Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Warmtewisselaar/pijpenbundel peugot indenor xdp 4.

Warmtewisselaar/pijpenbundel peugot indenor xdp 4. 29 dec 2020 19:10 #1240521

Ik heb al een tijdje problemen met het koelsysteem,telkens na circa 2 uurtjes varen minstens een liter kvs bijvullen,niks in de bilg te vinden ook aan de olie niks te zien ook geen smurrie aan de dop en de motor rookt niet :)
Er zit een pijpenbundel in waarvan ik in eerste instantie dacht dat ie lek was,via marktplaats 2 andere pijpenbundels gekocht(tweedehands), waren afgeperst en goed bevonden aldus de verkoper ,een gemonteerd kvs nog sneller weg de tweede gemonteerd ook weer kvs pleite,nu kan het misschien zijn dat ze alle 3 stuk zijn,maar nu leesde ik elders iets over 1 (2) O ring(en) die schijnbaar erbij horen ma bij het demonteren heb ik niks kunnen vinden,ik heb wel een kopere ring in de achters mof gevonden (zie bijlage onderdeel nummer 20)
Weet iemand of daar daadwerkelijk O ringen op thuis horen zoja waar exact moeten die geplaatst worden op de bundel of waar in de rubbere mof en dan heb ik nog een vraagje weet iemand of een dergelijke pijpenbundel nieuw nog te koop is ?Mvg
Bijlagen:
Voor zeilers,door zeilers
Laatst bewerkt: 29 dec 2020 19:11 door Aldo 1967.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar/pijpenbundel peugot indenor xdp 4. 29 dec 2020 19:38 #1240529

Aldo 1967 schreef :
Ik heb al een tijdje problemen met het koelsysteem,telkens na circa 2
.
.
.

Weet iemand of daar daadwerkelijk O ringen op thuis horen zoja waar exact moeten die geplaatst worden op de bundel of waar in de rubbere mof en dan heb ik nog een vraagje weet iemand of een dergelijke pijpenbundel nieuw nog te koop is ?Mvg

Hoi,
ik ken die motor niet, maar die lijkt me courant genoeg (wel "peugeot" goed spellen...):

www.google.nl/search?q=peugeot...wisselaar+onderdelen

Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar/pijpenbundel peugot indenor xdp 4. 29 dec 2020 19:50 #1240536

Hmmm, en ontsnapt het koelwater niet de het overdruk pijpje bij de radiatordop?

Deze motoren schijnen weleens problemen te hebben door een lekke koppakking?

www.motorboot.com/techniek/waa...-mijn-peugeot-motor/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar/pijpenbundel peugot indenor xdp 4. 29 dec 2020 19:59 #1240539

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Hoe is de pijpenbundel afgeperts? Eenzijdig of beide zijden tegelijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar/pijpenbundel peugot indenor xdp 4. 29 dec 2020 20:40 #1240554

SanderH schreef :
Hoe is de pijpenbundel afgeperts? Eenzijdig of beide zijden tegelijk?

Lijkt me dat je “in de pijpen perst“, het fresh water gedeelte is toch aardig drukloos?

Kan je dat persen niet thuis doen? Door rubbermoffen op pijpbundel te monteren. Op de rubbermof inlaat pijp een tuinslang. Dan pers je al gauw met 1,5 bar. Dat moet voldoende zijn om een lekke pijp te ontdekken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar/pijpenbundel peugot indenor xdp 4. 29 dec 2020 21:01 #1240565

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Dat lijkt mij ook. Je moet inderdaad 1 zijde gelijktijdig afpersen en de andere zijde drukloos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar/pijpenbundel peugot indenor xdp 4. 29 dec 2020 22:49 #1240580

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
Aldo 1967 schreef :
Ik heb al een tijdje problemen met het koelsysteem,telkens na circa 2 uurtjes varen minstens een liter kvs bijvullen,niks in de bilg te vinden ook aan de olie niks te zien ook geen smurrie aan de dop en de motor rookt niet :)
Er zit een pijpenbundel in waarvan ik in eerste instantie dacht dat ie lek was,via marktplaats 2 andere pijpenbundels gekocht(tweedehands), waren afgeperst en goed bevonden aldus de verkoper ,een gemonteerd kvs nog sneller weg de tweede gemonteerd ook weer kvs pleite,nu kan het misschien zijn dat ze alle 3 stuk zijn,maar nu leesde ik elders iets over 1 (2) O ring(en) die schijnbaar erbij horen ma bij het demonteren heb ik niks kunnen vinden,ik heb wel een kopere ring in de achters mof gevonden (zie bijlage onderdeel nummer 20)
Weet iemand of daar daadwerkelijk O ringen op thuis horen zoja waar exact moeten die geplaatst worden op de bundel of waar in de rubbere mof en dan heb ik nog een vraagje weet iemand of een dergelijke pijpenbundel nieuw nog te koop is ?Mvg

Er staan geen O-ringen getekend op de tekening. Moffen dichten af op de pijpen bundel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar/pijpenbundel peugot indenor xdp 4. 29 dec 2020 23:01 #1240583

madoc schreef :
Aldo 1967 schreef :
Ik heb al een tijdje problemen met het koelsysteem,telkens na circa 2 uurtjes varen minstens een liter kvs bijvullen,niks in de bilg te vinden ook aan de olie niks te zien ook geen smurrie aan de dop en de motor rookt niet :)
Er zit een pijpenbundel in waarvan ik in eerste instantie dacht dat ie lek was,via marktplaats 2 andere pijpenbundels gekocht(tweedehands), waren afgeperst en goed bevonden aldus de verkoper ,een gemonteerd kvs nog sneller weg de tweede gemonteerd ook weer kvs pleite,nu kan het misschien zijn dat ze alle 3 stuk zijn,maar nu leesde ik elders iets over 1 (2) O ring(en) die schijnbaar erbij horen ma bij het demonteren heb ik niks kunnen vinden,ik heb wel een kopere ring in de achters mof gevonden (zie bijlage onderdeel nummer 20)
Weet iemand of daar daadwerkelijk O ringen op thuis horen zoja waar exact moeten die geplaatst worden op de bundel of waar in de rubbere mof en dan heb ik nog een vraagje weet iemand of een dergelijke pijpenbundel nieuw nog te koop is ?Mvg

Er staan geen O-ringen getekend op de tekening. Moffen dichten af op de pijpen bundel

Klopt.

Koelvloeistof kan maar op 3 punten ontsnappen:

- weglekken in het carter (moet te zien zijn aan plotselinge stijging van oliepeil.
- weglekken via overdruk klep in radiator dop (moet te zien zijn door koelvloeistof in bilge
- weglekken via buitenwater in warmtewisselaar.

Eerste 2 had je al uitgesloten (kan nooit kwaad nog eens dubbel te checken...)

De derde kan je dan weer opdelen in 2 mogelijkheden:

-koelwater lekt via lekker pijp in bundel.
-koelwater lekt via aansluiting mof.

Mijn eerdere opmerking over dat intern koelsysteem drukloos is klopt natuurlijk niet. Koelsysteem bouwt wel druk op. Hoeveel kan je zien op de dop van de warmtewisselaar (bij mij is dat 75 kPa, is 0,75 bar).

Het kan zijn dat het koelmiddel langs de mof wordt geperst, of dat er toch een lekke pijp is...
Ik zou beginnen met afpersen van het bundeltje. Dat valt uit te sluiten.

Daarna focussen op de montage met de mof, daar moet het lek dan zitten.

(Of zijn er nog andere ideeën??)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar/pijpenbundel peugot indenor xdp 4. 30 dec 2020 08:19 #1240607

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
Ik was ook m'n koelvloeistof kwijt in de zelfde situatie. De rubbe moffen waren keihard geworden en ik zag aan de binnenkant van de moffen sporen waar langs ze mogelijk gelekt hadden. Voor €13-15 per stuk heb je nieuwe. Ik heb ze bij Bakker in IJlst gehaald, liggen gewoon op de plank.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar/pijpenbundel peugot indenor xdp 4. 31 dec 2020 09:38 #1240947

Dank jullie vriendelijk, ik ga het een en ander uitproberen, ik hou jullie op de hoogte
Voor zeilers,door zeilers
Laatst bewerkt: 31 dec 2020 09:40 door Aldo 1967.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar/pijpenbundel peugot indenor xdp 4. 04 jan 2021 12:22 #1242135

ik heb nu alle rubbere moffen vervangen,ma vreemd dat de achterse mof (3weg) redelijk uitzet terwijl de andere motor dat gezwel niet heeft,maak ik de dop open van de warmtewisselaar dan is de druk gelijk weg van de mof maar zie dan ook direct het kvs nivo omlaag gaan,ik wil de boot netjes verkopen en niemand opzadelen met dit probleem ,,,zuch
(kijk na het verschil van beide moffen)
Bijlagen:
Voor zeilers,door zeilers
Laatst bewerkt: 04 jan 2021 12:23 door Aldo 1967.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar/pijpenbundel peugot indenor xdp 4. 04 jan 2021 12:33 #1242139

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
Is de motor Door en Door warm als dit voorkomt? Dan zou het eventueel een defecte radiateurdop kunnen zijn.
Als dit al snel gebeurd vrijwel zeker een koppakking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar/pijpenbundel peugot indenor xdp 4. 05 jan 2021 07:41 #1242397

Bedankt voor je reactie,,nee bij nog geen 45 graden zet de rubber al uit...
Voor zeilers,door zeilers
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar/pijpenbundel peugot indenor xdp 4. 05 jan 2021 14:11 #1242496

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
Ok, koppakking vervangen dus.
Succes met de reparatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar/pijpenbundel peugot indenor xdp 4. 05 jan 2021 15:27 #1242508

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 852
Zijn dit niet die blokken met losse cylindervoeringen die met een rubber ring geklemd zitten? Het typenummer zegt mij niet veel maar als ik de foto's zie denk ik het wel.
Als die ringen uitdrogen zakken de cylindervoeringen naar beneden. Misschien is dat wel de oorzaak van je probleem. Dat durf ik zo niet te zeggen.
Als je dan toch de kop er af haalt dit meteen even nalopen? Zou zonde zijn als je binnen afzienbare tijd weer de kop er af moet halen.
Laatst bewerkt: 05 jan 2021 15:29 door swblom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar/pijpenbundel peugot indenor xdp 4. 05 jan 2021 15:29 #1242511

Kan het niets te maken hebben met de thermostaat? Als je de dop van de warmtewisselaar open maakt zou niet het niveau zomaar moeten zakken... Bij een lekke koppakking moet er toch iets veranderen? Er komt gas in je koelwatersysteem (drukopbouw en zichtbaar verlies van koelwater), of olie (koelwater erg vies en zichtbaar verlies van koelwater)... En als de moto stil staat is het mogelijk dat er koelwater het carter inlekt (watervervuiling in de olie, emulsie)...

Lijkt me toch het meest waarschijnlijk dat je koelvloeistof verliest via de wisselaar en dan de water gekoelde uitlaat. Als je druk zet op het interne koelsysteem (met fietspomp, tuinslang), en het waterslot leegmaakt of de uitlaat loskoppelt moet er (intern) koelwater uit de uitlaat komen... Het KVS deel heeft meer druk dan het buitenwater deel... Wat gebeurt er als je zonder dop zou varen, verlies je dan ook kvs? Dan is het systeem drukloos...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar/pijpenbundel peugot indenor xdp 4. 05 jan 2021 21:42 #1242574

Aldo 1967's Profielfoto
AANWEZIG
Gebruiker
Berichten: 5
Volgens mij heb je gelijk en zijn het cylindervoeringen met rubberen ringen indd een goede tip als ik de kop eraf zou halen,bedankt voor de info
Voor zeilers,door zeilers
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar/pijpenbundel peugot indenor xdp 4. 05 jan 2021 21:45 #1242575

I am Roaring schreef :
Kan het niets te maken hebben met de thermostaat? Als je de dop van de warmtewisselaar open maakt zou niet het niveau zomaar moeten zakken... Bij een lekke koppakking moet er toch iets veranderen? Er komt gas in je koelwatersysteem (drukopbouw en zichtbaar verlies van koelwater), of olie (koelwater erg vies en zichtbaar verlies van koelwater)... En als de moto stil staat is het mogelijk dat er koelwater het carter inlekt (watervervuiling in de olie, emulsie)...

