Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Afzuiging motorruim

Afzuiging motorruim 13 jan 2021 19:37 #1244342

Ik ben mijn motorruim van mijn Dufour 2800 aan het opknappen.
Ik ben bezig met de luchttoevoer/Afzuiging.
Als toevoer zit er een slang op het motorruim die naar de spiegel gaat.
Als afvoer ligt er een slang op de bodem bij de motor voorkant en deze gaat naar de afzuigventilator op de achter spiegel.

Hoe moeten en waar moet de slang van ventilator worden gemonteerd?, denk zelf niet op de bodem, warmte trekt naar boven.
Toevoer van buiten, waar zou deze slang bij de motor moeten liggen.

Zijn er tekeningen of foto's. Of verdere info.

Groetjes Theo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motorruim 13 jan 2021 20:04 #1244351

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29474
Als de motor loopt, wil je eigenlijk inblazen (overdruk). Als de motor uit staat wil je afzuigen.

Ik zou inderdaad elke vorm van geforceerde ventilatie bovenin de machinekamer doen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motorruim 13 jan 2021 20:36 #1244359

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1308
Zo uit mijn hoofd is afzuiging onderaan voor afvoer dampen. Vooral bij benzine motoren van belang, maar goed. Als de motor omvatting goed lucht dicht is is het het handigst om in te blazen om te ventileren. Bij uit staande motor (naventilatie) pers je de lucht er dan weer uit. Als de motor draait heeft die geen last van de afzuiging van de ventilator maar kan die juist wat makkelijker lucht krijgen. Aanblazen zou goed aan de onderkant zijn, dan wordt de warme lucht er aan de bovenkant it geperst (bij langzaam trainende motor, bij draaien met gas verbruikt de motor de lucht waarschijnlijk wel)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motorruim 14 jan 2021 17:32 #1244533

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1741
De CE pleziervaartuigen geeft als reden voor ventilatie "gassen" van oa accu's (5.3), gas en verbrandingsproducten (5.5), en voorkoming van uitbreiding richting leefruimte van brand en giftige rook (5.1.1).
Afzuiging is daartoe geschikt; aanblazen minder.

Koelen van hete delen daar gaat de norm niet over, behalve dat dit niet tot brand mag leiden. Die vraagt slechts afscherming van hete delen (5.1.3).

Afvoeren van warmte is in een bemande mk (ik hoop dat ieders motor onbemand loopt!) ook fijner. Aanblazen met buitenlucht geeft lokaal wel een beter resultaat maar blaast alle warmte de mk in.
Aanblazen is dus alleen geschikt als er nog meer afgezogen wordt. En wij hebben meestal maar 1 ventilator.

Bijlage:

Bestandsnaam: CERichtlij..._TXT.pdf
Bestandsgrootte:1,080 KB


eur-lex.europa.eu/legal-conten...X:32013L0053&from=NL
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motorruim 14 jan 2021 22:35 #1244629

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7688
Op mijn Dufour 2800 zijn er 2 ventilatieopeningen in boven het achterschot van de machineruimte.
Toen ik de boot kocht, zat er in de machineruimte aan STB een ventilator die niet meer werkte.
Aan BB was de opening gewoon open, zodat lucht uit de ruimte achter de machineruimte daarlangs binnen kon komen.
Ik heb een nieuwe ventilator gekocht, maar ben nog steeds er niet aan toegekomen om deze te installeren. En eigenlijk nadat ik in 2013 een nieuwe Vetus M2O2 motor heb ingebouwd, ontbreekt eigenlijk de noodzaak voor geforceerde ventilatie.
Toch zou ik die ventilator terug willen aansluiten, maar hem dan monteren op het hek naar buiten laten blazen, en met een darm op de STB ventilatieopening aansluiten. BB mag voor mij open blijven om lucht toe te laten.
Ik zoek echter een goed relais, om de ventilator te starten onmiddellijk na het starten van de motor, en laten draaien tot 5 minuten na het stoppen van de motor.
12 V 3A is de rating van de ventilator.
Iemand een idee hoe ik dit praktisch kan oplossen ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motorruim 14 jan 2021 22:38 #1244630


Bij mij ligt dit in de motorruimte, ik neem aan dat dit een aanvoerslang is. Een aan/uit schakelaar zit erbij. Het geheel heb ik nog nooit gebruikt en in vorige boten zat het er niet op. Is het wijsheid op die schakelaar dus altijd aan te zetten, vraag ik mij af.
Laatst bewerkt: 14 jan 2021 22:40 door haringlogger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motorruim 15 jan 2021 02:05 #1244639

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
@Tony Hella 5HE 996 152-131 parallel aan je gloeirelais zetten.
Nadeel is dat je ventilator gaat draaien zodra je de sleutel op contact zet en dan 5 minuten doordraait.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motorruim 15 jan 2021 10:03 #1244681

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7688
Gijper schreef :
@Tony Hella 5HE 996 152-131 parallel aan je gloeirelais zetten.
Nadeel is dat je ventilator gaat draaien zodra je de sleutel op contact zet en dan 5 minuten doordraait.

Ja dat is meestal zo, en net wat je niet wil als je ooit in een situatie komt dat de motor niet wil aanslaan.
Ideaal zou zijn een regeling die de ventilator pas start als de motor draait, en bij stoppen 5 minuten doorwerkt.
Ik denk dat daarvoor een aparte schakeling nodig zal zijn, die bvb reageert op de alternator uitgangs spanning om de ventilator aan te zetten.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motorruim 15 jan 2021 10:22 #1244685

Dat de ventilator al draait komt omdat die dingen eigenlijk alleen nodig ijn bij een benzine inboard zoals die vroeger vrij veel voorkwamen en nu ook nog in snelel motorboten. En daar kan 5 minuten ventileren alvorens te starten het verschi zijn tussen BOEM en PRRT .
Hetzelfde kan theoretisch ook gebeuren met knalgas uit een accu in de motorruimet (wat sowieso onverstandig is) as die , zoals vroeger vrij normaal, aan een ouderwetse niet geregelde acculader stond.
In ieder geval is er bij diesel ansoluut geen brandrisico omdat daarvoor het vampunt van diesel veel te hoog is .boven 52 graden tegenover benzine -43 graden .
Misschien weten sommige botenbouwers dat niet . Ik denk namelijk dat veel zeiljachten met inboard diesel geleverd worden zonder zo'n ventilator . Op mijn Leisure 27 zat ook zo'n ding standaard maar zonder slangen verloren achterin de motorrumte dus het nut ervan begreep ik niet. Heb hem eruit gesloopt omdat hij in de weg zat toen ik een nieuwe , grotere tank wilde installeren .
Ad
Laatst bewerkt: 15 jan 2021 10:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motorruim 15 jan 2021 13:02 #1244728

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
@ Tony dan zet je nog een schakelaar op je schakelpaneel:
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 15 jan 2021 13:07 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motorruim 15 jan 2021 14:17 #1244746

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29474
Tony2920 schreef :
Gijper schreef :
@Tony Hella 5HE 996 152-131 parallel aan je gloeirelais zetten.
Nadeel is dat je ventilator gaat draaien zodra je de sleutel op contact zet en dan 5 minuten doordraait.

Ja dat is meestal zo, en net wat je niet wil als je ooit in een situatie komt dat de motor niet wil aanslaan.
Ideaal zou zijn een regeling die de ventilator pas start als de motor draait, en bij stoppen 5 minuten doorwerkt.
Ik denk dat daarvoor een aparte schakeling nodig zal zijn, die bvb reageert op de alternator uitgangs spanning om de ventilator aan te zetten.

Je kan je ventilator gewoon, al dan niet met relais, op de D+ aansluiten. Dan start die pas als de motor loopt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 jan 2021 14:17 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl