Bert65 schreef :
Als je gelijk hebt gaan deze dingen wel erg snel stuk. De boot is uit 2007, is dan dus al een keer vernieuwd, en nu dus alweer stuk. De boot heeft tot nu toe op zout water gelegen.
Ik denk dat ik dan de oorzaak wel weet. Rvs zoals dat normaliter gebruikt wordt op boten ( 316L/1.4404/V4A) kan niet tegen chloridehoudend water zoals zeewater , vooral niet bij hogere temeraturen zoals daar in die uitlaat heersen , ondanks de waterinjectie( rond 35-40 graden of nog wat meer ) . Dan krijg je o.a. putcorrosie en/of spleetcorrosie
Er bestaat wel een bestendige soort rvs nl duplex ( 1.4462) maar ik denk niet dat die uitlaatbocht daarvan is gemaakt. (
www.hetraco.com/duplex-en-supe...estvaststaalsoorten/ )Maar dat kun je natuurlijk eens aan Abma vragen .
Daaom moet je op zee nooit de normale rvs soorten gebruiken als die min of meer constant zoutwater contact hebben.
Probeer er een te krijgen van Duplex of van gietijzer/staal want dat corrodeert weliswaar ook langzaam ( tienden mm per jaar) maar lang niet zo snel als het onstaan van put en spleetcorrosie ( mm's per jaar).
Daarom zie je ook dat vrijwel alle uitlaatbochten met waterinjectie standaard van gietijzer zijn .
RVS kun je prima op binnenwater gebruiken zoals op motorjachten die alleen binnen varen.
Hier nog een plaatje met de corrosieeigeschappen in chloridehoudend water . 254SMO is nog wat beter bestendig dan Duplex , o.a. omdat er meer Molybdeen in zit .
Ad