Lijkt me toch het meest waarschijnlijk dat je koelvloeistof verliest via de wisselaar en dan de water gekoelde uitlaat. Als je druk zet op het interne koelsysteem (met fietspomp, tuinslang), en het waterslot leegmaakt of de uitlaat loskoppelt moet er (intern) koelwater uit de uitlaat komen... Het KVS deel heeft meer druk dan het buitenwater deel... Wat gebeurt er als je zonder dop zou varen, verlies je dan ook kvs? Dan is het systeem drukloos...
het kan inderdaad iets met de termostaat te maken hebben,voorheen met de oude termostaat had ik geen last van uitzetting, nu een andere geplaatst en sindsdien is dat euvel er, ik ga hem 1s eruit halen dan weet ik gelijk of dat het probleem is, alvast vriendelijk bedankt voor je info
Voor zeilers,door zeilers
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar/pijpenbundel peugot indenor xdp 4. 05 jan 2021 21:59 #1242577

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
swblom schreef :
Zijn dit niet die blokken met losse cylindervoeringen die met een rubber ring geklemd zitten? Het typenummer zegt mij niet veel maar als ik de foto's zie denk ik het wel.
Als die ringen uitdrogen zakken de cylindervoeringen naar beneden. Misschien is dat wel de oorzaak van je probleem. Dat durf ik zo niet te zeggen.
Als je dan toch de kop er af haalt dit meteen even nalopen? Zou zonde zijn als je binnen afzienbare tijd weer de kop er af moet halen.

De evt. losse cilinder voeringen kunnen niet naar beneden zakken.
Ze steunen op het motorblok.
Als de rubber afdichtingsringen verdroogd zijn zou je koelwaterlekkage naar het carter hebben
Laatst bewerkt: 05 jan 2021 22:01 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar/pijpenbundel peugot indenor xdp 4. 06 jan 2021 08:54 #1242605

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 852
Vreemd Madoc, bij de Indenor die wij in onze vorige boot hadden staan kregen wij op een gegeven moment de diagnose dat de cylindervoering gezakt waren als gevolg van het uitdrogen van de rubber pezen. Dat was op het monment dat de motor sowieso uit elkaar ging voor revisie.

Daar werd toen van aangegeven dat met het wegzakken van de cylindervoeringen de kans op een lekke koppakking erg groot was.

Na revisie heeft de motor nog lang goed zijn werk gedaan, misschien nog wel. Geen idee of ik toen een broodje aap geserveerd kreeg.
Laatst bewerkt: 06 jan 2021 08:55 door swblom. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar/pijpenbundel peugot indenor xdp 4. 06 jan 2021 09:13 #1242607

sjoerd1981 schreef :
Hmmm, en ontsnapt het koelwater niet de het overdruk pijpje bij de radiatordop?

Deze motoren schijnen weleens problemen te hebben door een lekke koppakking?

www.motorboot.com/techniek/waa...-mijn-peugeot-motor/

Lees het stukje in de link eens door? Kan best relevant zijn...

Zit ook een makkelijk testje in om te kijken of je inderdaad een lekke koppakking hebt...

Groet,
Sjoerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar/pijpenbundel peugot indenor xdp 4. 06 jan 2021 10:11 #1242623

swblom schreef :
Vreemd Madoc, bij de Indenor die wij in onze vorige boot hadden staan kregen wij op een gegeven moment de diagnose dat de cylindervoering gezakt waren als gevolg van het uitdrogen van de rubber pezen. Dat was op het monment dat de motor sowieso uit elkaar ging voor revisie.

Daar werd toen van aangegeven dat met het wegzakken van de cylindervoeringen de kans op een lekke koppakking erg groot was.

Na revisie heeft de motor nog lang goed zijn werk gedaan, misschien nog wel. Geen idee of ik toen een broodje aap geserveerd kreeg.

