bertilbeumer schreef :
Met dit verhaal ben ik het helemaal eens, maar dat is niet de discussie. In je eerdere post stel je dat direct gekoelde motoren vrijwel altijd een anode hebben en indirect gekoelde vrijwel nooit. En met die stellige stelling ben ik het niet eens.
Overigens worden voor de Yanmar 3GM30 anoden geleverd. Het is ook niet altijd te doorgronden. Zo bestelde ik eens bij Fer een anode voor een direct gekoelde VP MD2002, waarop Fer zij dat die motor geen anode (nodig) heeft. En dat werd inderdaad ook in de manual aangegeven. In een manual van een MD2002 met indirecte koeling stond weer wél een anode vermeld.
Wie begrijpt het nog?
Nou, ben benieuwd welke motor jij hebt? Zit de anode in het blok, of in de warmtewisselaar? Merk motor, en merk warmtewisselaar? Dan kunnen we het misschien begrijpen...
Verder kan je in m’n eerdere reactie lezen dat in de handleiding van m’n Bowman warmtewisselaar wordt uitgelegd waarom er geen anodes inzitten (en dat sommige fabrikanten het tòch doen).
Het is geen eenvoudige materie qua details (het principe is wel te begrijpen), maar dus zomaar zelf anodes gaan toevoegen met de gedachte “baat het niet, dan schaadt het niet” gaat niet op.
Je moet goed weten wat je aan het doen bent, welk metaal wil je beschermen, en welk metaal offer je daarvoor op (en hoeveel heb je daar van nodig)