Dat de ventilator al draait komt omdat die dingen eigenlijk alleen nodig ijn bij een benzine inboard zoals die vroeger vrij veel voorkwamen en nu ook nog in snelel motorboten. En daar kan 5 minuten ventileren alvorens te starten het verschi zijn tussen BOEM en PRRT .
Hetzelfde kan theoretisch ook gebeuren met knalgas uit een accu in de motorruimet (wat sowieso onverstandig is) as die , zoals vroeger vrij normaal, aan een ouderwetse niet geregelde acculader stond.
In ieder geval is er bij diesel ansoluut geen brandrisico omdat daarvoor het vampunt van diesel veel te hoog is .boven 52 graden tegenover benzine
-43 graden .
Misschien weten sommige botenbouwers dat niet . Ik denk namelijk dat veel zeiljachten met inboard diesel geleverd worden zonder zo'n ventilator . Op mijn Leisure 27 zat ook zo'n ding standaard maar zonder slangen verloren achterin de motorrumte dus het nut ervan begreep ik niet. Heb hem eruit gesloopt omdat hij in de weg zat toen ik een nieuwe , grotere tank wilde installeren .
Ad