Onder de cilinder voeringen zitten inderdaad rubber O-ringen om het koelwater op zijn/haar plek te houden. Als deze lek zijn verdwijnt je koelwater in het carter. Het wegzakken van cilindervoeringen omdat rubber is uitgedroogd...?? Normaliter liggen de voeringen op het onderblok, met daarop de pakking en de cilinderkop, daar zit weinig flexibiliteit in.... (de kopbouten trekken dit tegen elkaar) Maar goed... Ik wordt regelmatig verbaasd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar/pijpenbundel peugot indenor xdp 4. 06 jan 2021 10:51 #1242629

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Alvorens in te gaan op de meest woeste veronderstellingen zou ik eerst eens vaststellen waar het lek precies zit. De warmtewisselaar is - gezien de vermelde omstandigheden - de meest waarschijnlijke oorzaak. Zowel het buitenwater- als het koelvloeistofdeel werken onder betrekkelijk lage druk, waarschijnlijk niet meer dan enkele tienden bar. Simpelste te testen is het buitenwaterdeel: plug een kant af en zet op de andere kant een stuk transparante slang en vul dan met water. Eventueel met een fietsventielaansluiting kan je er wat extra druk opzetten, en kan je aan het niveau van het slangetje zien of er lekkage is.
Als hier geen lekkage is moet het in het koelvloeistofsysteem zitten, dit kan je ook onder druk zetten met stilstaande motor. Als hier lekkage wordt geconstateerd moet je ook kunnen nagaan waar het blijft: als er geen uitwendige lekken zijn en de warmtewisselaar is dicht kan het alleen naar het carter lekken, maar dat had je moeten zien aan sludgevorming in de olie. Een draaiende motor verdampt vocht in de smeerolie, maar een liter per twee uur moet je wel merken. Bovendien verdampt koelvloeistof (daarom noemde iemand het ooit "knoeivloeistof") heel slecht.
Als je bij stilstaande motor het koelvloeistofsysteem een tijdje onder druk houdt en je bent een volume kwijt moet je beslist kunnen nagaan waar dat gebleven is - carter of uitlaat dus, en op basis daarvan verdere actie ondernemen. Zolang je niet weet waar het lekt moet je ook niets gaan slopen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar/pijpenbundel peugot indenor xdp 4. 06 jan 2021 11:21 #1242639

Kan je dit eens doen;

Men kan een lekkende koppakking eenvoudig zelf testen door bij koude motor de dop van de expansie tank af te nemen en de motor vervolgens op bedrijfstemperatuur te brengen (ongeveer een kwartiertje stationair laten draaien), tot men in de expansietank ziet dat de circulatie op gang is gekomen. Vervolgens de expansietank tot de overloop opvullen en kijken of er luchtbellen in de expansietank omhoog borrelen. Die luchtbellen duiden op problemen en dit is de meest waarschijnlijke oorzaak van het te warm worden van uw Indenor-Peugeot motor.

Makkelijker kan het niet lijkt me..

Bellen= lekke koppakking

Waar het koelvloeistof naartoe lekt is natuurlijk dat het buitenwater (er zat niks in de bilge en carter, al geconstateerd door TS). Dat zal langs de mof zijn,.

Je moet checken waar de drukopbouw door komt...
2 mogelijkheden:
1: lekke koppakking
2: normale drukopbouw door expansie koelvloeistof. Als die niet afgevoerd kan worden door de radiateur-dop, dan moet het systeem ergens anders de druk kwijt (mof is dan de usual suspect...). En dan gaat er ook koelvloeistof mee...

Groet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtewisselaar/pijpenbundel peugot indenor xdp 4. 06 jan 2021 14:28 #1242691

Aldo 1967 schreef :
ik heb nu alle rubbere moffen vervangen,ma vreemd dat de achterse mof (3weg) redelijk uitzet terwijl de andere motor dat gezwel niet heeft,maak ik de dop open van de warmtewisselaar dan is de druk gelijk weg van de mof maar zie dan ook direct het kvs nivo omlaag gaan,ik wil de boot netjes verkopen en niemand opzadelen met dit probleem ,,,zuch
(kijk na het verschil van beide moffen)

Bolle mof, die zit gewoon te strak tegen de wisselaar aan en drukt aan de randen de koelpijpen dicht. debiet van je koelpijpen zijn dan te gering om de capaciteit van de pomp op te vangen. Je krijgt hierdoor dan aan de aanvoerzijde drukverhoging met een bolle mof tot gevolg.

Mof ca 2 a 3mm van de wisselaar verschuiven en vastzetten. Dure koprevisie kan later altijd nog als het niet helpt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.323 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl