byBibi schreef :
Wadloper, de boot gaat het water uit. Alle huiddoorvoeren moeten vervangen worden, die zijn op sterven na dood en er moeten wat osmose plekjes behandeld worden. Hopelijk kan ik volgend weekend de olie vervangen en dan de koelvloeistof doen en dan de kant op. Elke klus is weer leuk spannend.
Over het vervangen van huiddoervoeren en afsluiters is op het forum heel veel geschreven. De zoekfunctie moet een schat aan informatie opleveren.
Als de afsluiters van messing zijn zou ik die ook meteen vervangen. Zeker met het oog op jullie voorgenomen reis.
Bij het olieverversen ook meteen het oliefilter vervangen. Maar dat had je vast al bedacht.
Als je aftapt via een plug in de onderkant van het carter, weet je vrij zeker dat je alles eruit krijgt, maar dit geeft altijd meer geknoei. Met een slangetje via het gat van de oliepeilstok is schoner, maar dan moet je even weten hoeveel eruit gekomen is.
Het is daarom bij olieverversen op die manier handig als de afgewerkte olie wordt opgevangen in iets dat van maatstrepen is voorzien of waarvan de inhoud bekend is. Aan de hand van het instructieboekje van de motor is te achterhalen hoeveel olie er in de motor hoort te zitten. Je kan dan enigszins inschatten of je alle afgewerkte olie eruit hebt. Of in ieder geval het overgrote merendeel.
Bij het bijvullen rustig te werk gaan. De meest verpakkingen van motorolie hebben maatstrepen op de zijkant, dus als je weet waar het niveau stond toen je begon met vullen, weet je ook hoeveel je erin hebt gegooid, als je regelmatig het niveau in de can checkt. Te weinig is niet goed, maat teveel ook niet. Zit je op de peilstok aan de streep en laat je de motor even draaien en afkoelen, dan blijkt het niveau op de peilstok vaak wat lager te zijn geworden. Dat komt doordat ook het oliefilter zich nu heeft gevuld. Niet erg: niveau hoeft niet persé klem op het streepje te zitten.
Succes!