We hebben een Beta Marine 20, ook wel 722 genoemd, motor, met de mogelijkheid om een warm water boiler aan te sluiten. Dat is nu nog niet zo, maar ik zit er over te denken of dat niet een betere oplossing is dan de 2000W boiler op 220V die we nu hebben. Het zou de gewichtsverdeling aanzienlijk verbeteren en minder afhankelijk van walstroom maken. Geen must dus, maar wel heel heel lekker.
De enige plek om de boiler te plaatsen is eigenlijk recht boven de motor. Dan hou je de slangen kort, benut je de ruimte het mooist en gewicht mooi op de hartlijn.
Via de zoekfunctie kom ik topics tegen waarin zijdelings wel het een en ander naar boven komt, maar meer en passant dan echt over deze opstelling.
Wat ik gevonden heb is: ontluchten, ontluchten en ontluchten
is belangrijk en een expansievat minimaal op gelijke hoogte bovenkant boiler.
Dat ontluchten lijkt me niet het grootste punt, dat zal in de boiler moeten zitten ingebouwd.
Op het motorblok zit nu een dop a la de dop van een autoradiator en een overloopslangetje daar vlak onder aangesloten. Slangetje hangt naar beneden en als de koelvloeistof meer uitzet dan past loopt het daar weg.
Wat komt er bij kijken om het aansluiten en verwarmen van de boiler boven de motor in goede banen te laten lopen. De motor heeft de aansluitingen en de manual geeft aan dat een boiler aangesloten kan worden.