te duur om elke paar jaar te vervangen :(

PS : blijkbaar zijn er ook aftermarket steunen die per set evenveel kosten als 1 originele :)
ab-marineservice.com/product/m...nta-d1-30-sole-mini/
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Laatst bewerkt: 09 nov 2020 16:50 door iGrf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor demonteren om schroefaslager te vervangen ? 09 nov 2020 22:00 #1225997

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3725
iGrf schreef :
zeekraal schreef :
Ziet er nog niet zo slecht uit.
Schroef er af. Binnenlager het drukstuk er uit. Pakkingkoord er uit en van binnenuit met een buisje (of een half) buitenlager er uit tikken (al ben ik bang dat daar niet genoeg ruimte voor is). Als je daar wel met een buisje tussen kunt dan inderdaad de flexkoppeling verwijderen voor meer ruimte. Kijk die dan ook even na. Gezien de rubberdeeltjes die er onder liggen heeft die ook wat te verduren gekregen.
Het gat in de flexkoppeling zit lager dan de as dus de steunen zijn mogelijk over zijn beste tijd heen.

ok das duidelijk, thanks !

Tijdens de aankoopkeuring werden de motorsteunen al slecht bevonden en nog vervangen door de verkoper (door een volvo penta dealer). Dat is ondertussen bijna 5 jaar en een 200 motoruren geleden.
Dus hopelijk heb je ongelijk want die dingen zijn veel te duur om elke paar jaar te vervangen :(

PS : blijkbaar zijn er ook aftermarket steunen die per set evenveel kosten als 1 originele :)
ab-marineservice.com/product/m...nta-d1-30-sole-mini/

Die motorsteunen zou ik me niet druk om maken. Die zijn binnen 5 jaar echt niet naar de kl*te.
De schroefas die losgekoppeld is gaat aan motorzijde omhoog omdat de schroef aan de buitenkant de as naar beneden drukt. Een soort wipplank met het zwaarste kind aan de schroefzijde.
Laatst bewerkt: 09 nov 2020 22:04 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor demonteren om schroefaslager te vervangen ? 09 nov 2020 23:28 #1226017

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3462
iGrf schreef :
zeekraal schreef :
Ziet er nog niet zo slecht uit.
Schroef er af. Binnenlager het drukstuk er uit. Pakkingkoord er uit en van binnenuit met een buisje (of een half) buitenlager er uit tikken (al ben ik bang dat daar niet genoeg ruimte voor is). Als je daar wel met een buisje tussen kunt dan inderdaad de flexkoppeling verwijderen voor meer ruimte. Kijk die dan ook even na. Gezien de rubberdeeltjes die er onder liggen heeft die ook wat te verduren gekregen.
Het gat in de flexkoppeling zit lager dan de as dus de steunen zijn mogelijk over zijn beste tijd heen.

ok das duidelijk, thanks !

Tijdens de aankoopkeuring werden de motorsteunen al slecht bevonden en nog vervangen door de verkoper (door een volvo penta dealer). Dat is ondertussen bijna 5 jaar en een 200 motoruren geleden.
Dus hopelijk heb je ongelijk want die dingen zijn veel te duur om elke paar jaar te vervangen :(

PS : blijkbaar zijn er ook aftermarket steunen die per set evenveel kosten als 1 originele :)
ab-marineservice.com/product/m...nta-d1-30-sole-mini/
200 uren is inderdaad nog als nieuw. Eerst uitlijnen dus.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor demonteren om schroefaslager te vervangen ? 09 nov 2020 23:47 #1226021

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3462
madoc schreef :

De schroefas die losgekoppeld is gaat aan motorzijde omhoog omdat de schroef aan de buitenkant de as naar beneden drukt. Een soort wipplank met het zwaarste kind aan de schroefzijde.
Als je ziet hoe de schroefaskoker in de boot zit zou ik daar het verschil niet zoeken.
Mogelijk is er bij het vervangen 5 jaar geleden helemaal niet naar uitlijning gekeken.
Er zit trouwens nogal verschil tussen hoe het op tekening staat en hoe het in werkelijk is uitgevoerd want daar staat een gland die met een stuk slang met slangklemmen aan de koker zit terwijl, voor zover ik het kan zien, het in werkelijkheid één geheel is.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 09 nov 2020 23:54 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor demonteren om schroefaslager te vervangen ? 10 nov 2020 03:41 #1226032

Soms zit de schroefas niet recht in de boot. Als je de schroef van de as afhaalt kun je soms de as langs de scheg van het roer er volledig uit trekken. Dit compenseert in "vooruit" ook gelijk het wieleffect an de schroef en bespaard brandstof. Dit maakt echter het wieleffect van de schroef aanzienlijk sterker in zijn achteruit.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor demonteren om schroefaslager te vervangen ? 10 nov 2020 06:08 #1226037

Grof uilijnen kan wel als de boot op de kant staan. Maar exact uitlijnen hoort toch in het water te gebeuren?

Je kan de as ook ff iedere keer 45 graden draaien. En dan binnen kijken of het uiteinde op dezelfde positie ten opzichte van de flexibele koppeling blijft. Als het uiteinde na 180 graden draaien een beetje de andere kant op staat, kan je ook een kromme as hebben..
(Als de as er helemaal uit gaat, kan je hem ook rollen over een vlakke ondergrond. Dan zie je het ook snel genoeg...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor demonteren om schroefaslager te vervangen ? 10 nov 2020 08:03 #1226061

de poelietrekker heb ik zelf niet geprobeerd, maar met een buisje van binnen eruit tikken zal lastig worden, zit namelijk gewoon goed vast en dan ga je steeds meer geweld gebruiken... maar misschien heb je wat meer mazzel :lol:

Uiteindelijk moest ik gewoon mijn as eruit halen (paste langs het roer gelukkig) en daarna het lager 2x doorzagen zodat ik hem daarna los kon wrikken.

Let even op dat je waarschijnlijk een klein inbusje door je lager hebt zitten om het op z'n plek te houden die slecht zichtbaar is (ik kon het ook slecht zien, maar het lijkt er wel op)
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 10 nov 2020 08:04 door RobinDrifter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor demonteren om schroefaslager te vervangen ? 10 nov 2020 10:45 #1226122

sjoerd1981 schreef :
Grof uilijnen kan wel als de boot op de kant staan. Maar exact uitlijnen hoort toch in het water te gebeuren?

Je kan de as ook ff iedere keer 45 graden draaien. En dan binnen kijken of het uiteinde op dezelfde positie ten opzichte van de flexibele koppeling blijft. Als het uiteinde na 180 graden draaien een beetje de andere kant op staat, kan je ook een kromme as hebben..
(Als de as er helemaal uit gaat, kan je hem ook rollen over een vlakke ondergrond. Dan zie je het ook snel genoeg...)

waarom moet dat in het water gebeuren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor demonteren om schroefaslager te vervangen ? 10 nov 2020 11:25 #1226134

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3725
Easyzeiler schreef :
sjoerd1981 schreef :
Grof uilijnen kan wel als de boot op de kant staan. Maar exact uitlijnen hoort toch in het water te gebeuren?

Je kan de as ook ff iedere keer 45 graden draaien. En dan binnen kijken of het uiteinde op dezelfde positie ten opzichte van de flexibele koppeling blijft. Als het uiteinde na 180 graden draaien een beetje de andere kant op staat, kan je ook een kromme as hebben..
(Als de as er helemaal uit gaat, kan je hem ook rollen over een vlakke ondergrond. Dan zie je het ook snel genoeg...)

waarom moet dat in het water gebeuren?


Hoeft met ons soort bootjes niet.
Wel bij grote schepen die enigszins kunnen vervormen/buigen als ze gaan drijven en niet meer door bokken gesteund worden.
Laatst bewerkt: 10 nov 2020 11:49 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor demonteren om schroefaslager te vervangen ? 10 nov 2020 13:03 #1226166

madoc schreef :
Easyzeiler schreef :
sjoerd1981 schreef :
Grof uilijnen kan wel als de boot op de kant staan. Maar exact uitlijnen hoort toch in het water te gebeuren?

Je kan de as ook ff iedere keer 45 graden draaien. En dan binnen kijken of het uiteinde op dezelfde positie ten opzichte van de flexibele koppeling blijft. Als het uiteinde na 180 graden draaien een beetje de andere kant op staat, kan je ook een kromme as hebben..
(Als de as er helemaal uit gaat, kan je hem ook rollen over een vlakke ondergrond. Dan zie je het ook snel genoeg...)

waarom moet dat in het water gebeuren?


Hoeft met ons soort bootjes niet.
Wel bij grote schepen die enigszins kunnen vervormen/buigen als ze gaan drijven en niet meer door bokken gesteund worden.

Oh, ok... had dat weleens begrepen dat die vervorming ook bij ons optreedt. Maar je hebt vast gelijk dat het bij onze speelgoedbootjes wel meevalt :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl