Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Koelvloeistof gemeten, bescherming tot -10C°

Koelvloeistof gemeten, bescherming tot -10C° 06 dec 2020 09:42 #1234124

  • waterboy
  • waterboy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 178
Beste, graag doe ik nog eens beroep op jullie kennis en ervaring.

We hebben net een andere boot aangekocht, de vorige eigenaar had onvoldoende tijd.
Gisteren voor alle veiligheid de koelvloeistof van onze Yanmar_3GM30F3 nagemeten,
volgens de meting is alles nog ok tot -10C° .
Alvast indien ik het vlottermetertje van 7 euro kan vertrouwen.

Wat doe ik nu best en hoe pak ik dit aan.
Ideaal lijt mij gewoon alles te vervangen, maar met de boot op de wal lijkt mij dat iets minder handig.

-Kan ik enkel de vloeistof van de motor aftappen, mag deze leeg overwinteren?
Moet ik hiervoor de thermostaat verwijderen?

- Blijkbaar kan je geele vloeistof toevoegen bij blauw of roze,
hier is mixen geen probleem. Iemand ervaring?

Gewoon laten zitten is niet zo goed voor mijn nachtrust,
volgend voorjaar wil ik wel alles spoelen en vervangen zoals het hoort.

THX
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof gemeten, bescherming tot -10C° 06 dec 2020 09:47 #1234126

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Koelvloeistofsoorten mengen is niet aan te raden.

Als je gaat verversen zou ik zelf even de thermosstaat verwijderen, dan kan je deze gelijk even inspecteren. Maar het is niet noodzakelijk wanneer je de motor aftapt.

Een motor kan leeg overwinteren, wel zorgen dat hij ook echt goed is afgetapt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof gemeten, bescherming tot -10C° 06 dec 2020 09:59 #1234129

  • waterboy
  • waterboy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 178
Thx voor de tip.
Waar moet ik op letten om goed af te tappen?

Net de foto bekeken, er zit blauwe koelvloeistof in.
Kan ik hier gewoon blauwe vloeistof aan toevoegen, eender welk merk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof gemeten, bescherming tot -10C° 06 dec 2020 10:07 #1234134

  • waterboy
  • waterboy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 178

Met foto
Laatst bewerkt: 06 dec 2020 10:07 door waterboy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof gemeten, bescherming tot -10C° 06 dec 2020 10:08 #1234135

Jahoor, als er blauwe inzit, kan je bijvullen met blauw.

Maar de koelvloeistof (zeker de blauwe) kan je het beste elke 2 jaar vervangen.
Het bevat namelijk ook toevoegingen tegen corrosie, en die zijn uitgewerkt na een tijdje.

Verder: geen kleuren mengen, en ook niet zomaar alles vervangen voot een longlife koelvloeistof (je blok moet hier geschikt voor zijn, ff checken in de gebruiksaanwijzing)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof gemeten, bescherming tot -10C° 06 dec 2020 10:10 #1234136

Leuk stukje als je iets meer wilt weten over de verschillende soorten koelvloeistof:

de-maasroute.nl/files/Koelsyst...de-koelvloeistof.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof gemeten, bescherming tot -10C° 06 dec 2020 10:20 #1234142

  • waterboy
  • waterboy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 178
Hoi sjoerd, thx.
Dat is een mooi documentje, ik weet weer wat doen vandaag. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof gemeten, bescherming tot -10C° 06 dec 2020 10:25 #1234145

Interessant document inderdaad. Deze test ga ik snel eens uitvoeren:

Testen op elektrolytische corrosie

Door een eenvoudige meting met behulp van een analoge of digitale voltmeter kunnen we snel bepalen of er spraken is van elektrolytische corrosie veroorzaakt door zwerfstromen of de kwaliteit van de koelvloeistof (zuurgraad):

- Verwijder de radiator dop van de radiator of overlooptankje.
- Alle elektrisch verbruikers moeten uitgeschakeld zijn. Wanneer er een massaschakelaar gemonteerd is deze inschakelen.
- Gebruik een analoge of digitale voltmeter met een kleinste schaal van 0-1/1,5V DC.
- Negatieve meetsnoer van het instrument direct aansluiten op negatieve pool accu of ergens op chassis indien je 100% zeker bent van een goede verbinding tussen de negatieve accupool en het chassis.
- Positieve meetsnoer in de koelvloeistof dompelen zonder daarbij contact te maken met metalen delen.
- De gemeten spanning moet kleiner zijn dan 0,1V(100mV) bij voorkeur <0,05V(50mV).
- Indien de spanning hoger is dan hiervoor aangegeven dan de negatieve accupool losmaken of massaschakelaar uitzetten.
- Wanneer nu de gemeten spanning nog te hoog is duid dit op een slechte verouderde koelvloeistof. Dus aftappen, koelsysteem met koelsysteemreiniger en/of schoonwater doorspoelen en koelsysteem met verse koelvloeistof vullen. Na het warmdraaien, bijvullen en laten afkoelen na 24h nogmaals de meting uitvoeren.
- Start motor met alle elektrisch verbruikers ingeschakeld.
- Indien de spanning hoger is dan de 0,1V schakel dan stap voor stap gebruikers uit. Wanneer
bij het afschakelen van een gebruiker de spanning sterkt daalt, is deze gebruiker verantwoordelijk voor de zwerfstroom. Extra aangebrachte (koel)ventilatoren zijn vaak de oorzaak van zwerfstromen. Alle elektrische verbindingen controleren op aarding en isolatie.
- De laatste test is het meten van de spanning tijdens het gebruik van de startmotor met de ontsteking uitgeschakeld. Wanneer de gemeten spanning hoog is, dan de aardlitze verbinding tussen motorblok en chassis controleren/repareren.
- Bij een slecht aardverbinding tussen motorblok en chassis zal de stroom een andere weg zoeken via bijvoorbeeld gas- en choke kabels, benzineleiding, etc. maar ook via de koelvloeistof naar de meestal geaarde radiateur. Vooral de aluminium radiateur zal zeer snel corroderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof gemeten, bescherming tot -10C° 06 dec 2020 10:58 #1234154

  • Huijp
  • Huijp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
- 10 C ???. Verwacht je een Siberische winter??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof gemeten, bescherming tot -10C° 06 dec 2020 12:09 #1234175

Als je wilt weten hoe koud het bij jou in de buurt is geweest sinds 1901 ( niet alle stations zo lang ge;eden) moet je gewoon hier kijken: weerstatistieken.nl/
Bijv. weerstatistieken.nl/stavoren/2000/december dus in Stavoren in december -10,5 graden in 1996.
Maar over wat en dit jaar gaat gebeuren zegt dat niets , hooguit als statistische kans.
Ad
Laatst bewerkt: 06 dec 2020 12:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof gemeten, bescherming tot -10C° 06 dec 2020 17:07 #1234283

  • Klink
  • Klink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
Zou zelf een beetje koelvloeistof mee naar huis nemen en in een afgesloten potje in de vriezer leggen. Doe ik altijd als ik antivries t.b.v winterklaar maken aanmaak. Weet ik zeker dat het tot -18 getest is en ik geen jerrycan placebo heb gekocht. Overigens is-10 voor pure koelvloeistof erg laag. Zou dan sterk verdund moeten zijn. Maar ja meten is weten.

Succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof gemeten, bescherming tot -10C° 06 dec 2020 17:29 #1234291

Klink schreef :
ZOverigens is-10 voor pure koelvloeistof erg laag. Zou dan sterk verdund moeten zijn.

Succes

Tja , je weet kennelijk niet half hoeveel mensen hun koelvloeistof aanvullen met gewoon water als het peil te laag is. En omdat de systemen in een boot in het algemeen "open" systemen zijn ( wat kan vanwege de relatief lage temperatuur van 80-85 graden zodat het nooit kan koken) en geen echt buffervat met goed zichtbaar niveau hebben zoals een auto wil men nog wel eens bijvullen als het peil bij een koude motor te laag schijnt. Doe je dat , dan loop je gerede kans dat het teveel er door de uitzetting uit gedrukt wordt zodra de nmotor flink op temperatuur komt .
De uitzzettinscoefficient van ativries is nl veel groter dan van wateer , zie flamcogroup.com/media/files/do...alc-refr.v041209.pdf .
Dus weer wat te laag als hij koud is , dus een beetje bijvullen enz.enz.enz. :ohmy:
In ieder geval mag je dan nooit met water bijvullen. Ik heb uiteraard daarom altijd een fles kant en klare antivries aan boord ;)
Ad
Laatst bewerkt: 06 dec 2020 17:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof gemeten, bescherming tot -10C° 06 dec 2020 20:55 #1234356

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Gewoon nu voor de winter lekker aftappen en het systeem spoelen. Dan weer afvullen met de juiste koelvloeistof. Let op dat je de juiste gebruikt. Andere koelvloeistoffen hebben andere additieven die o.a. beschermen tegen corrosie, maar indien gebruikt in de verkeerde motor kunnen ze ook afdichtingen aantasten.

Gedurende het seizoen nog een paar keer de vorst bestendigheid meten om te kijken of deze niet zakt. Dat kan duiden op een lekke warmtewisselaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof gemeten, bescherming tot -10C° 07 dec 2020 05:19 #1234405

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Als het je te doen is om je nachtrust: aftappen en vullen met nieuwe. Daarvoor moet de motor heel even draaien en dat kan hij best aan op de wal. Wel even je impellor uit de pomp halen. Als je met zijn tweetjes bent kan de een de motor starten en weer uit zetten. De ander vullen, kijken of het allemaal goed gaat.

Maar -10, daar zou ik prima mee kunnen slapen hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof gemeten, bescherming tot -10C° 07 dec 2020 08:00 #1234414

  • waterboy
  • waterboy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 178
Erg bedankt voor jullie goede raad.

Het metertje van 8 euro geeft mij geen 100% vertrouwen,
ik ga voor de zekerheid enkel het blok aftappen en bijvullen met nieuwe koelvloeistof.
In het voorjaar als ik terug in het water lig,
plan ik een volledige speoling van het circuit incl. electrolisemeting.

Thx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof gemeten, bescherming tot -10C° 06 feb 2021 22:54 #1251233

  • Huijp
  • Huijp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Huijp schreef :
- 10 C ???. Verwacht je een Siberische winter??


Ik trek mijn reactie met nederigheid in
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof gemeten, bescherming tot -10C° 06 feb 2021 22:57 #1251234

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
:laugh:

Sportief van je Huijp!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof gemeten, bescherming tot -10C° 07 feb 2021 08:04 #1251259

Alleen komt die -10 en kouder er waarschijnlijk wel volgens Piet Paulusma en co . Zeker waar veel sneeuw ligt , hier ligt nog niet meer dan wat "poedersuiker", gaat het flink afkoelen vanwege het voorspelde heldere nachten en zonnige dagen en dan zit je zo op -15 door de uitstraling .
Ad
Laatst bewerkt: 07 feb 2021 08:05 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof gemeten, bescherming tot -10C° 07 feb 2021 08:23 #1251265

  • Wxnil
  • Wxnil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 143
Heel juist, maar je vergeet de voorwaarde 'afnemende wind'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof gemeten, bescherming tot -10C° 07 feb 2021 10:45 #1251358

  • Huijp
  • Huijp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
@sonador: Jah, voelt goed! Ben het ook niet zo gewend. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof gemeten, bescherming tot -10C° 07 feb 2021 11:23 #1251379

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29536
Sonador schreef :
Een motor kan leeg overwinteren, wel zorgen dat hij ook echt goed is afgetapt.

Dat is nu nét het probleem. De interne koelwaterpomp die in of tegen het motorblok zit kan je zelden helemaal leeg krijgen, er blijft dus altijd vloeistof in zitten. Als die bevriest ben je verder van huis.

Ik had door een mankement water in het interne systeem, afijn, afgetapt, maar er niet gerust op n.a.v. het bovenstaande.
zaterdag dus toch maar weel de handel gemonteerd (nieuwe rubber manchetten voor de pijpen bundel) en volgezet met koelvloeistof en weer laten lopen.
En verder weer winterklaar.

De externe impellor pomp is natuurlijk geen probleem.

Moraal van het verhaal; je moet wel heel zeker zijn dat je je interne pomp geheel goed af kan tappen, anders kan je er beter koelvloeistof in hebben.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof gemeten, bescherming tot -10C° 07 feb 2021 11:36 #1251388

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29536
We zijn er nog niet vanaf....


ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl