Gerard schreef :
sjoerd1981 schreef :
In mijn bootje zijn veel koolstofstalen slangklemmen gebruikt, en die bevinden zich in verschillende stadia van ontbinding (van roestsporen, tot 1 bonk roest...)
Ik wil ze allemaal gaan vervangen door RVS 316 slangklemmen (W5).
Goed idee, maar de meeste slangklemmen zijn toch verzinkt? Op mijn schip, kom ik slechts verzinkte tegen en in prima staat. Nu zitten mijn slangklemmen altijd binnen en komen dus zeker nooit in contact met (zee)water. De slangklem waarmee de slang aan m'n dompelpomp zit is wel van RVS.
Nu kom ik 3 merken tegen die kwalitatief goede slangklemmen hebben: (Er zijn er misschien meer, maar ik heb deze shortlist al gemaakt..):
-ABA (W5, original SMS)
-Mikalor (ASFA-S W5)
-JCS (Hi-grip, W4)
Zou het wat uitmaken? Ik koop meestal bij een bunkerstation, waar de beroeps ook kopen. Goedkoop uit China is (te) vaak duurkoop en waar gaat het om?
Heeft iemand goede of slechte ervaringen met bovengenoemde types?
Geen slechte ervaringen met welk type dan ook.
Ik weet het: “wat een gedoe om een slangklem”, maarja, als dat ding het begeeft borrelt de boot wel af..“
Kom je dan weleens jaren niet aan boord?
Bij mij zien ze er de verzinkte klemmen er iets minder dan prima uit:
De oude eigenaar heeft weleens een lekke uitlaatinjectie bocht gehad, en is e.e.a. nat geworden (zeewater). Dat zal de hoofdreden zijn van de ernstige corrosie denk ik...
Mijn ervaring is op een klein scheepje (dat ik heb) op zout water het meeste van koolstofstaal uiteindelijk gaat roesten.. En zeker die worm slangenklemmen gaan dan nog lastig los...
Heb ondertussen wat meer op andere fora gevonden, er zit wel verschil tussen de 3 merken, maar inderdaad voldoen deze zeker alledrie.
En jaren niet aan boord, dat valt gelukkig wel mee