Op de Gouwzee met 4bft tegen kom ik met 80% vermogen (toerenteller zit er (nog) niet op) niet boven de 3kts uit. Ook met koppelvaren mis ik vermogen.
Iets om rekening mee te houden maar voor mij is het vermogen geen issue.
Het ontbreken van de motorsteunen daarentegen wel.
Boot is een 29ft Shipman;
sailboatdata.com/sailboat/shipman-28
'Cool' was een slechte woordkeuze, bedoelde leuk systeem omdat je het niet elke dag op een klein zeilbootje tegenkomt..
Yellow Boat schreef :
Robj schreef :
Best een cool systeem alleen van de 10pk blijft niet veel over. Gelukkig is het een zeilboot.
Dat moet je dan eens uitleggen want die "verdwenen" 10 pk moet ergens naar toe en dat kan alleen als warmte.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat je er twee kacheltjs aan overhoud van 1 of 2 KW.
Ik heb zelf de nodige ervaring met een machien met een 50KW hydraulische aandrijving en die wordt echt niet erg heet als dat ding volop draait .
Zou ook niet best zijn want dei 50 KW heeft die machine ook bijna nodig.
Overigens, elke graafmachine heeft ook een hydraulische aandrijving in die worden ook niet heet.
In jouw geval kan ik me voorstellen dat jij de motor kaat draaien op een constant toerental en een pomp met constante capaciteit en het toerental regelt door de oliestroom te smoren zoals dat vroeger wel gebeurde en dat is inderdaad niet bepaald efficent. Overigesn zou ook dan de 1mpk bijna volledig beschikbaar moeten zijn als je met maximaal astoeren draait tenzij de pomp gewoon veel te groot is in verhouding tot de motor.
Ad