edit: Foto toegevoegd, was niet meegekomen
Vanwege een lekke klep moest de cilinderkop van een perkins perama M30 worden gereviseerd.
Kop verwijderen was geen probleem dus met de kop naar een revisiebedrijf.
Na 1 blik op de kop gaf de techneut aan "die is onherstelbaar"... oh?
Wat ik toen niet wist en nu wel:
De verstuivers zitten in de kop in een kanaaltje en aan het eind van dat kanaal is een soort stalen "vergietje met een paar gaatjes" ingeperst wat daarmee een wervelkamer vormt. Term wel vaker gehoord maar nooit gezien hoe dat in werkelijkheid eruit zag.
Van de drie vergietjes was er eentje waar alleen nog maar 1 groot gat over was, de middelste was nog okee en de eerste lag helemaal los in zijn zitting. Kon daarin ook ronddraaien, maar wellicht alleen als de verstuiver gedemonteerd is.
Die vergietjes schijnen niet meer leverbaar te zijn en -als het al zou kunnen- schijnt vervanging toch problematisch te zijn. Dus een nieuwe of andere kop is de oplossing. Inmiddels een nieuwe geregeld.
Maar waar ik dit om schrijf:
Het schijnt vaker voor te komen dat die wervelroosters / vergietjes kapot gaan of los komen te liggen en zelfs de cilinder in vallen.
Dat geeft meestal meteen ernstige hartklachten met overlijden tot gevolg.
Perkins M30 heeft hetzelfde Shibaura basisblok als de Volvo M2030 (en andere modellen uit dezelfde series) dus daar zijn er wel giga veel van. Ik neem aan dat een endoscoopje in het verstuiverkanaal weleens duidelijk kan maken of er een probleem aan het ontstaan is.
Ter leringhe ende vermaeck...