Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: losse wervelrooster in cilinderkop perkins-volvo

losse wervelrooster in cilinderkop perkins-volvo 12 nov 2020 08:49 #1226834

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
edit: Foto toegevoegd, was niet meegekomen

Vanwege een lekke klep moest de cilinderkop van een perkins perama M30 worden gereviseerd.
Kop verwijderen was geen probleem dus met de kop naar een revisiebedrijf.

Na 1 blik op de kop gaf de techneut aan "die is onherstelbaar"... oh?

Wat ik toen niet wist en nu wel:
De verstuivers zitten in de kop in een kanaaltje en aan het eind van dat kanaal is een soort stalen "vergietje met een paar gaatjes" ingeperst wat daarmee een wervelkamer vormt. Term wel vaker gehoord maar nooit gezien hoe dat in werkelijkheid eruit zag.
Van de drie vergietjes was er eentje waar alleen nog maar 1 groot gat over was, de middelste was nog okee en de eerste lag helemaal los in zijn zitting. Kon daarin ook ronddraaien, maar wellicht alleen als de verstuiver gedemonteerd is.
Die vergietjes schijnen niet meer leverbaar te zijn en -als het al zou kunnen- schijnt vervanging toch problematisch te zijn. Dus een nieuwe of andere kop is de oplossing. Inmiddels een nieuwe geregeld.

Maar waar ik dit om schrijf:
Het schijnt vaker voor te komen dat die wervelroosters / vergietjes kapot gaan of los komen te liggen en zelfs de cilinder in vallen.
Dat geeft meestal meteen ernstige hartklachten met overlijden tot gevolg.
Perkins M30 heeft hetzelfde Shibaura basisblok als de Volvo M2030 (en andere modellen uit dezelfde series) dus daar zijn er wel giga veel van. Ik neem aan dat een endoscoopje in het verstuiverkanaal weleens duidelijk kan maken of er een probleem aan het ontstaan is.
Ter leringhe ende vermaeck...

Laatst bewerkt: 12 nov 2020 09:10 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

losse wervelrooster in cilinderkop perkins-volvo 12 nov 2020 09:48 #1226845

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29474
Dit beschouw ik als waardevolle informatie.

Nu weet ik niet hoe het bij de M2030 serie zit, maar bij de MD2003 zitten de verstuivers in koperen bussen/buisjes die aan de cilinderzijde omgefelst zijn met een soort kelkje. Aan de buitenzijude staat direct koelvloeistof.
Let wel ik heb dit nog nooit in het echt gezien, maar al lezende voort.
"Men" waarschuwt dat bij het uittrekken van de verstuiver, er een risico is dat je de koperen bus mee trekt. Het koelmiddel dus eerst aftappen anders stroomt het de cilinder in, maar...
Die koperen bus kan je alleen vervangen/plaatsten als de kop er af is.
Dit even als reactie op "Ik neem aan dat een endoscoopje in het verstuiverkanaal...."

Dat is de reden wat mij weerhoudt om "even" de compressie te meten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 12 nov 2020 09:48 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

losse wervelrooster in cilinderkop perkins-volvo 12 nov 2020 10:30 #1226866

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
2001-2002-2003 serie en 2010-2020-2030 en dergelijk verschillen nogal.

De 2000 serie heeft geen wervelkamer, de verstuiver spuit direct in de cilinder.
Kan ook niet voorgloeien, heet volgens mij direct ingespoten.
Of de verstuivers in losse koperen bussen zitten weet ik zo niet.
Er zit vaak wel een koperen ringetje onder de verstuiver voor een goede afdichting.

De 2010 serie heeft dus wel een wervelkamer, heet dan -volgens mij weer- indirect ingespoten en kan je wel voorgloeien.

Wat ik heb gezien is het kanaal waar de verstuiver in gaat bij de 2010 serie ruim voldoende om met een (digitale) endoscoop te kunnen kijken. Geen koperen bussen of zo dus redelijk simpel te bekijken.

Edit: Zo'n defect of verdraaid wervelrooster kan natuurlijk veel effect hebben op koudstart of verbranding tijdens bedrijf.
Laatst bewerkt: 12 nov 2020 10:32 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

losse wervelrooster in cilinderkop perkins-volvo 12 nov 2020 11:07 #1226882

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
HPV schreef :
2001-2002-2003 serie en 2010-2020-2030 en dergelijk verschillen nogal.

De 2000 serie heeft geen wervelkamer, de verstuiver spuit direct in de cilinder.
Kan ook niet voorgloeien, heet volgens mij direct ingespoten.
Of de verstuivers in losse koperen bussen zitten weet ik zo niet.
Er zit vaak wel een koperen ringetje onder de verstuiver voor een goede afdichting.

De 2010 serie heeft dus wel een wervelkamer, heet dan -volgens mij weer- indirect ingespoten en kan je wel voorgloeien.

Wat ik heb gezien is het kanaal waar de verstuiver in gaat bij de 2010 serie ruim voldoende om met een (digitale) endoscoop te kunnen kijken. Geen koperen bussen of zo dus redelijk simpel te bekijken.

Edit: Zo'n defect of verdraaid wervelrooster kan natuurlijk veel effect hebben op koudstart of verbranding tijdens bedrijf.

Ik ben benieuwd naar evt. foto's van de nieuwe cilinderkop.
Het is dan volgens mij de enige motor die voorzien is van dergelijke kwetsbare wervelroosters.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

losse wervelrooster in cilinderkop perkins-volvo 12 nov 2020 11:15 #1226885

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
nieuwe cilinderkop zal niet afwijken van de oude, er is bij mijn weten geen modificatie op gekomen.
Ik neem aan dat er veel verschillende uitvoeringen kunnen zijn gebaseerd op hetzelfde principe.
Weet ook niet of het alleen bij dit type motor een "zwakke plek"" is of dat het gewoon vaker voorkomt bij motoren met een wervelkamer of voorkamer.

Foto oude kop bij eerste post bijgevoegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

losse wervelrooster in cilinderkop perkins-volvo 12 nov 2020 11:39 #1226894

grappig,....de nevel richtings functie die je bij oa Bosch verstuivers vindt wordt hier dus door de "vergietjes"gedaan. is nu meer een combi van een indriecte verstuiver met een directe ingespoten diesel. Is ook niet echt een wervelkamer te noemen gezien de geleidingsuitsparingen in de kop.
Bij direct ingespoten diesels zit de sproei richting kanalen in de tip van de verstuiver die dan vaak in een gevormde zuigerkop ingespoten wordt. Heeft deze motor een vlakke zuiger zonder een holling ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

losse wervelrooster in cilinderkop perkins-volvo 12 nov 2020 11:59 #1226903

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
HPV schreef :
nieuwe cilinderkop zal niet afwijken van de oude, er is bij mijn weten geen modificatie op gekomen.
Ik neem aan dat er veel verschillende uitvoeringen kunnen zijn gebaseerd op hetzelfde principe.
Weet ook niet of het alleen bij dit type motor een "zwakke plek"" is of dat het gewoon vaker voorkomt bij motoren met een wervelkamer of voorkamer.

Foto oude kop bij eerste post bijgevoegd.

Was de lekke klep van dezelfde cilinder waarvan het wervelrooster defect was?
Ik zie de wervelroosters ook niet vermeld als losse onderdelen van de cilinderkop.
IK wil dit graag weten "ter Leringhe" en niet "ter Vermaeck" ;)

Ik zie op de middelste cilinder het intacte wervelrooster. De openingen staan idd gericht op de uitsparingen in de cilinderkop. Zodat de verbrandingsvlam uit de wervelkamer zich gelijkmatig verdeelt over de bovenkant van de vlakke zuiger.
Laatst bewerkt: 12 nov 2020 12:20 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:losse wervelrooster in cilinderkop perkins-volvo 12 nov 2020 12:38 #1226932

Ojee dat is balen...

Ze lijken erg op de "vergietjes" die in de Yanmar GM-serie zijn gebruikt.
Laatst bewerkt: 12 nov 2020 12:42 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

losse wervelrooster in cilinderkop perkins-volvo 12 nov 2020 12:38 #1226933

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
De lekke klep(pen) hadden een opgezogen stuk filtermat als oorzaak.
Cilinders deden 440-440-500 PSI waarbij de eerste cilinder die met het losse vergiet was.
De eerste en tweede cilinder waren dus duidelijk slechter met compressiemeten.
Beeeetje lullige oorzaak maar wellicht grotere schade bespaard gebleven.

Van mijn Volvo 2002 geloof ik inderdaad op de verstuiver een soort van nozzle met kleine gaatjes gezien te hebben, dus denkelijk eenzelfde functie als hier met een los wervelrooster.
Bij deze M30 in ieder geval een vlakke kop op de verstuiver zelf.

Kop van de zuigers niet echt op gelet, geloof niet dat die echt vlak is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl