Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Brandstofslang constructie MD7A

Brandstofslang constructie MD7A 26 nov 2020 13:43 #1231542

  • Jelle80
  • Jelle80's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Hoi Allemaal,

Iemand een goede tip om dit aan te pakken? De brandstofslang naar mijn MD7A lekt. Deze wilde ik net demonteren om een nieuwe slang te kopen/laten maken.

Hij blijkt echter niet te demonteren. Het uitlaatspruitstuk zit in de weg. Wat is de beste oplossing hiervoor? Spruitstuk demonteren of de pomp er af? Mijn kennis van dieselmotoren is helaas nogal beperkt en de lokale Volvo scherps werkplaats wil er niet aan werken aangezien deze geen pakkingen meer kan bestellen voor de MD7A.

Wie heeft goede raad



Voor de duidelijkheid, ik kan dus de banjo bout niet ver genoeg losdraaien om de slang er uit te krijgen.
Laatst bewerkt: 26 nov 2020 13:46 door Jelle80.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofslang constructie MD7A 26 nov 2020 13:48 #1231544

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Met beleid en een dremel het klemmende deel van de slang slijpen, wees voorzichtig om niet in het banjo/slangpilaar gedeelte te slijpen. Eenmaal los, hou je een slangpilaar over waar je een normale slang met slangklem op kan zetten.
Laatst bewerkt: 26 nov 2020 13:49 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofslang constructie MD7A 26 nov 2020 14:47 #1231567

  • Fram2019
  • Fram2019's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
Wat een onzin dat de pakkingen niet meer te krijgen zijn! dieseldokter.nl heb ik een paar maanden terug nog een complete pakking set besteld voor de MD7A

www.dedieseldokter.nl/a-575385...-875613/#description
Insta: @Sailingwithfram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofslang constructie MD7A 26 nov 2020 15:43 #1231589

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3088
Fram2019 schreef :
Wat een onzin dat de pakkingen niet meer te krijgen zijn! dieseldokter.nl heb ik een paar maanden terug nog een complete pakking set besteld voor de MD7A

www.dedieseldokter.nl/a-575385...-875613/#description

Het gaat hier over een slang die om een slang pilar geklemd zit.
Geen pakkinkje dus.

Methode van Sonador is uitvoerbaar.
Laatst bewerkt: 26 nov 2020 15:44 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofslang constructie MD7A 26 nov 2020 20:28 #1231693

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7275
De brandstofpomp is vastgezet met sluifgaten om de inspuit timing te kunnen aanpassen.

Mogelijk kun je eerst met een paar krassen merken hoe de pomp nu staat.

Mogelijk kun je na het oplossen van de bevestiging bouten de pomp verdraaien, zodat de banjo bout toch kan worden loesgemaakt.

De gehele Bosch pomp verwijderen is een lastig karweitje omdat het aandrijf tankwiel moet worden gedemonteerd en dan moet je ook nog bij de terugplaatsing merktekens op de tandwielen kunnen vinden.

Wat anders overblijft is het spruitstuk te verwijderen. Slijpen etc niet toepassen. Er moet geen vuil of metaalslijpsel in een brandstofpomp komen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofslang constructie MD7A 26 nov 2020 20:42 #1231696

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Als je de kraag open dremelt, het schoonmaakt voordat je het eraf trekt is er niets aan de hand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofslang constructie MD7A 03 dec 2020 15:23 #1233487

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Sonador schreef :
Als je de kraag open dremelt, het schoonmaakt voordat je het eraf trekt is er niets aan de hand.
+1

Met een beetje beleid doe je dat in een zucht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofslang constructie MD7A 03 dec 2020 16:39 #1233505

  • Jelle80
  • Jelle80's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
koko schreef :
Sonador schreef :
Als je de kraag open dremelt, het schoonmaakt voordat je het eraf trekt is er niets aan de hand.
+1

Met een beetje beleid doe je dat in een zucht.
Van het weekend ga ik met de dremel een poging wagen, komt vast goed! Dank voor de goede suggestie.

Na nog even goed kijken is dit volgens mij ook de retourslang en niet de aanvoerslang.
Laatst bewerkt: 03 dec 2020 16:40 door Jelle80.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofslang constructie MD7A 03 dec 2020 22:03 #1233592

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3088
Jelle80 schreef :
koko schreef :
Sonador schreef :
Als je de kraag open dremelt, het schoonmaakt voordat je het eraf trekt is er niets aan de hand.
+1

Met een beetje beleid doe je dat in een zucht.
Van het weekend ga ik met de dremel een poging wagen, komt vast goed! Dank voor de goede suggestie.

Na nog even goed kijken is dit volgens mij ook de retourslang en niet de aanvoerslang.

Dit is wel de toevoerslang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofslang constructie MD7A 04 dec 2020 08:01 #1233630

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7817
Jelle80 schreef :
De lokale Volvo scherps werkplaats wil er niet aan werken aangezien deze geen pakkingen meer kan bestellen voor de MD7A.

Andere monteur zoeken die er wel zin in heeft:

www.marinepartseurope.com/en/v...a-859194-gasket.aspx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofslang constructie MD7A 04 dec 2020 08:04 #1233632

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7817
Sonador schreef :
Met beleid en een dremel het klemmende deel van de slang slijpen, wees voorzichtig om niet in het banjo/slangpilaar gedeelte te slijpen. Eenmaal los, hou je een slangpilaar over waar je een normale slang met slangklem op kan zetten.

Eeeh... slangpilaar en slangklemmen op een slang die van de bokkende stampende motor naar de stilstaande wereld to gaat....

Nou nee. Volstrekt niet betrouwbaar genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofslang constructie MD7A 04 dec 2020 08:57 #1233645

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3088
Joop66 schreef :
Sonador schreef :
Met beleid en een dremel het klemmende deel van de slang slijpen, wees voorzichtig om niet in het banjo/slangpilaar gedeelte te slijpen. Eenmaal los, hou je een slangpilaar over waar je een normale slang met slangklem op kan zetten.

Eeeh... slangpilaar en slangklemmen op een slang die van de bokkende stampende motor naar de stilstaande wereld to gaat....

Nou nee. Volstrekt niet betrouwbaar genoeg.

Deze slang zit aan beide einden aan de motor verbonden.
Van fijnfilter naar HD brandstofpomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofslang constructie MD7A 04 dec 2020 09:06 #1233649

Joop66 schreef :
Sonador schreef :
Met beleid en een dremel het klemmende deel van de slang slijpen, wees voorzichtig om niet in het banjo/slangpilaar gedeelte te slijpen. Eenmaal los, hou je een slangpilaar over waar je een normale slang met slangklem op kan zetten.

Eeeh... slangpilaar en slangklemmen op een slang die van de bokkende stampende motor naar de stilstaande wereld to gaat....

Nou nee. Volstrekt niet betrouwbaar genoeg.

Hee, dat is grappig. Hoe verbind je dan de motor met de dieseltank? Dat gaat toch altijd met een rubberen slang? Zolang die slang niet strak staat, (beetje met een bochtje) is er toch weinig aan de hand? Er zitten wel meer slangen op. Koelwater uitlaatslang? Koelwaterinlaatslang? Toch ook met slangklemmen?

Edit: wel juiste maat slang en slangpilaar gebruiken! En goede slangklem! Dat gaat vaak fout... en dan wordt het geheel inderdaad erg onbetrouwbaar..

Ik heb pas m’n Delphi filter uitgewisseld voor een Racor.. de slang van de slangpilaar afkrijgen ging echt heel lastig...kan me niet voorstellen dat die ooit vanzelf los was gekomen...
Laatst bewerkt: 04 dec 2020 09:11 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofslang constructie MD7A 04 dec 2020 09:48 #1233659

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Er is natuurlijk een reden waarom deze slangen zijn geperst!

Maar soms is het gewoon niet anders, als je de kraag eraf slijpt hebt je een soort van slangpilaar, met weer een kraagje aan het uiteinde, naar mijn mening perfect om er een goede slang met een goede slangklem op te zetten, er is dan echt niets aan de hand hoor, het zit gewoon degelijk als je het op deze manier oplost.

Zo zit het bij auto's, vrachtwagens, en veel landbouwvoertuigen uit die periode ook gewoon.
Ik heb dit al vele malen toegepast op deze manier als het niet anders kon.
En heb er 0 problemen mee gehad voor wat het waard is.

Als je motor zo erg bokt en stampt, dan is er iets niet aan de haak met je motor en of uitlijning.
Zelfs mijn 1 cilinder volvo penta doet dat niet, en die heeft ook gewoon een rubberen slang naar de aanvoer. Die van het filter naar de pomp toe is wel een geperste slang. ;)
Laatst bewerkt: 04 dec 2020 09:57 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofslang constructie MD7A 04 dec 2020 11:08 #1233680

Nou heb ik geen verstand van deze motoren, maar in de exploded view lijkt er een kans te zijn dat de adapter (nr.17) tussen de banjobout en de pomp korter is dan de banjo bout. Misschien lukt het om de adapter er met banjobout en al eruit te draaien:

"
En als ik het goed zie lijkt het wel op een retour... Nr 31 zou de aanvoer zijn... Maar goed, ik zou niet gaan zagen, maar de adapter proberen. En als dat niet lukt, de pomp merken op het huis en de pomp losmaken.
Laatst bewerkt: 04 dec 2020 11:13 door I am Roaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofslang constructie MD7A 04 dec 2020 11:10 #1233682

  • Jelle80
  • Jelle80's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
madoc schreef :
Dit is wel de toevoerslang.

Deze slang zit aan beide einden aan de motor verbonden.
Van fijnfilter naar HD brandstofpomp.
Ik ben van deze reactie even in de war geraakt.. Of er zit iets heel verkeerd aangesloten of ik begrijp het systeem niet goed?

Deze slang op de foto loopt naar de dieseltank toe, zonder verdere aansluitingen. Achterop de motor zit de opvoerpomp (en filter). Vanaf de tank loopt er ook een slang naar de opvoerpomp toe. Logischerwijs ga ik er van uit dat die slang de toevoer is en dit dus automatisch de retour moet zijn.
In het werkplaatshandboek van de MD6A staat dit ook zo beschreven op de tekening. Op de MD7A tekening is het helaas niet zichtbaar, maar ik dacht dat beide motoren kwa constructie min-of-meer gelijkwaardig waren?

Als dit bij de MD7A wel de toevoer zou zijn; zou dit betekenen dat mijn opvoerpomp en filter niets doen en in de retour zitten? De tank zit hoger dan de motor, dus in principe loopt de brandstof vanzelf naar de motor toe zonder te pompen, maar dat lijkt mij niet de juiste wijze van aansluiten of zie ik iets over het hoofd? Loopt het intern van deze aansluiting naar de opvoerpomp en filter achterop het blok en weer terug (ik zie maar 1 leiding tussen de opvoerpomp en de hogedrukpomp). Dat zou betekenen dat de retour op de opvoerpomp aangesloten zou zitten?

De motor schud overigens niet overdreven, ik kan mij niet voorstellen dat een slangpilaar met goed passende slang en slangklem hier onbetrouwbaar is. De druk op de slang is m.i. laag.

EDIT:
Mijn posting kruist die van I am Roaring.
Ik heb geprobeerd de banjo los te halen maar dit lukt niet. Er is onvoldoende ruimte. De tekening die er bij staat is net anders dan mijn pomp. Ik denk dat deze van de CAV ipv Bosch pomp is waarmee de MD7A ook geleverd is.
Laatst bewerkt: 04 dec 2020 11:19 door Jelle80.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofslang constructie MD7A 04 dec 2020 11:31 #1233689

"Ik heb geprobeerd de banjo los te halen maar dit lukt niet. Er is onvoldoende ruimte. De tekening die er bij staat is net anders dan mijn pomp"

En de adapter losdraaien waar de banjobout in zit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofslang constructie MD7A 04 dec 2020 11:49 #1233702

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7817
sjoerd1981 schreef :
Joop66 schreef :
Sonador schreef :
Met beleid en een dremel het klemmende deel van de slang slijpen, wees voorzichtig om niet in het banjo/slangpilaar gedeelte te slijpen. Eenmaal los, hou je een slangpilaar over waar je een normale slang met slangklem op kan zetten.

Eeeh... slangpilaar en slangklemmen op een slang die van de bokkende stampende motor naar de stilstaande wereld to gaat....

Nou nee. Volstrekt niet betrouwbaar genoeg.

Hee, dat is grappig. Hoe verbind je dan de motor met de dieseltank? Dat gaat toch altijd met een rubberen slang? Zolang die slang niet strak staat, (beetje met een bochtje) is er toch weinig aan de hand? Er zitten wel meer slangen op. Koelwater uitlaatslang? Koelwaterinlaatslang? Toch ook met slangklemmen?

1: Er is eer serieus verschil in de gevolgen tussen een losgeschoten koelwaterslang of een brandstofslang, liefst nog met een beetje druk er op.
2: Hoe dan wel? Nou zoals t zit: met een aangekrimpte slang. En nee, die kun je niet zelf maken, tenzij je toevallig het jusite gereedschap hebt liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofslang constructie MD7A 04 dec 2020 14:40 #1233754

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Tussenoplossing:

Knip de slang door op zo’n 10cm of wat praktisch is en plaats een koppelstukje. Dan kan je de pomp, de banjo en de persring laten zitten en de rest van de slang wel vervangen. Zo zat het destijds op (niet meer) mijn md7a, tot ik de persing doorsleep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofslang constructie MD7A 04 dec 2020 15:50 #1233772

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3088
Jelle80 schreef :
madoc schreef :
Dit is wel de toevoerslang.

Deze slang zit aan beide einden aan de motor verbonden.
Van fijnfilter naar HD brandstofpomp.
Ik ben van deze reactie even in de war geraakt.. Of er zit iets heel verkeerd aangesloten of ik begrijp het systeem niet goed?


Ik ging er vanuit dat de slang op de HD pomp zat.
En je hebt het over een Bosch of een CAV pomp en dat zijn HD injectie pompen.
Hoeveel slangen en leidingen gaan er naar de pomp?
Een toevoerleiding en twee persleidingen naar iedere verstuiver? En verder niets?
Laatst bewerkt: 04 dec 2020 16:06 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofslang constructie MD7A 19 dec 2020 13:54 #1237720

  • Johanna
  • Johanna's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Ik weet niet of ik nog op tijd ben, maar echt het spruitstuk demonteren en geen slangen klemmen gebruiken. Ik vermoed dat het spruitstuk hoe dan ook een keer schoon gemaakt kan worden. De pakking kan je inderdaad gewoon bij dieseldoktor.nl bestellen. De pakking tussen het spruitstuk en de kop. En de gehele slang verniewen, in de garage knijpen ze de juiste banjo eraan. Ik heb nu aan drie md7a gesleuteld en alle drie spruitstuk erg dichtgeslipt. Inclusief de koperen aanvoer van koelwater, niet de hd pomp verwijderen. Is lastig om te doen. Als je hulp nodig hebt, even een pm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.245 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl